Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Putten

Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePutten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023
CiteertitelReglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpOpenbare orde, bevolking

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  2. artikel 2 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  3. artikel 3 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  4. artikel 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994
  5. afdeling 1 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek BES
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-20231e wijziging

11-07-2023

gmb-2023-312286

1572174
01-01-202318-07-2023Nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2022-570810

1463719

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Putten,

 

vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders van 6 december 2022 nr. 1463720 en gewijzigd bij besluit van burgemeester en wethouders van 11 juli 2023 nr. 1572145 (1e);

 

gelet op het bepaalde in artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

besluit:

 

vast te stellen de volgende regeling: Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023.

 

Dit reglement bevat bepalingen ten aanzien van ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties als gemeentehuis en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Daarmee komt het reglement Burgerlijke Stand 2020 te vervallen.

Artikel 1. Definities

Het reglement verstaat onder:

  • de wet:

    Boek 1 Burgerlijk Wetboek;

  • het besluit:

    Besluit burgerlijke stand 1994, Staatsblad 1994, 160;

  • ambtenaar van de burgerlijke stand:

    een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid van de wet);

  • buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    een ambtenaar in dienst van de gemeente Putten of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is maar als zodanig aangewezen door burgemeester en wethouders (artikel 1:16, tweede en derde lid, van de wet);

  • gemeentehuis:

    alle gebouwen en de daaraan verbonden (buiten)ruimten die bij besluit van de raad, bij besluit van het college van burgemeester en wethouders dan wel bij besluit van de daartoe gemandateerde ambtenaar als zodanig zijn aangewezen;

  • rechtsfeit:

    onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Artikel 2. Aanwijzing ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor de periode dat deze in dienst zal zijn voor het cluster Burgerzaken van de gemeente Putten.

  • 2.

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen, maar maximaal tot het bereiken van de 70-jarige leeftijd.

  • 3.

    Als de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand lid is van het college van burgemeester en wethouders of van de gemeenteraad, is de aanwijzings-termijn maximaal de termijn die samenvalt met de zittingsperiode van het betreffende college- of raadslid.

  • 4.

    Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit in de gemeente Putten worden aangewezen: (buitengewoon)ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en waarvan de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen. De aanwijzing geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners hebben aangegeven betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand te wensen. Verzocht wordt om een recente verklaring te overleggen waaruit (het voortduren van) de aanwijzing en beëdiging blijkt.

  • 5.

    Na aanwijzing vindt beëdiging plaats bij de rechtbank. Pas na beëdiging kunnen de werkzaamheden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand aanvangen.

  • 6.

    Benoemingen tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die hebben plaatsgevonden voor 1 januari 2020 tot de inwerkingtreding van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1.16 BW.

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    De ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van het voltrekken van een verbintenis op verzoek door het college worden aangewezen als gemeentehuis voor het voltrekken van één enkele verbintenis.

 

Artikel 4. Voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis

  • 1.

    De locatie beschikt over een geldig rapport locatietoetsing. Dit rapport van de beoordeling van de locatie wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders na een positieve beoordeling bij inspectie van de locatie. De locatie wordt getoetst aan de onderdelen 4 tot en met 9 van dit artikel. Het rapport heeft de geldigheid van 3 jaar. Voor de aanvraag van een locatietoetsing worden leges in rekening gebracht.

  • 2.

    Een aanvraag voor een bewijs tot goedkeuring moet uiterlijk 3 maanden voor de eerste huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapsregistratie worden ingediend.

  • 3.

    De beheerder van de locatie is verplicht om de gemeente tijdig te informeren over wijzigingen die relevant kunnen zijn voor het bewijs van goedkeuring en de aanwijzing als gemeentehuis. Bij wezenlijke veranderingen kan de gemeente besluiten dat de goedkeuring wordt ingetrokken en een nieuwe toetsing moet plaatsvinden.

  • 4.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Putten.

  • 5.

    De locatie moet een naar algemeen oordeel gepaste locatie zijn voor een huwelijk c.q. geregistreerd partnerschap. De locatie en het gebruik daarvan mag niet in strijd zijn met de openbare orde, veiligheid of de goede zeden.

  • 6.

    De locatie moet voldoen aan de voor die locatie geldende wet- en regelgeving.

  • 7.

    De locatie moet voldoen aan het openbaarheidsvereiste. Dat betekent dat de locatie gedurende de ceremonie voor iedereen toegankelijk moet zijn.

  • 8.

    Het bruidspaar c.q. de partners en de beheerder van de locatie kunnen de huwelijksvoltrekking in de openlucht, (tuin, overkapping of tent) laten plaatsvinden. Deze openluchtruimte moet gekoppeld zijn aan de overdekte hoofdlocatie (gebouw). Indien een tent wordt gebruikt dan moet de constructie van de tent voldoende stabiliteit bezitten. Tijdens de voltrekking moet de hoofdlocatie beschikbaar zijn en blijven. De daarvoor aangewezen ruimte in die hoofdlocatie moet het aantal gasten kunnen opvangen van de buitenlocatie. De (buitengewoon) ambtenaar van burgerlijke stand kan besluiten de ceremonie naar de hoofdlocatie te verplaatsen.

  • 9.

    De locatie moet beschikken over voorzieningen/faciliteiten die een goede uitvoering van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand garanderen (meubilair, geluidsinstallatie, verwarming, voldoende verlichting, sanitaire voorziening, om-kleedvoorziening).

  • 10.

    De huwelijksvoltrekking begint op het moment dat de (buitengewoon) ambtenaar van burgerlijke stand het bruidspaar welkom heet en eindigt op het moment dat de ambtenaar de ceremonie afsluit. Gedurende dit tijdsbestek heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 11.

    Aanwijzing van een gebouw tot gemeentehuis leidt niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.

  • 12.

    De gemeente zorgt ervoor dat er een gastvrouw of een gastheer aanwezig is. Deze persoon assisteert de trouwambtenaar gedurende de huwelijksvoltrekking c.q. partnerschapsregistratie.

  • 13.

    De beheerder van de locatie maakt sluitende afspraken met het bruidspaar c.q. de partners over het voorkomen van (parkeer-) overlast voor de omgeving. De locatie moet voor de duur van de huwelijksvoltrekking c.q. registratie partnerschap voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk zijn. De doorgang van hulpdiensten moet op elk moment zijn gewaarborgd.

  • 14.

    In het geval de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt, is deze geheel voor rekening van het bruidspaar c.q. de partners.

  • 15.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor eventuele schade die door toedoen van het bruidspaar c.q. de partners en/of door hun gasten aan de locatie wordt toegebracht.

  • 16.

    De gemeente kan aanvullende c.q. specifieke criteria stellen bij de aanwijzing als gemeentehuis.

 

Artikel 5. Leiding

De afdelingsmanager Dienstverlening is belast met de dagelijkse leiding en draagt zorg voor de verdeling van de werkzaamheden van de ambtenaren van de burgerlijke stand en van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand.

 

Artikel 6. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is geopend:

    • a.

      Voor de totstandkoming van een rechtsfeit van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur tot 17.00 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur, met dien verstande dat het laatste rechtsfeit om 16.00 uur kan worden vastgelegd.

    • b.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag tijdens de uren waarin de dienst voor het publiek is geopend.

  • 2.

    Het bureau is voor de totstandkoming van een rechtsfeit gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet.

    Voor overige werkzaamheden is het bureau gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of overige door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 3.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in lid 1 aangegeven uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende aan burgemeester en wethouders worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is. De belanghebbende moet daarvoor aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

 

Artikel 7. Kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk

  • 1.

    Onverminderd wat daarover in de Wet is bepaald, wordt tweemaal per week gelegenheid gegeven tot kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit.

  • 2.

    De randvoorwaarden bij de kosteloze ceremonie zijn:

    • a.

      De ceremonie kan plaatsvinden op maandag om 9.00 uur en om 9.15 uur, in het gemeentehuis in een beperkte ruimte geschikt voor maximaal 8 personen;

    • b.

      Er vindt geen voorgesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand en er wordt geen persoonlijke toespraak gehouden tijdens de ceremonie.

 

Artikel 8. Vergoeding buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1.

    De vergoeding aan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement vindt plaats op basis van een arbeidsovereenkomst of op ZZP basis.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2 lid 3 en 4 van dit reglement hebben geen recht op een vergoeding.

 

Artikel 9. Slotbepalingen

  • 1.

    Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand gemeente Putten 2023.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de eerste dag nadat het is bekendgemaakt.

  • 3.

    Het Reglement burgerlijke stand uit 2020 vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.

 

 

Putten, 6 december 2022

 

 

Burgemeester en wethouders van Putten,

de secretaris,

mr. F.E. Contant

de burgemeester,

H.A. Lambooij