Organisatie | Land van Cuijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Land van Cuijk 2022 |
Citeertitel | Verordening Adviesraad Sociaal Domein Land van Cuijk 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Boxmeer, Verordening Adviesraad Sociaal Domein Cuijk 2016, Verordening Adviesraad Sociaal Domein Grave 2016, Verordening Adviesraad Sociaal Domein Mill en Sint Hubert 2016 en Verordening Adviesraad Sociaal Domein Sint Anthonis.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2022 | 01-01-2022 | nieuwe regeling | 08-12-2022 | RIS 2022-R-164 |
De raad van de gemeente Land van Cuijk;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 11 oktober 2022;
gelet op de verantwoordelijkheid van de gemeente om burgerparticipatie als gevolg van de wettelijke verplichting volgend uit artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 2.1.3 van de Wmo 2015 en artikel 47 van de Participatiewet vorm te geven;
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Land van Cuijk 2022
Hoofdstuk 4 – Ondersteuning en middelen
Artikel 12 – Facilitaire ondersteuning
Nader afspraken rondom de facilitaire ondersteuning van de Adviesraad worden vastgelegd in de werkafspraken.
Artikel 13 – Coördinerend ambtenaar
De gemeente stelt een coördinerend ambtenaar aan die fungeert als aanspreekpunt voor de Adviesraad richting de gemeente.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Land van Cuijk in zijn openbare vergadering van 8 december 2022.
De griffier,
Richard van der Weegen
De voorzitter,
Wim Hillenaar
Toelichting Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Land van Cuijk 2022
Voor de beleidsvoorbereiding en de planvorming door het college in het kader van de Wmo, de Participatiewet en de Jeugdwet (hierna sociaal domein) is cliëntparticipatie bij wet verplicht. Daarnaast is het van belang dat de gemeente Land van Cuijk, in samenwerking met de Adviesraad, streeft naar interactieve beleidsontwikkeling. Daartoe heeft de Adviesraad verschillende rechten en plichten die in deze verordening beschreven zijn.
Naar aanleiding van de herindeling van de gemeente Land van Cuijk per 1 januari 2022 moet in de gemeente Land van Cuijk een nieuwe Adviesraad ingericht worden. Daarvoor is het opstellen van deze verordening de eerste stap. In deze verordening is eveneens rekening gehouden met het onderzoek van de voormalige Adviesraden in uitvoering van de Koepel Adviesraden sociaal domein.
Hieronder volgt een artikelsgewijze toelichting van hetgeen in deze verordening is opgenomen. Daar waar een lid géén toelichting behoeft, is deze niet opgenomen.
Hoofdstuk 1 – Algemene bepalingen
In een poging om een sluitende definitie te geven van het sociaal domein binnen deze verordening is er gekozen om dit begrip breed te formuleren naar beleidsterreinen. Hierbij is een opsomming gegeven van mogelijke beleidsterreinen welke omvat worden door het begrip sociaal domein. Deze opsomming is niet limitatief, maar is wel indicatief voor de omvang van het sociaal domein. Het valt niet uit te sluiten dat andere onderwerpen, afhankelijk van de situatie en plaatsing in de toekomst, onder het begrip sociaal domein kunnen vallen. Hiermee is de afbakening binnen deze verordening gewaarborgd.
Ook wordt verbinding gemaakt met de gemeentelijke dienstverlening op basis van de onderliggende wetgeving. Het valt niet uit te sluiten dat er ook dienstverlening plaatsvindt op andere beleidsterreinen dan in deze verordening is aangegeven. Dit hoeft niet te betekenen dat dit géén dienstverlening onder het sociaal domein is en dat deze verordening daarom niet van toepassing zou moeten zijn. Dit zal op dat moment moeten worden afgewogen.
Artikel 2 – Doel van de Adviesraad
De Adviesraad vertegenwoordigt de doelgroep. Door de vertegenwoordiging op deze manier te structureren, ontstaat er de mogelijkheid voor de gemeente om op een constructieve wijze inspraak te organiseren die bijdraagt aan de ontwikkeling van het sociaal domein en recht doet aan de inbreng van de doelgroep en haar vertegenwoordigers.
De onverenigbaarheden zijn benoemd. De onafhankelijke positie van een Adviesraad brengt met zich mee dat de leden geen deel uitmaken van het gemeentebestuur (college, gemeenteraad, reguliere raadscommissies) of onder gezag daarvan werkzaam zijn.
Daarnaast zijn religieuze ambtsdragers uitgesloten, aangezien de Adviesraad een rol vervult in het openbaar bestuur en daarmee het seculiere karakter van het openbaar bestuur in het geding kan komen.
De voorzitter heeft als taak om het verbindende element binnen en buiten de Adviesraad te zijn. Dit behelst enerzijds het bevorderen van de onderlinge samenwerking tussen de leden alsmede het leiderschap van de Adviesraad. Anderzijds betekent dit ook dat de voorzitter de primaire verbinding is tussen de Adviesraad en andere adviesorganen binnen en buiten de gemeente Land van Cuijk.
Artikel 4 – Criteria samenstelling
Omdat het gaat om de deelname van betrokkenen en cliënten ligt het in de rede dat de Adviesraad voor een deel bestaat uit leden van de doelgroep zelf. Daarbij moet door alle betrokkenen worden gestreefd naar een representatieve afspiegeling van de doelgroep.
Een evenwichtige verdeling van het aantal leden over diverse delen van de doelgroep is nodig. Dit is een aandachtspunt bij elke individuele benoeming en in laatste instantie een verantwoordelijkheid van college op het moment van benoeming. Uiteraard dient de Adviesraad bij de voordracht van nieuwe leden rekening te houden met dit voorschrift. In de werkafspraken met de Adviesraad worden nadere criteria opgenomen waaraan leden van de Adviesraad minimaal moeten voldoen om de vertegenwoordiging van de belangen van inwoners te waarborgen.
In dit artikel wordt geregeld op welke wijze nieuwe leden van de Adviesraad worden geworven. In principe geldt een zittingsduur van vier jaar met de mogelijkheid van een verlenging van maximaal vier jaar ofwel één zittingsperiode. De adviesraad is een manier om inwonersparticipatie vorm te geven. Dit is de reden dat er maximaal twee zittingstermijnen zijn om ook andere inwoners gelegenheid te geven mee te doen. Indien zich na afloop van de zittingsperiode onvoldoende nieuwe kandidaten hebben gemeld, en een lid reeds twee zittingstermijnen plaats heeft gehad in de Adviesraad, kan de zittingsduur worden verlengd.
Nadat de nieuwe ASD is opgericht en de leden van de ASD haar eerste zittingstermijn van vier jaar volbracht hebben, is het niet wenselijk dat de gehele ASD aftreedt. Daarom zal voor de eerste zittingstermijn van de nieuwe ASD eenmaal de helft van de leden van de ASD een zittingstermijn van zes jaar hebben, zodat het aftreden van de leden gefaseerd plaats zal vinden.
Het college benoemt leden van de Adviesraad op voordracht. Bij deze benoeming wordt de motivatie en de achtergrond van de aspirant-leden meegewogen. Het uiteindelijke doel is dat de leden naar mening van het college en de Adviesraad, de Adviesraad juist versterken. De termijn van 4 jaar gaat in op het moment dat men benoemd wordt.
De voorzitter wordt apart benoemd door het College, omdat de voorzitter namens de Adviesraad ook extern optreedt. De zinsnede “uit zijn midden” brengt tot uitdrukking de voorzitter niet op voordracht van het college wordt benoemd. Daarnaast wordt de status van de voorzitter binnen en buiten de Adviesraad benadrukt. Indien er naar mening van een deel van de Adviesraad sprake is van disfunctioneren van de voorzitter, dan wordt getracht dit eerst intern op te lossen. Anders bemiddelt het college, tenzij er sprake is van een onoverbrugbare breuk van vertrouwen tussen de Adviesraad en de voorzitter.
Het is aan de Adviesraad om zelf te kiezen wie zij als secretaris aanstelt. De Adviesraad is verantwoordelijk voor deze keuze en kan beslissen een andere secretaris aan te stellen als deze om wat voor reden dan ook niet meer in staat is diens taken adequaat uit te oefenen.
Artikel 7 – Beëindiging lidmaatschap
Indien een lid géén onderdeel van de doelgroep meer is, door bijvoorbeeld verhuizing naar een andere gemeente, een langdurig wijziging in diens situatie waardoor deze niet meer maken heeft met het werkveld binnen het dociaal domein binnen de gemeente of door het einde dienstverband bij de maatschappelijke organisatie die werd vertegenwoordigd, eindigt het lidmaatschap.
Met onder curatelestelling wordt curatelestelling in de zin van artikelen 1:378 tot en met 1:391 Burgerlijk Wetboek bedoeld. Indien een lid onder curatele wordt gesteld, wordt deze niet meer in staat geacht adequaat deel te kunnen nemen aan de Adviesraad.
De Adviesraad kan het vertrouwen in één van haar leden om diverse redenen opzeggen. Dit kan niet licht gedaan worden en zal altijd door het college getoetst moeten worden. De rol van de voorzitter in deze is cruciaal, gezien diens verbindende taak. Indien er geen mogelijkheid tot reconciliatie is, wordt een verzoek tot beëindiging van het lidmaatschap van het desbetreffende lid bij het college ingediend.
Indien een lid op een dusdanige wijze handelt dat diens lidmaatschap niet meer verenigbaar is met de taak van de Adviesraad danwel op enig andere wijze die het maatschappelijk onwenselijk maakt om lidmaatschap te continueren, kan het college beslissen iemands lidmaatschap te beëindigen. Hierover wordt de Adviesraad geïnformeerd. Waar noodzakelijk, gebeurt dit in vertrouwen om de persoonlijke levenssfeer van alle betrokkenen te beschermen.
Slechts in de situatie dat de zittingsduur van een lid is verstreken, kan onmiddellijke herbenoeming door het college plaatsvinden. Het derde lid slaat dus enkel op beëindiging van het lidmaatschap als bedoeld in het eerste lid van dit artikel.
Het is mogelijk dat bij het aftreden van een lid omdat deze niet meer voldoet aan de voorwaarden die in dit artikel genoemd worden, er een termijn noodzakelijk is waarin de taken overgedragen kunnen worden aan een ander lid. Dit gebeurt op verzoek van de Adviesraad aan het college. Doordat de directe consequenties van het wegvallen van een lid worden opgevangen, wordt de continuïteit van de Adviesraad gewaarborgd.
Hoofdstuk 3 – Taken en bevoegdheden
In dit artikel wordt het bestaan van de Adviesraad bevestigd en wordt aangegeven dat het doel van dit orgaan enerzijds is de belangenbehartiging van de inwoners van de gemeente Land van Cuijk die zijn aangewezen op ondersteuning en anderzijds om een meerwaarde te creëren in de kwaliteit van uitvoering van het sociaal domein.
De gemeente kan de Adviesraad raadplegen over hoe (specifieke) groepen inwoners te betrekken, te raadplegen en/of te informeren rond ontwikkelingen, veranderingen of thema’s. De Adviesraad denkt mee en adviseert primair vanuit vraagstukken en thema’s en secundair vanuit beleidsstukken, regels en wetten. De laatste is de verantwoordelijkheid van de gemeente en de expertise op dat vlak ligt bij de beleidsmedewerkers.
Leden van de Adviesraad gaan de samenleving in om informatie op te halen om hun inbreng te verrijken. Er kan contact worden gezocht met (groepen) inwoners, (vrijwilligers en uitvoerenden van) maatschappelijke organisaties, leden van cliëntenraden, dorps/wijkraden en bewonersinitiatieven, etc.
Artikel 9 – Initiatiefrecht, informatierecht en adviesrecht
In deze artikelen wordt aangegeven dat de Adviesraad verschillende bevoegdheden heeft op grond waarvan zij hun taak kunnen uitvoeren. Middels het initiatiefrecht, het informatierecht en het adviesrecht wordt richting gegeven aan de taak tot advisering. De Adviesraad ontvangt altijd een reactie op een schriftelijk advies waaruit blijkt hoe het advies wordt benut. De reactie van de gemeente wordt ter kennisname bij de gemeenteraadsstukken gevoegd als het onderwerp door het college geagendeerd wordt.
Het informatierecht is vorm gegeven ineen actieve informatieplicht van het college en van de gemeenteraad. Het zwaartepunt daarvan zal liggen bij de taak van het college. In een duale verantwoordelijkheidsverdeling tussen gemeenteraad en college is het echter denkbaar dat er situaties zijn waarin de gemeenteraad zelf een informerende rol op zich zal kunnen of willen nemen. Het college dient uit eigen beweging te zorgen dat de Adviesraad tijdig de nodige informatie ontvangt die voor zijn functioneren noodzakelijk of dienstbaar is. Naast dit passieve informatierecht bezit de Adviesraad ook een actief informatierecht: zij kan zelf om bepaalde inlichtingen en/of gegevens vragen.
Het college draagt er zorg voor dat de adviesvraag en de daarvoor benodigde informatie op en zodanig tijdstip wordt verstrekt, dat de Adviesraad adequaat advies uit kan brengen.
De behandeltermijn van de Adviesraad is in beginsel vier weken. Sommige adviezen vergen echter meer tijd van de Adviesraad vanwege de omvang, de zwaarte van het advies of de vereiste expertise bij het uitbrengen daarvan. Indien de Adviesraad voor het behandelen van het onderwerp meer tijd nodig heeft, geeft zij dit tijdig aan. In die gevallen kan in overleg met de coördinerend ambtenaar besloten worden dat de termijn wordt verlengd naar zes weken.
Leden bespreken geen kwesties van henzelf of naasten in de vergaderingen van de Adviesraad en de werkgroepen. Over dergelijke kwesties kan ook geen contact gezocht worden met beleidsmedewerkers of wethouder(s).
Het is aan de Adviesraad zelf om te bepalen hoe zij haar overlegstructuur vormgeeft om haar functie uit te voeren. Hiervoor kan zij vergaderingen beleggen tussen haar leden. Deze vergaderingen worden zoveel mogelijk van te voren bekend gemaakt, zodat deze ook afgestemd kunnen worden met de bestuurlijke planning binnen de gemeente Land van Cuijk.
In dit artikel worden de verschillende overleggen die de Adviesraad kan beleggen, behandeld. Tenminste tweemaal per jaar vindt een overleg plaats tussen het dagelijks bestuur van de Adviesraad en de verantwoordelijk wethouder. Ieder jaar wordt in een vergaderschema vastgesteld hoe vaak overleg met de coördinerend ambtenaar en/of de verantwoordelijk wethouder noodzakelijk wordt geacht. Verdere afspraken over de verschillende overleggen van de Adviesraad worden vastgelegd in de werkafspraken.
In dit artikel wordt behandeld dat vergaderingen in principe openbaar zijn.
Omdat de mogelijkheid bestaat dat de Adviesraad kennis neemt van vertrouwelijke informatie is het goed zich ervan rekenschap te geven dat hierop de geheimhoudingplicht van artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht rust. Na vooraf verkregen schriftelijke toestemming van het college mag de Adviesraad genoemde informatie aan derden verstrekken of publiek maken. Deze geheimhoudingsplicht geldt uiteraard ook de individuele leden, de secretaris en de voorzitter.
Hoofdstuk 4 – Ondersteuning en middelen
Artikel 12 – Facilitaire ondersteuning
De gemeente en de Adviesraad maken aparte afspraken over de praktische facilitaire ondersteuning van de Adviesraad.
Artikel 13 – Coördinerend ambtenaar
De gemeente stelt een coördinerend ambtenaar aan. Deze contactpersoon fungeert als liaison tussen de Adviesraad en de gemeente. Vragen van de Adviesraad die niet direct aan een verantwoordelijk ambtenaar gesteld kunnen worden, worden aan de coördinerend ambtenaar gesteld. De coördinerend ambtenaar heeft regelmatig contact met de Adviesraad. Ten slotte verzorgt de coördinerend ambtenaas alle bestuurlijke besluiten rondom de Adviesraad.
Het werkbudget dat de gemeente Land van Cuijk verstrekt aan de Adviesraad is besteedbaar aan de in het tweede lid opgesomde onderwerpen. In 2022 wordt eenmalige een implementatiebudget voor het opzetten en installeren van de Adviesraad ter beschikking gesteld.
De Adviesraad maakt zelf een begroting en legt hier verantwoording over af.
Artikel 15 – Geschillen betreffende deze verordening
Dit artikel behoeft géén toelichting.
Dit artikel behoeft géén toelichting.
Artikel 17 – Inwerkingtreding en citeertitel