Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023
CiteertitelSubsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpSubsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

20-12-2022

gmb-2022-572742

RIS314098 SZW/10437139

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023

 

Toelichting

 

Het college wil sociaal ondernemers ondersteunen, omdat dit bij uitstek ondernemers zijn die mogelijkheden bieden om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan te helpen. Deze groep ondernemers kan op basis van een economisch rendabel businessmodel bovendien een fundamentele bijdrage leveren aan het vinden van innovatieve oplossingen voor actuele maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering, het bestrijden van armoede, energietransitie, het verbeteren van het onderwijs en het bevorderen van inclusiviteit.

 

Met de sociale partners en de sociaal ondernemers spreekt de gemeente Den Haag de gezamenlijke ambitie uit om het sociaal ondernemen in Den Haag verder te laten groeien en professionaliseren en daarmee samen te werken aan duurzame en kwalitatief goede werkgelegenheid en een afname van het aantal bijstandsgerechtigden met een afstand tot de arbeidsmarkt.

 

Om ervoor te zorgen dat deze ambitie waar gemaakt wordt, is het belangrijk dat organisaties, stichtingen of brancheverenigingen die activiteiten voor sociaal ondernemers organiseren de nodige slagkracht bezitten en het ecosysteem van sociaal ondernemers in Den Haag effectief kunnen versterken. Daarmee scheppen zij de voorwaarden voor sociaal ondernemers om te groeien en te professionaliseren, maar ook voor startups om zich te ontwikkelen, voor sociaal ondernemers om zich in Den Haag te vestigen en voor reguliere ondernemers om sociaal ondernemer te worden. Daarom stelt de gemeente subsidie beschikbaar aan deze organisaties, stichtingen of brancheverenigingen.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Haag,

 

gelet op artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

 

Besluit vast te stellen de navolgende Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  •  

    - afstand tot de

    arbeidsmarkt

    Door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste omstandigheden tot regelmatige arbeid in staat zijn;

    - algemene bijstand

    De bijstand ter voorziening in de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan, als bedoeld in artikel 5, aanhef en onder a, Participatiewet;

    - ASV

    Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

    - awb

    Algemene wet bestuursrecht;

    - sociaal ondernemer

    Een ondernemer die in Den Haag gevestigd is, is ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, die als belangrijkste doel heeft om de arbeidsinschakeling als bedoeld in artikel 6, eerste lid, aanhef en onder b. van de Participatiewet te bevorderen, minimaal 30% medewerkers in dienst heeft met een afstand tot de arbeidsmarkt en die minimaal 50% van de inkomsten uit commerciële activiteiten haalt;

 

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is om het ecosysteem voor sociaal ondernemers in Den Haag te versterken en het sociaal ondernemen in Den Haag te laten groeien en professionaliseren.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel van de subsidieregeling is om het aantal inwoners van Den Haag met algemene bijstand en een afstand tot de arbeidsmarkt te verkleinen.

 

Artikel 1:4 Activiteiten

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt voor activiteiten die betrekking hebben op:

  • a. Het fungeren als eerste aanspreekpunt voor sociaal ondernemers en voor in Den Haag gevestigde ondernemers die overwegen sociaal ondernemer te worden;

    b. Het bieden van hulp en ondersteuning aan sociaal ondernemers op het gebied van financiering, huisvesting, algemene bedrijfsvoering en coaching;

    c. Het organiseren van evenementen voor sociaal ondernemers waarbij kennis wordt gedeeld of sociaal ondernemers onderling met elkaar in contact worden gebracht;

    d. Het vertegenwoordigen van sociaal ondernemers in lokale, regionale en landelijke overlegstructuren;

    e. Het stimuleren van buiten Den Haag gevestigde sociaal ondernemers om zich in Den Haag te vestigen.

 

Artikel 1:5 Doelgroep

Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen.

 

Artikel 1:6 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    De subsidie heeft uitsluitend betrekking op de redelijkerwijs gemaakte kosten die resteren na aftrek van bijdragen van derden en die naar het oordeel van het college direct zijn verbonden met en noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een activiteit als bedoeld in artikel 1:4.

  • 2.

    Voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de BTW over de gesubsidieerde kosten voor zover die BTW niet teruggevorderd, verrekend of anderszins in mindering kan worden gebracht; en

    b. de salariskosten tot maximaal 60% van de kosten van de subsidiabele activiteiten.

  • 3.

    Niet voor subsidie in aanmerking komen:

    a. de kosten voor overhead die meer bedragen dan 15% van de kosten van de subsidiabele activiteiten;

    b. de eventuele restwaarde van specifiek voor de subsidiabele activiteiten aangeschafte apparatuur;

    c. de kosten voor activiteiten die eerder door het college op basis van deze subsidieregeling of anderszins zijn gesubsidieerd.

 

Artikel 1:7 Hoogte van de subsidie

Een subsidie bedraagt maximaal € 100.000 per aanvraag.

 

Artikel 1:8 Subsidieplafond

Voor subsidieverlening op grond van deze regeling geldt een subsidieplafond van € 100.000 per kalenderjaar.

 

Artikel 1:9 Wijze van verdeling

  • 1.

    Het college brengt een rangschikking aan in de aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie. Via de rangschikking wordt bepaald wie de meeste punten behaalt in lid 2.

  • 2.

    Bij de rangschikking van de aanvragen kent het college punten toe aan de hand van de volgende criteria en tot het daarbij vermelde maximum aantal:

    a. Aanvrager fungeert als eerste aanspreekpunt voor vragen rondom sociaal ondernemerschap in Den Haag, dit blijkt uit het aantal kennismakingsgesprekken dat aanvrager met nieuwe ondernemers heeft gevoerd, het aantal gesprekken dat aanvrager met bestaande ondernemers heeft gevoerd, de mogelijkheden die aanvrager biedt om telefonisch of online vragen te stellen en de zichtbaarheid van aanvrager op sociale media:

    1° aanvrager voert een bovengemiddeld aantal gesprekken, biedt ruime mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is goed zichtbaar op sociale media: 30 punten;

    2° aanvrager voert een gemiddeld aantal gesprekken, biedt mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is zichtbaar op sociale media: 15 punten;

    3° aanvrager voert minder dan het gemiddeld aantal gesprekken, biedt beperkte mogelijkheden om telefonisch en online vragen te stellen en is beperkt zichtbaar op sociale media: 0 punten;

    b. Aanvrager biedt veel hulp en ondersteuning aan sociaal ondernemers op het gebied van financiering, huisvesting, algemene bedrijfsvoering en coaching, dit blijkt uit het aantal sociaal ondernemers dat aanvrager op deze gebieden ondersteuning of hulp heeft geboden:

    1° aanvrager biedt aan een bovengemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 20 punten;

    2° aanvrager biedt aan een gemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 10 punten;

    3° aanvrager biedt aan minder dan het gemiddeld aantal sociaal ondernemers ondersteuning of hulp: 5 punten;

    c. Aanvrager organiseert evenementen voor sociaal ondernemers met een groot bereik, dit blijkt uit het aantal evenementen dat aanvrager heeft georganiseerd en het aantal sociaal ondernemers dat aan de evenementen deelneemt:

    1° aanvrager organiseert een bovengemiddeld aantal evenementen en aan de evenementen neemt een bovengemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 10 punten;

    2° aanvrager organiseert een gemiddeld aantal evenementen en aan de evenementen neemt een gemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 5 punten;

    3° aanvrager organiseert minder dan het gemiddelde aantal evenementen en aan de evenementen neemt minder dan het gemiddeld aantal sociaal ondernemers deel: 0 punten;

    d. Aanvrager vertegenwoordigt sociaal ondernemers effectief in lokale, regionale en landelijke overlegstructuren, dit blijkt uit het aantal overleggen dat aanvrager heeft bijgewoond en het aantal samenwerkingen dat aanvrager is aangegaan om gezamenlijk projecten te organiseren:

    1° aanvrager neemt aan een bovengemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een bovengemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 10 punten;

    2° aanvrager neemt aan een gemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een gemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 5 punten;

    3° aanvrager neemt aan minder dan het gemiddeld aantal overlegstructuren deel en is een minder dan gemiddeld aantal samenwerkingen aangegaan: 0 punten;

    e. Aanvrager stimuleert veel sociaal ondernemers om zich te vestigen in Den Haag, dit blijkt uit de mate waarin de activiteiten zich richten op sociaal ondernemers die op het moment van de aanvraag buiten Den Haag gevestigd zijn:

    1° de activiteiten richten zich in bovengemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 10 punten;

    2° de activiteiten richten zich in gemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 5 punten;

    3° de activiteiten richten zich in minder dan gemiddelde mate op sociaal ondernemers die buiten Den Haag gevestigd zijn: 0 punten;

    f. Aanvrager biedt specifieke ondersteuning aan sociale startups, dit blijkt uit de mate waarin de activiteiten zich richten op sociale ondernemers die op het moment van de aanvraag minder dan vijf jaar waren ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en die een innovatief product of dienst ontwikkelen of leveren:

    1° aanvrager richt zich in bovengemiddelde mate op startups: 10 punten;

    2° aanvrager richt zich in gemiddelde mate op startups: 5 punten;

    3° aanvrager richt zich in minder dan gemiddelde mate op startups: 0 punten.

    g. Aanvrager biedt een goede prijs-kwaliteitverhouding bij het organiseren van de activiteiten, dit blijkt uit de marktconforme prijzen, de mate waarin de subsidie aan personeelskosten wordt besteed, de sluitende begroting per activiteit en de financiële verantwoording per activiteit:

    1° aanvrager biedt een bovengemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 10 punten;

    2° aanvrager biedt een gemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 5 punten;

    3° aanvrager biedt een minder dan het gemiddelde prijs-kwaliteitverhouding: 0 punten.

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen

 

Artikel 2:1 Aanvraag subsidie

  • 1.

    Onverminderd artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV 2020 legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    a. een verklaring waaruit blijkt in hoeverre de subsidieontvanger als BTW belaste ondernemer is aan te merken;

    b. een specificatie van verrekenbare en niet-verrekenbare BTW;

    c. een deminimis-verklaring.

  • 2.

    Aanvrager maakt voor de aanvraag gebruik van het door het college voor deze regeling vastgestelde aanvraagformulier.

 

Artikel 2:2 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, tweede lid, van de ASV 2020, ingediend acht weken voordat de aanvrager voornemens is te beginnen met de activiteiten waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

 

Hoofdstuk 3 Verplichtingen en betaling

 

Artikel 3:1 Verplichtingen

Onverminderd, de artikelen 12 en 14 van de ASV 2020, gelden voor de subsidieontvanger de volgende verplichtingen:

  • a. De subsidieontvanger is verplicht om mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt;

    b. De subsidieontvanger is verplicht deel te nemen aan de gesprekken die jaarlijks worden gevoerd om de subsidieregeling en de uitgevoerde activiteiten te evalueren.

 

Artikel 3:2 Bevoorschotting

Een subsidie wordt bevoorschot met 80% van de verleende subsidie in één keer.

 

Hoofdstuk 4 Eindverantwoording en vaststelling na verlening vooraf

 

Artikel 4:1 Wijze van verantwoorden

De aanvraag tot vaststelling bevat:

  • a. een voor openbaarmaking geschikt inhoudelijk verslag conform artikel 17, vierde lid, van de ASV 2020;

    b. een verklaring dat de verantwoording juist en volledig is. Bij verantwoording door een rechtspersoon wordt hiervoor een bestuursverklaring of directieverklaring ingediend volgens het door burgemeester en wethouders vastgestelde model.

 

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

 

Artikel 5:1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 5:2 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling eens in de vijf jaar.

 

Artikel 5:3 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2023. Als het Gemeenteblad waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2022, treedt zij in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst, en werkt zij terug tot en met 1 januari 2023.

 

Artikel 5:4 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling ondersteuning aan sociaal ondernemen Den Haag 2023.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1:4, aanhef en onder c

Bij het organiseren van evenementen gaat het bijvoorbeeld om versnellingstafels voor zowel Haagse sociaal ondernemers als voor sociaal ondernemers uit de rest van het land, maar ook burenborrels, jaarborrels en werksessies. De evenementen hebben als doel om Haagse ondernemingen te helpen groeien en de niet-Haagse ondernemingen zich succesvol te helpen vestigen in Den Haag.

 

Artikel 1:4, aanhef en onder d

Het gaat bijvoorbeeld om overleggen met Den Haag Werkt, Impact City, ondernemersportaal, MKB Den Haag, VNO NCW Den Haag en het UWV. Tijdens deze overleggen worden efficiënte samenwerkingen aangegaan om zoveel mogelijk projecten gezamenlijk te organiseren.

 

Artikel 1:9, tweede lid, aanhef en onder f

De aanvrager ondersteunt sociale startups bij het opzetten van hun onderneming. Denk hierbij aan het bieden van ondersteuning bij het maken van een businessplan en het in contact brengen van de startups met andere sociale ondernemers in de stad.

 

Den Haag, 20 december 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

de secretaris,

Ilma Merx

 

de burgemeester,

Jan van Zanen