Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Voerendaal

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVoerendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBestuur

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 83 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2022nieuwe regeling

08-12-2022

gmb-2022-569476

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022

 

De raad van de gemeente Voerendaal

 

Gelet op artikel 83 van de Gemeentewet

 

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende verordening:

 

Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022

 

 

Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Werkgeverscommissie - de door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie(r) is gedelegeerd;

  • b.

    Griffier - de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad aangewezen functionaris;

  • c.

    Griffie - de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en de onder zijn verantwoordelijkheid functionerende ambtenaren;

  • d.

    Vertrouwenscommissie - de commissie zoals bedoeld in artikel 61 a lid 4 van de Gemeentewet, belast met de voorbereiding van de aanbeveling inzake de (her)benoeming van de burgemeester.

 

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie heeft als taken:

    • a.

      het uitoefenen van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Hieronder wordt mede verstaan het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet);

    • b.

      het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake aanwijzing, schorsing en ontslag en de instructie voor de raadsgriffier;

    • c.

      het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de raadsgriffier en met de medewerkers van de griffie;

    • d.

      overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de raadsgriffier;

    • e.

      de overige besluiten betreffende de individuele rechtspositie van de medewerkers van de griffie;

    • f.

      het samen met de griffie opstellen, monitoren en evalueren van het jaarlijkse griffie-jaarplan conform het bepaalde in de instructie voor de griffier;

    • g.

      het zijn van vertrouwenscommissie voor de medewerkers van de griffie niet zijnde de griffier naast de mogelijkheid van de externe vertrouwenspersoon van de gemeente voor die medewerkers.

  • 2.

    Voor het griffiepersoneel worden ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de landelijk geldende CAO, de bepalingen gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken.

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 4.

    Verder heeft de werkgeverscommissie als taak het voeren van de klankbordgesprekken met de burgemeester, conform de bepalingen in hoofdstuk C van de Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester Voerendaal 2020 en klankbordgesprekken burgemeester.

 

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit drie raadsleden van verschillende in de raad vertegenwoordigde fracties,

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    De werkgeverscommissie benoemt uit haar midden een van de leden als voorzitter.

  • 4.

    De voorzitter van de werkgeverscommissie maakt tevens deel uit van de vertrouwenscommissie bij herbenoeming of benoeming van de burgemeester.

  • 5.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer draagvlak heeft binnen de raad om de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

  • 7.

    De vaststelling van regelingen blijft bij de raad, de te nemen personele besluiten en dergelijke worden gedelegeerd met uitzondering van aanwijzing, schorsing en ontslag van de griffier, vaststelling van de instructie voor de griffier en vervanging van de griffier.

 

Artikel 3. Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

    • e.

      het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de voorzitter wordt hij vervangen door één van de zittende leden van de commissie;

 

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie

  • 1.

    De griffier staat de werkgeverscommissie desgewenst terzijde.

  • 2.

    De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

 

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    De werkgeverscommissie streeft in haar besluitvorming naar consensus.

  • 2.

    Mocht consensus niet haalbaar zijn, dan besluit de werkgeverscommissie bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

 

Artikel 6. Verslaglegging

De werkgeverscommissie draagt zorg voor het opstellen van een actielijst van elke vergadering.

 

Artikel 7. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 5.1, tweede lid, onder e van de Wet open overheid bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Op de agenda, de stukken, het behandelde ter vergadering en de actielijst wordt zo veel als mogelijk beschikbaar gesteld aan de leden van de raad, voor zover er geen strijd is met de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

 

Artikel 8. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste een maal per kwartaal en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

 

Artikel 9. Verantwoording en toezicht

De werkgeverscommissie brengt, periodiek doch minimaal jaarlijks verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.

 

Artikel 10. Onvoorziene omstandigheden/uitleg regeling

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter van de werkgeverscommissie.

 

Artikel 11. Inwerkingtreding en Intrekking oude verordening

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van het de “Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2020”.

 

Artikel 12. Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie gemeente Voerendaal 2022”.

 

 

 

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 8 december 2022,

DE RAAD VAN DE GEMEENTE VOERENDAAL

namens dezen,

de griffier,

F. Meijerink