Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dijk en Waard

Indieningsvereisten evenementenvergunning Dijk en Waard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDijk en Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingIndieningsvereisten evenementenvergunning Dijk en Waard 2022
CiteertitelIndieningsvereisten evenementenvergunning Dijk en Waard 2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard
  2. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-572858

Tekst van de regeling

Intitulé

Indieningsvereisten evenementenvergunning Dijk en Waard 2022

De burgemeester van de gemeente Dijk en Waard;

 

gelezen het voorstel van 13 december 2022;

 

gelet op artikel 2:24 e.v uit afdeling 3 van de Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard (verder te noemen Apv) en titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

 

B e s l u i t :

 

 

de hierna volgende Indieningsvereisten evenementenvergunning Dijk en Waard 2022 vast te stellen.

 

de Indieningsvereisten evenementenvergunning 2018 van de gemeente Heerhugowaard in te trekken.

Eisen evenementenvergunning aanvragen

Goed om te weten

Wat bedoelen we met een bouwsel?

Bijeenkomsttent, tribune, podium of elke andere constructie die naar een plaats is gebracht. Of die op de plek zelf is gemaakt voor tijdelijk gebruik.

 

Deze indieningseisen zijn meestal voldoende

We kunnen eventueel extra indieningseisen stellen. Dit hangt af van uw activiteiten. Dit hoort u dan van ons nadat u uw aanvraag naar ons heeft gestuurd.

 

Soms kunt u verwijzen naar informatie die u ons eerder heeft gestuurd

Dit kan alleen als er niets is veranderd in het evenement of de organisatie. Let hierbij vooral op personen in de organisatie en telefoonnummers. U bent er verantwoordelijk voor dat alle informatie die u ons geeft juist is.

Eisen evenementenvergunning

Wat stuurt u altijd mee met uw aanvraag voor een evenementenvergunning?

 

Bij alle evenementen:

  • 1.

    Aanvraagformulier

  • U heeft het formulier helemaal ingevuld en ondertekend.

 

  • 2.

    Draaiboek

  • Hierin beschrijft u welke activiteiten plaatsvinden. En wanneer en op welke plek.

 

  • 3.

    Situatietekening

    • Hierop staat in ieder geval:

      • -

        De schaal.

      • -

        De locatie en ligging van het evenemententerrein. U geeft dit duidelijk aan. Bijvoorbeeld met een Noordpijl. Of met straatnamen.

      • -

        De grenzen van het evenemententerrein.

      • -

        Alle objecten die groter zijn dan 25 m². U geeft dan ook de maten aan.

      • -

        Hekken die u eventueel plaatst.

      • -

        Wegen of parkeervakken die eventueel afgesloten moeten worden bij een evenement.

      • -

        De route die mensen moeten volgen bij sport- of wandelevenementen.

    • We zien duidelijk op de tekening om welke objecten het gaat.

    • Bij de tekening zit ook een uitleg van symbolen of kleuren die u op de tekening gebruikt. Dit heet een legenda.

    • Kijk op www.dijkenwaard.nl/evenementenvergunning voor een ondergrond voor de meest gebruikte evenemententerreinen.

  • 4.

    Maatregelen om bomen en wortels te beschermen

    • Slaat u spullen op, parkeert u of vervoert u spullen binnen 1,5 meter van een boom? Dan neemt u maatregelen om de boom en zijn wortels te beschermen. Dit meet u vanaf het breedste deel van een boom.

    • U laat zien welke maatregelen dat zijn.

  • 5.

    Constructieve verantwoording

    • Dit is bijvoorbeeld een productcertificaat van:

      • -

        alle objecten waarin mensen samenkomen groter dan 250m² (zoals tenten);

      • -

        podium op een hoogte van minimaal 1,5 meter;

      • -

        tribune hoger dan 1,5 meter;

      • -

        loopbruggen.

    • Een productcertificaat is bijvoorbeeld een TUV-keur of een gelijkwaardig document.

    • U maakt deze verantwoording op basis van de Richtlijn Constructieve Toetsingscriteria aanvraag Evenementenvergunning. U vindt deze richtlijn op www.dijkenwaard.nl/evenementenvergunning.

  • 6.

    Bewijs van toestemming eigenaar grond bij niet gemeentegrond van toepassing

Bij muziekevenementen dient er een akoestisch onderzoek te worden aangeleverd

  • 7.

    Akoestisch onderzoek

Bij evenementen waarbij verkeersregelaars worden ingezet

  • 8.

    Een lijst van de verkeersregelaars

    • Voeg deze lijst toe als u verkeersregelaars gebruikt.

    • Op de lijst staat wie waar staat en wie wat doet.

Bij evenementen waarbij beveiligers worden ingezet

  • 9.

    Een schema van de bewaking

    • Voeg dit schema toe als u beveiligers gebruikt.

    • Op het schema zien we hoe de bewaking met elkaar in verbinding staat.

Bij vechtsportevenementen

  • 10.

    Een Verklaring omtrent gedrag (VOG) en Bibobvragenformulier overige beschikkingen

  • Voeg dit toe bij vechtsportevenementen.

Bij evenementen waarbij een klein kansspel wordt georganiseerd zoals een bingo

  • 11.

    De statuten van de vereniging

  • U mag alleen een klein kansspel organiseren als:

    • a.

      u een Nederlandse vereniging bent;

    • b.

      die minimaal 3 jaar bestaat;

    • c.

      waarvan de statuten zijn opgemaakt.

  • Een kansspel spelen mag niet het doel van uw vereniging zijn.

Als er meer dan 500 personen tegelijk aanwezig zijn

  • 1.

    Situatietekening

  • Vul de situatietekening aan met de volgende informatie:

    • de toegang(en) en vluchtroute van het terrein. Geef hierbij ook de breedte van de doorgangen in de vluchtroute aan;

    • de locatie van de aanduiding van de vluchtroute. Dit hoeft alleen als de route onbekend of onduidelijk is;

    • de locatie van de noodverlichting op het terrein. Dit hoeft alleen als hier niet genoeg daglicht of openbare verlichting is;

    • de bereikbaarheid en opstelplaatsen voor de hulpdiensten. Zoals de brandweer, politie en ambulance;

    • de locatie van de EHBO.

  • 2.

    Veiligheidsplan

    • Volgens het format Veiligheidsregio NHN.

    • U vindt dit format op www.dijkenwaard.nl/evenementenvergunning.

  • 3.

    Vervoer- en parkeerplan (mobiliteitsplan)

    • Inclusief de locatie van de parkeervoorzieningen.

    • Voor fietsen, auto’s, bussen, taxi’s, Kiss en Ride, backstage en de organisatie.

    • Pendeldiensten tussen station Alkmaar en het evenemententerrein.

Als er meer dan 150 personen tegelijk aanwezig zijn in een tijdelijke verblijfsruimte (geen gebouw). Bijvoorbeeld een tent.

  • Geef de hoogste bezetting van deze verblijfsruimte op.

  • Zet op de plattegrond voor iedere verblijfsruimte:

    • -

      welke oppervlakte beschikbaar is voor personen;

    • -

      wat de gebruiksbestemming is;

    • -

      hoe de inventaris en andere inrichtingselementen in de ruimte staan (volgens artikel 5.5 van de BBGBOP). Geef in ieder geval aan:

      • °

        brand- en rookwerende scheidingsconstructies;

      • °

        vluchtroutes;

      • °

        de draairichting van doorgangen (volgens artikel 4.16 van de BBGBOP);

      • °

        nooduitgangen en vluchtroutes. Geef ook aan hoe breed deze zijn;

      • °

        vluchtrouteaanduidingen (volgens artikel 4.15 van de BBGBOP);

      • °

        noodverlichting (volgens artikel 4.3 van de BBGBOP);

      • °

        brandblusvoorzieningen (volgens artikel 4.20 van de BBGBOP);

      • °

        brandweeringang (volgens artikel 4.24 van de BBGBOP).

  • Dit doet u volgens NEN 1413.

  • Dit zijn de eisen volgens artikel 2.2 Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP). U vindt een link naar dit besluit op www.dijkenwaard.nl/evenementenvergunning.

Dijk en Waard, 13 december 2022

De burgemeester van Dijk en Waard,

dhr. M. Poorter