Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Epe

Protocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEpe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingProtocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe
CiteertitelProtocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpProtocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

betreft afspraken gebaseerd op artikel 6.2 van de Gedragscode burgemeester en wethouders gemeente Epe 2019 en artikel 6.2 van de Gedragscode integriteit raadsleden gemeente Epe 2019;

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

n.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-12-2022nieuwe regeling (afspraken op basis van Gedragscodes college en raadsleden

15-12-2022

gmb-2022-571066

596224

Tekst van de regeling

Intitulé

Protocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe

 

Raadsbesluit 2022 registratienummer 596224;

 

De raad der gemeente Epe

 

Gelezen het voorstel van burgemeester van 22 november 2022 (zaaknr. 596224) en gelet op de bespreking in de vergadering van het presidium van 24 november 2022;

 

Gelet op artikel 6.2 van de Gedragscode burgemeester en wethouders gemeente Epe 2019 en artikel 6.2 van de Gedragscode integriteit raadsleden gemeente Epe 2019;

 

Besluit

 

vast te stellen het Protocol vermoeden van integriteitschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Externe integriteitsdeskundige: een externe deskundige die in opdracht van de burgemeester vooronderzoek of nader onderzoek doet naar integriteitsvraagstukken.

  • b.

    Integriteitsschending: een gedraging van een politieke ambtsdrager die in strijd is met het handelen als ‘goed volksvertegenwoordiger’ of ‘goed bestuurder’.

  • c.

    Melder: een persoon die een melding indient overeenkomstig het bepaalde in deze regeling.

  • d.

    Melding: het melden van een vermoeden van een integriteitsschending door een politieke ambtsdrager.

  • e.

    Politieke ambtsdrager: de burgemeester, het raadslid, de fractievolger of de wethouder. 

  • f.

    Steunpunt: het Steunpunt Integriteitsonderzoek Politieke Ambtsdragers, onderdeel van het CAOP.

 

Artikel 2 Melding

 

  • 1.

    Een ieder kan een melding indienen bij een vermoeden van een schending van de integriteit door een politieke ambtsdrager.

  • 2.

    Een anonieme melding wordt niet behandeld.

  • 3.

    Een melding is op redelijke gronden gebaseerd, bijvoorbeeld op basis van eigen kennis of eigen waarneming.

     

Artikel 3 Meldpunt

 

  • 1.

    Een melding wordt schriftelijk of mondeling gedaan bij de burgemeester. Hij is het (vertrouwelijke) meldpunt voor alle signalen van een vermoeden van integriteitsschendingen door politieke ambtsdragers.

  • 2.

    Een melding over de burgemeester wordt gedaan bij een locoburgemeester. De locoburgemeester behandelt de melding over de burgemeester overeenkomstig dit protocol.

  • 3.

    De burgemeester bevestigt schriftelijk de ontvangst van de melding aan de melder.

  • 4.

    De burgemeester informeert de politieke ambtsdrager over de melding.

  • 5.

    De burgemeester stelt de fractievoorzitters op de hoogte van de ontvangst van de melding.

  • 6.

    De burgemeester houdt na een melding de regie op het administratieve proces en zorgt in alle fases voor verslaglegging.

  • 7.

    De burgemeester kan zich hierbij laten ondersteunen door de griffier, de gemeentesecretaris en het Steunpunt.

     

Artikel 4 Vertrouwelijk behandelen informatie

 

Een ieder die betrokken is of wordt, gaat vertrouwelijk om met alle informatie die wordt verkregen gedurende de behandeling van de melding.

 

Artikel 5 Geheimhouding

 

De burgemeester kan besluiten geheimhouding op te leggen op grond van de Gemeentewet.

 

Artikel 6 Vooronderzoek

 

  • 1.

    Het vooronderzoek vindt plaats op een door de burgemeester te bepalen wijze, waarbij voor de betreffende melding de meest geëigende onderzoeksmethode wordt gekozen.

  • 2.

    In alle gevallen kan de burgemeester opdracht geven aan een externe integriteitsdeskundige om advies uit te brengen.

  • 3.

    Indien het vooronderzoek geen aanleiding geeft voor het instellen van een nader onderzoek, besluit de burgemeester het onderzoek niet verder voort te zetten. De burgemeester informeert de politieke ambtsdrager en de melder hierover.

  • 4.

    Indien op grond van het vooronderzoek de noodzaak blijkt, vindt nader onderzoek plaats op grond van artikel 7 van deze regeling. In het geval van een vermoeden van integriteitsschending door de burgemeester, wordt voorafgaand aan het instellen van een nader onderzoek de Commissaris van de Koning in kennis gesteld.

  • 5.

    De burgemeester doet indien mogelijk (vertrouwelijk) mededeling van de resultaten van het vooronderzoek aan de fractievoorzitters en eventueel het college.

     

Artikel 7 Nader onderzoek en communicatie

 

  • 1.

    De burgemeester verleent schriftelijk opdracht aan een externe integriteitsdeskundige voor het nader onderzoek. De opdracht vermeldt de aanleiding, de doelstelling, de onderzoeksvragen, de onderzoeksmethoden, de verwachte duur en de kosten van het onderzoek.

  • 2.

    De politieke ambtsdrager wordt over het instellen van het nader onderzoek per brief geïnformeerd. In de brief is in ieder geval opgenomen:

    • a. Een omschrijving van het handelen of nalaten dat aanleiding is tot het instellen van onderzoek.

    • b. De mededeling dat de politieke ambtsdrager zich door een raadsman kan laten bijstaan.

    • d. De mededeling dat als andere feiten en omstandigheden bekend worden die van belang zijn voor het bepalen van de omvang, aard en ernst van de integriteitschending, het onderzoek zich kan uitstrekken tot die feiten en omstandigheden.

    • 3.

      De politieke ambtsdrager en derden kunnen worden gehoord. Daarbij wordt het volgende in acht genomen:

      • a.

        De politieke ambtsdrager en derden worden vooraf op de hoogte gesteld van de aard van het gesprek.

      • b.

        Er wordt een gespreksverslag opgemaakt.

      • c.

        Degene die is gehoord krijgt de mogelijkheid om schriftelijk te reageren op het betreffende gespreksverslag. Als degene die is gehoord dat wil, wordt er een schriftelijke weergave van diens afwijkende mening bij het gespreksverslag gevoegd.

4. Communicatie over het nader onderzoek geschiedt in opdracht van de burgemeester.

 

  •  

Artikel 8 Rapportage nader onderzoek

 

  • 1.

    De rapportage of een samenvatting daarvan bevat alle informatie die nodig is om een oordeel te kunnen vormen over de aannemelijkheid en mate van verwijtbaarheid van het vermoeden van de integriteitschending.

  • 2.

    De burgemeester biedt de rapportage of een samenvatting daarvan aan de raad en eventueel het college aan.

     

Artikel 9 Aangifte

 

  • 1.

    Als er vermoeden is van een misdrijf doet de burgemeester aangifte bij de politie.

  • 2.

    Het strafrechtelijk onderzoek naar een strafbaar feit laat onverlet dat de burgemeester een nader onderzoek als bedoeld in artikel 7 kan instellen.

     

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

 

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking de dag na publicatie.

  • 2.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Protocol vermoeden van integriteitsschending door politieke ambtsdragers gemeente Epe.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022.

 

De raad van de gemeente Epe,

 

de voorzitter, dhr. dr. T.C.M. Horn

 

de giffier, mw. J. Kattenberg

Toelichting  

 

In de gemeente Epe kennen we de Gedragscode integriteit raadsleden gemeente Epe 2019 en de Gedragscode integriteit burgemeester en wethouders gemeente Epe 2019. In dit Protocol staat aangegeven welke stappen moeten worden gezet wanneer integriteit mogelijk wordt geschonden of daarvan het sterke vermoeden bestaat. Het Protocol kan worden beschouwd als een onderdeel van het integriteitsbeleid. Het biedt houvast en uniformiteit bij de aanpak van vermeende of daadwerkelijke schendingen.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

Een integriteitsschending gaat over een gedraging van een politieke ambtsdrager die in strijd is met het handelen als ‘goed bestuurder’ of ‘goed volksvertegenwoordiger’. Het kan gaan om feiten die wettelijk strafbaar zijn, maar ook om handelingen die in strijd zijn met geschreven of ongeschreven regels.

 

Artikel 2. Melding

 

Anonieme meldingen worden niet behandeld. Het feit dat de identiteit van de melder niet bekend is, vormt een complicerende factor bij de beoordeling en behandeling van de melding. Zo is het bijvoorbeeld voor onderzoekers niet mogelijk om nadere vragen te stellen als de melding anoniem is ingediend.

 

Een politieke ambtsdrager is niet wettelijk verplicht om een integriteitsschending door een politieke ambtsdrager te melden. Bij twijfel of sprake is van een integriteitsschending of van een (ambts)misdrijf kan een politieke ambtsdrager in een vertrouwelijk gesprek advies inwinnen bij de burgemeester.

 

Artikel 3. Meldpunt

 

Een melding wordt ingediend bij de burgemeester. Als de melding gaat over de burgemeester, dan is een locoburgemeester het meldpunt.

 

Artikel 4. Vertrouwelijk behandelen informatie

 

Het begrip vertrouwelijk heeft geen wettelijke basis. Van een ieder die betrokken wordt bij de behandeling van een melding, mag worden verwacht dat hij kan weten of redelijkerwijs kan vermoeden dat het behandelen van een melding als bedoeld in deze regeling een vertrouwelijk karakter kent. Op grond van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht is een ieder dan verplicht tot geheimhouding van deze gegevens. Dit met uitzondering van een wettelijk plicht tot openbaarmaking.

 

Artikel 5. Geheimhouding

 

Het is aan de burgemeester om te bepalen of hij op grond van de Gemeentewet besluit tot het opleggen van geheimhouding.

 

Artikel 6. Vooronderzoek

 

Tijdens de fase van het vooronderzoek onderzoekt de burgemeester de relevante gegevens om te kunnen besluiten of de melding aanleiding geeft tot het doen van nader onderzoek. Het is aan de burgemeester om te bepalen hoe het vooronderzoek wordt uitgevoerd. Ook is het aan de burgemeester om te bepalen of een externe integriteitsdeskundige wordt ingeschakeld om advies uit te brengen.

 

Artikel 7. Nader onderzoek en communicatie

 

In het geval de burgemeester besluit dat nader onderzoek nodig is, geeft hij een externe integriteitsdeskundige opdracht voor het uitvoeren hiervan. Het nader onderzoek vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in dit artikel. De burgemeester bepaalt hoe de communicatie over het nader onderzoek plaatsvindt.

 

Artikel 8. Rapportage nader onderzoek

 

De uitkomst van het nader onderzoek is een rapportage van een externe integriteitsdeskundige. In dit artikel is bepaald waar de rapportage aan moet voldoen.

 

Artikel 9. Aangifte

 

Een bestuursrechtelijk en strafrechtelijk onderzoek sluiten elkaar niet uit. De burgemeester kan dan alsnog besluiten een nader onderzoek in te stellen als bedoeld in artikel 7 van deze regeling.

 

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

 

Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.