Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023
CiteertitelVerordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpFractieondersteuning gemeenteraad

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Verordening als bedoeld in artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet

20-12-2022

gmb-2022-572481

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023

De raad van de gemeente Eindhoven;

gezien het voorstel van het fractievoorzittersoverleg;

gelet op artikel 33, derde lid van de gemeentewet;

besluit vast te stellen de:

Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023

 

Artikel 1 Recht op financiële bijdrage

 

  • 1.

    De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

  • 2.

    De jaarlijkse financiële bijdrage bestaat voor de jaren 2023 tot en met 2026 uit:

    • a.

      een basisbedrag van € 19.468,93 per fractie;

    • b.

      een variabel deel van € 1.229,26 per raadszetel van de fractie;

  • 3.

    De jaarlijkse financiële bijdrage bestaat voor het jaar 2027 en opeenvolgende jaren uit:

    • a.

      een basisbedrag van € 15.302,26 per fractie;

    • b.

      een variabel deel van € 118,15 per raadszetel van de fractie;

  • 4.

    De in het tweede en derde lid bedoelde bedragen hebben als peildatum 2023 en worden jaarlijks geïndexeerd met het percentage dat voor prijsstijging voor Goederen en Diensten is opgenomen in de begroting van de gemeente Eindhoven.

  • 5.

    De Algemene Subsidie Verordening (ASV) Eindhoven is niet van toepassing op de financiële bijdrage.

 

Artikel 2 Besteding financiële bijdrage

 

  • 1.

    De onderdelen van de financiële bijdrage zoals bedoeld in artikel 1, tweede lid, worden uitsluitend besteed aan werkzaamheden van de fractie binnen de volgende bestedingscategorieën:.

    • a.

      facilitair en administratief;

    • b.

      inhoudelijke fractieondersteuning;

    • c.

      fractiegerichte opleidingen;

    • d.

      ondersteuning bij de organisatie van fractie-/themabijeenkomsten;

    • e.

      het bevorderen van het professionaliseringsproces van de fractie.

  • 2.

    De onderdelen van de financiële bijdrage zoals bedoeld in artikel 1, tweede lid, worden in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen;

    • b.

      leningen, beleggingen, voorschotten en giften, behoudens giften in het kader van representatie tot maximaal € 50;

    • c.

      uitgaven die raadsleden op grond van wettelijke regels geacht worden te betalen uit de onkostenvergoeding die zij ontvangen;

    • d.

      uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.

 

Artikel 3 Voorschot financiële bijdrage

 

  • 1.

    De onderdelen van de financiële bijdrage als bedoeld in artikel 1, tweede lid, aanhef en onder a en b, wordt de fractie als voorschot op het lopende kalenderjaar verstrekt. De voorschotten worden gestort op een specifieke bankrekening op naam van de raadsfractie dan wel op de bankrekening van de door de raadsfractie aangewezen stichting.

  • 2.

    In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van de artikelen 56d of 56e van de Wet algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt en het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.

  • 3.

    De griffier kan op aanvraag en bij gebleken noodzaak een afwijkend betaalschema vaststellen.

 

Artikel 4 Gevolgen splitsen of einde bestaan fractie

 

  • 1.

    Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel (art 1, lid 2b) van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij wordt aangesloten. Het basisbedrag (art 1, lid 2a) is per fractie beschikbaar voor die fracties die direct na de verkiezingen in de raad plaatsnemen.

  • 2.

    Het als gevolg van een splitsing te veel betaalde voorschot wordt met het volgende voorschot dan wel aan het einde van het jaar verrekend. Bij het einde bestaan fractie wordt in de maand volgend op besluit het teveel betaalde voorschot teruggestort.

  • 3.

    Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

 

Artikel 5 Reserve

 

  • 1.

    De raad reserveert het in enig jaar door de fractie niet gebruikte gedeelte van de financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie voor het kunnen verlenen van een aanvullende financiële bijdrage ten behoeve van die fractie in volgende jaren.

  • 2.

    Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve komt tot uitdrukking in de afrekening over dat jaar. Bevoorschotting vindt desgevraagd plaats.

  • 3.

    Aan het einde van de raadsperiode dan wel dat de fractie tijdens de zittingsperiode ophoudt te bestaan valt de reserve terug aan de gemeente.

 

Artikel 6 Administratieve verplichtingen

 

  • 1.

    De financiële administratie wordt gevoerd op basis van het stelsel van baten en lasten. Deze administratie wordt op een zodanige wijze gevoerd dat deze steeds een volledig en juist inzicht geeft in alle bezittingen en schulden, verplichtingen, baten en lasten, alsmede overige gegevens die voor de financiële verantwoording van belang zijn. Het fractievoorzittersoverleg kan een format vaststellen dat de raadsfracties bij hun verslaglegging dienen te gebruiken en kan nadere eisen stellen aan de financiële administratie of aan de verslaglegging.

  • 2.

    Andere inkomstenbronnen dan de financiële bijdrage worden afzonderlijk geadministreerd.

  • 3.

    De administratie wordt zodanig ingericht dat op verzoek van de door de

  • fractievoorzitters aangewezen functionaris belast met de controle nadere informatie kan worden gegeven en bescheiden of bewijsstukken met betrekking tot de uitgaven (digitaal) kunnen worden aangeleverd. De administratie en de bescheiden worden tenminste voor de wettelijke termijn digitaal bewaard en op aanvraag beschikbaar gesteld.

  • 4.

    Bij uitgaven worden de onderliggende bescheiden door ten minste twee personen geautoriseerd.

 

Artikel 7 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

 

  • 1.

    De fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een financieel verslag met toelichting.

  • 2.

    De door de fractievoorzitters aangewezen functionaris belast met de controle beoordeelt jaarlijks namens de fractievoorzitters aan de hand van een willekeurige steekproef bij ten minste drie fracties de rechtmatigheid van de gedane uitgaven.

  • 3.

    De rechtmatigheid wordt door de door de fractievoorzitter aangewezen functionaris gecontroleerd aan de hand van de aangeleverde digitale verantwoording vanuit de betreffende fracties. Over deze controle wordt door de functionaris een verslag uitgebracht aan de fractievoorzitters.

  • 4.

    De fractievoorzitters stellen in het fractievoorzittersoverleg voor iedere fractie afzonderlijk de hoogte vast van:

    • a.

      de financiële bijdrage;

    • b.

      het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot;

    • c.

      De wijziging van de reserve;

    • d.

      Resterende reserve.

  • 5.

    De raadsgriffie publiceert jaarlijks vóór 1 juni het bestedingsoverzicht van de fracties over de financiële bijdrage van het voorgaande jaar.

 

Artikel 8 Intrekking oude verordening en overgangsrecht

 

  • 1.

    De Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2022 wordt ingetrokken.

  • 2.

    De Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2022 blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en verrekening van die financiële bijdragen.

 

Artikel 9 Inwerkingtreding en citeertitel

 

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening fractieondersteuning gemeente Eindhoven 2023.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2022.

Eindhoven, 20 december 2022.

J. Jongbloed, griffier