Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening gevelverbetering Hoofdstraat Hoensbroek |
Citeertitel | Subsidieverordening gevelverbetering Hoofdstraat Hoensbroek |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2004 | Nieuwe regeling | 28-09-2004 De Uitkijk | 2004/22163 |
In deze afdeling wordt verstaan onder:
a. plangebied: het gebied zoals omschreven in artikel 1.1;
b. gevel: een voorgevel van een pand, geen appartementsgebouw zijnde, dat gelegen is in het plangebied en die aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg en een zijgevel of achtergevel voor zover deze naar het oordeel van Burgemeester en wethouders aansluit aan de openbare weg en bovendien zichtbaar is vanaf de openbare weg;
c. historisch en/of architectonisch waardevolle gevel: een voorgevel (geen zijgevel) die op de bij deze subsidieverordening behorende plankaart als zodanig is aangeduid;
d. herstelwerkzaamheden: onder herstelwerkzaamheden wordt verstaan structureel herstel of wegwerken achterstallig onderhoud van:
constructie gevel, zoals fundering en balklaag;
buitenkozijnen, ramen en deuren, balkons en luifels;
scheuren in metselwerk, voegwerk;
gevelbedekkingen zoals dak en kroonlijsten;
afwerkingen, zoals pleisterwerk, schilderwerk en natuursteen;
goten, hemelwaterafvoeren, loodgieterwerk;
dakkapellen voor zover deze een onlosmakelijk onderdeel vormen van de gevel;
historische en/of architectonische elementen in originele staat;
en verder werkzaamheden zoals:
huurder van een pand die van de eigenaar een schriftelijke toestemming verkrijgt voor herstel van de gevel van het pand dat hij huurt.
toekennen van een bijdrage: het besluit van burgemeester en wethouders dat een voorwaardelijke aanspraak op de bijdrage verschaft aan de begunstigde onder de voorwaarde dat aan de in deze subsidieverordening gestelde voorwaarden wordt voldaan alsmede dat door de aanvrager de benodigde vergunning en of positieve adviezen worden verkregen;
kosten waarvoor een bijdrage kan worden toegekend in afdeling 2
Burgemeester en wethouders kunnen de rechthebbende van een pand in het plangebied met een gevel of een historisch of architectonisch waardevolle gevel een bijdrage toekennen per pand in de kosten van herstelwerkzaamheden en een herstelonderzoek. Een bijdrage voor een herstelonderzoek wordt alleen toegekend voor zover ook daadwerkelijk tot herstel wordt over gegaan.
Burgemeester en wethouders dienen binnen vier weken nadat de aanvraag is ingediend de aanvrager schriftelijk te laten weten of zijn aanvraag compleet is of dat zij, binnen een nader daarvoor te stellen redelijke termijn, nadere gegevens van de aanvrager verlangen, zoals een bouwvergunning en of noodzakelijke aanvullende adviezen, die voor de beoordeling van de aanvraag redelijkerwijs noodzakelijk zijn.
Wanneer de aanvrager verzuimt de in het vijfde lid bedoelde gegevens te verstrekken of wanneer de verstrekte gegevens nog steeds niet aan de gestelde eisen voldoen, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet in behandeling te nemen. Dit besluit wordt aan de rechthebbende bekendgemaakt binnen vier weken nadat de aanvraag onvoldoende is aangevuld of nadat de daarvoor gestelde termijn ongebruikt is verstreken.
advies met betrekking tot de aanvraag
1 . Burgemeesteren wethouders kunnen een adviescommissie instellen met als taak het adviseren aan de aanvrager inzake eventueel verplichte vergunningen, zoals een bouwvergunning en of benodigde adviezen zoals een advies van de gemeentelijke welstandscommissie en of een advies van de gemeentelijke afdeling die te verrichten herstelwerkzaamheden toetst aan de leefmilieuverordening.
Burgemeester en wethouders kunnen nadat conform artikel 2.5 vijfde lid de aanvrager schriftelijk is gemeld dat aanvullende vergunningen en of adviezen bij de aanvraag noodzakelijk zijn, een voorwaardelijke toekenning doen onder de ontbindende voorwaarde van het verkrijgen door de aanvrager van de benodigde vergunning en of positieve adviezen.
e. indien de eigenaar, alsmede de rechtsopvolger van een pand, waarvoor een bijdrage is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de bijdrage is verleend, het pand vervreemdt, dient hij in de verkoopovereenkomst een derdenbeding op te nemen dat de verplichtingen van de verkoper ten aanzien van de toegekende bijdrage doen overgaan op de koper van het pand;
indien de rechthebbende, niet zijnde een eigenaar, van een pand waarvoor een bijdrage is toegekend, binnen de termijn waarin werkzaamheden worden verricht waarvoor de bijdrage is verleend, zijn recht overdraagt aan een ander, dient hij te garanderen dat de verplichtingen ten aanzien van de toegekende bijdrage door degene aan wie hij zijn recht overdraagt worden overgenomen.
Burgemeester en wethouders stellen binnen acht weken de bijdrage vast nadat:
de in de aanvraag opgenomen werkzaamheden schriftelijk gereed zijn gemeld onder indiening van de daarop betrekking hebbende gegevens, onder meer de originele rekeningen en betalingsbewijzen inzake de uitgevoerde werkzaamheden, alsmede de totale kostenopstelling waarin de verrichte werkzaamheden op dezelfde wijze zijn gerangschikt als in de begroting en, voor zover van toepassing, een lijst van goedgekeurd meer en minderwerk;
Indien toepassing van deze verordening zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de bepalingen in deze verordening.
Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 29 september 2004.
toelichting Subsidieverordening GEVELVERBETERING HOOFDSTRAAT
Dit artikel noemt redenen om een subsidie te weigeren.
Indien één van deze weigeringsgronden van toepassing is, wordt de subsidie geweigerd. Hierbij heeft de gemeente geen hoorplicht (artikel 4:7 juncto 4: 1 2 lid 1 sub a van de Awb).
Indien aanvrager reeds voorafgaand aan de subsidieverlening met de werkzaamheden wil beginnen, dient hij hiertoe schriftelijk toestemming van burgemeester en wethouders te verkrijgen. Hiervoor is noodzakelijk dat er een opname heeft plaatsgevonden van de oorspronkelijke situatie, omdat anders niet vast te stellen is welke voorzieningen getroffen moeten worden.
De subsidie wordt voorts geweigerd, indien eerder in datzelfde kalenderjaar of tegelijk met de aanvraag een andere aanvraag voor dezelfde woning is ingediend.
Ook de Algemene wet bestuursrecht noemt in artikel 4:35 nog een aantal weigeringsgronden, die aanvullend werken op bovengenoemde gronden.
Uiteraard werkt ook de verplichte weigeringgrond wegens overschrijding van het subsidieplafond (artikel 4:25 lid 1 Awb) aanvullend op bovengenoemde gronden.
De leden van dit artikel bepalen dat bij de aanvraag gebruik dient te worden gemaakt van een standaardformulier, dat door het college van burgemeester en wethouders moet worden vastgesteld. Een ordelijke en efficiënte afhandeling van de aanvraag wordt bevorderd door de gebruikmaking van een speciaal daartoe bestemd formulier.
Gegevens die op basis van artikel 4:2 van de Awb moeten worden vermeld, zoals de dagtekening van de aanvraag, zijn niet opgenomen in de opsomming van de te verstrekken gegevens. De verplichting om deze gegevens te verstrekken volgt immers rechtstreeks uit de Awb.
Indien er gegevens ontbreken, zijn burgemeester en wethouders verplicht om een termijn te stellen voor het aanvullen van de ontbrekende gegevens. Indien de gegevens niet binnen de gestelde termijn worden aangevuld, kan besloten worden de aanvraag niet te behandelen. Dit is dwingend bepaald in artikel 4:5 van de Awb. Een onvolledige aanvraag is in beginsel wel een tijdige aanvraag, ook al behoeft deze naderhand nog aanvulling. Dit is met name van belang in relatie tot artikel 2.5, lid 7 van de verordening, waarin wordt bepaald dat de aanvragen worden behandeld in volgorde van binnenkomst.
Deze artikelen bepalen, dat burgemeester en wethouders binnen acht weken na de dagtekening over de aanvragen beslissen. Deze termijn sluit aan bij de termijn als genoemd in artikel 4: 13, tweede lid, Awb. Dit staat het college van burgemeester en wethouders echter niet in de weg om eerder op een aanvraag te besluiten.
De termijn voor het nemen van een beslissing wordt opgeschort vanaf de dag dat de aanvrager wordt uitgenodigd om ontbrekende gegevens aan te vullen tot de dag waarop de aanvraag is aangevuld of de termijn die daarvoor is gesteld, ongebruikt is verstreken (artikel 4:15 Awb).
Het eerste lid geeft aan dat er sprake is van een subsidieplafond. Wanneer de middelen uitgeput zijn, kan geen aanspraak meer worden gemaakt op subsidie.
Artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht regelt de bevoegdheid tot het stellen van een subsidieplafond. Door het bedrag van het plafond niet in de verordening zelf te noemen, wordt voorkomen dat de verordening steeds moet worden gewijzigd.
Het gevolg van het opnemen van dit plafond is onder meer dat de gemeente verplicht is om de subsidie te weigeren als het plafond wordt overschreden.
Indien een subsidieplafond wordt opgenomen, moet tevens worden bepaald hoe het beschikbare bedrag wordt verdeeld. Hier geldt het principe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". De aanvragen worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Indien een aanvrager een termijn gesteld heeft gekregen om ontbrekende gegevens aan te vullen, hetgeen vervolgens niet gebeurt, kunnen burgemeester en wethouders besluiten de aanvraag niet te behandelen. Hiermee vervalt tevens het recht op behandeling van de aanvraag naar datum van binnenkomst van de onvolledige aanvraag.