Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dijk en Waard

Beleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDijk en Waard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022
CiteertitelBeleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervang het voorgaande beleid.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  2. Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-572696

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dijk en Waard;

 

gelezen het voorstel van 13 december 2022;

 

Gelet op artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 5:8 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Dijk en Waard 2022

 

 

B e s l u i t :

 

 

de hierna volgende Beleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022 vast te stellen.

 

Beleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022

1. Inleiding

Landelijk heerst de opvatting dat het parkeren van grote voertuigen – in het bijzonder vrachtwagens – niet meer dient te geschieden op wegen binnen de bebouwde kom, althans niet in het centrum of in de woonwijken. Dit in verband met de verkeersveiligheid, buitensporige inbeslagname van de veelal schaarse parkeerruimte, belemmering van het uitzicht van bewoners, en wegens de afbreuk aan het uiterlijk aanzien van de gemeente. Ook uit jurisprudentie kan worden opgemaakt dat het parkeren van vrachtwagens in de woonwijken redelijkerwijs niet meer als “normaal” kan worden beschouwd.

 

Veel gemeenten hebben daarom, overeenkomstig de modelregeling van de VNG, een verbod ingesteld voor het parkeren van grote voertuigen. Zo ook de gemeente Dijk en Waard.

2. Terminologie

Grote voertuigen zijn voertuigen die, met inbegrip van de lading, een lengte hebben van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter.

 

Onder parkeren wordt verstaan het gedurende een aaneengesloten periode doen of laten staan van een voertuig, anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van personen dan wel het onmiddellijk laden of lossen van goederen;

3. Juridisch kader

In artikel 5:8, eerste lid en tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening Dijk en Waard (hierna: Apv) heeft de gemeenteraad de mogelijkheid opgenomen om plaatsen aan te wijzen waar het verboden is een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren (vierde lid). Grote voertuigen mogen doordeweeks overdag (van 07:00 tot 18:00 uur) wel in de hele gemeente geparkeerd worden.

 

Het motief voor het vaststellen van dit parkeerverbod voor grote voertuigen betreft de voorkoming van parkeerexcessen, meer in het bijzonder:

  • het voorkomen van de aantasting van het uiterlijk aanzien van de gemeente;

  • de rechtvaardige verdeling van de beschikbare schaarse parkeerruimte; en

  • de beperking van de parkeerdruk in woonwijken.

Het college heeft een aanwijsbesluit genomen op grond waarvan de bebouwde kom wordt aangewezen als gebied waar dergelijke grote voertuigen niet mogen worden geparkeerd, daarvan uitgezonderd een aantal nader genoemde wegen en categorieën van voertuigen.

 

Voor de overige gevallen bestaat op grond van artikel 5:8, vijfde lid, van de Apv de mogelijkheid een ontheffing aan te vragen.

4. Ontheffing

Met name in Heerhugowaard zijn aanvragen om een ontheffing in de meeste gevallen geweigerd vanwege het risico op precedentwerking en het ontbreken van bijzondere omstandigheden. Er is feitelijk alleen een uitzondering gemaakt voor de situatie waarin sprake is van een voertuig dat de maximale maatvoering beperkt overschrijdt, dure apparatuur bevat én wordt gebruikt bij de uitvoering van een wettelijke taak.

 

Op dit punt is behoefte aan enige versoepeling. Er worden steeds meer voertuigen gebruikt die de maximale maatvoering nét overschrijden. Onder omstandigheden is het wel degelijk mogelijk een dergelijk voertuig op een locatie te parkeren waar de overlast gering is, ook al is deze locatie niet als acceptabel aangewezen, en is de aanvrager van de ontheffing daar zeer mee geholpen. In deze gevallen zou de verlening van een ontheffing uitkomst kunnen bieden.

 

Van belang is dat het college zich bij de voorbereiding van de beslissing op de aanvraag een goed beeld vormt van de relevante feiten en de af te wegen individuele en algemene belangen die bij het besluit betrokken zijn (artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht). Het college dient (binnen de kaders die de wet biedt) een integrale afweging te verrichten waarin alle in beeld gebrachte belangen betrokken zijn (artikel 3:4, tweede lid, van de Awb, willekeurverbod, materiële zorgvuldigheidsbeginsel, evenredigheidsbeginsel). Het leveren van maatwerk is daarbij belangrijk. Factoren die bij een afweging mee kunnen spelen zijn:

  • a.

    het voertuig overschrijdt de maximale maatvoering beperkt;

  • b.

    het gebruik van het voertuig is noodzakelijk voor de uitvoering van werkzaamheden door de houder van het voertuig;

  • c.

    de parkeerdruk in de nabije omgeving is acceptabel; en

  • d.

    de beperking van het uitzicht van bewoners dan wel bedrijven is acceptabel.

  • e.

    er zijn op voorhand geen actuele klachten en meldingen over andere vormen van overlast uit de nabije omgeving te verwachten.

Van belang is dat omwonenden of omliggende bedrijven geen of hoogstens geringe overlast ondervinden van het parkeren van het grote voertuig op de betreffende locatie. In dat kader is de parkeerdruk relevant. In de gemeente wordt tweejaarlijks onderzoek verricht naar de parkeerdruk. Daarbij wordt een parkeerdruk van 80% of meer als hoog bestempeld. Ook de omgeving in een straal van 200 meter wordt betrokken bij de overweging of sprake is van een te hoge parkeerdruk.

 

Het is eveneens niet wenselijk dat het voertuig voor het raam van bewoners dan wel bedrijven wordt geparkeerd, tenzij mocht blijken dat deze bewoners of bedrijven daar geen hinder van ervaren. De eventuele bewijslast daartoe ligt in beginsel bij de aanvrager van de ontheffing.

 

Ook om andere redenen kan overlast worden ervaren, bijvoorbeeld wegens het ontstaan van onveilige situaties (bijvoorbeeld bij oversteken, spelende kinderen rondom het voertuig), geluidsoverlast (bij warmdraaien en wegrijden) en het ontsieren van de omgeving. Deze overlast is objectief dan wel subjectief van aard. Wanneer op voorhand actuele klachten en meldingen over overlast bekend zijn, dan kan dat een reden zijn om de ontheffing niet te verlenen, of althans niet voor de betreffende locatie. Mocht om een andere reden duidelijk zijn dat het parkeren van het grote voertuig overlast en klachten tot gevolg kan hebben dan kan de gemeente de ontheffing eveneens besluiten niet te verlenen. Bijvoorbeeld wanneer duidelijk is dat de parkeervakken op de betreffende locatie ongeschikt zijn voor het parkeren van de voertuigen van een dergelijke afmeting.

 

De ontheffing wordt verleend voor een beperkte periode, in beginsel een jaar. Indien nog steeds aan de criteria wordt voldaan en het beleid wordt voortgezet, kan de ontheffing verlengd worden.

 

De houder van de ontheffing dient het voertuig zodanig te parkeren dat de verkeersveiligheid en doorstroming van het verkeer gewaarborgd blijven. Er moet te allen tijde voldoende zicht aanwezig zijn voor kruisende auto’s of langzaam verkeer (voetgangers). Tevens dient de houder van de ontheffing er rekening mee te houden dat de ontheffing geen garantie tot parkeren op de betreffende locatie inhoudt. Mocht de locatie bijvoorbeeld vol zijn, dan is de houder van de ontheffing gehouden het voertuig te parkeren op een andere op grond van artikel 5:8 van de Apv toegestane locatie.

5. Aanvraag ontheffing

Voor het aanvragen van de ontheffing wordt een aanvraagformulier op de gemeentelijke website beschikbaar gesteld. Van belang is dat gemotiveerd wordt waarom het voertuig geschikt is om te parkeren op de betreffende locatie en daar geen overlast veroorzaakt. Aan de aanvraag moeten de volgende documenten worden toegevoegd:

  • -

    het kenteken van het voertuig;

  • -

    de maatvoering van het voertuig;

  • -

    type voertuig of foto van het voertuig; en

  • -

    een tekening of kaart van de locatie waar gewenst wordt het voertuig te parkeren.

6. Hardheidsclausule

Het college is bevoegd van dit beleid af te wijken in gevallen waarin dit voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

7. Handhaving

Voor het naleven van de regels voor het parkeren van grote voertuigen is handhaving noodzakelijk. Wanneer de gemeente op grond van de Apv een parkeerverbod voor grote voertuigen instelt, is de gemeente immers ook verantwoordelijk voor de handhaving ervan. De gemeente kan handhaven door het inzetten van buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Overtreding van artikel 5:8 van de Apv is namelijk een mulderfeit. Boa’s kunnen een aankondiging van de beschikking achterlaten bij het motorrijtuig. Dit is een efficiënte manier van handhaven.

8. Tot slot

Evaluatie

Het beleid wordt een jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Deze evaluatie wordt voorgelegd aan de betreffende wethouder.

 

Overgangsrecht

Aanvragen voor een ontheffing ingediend vóór de datum van inwerkingtreding van dit beleid worden beoordeeld op basis van het beleid dat gold op het moment van indiening van de aanvraag.

 

Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden een dag na de dag van bekendmaking in het Gemeenteblad in werking. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van dit besluit vervalt het voorgaande beleid.

 

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als ‘Beleidsregels voor het parkeren van grote voertuigen Dijk en Waard 2022’.

Dijk en Waard, 13 december 2022

Burgemeester en wethouders van Dijk en Waard,

de secretaris,

mevr. A. Doesburg

de burgemeester,

dhr. M. Poorter