Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oude IJsselstreek

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOude IJsselstreek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023
CiteertitelVerordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlageToelichting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

15-12-2022

gmb-2022-569319

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023

 

De raad van de gemeente Oude IJsselstreek;

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

Gezien het voorstel van het presidium d.d. 14 november 2022;

besluit vast te stellen de:

 

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023:

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;

bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie;

fractieassistent: persoon conform artikel 5 van de Verordening op de raadscommissies van de gemeente Oude IJsselstreek.

 

Paragraaf 2. Verzoeken om informatie of ambtelijke bijstand

 

Artikel 2. Verzoek om informatie

1. Een raadslid of een fractieassistent kan de griffier of een onder het gezag van het college werkzame ambtenaar verzoeken om feitelijke informatie van geringe omvang of om inzage in, of afschrift van bij de raad, burgemeester of wethouders berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.

 

2. De griffier of de onder het gezag van het college werkzame ambtenaar verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.

 

Artikel 3. Verzoek om bijstand

1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om ambtelijke bijstand.

 

2. De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden verwacht. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om één of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.

 

3. De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:

a. naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden; of

b. dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden.

 

4. Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 4. Geschil over verleende ambtelijke bijstand

1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand kan de griffier verzoeken hierover in overleg treden met de secretaris.

 

2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.

 

Artikel 5. Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand

Als het college of één of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

 

Paragraaf 3: Fractieondersteuning

 

Artikel 6. Recht op financiële bijdrage

1. De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie voor de duur van de zittingsperiode jaarlijks een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.

 

2. Deze jaarlijkse financiële bijdrage bestaat uit een basisbedrag van € 1.250,- per fractie en een variabel deel van € 700,- per raadszetel van de fractie.

 

Artikel 7. Besteding financiële bijdrage

1. Fracties besteden de financiële bijdrage uitsluitend aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende of controlerende rol van de fractie te versterken.

 

2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

a) uitgaven die in strijd zijn met enige wettelijke bepaling;

b) betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

c) giften, leningen, beleggingen en voorschotten;

d) uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten.

 

Artikel 8. Voorschot financiële bijdrage

1. Een fractie wordt tweejaarlijks, voor 31 januari en 31 juli, een voorschot verleend ter hoogte van de financiële bijdrage voor het betreffende halve kalenderjaar, verrekend met nog niet verrekende teveel ontvangen voorschotten in periodes waarvoor de financiële bijdrage overeenkomstig artikel 11 is vastgesteld.

 

2. In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van artikel 56d of 56e van de Wet Algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt voor 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot voor het eind van de maand april.

 

Artikel 9. Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie

1. Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.

 

2. Als zich een situatie als bedoeld in het eerste lid voordoet, worden de verleende voorschotten naar evenredigheid van het nog resterende aantal maanden van het jaar waarvoor het voorschot is verleend onverwijld bijgesteld overeenkomstig de uit het eerste lid voortvloeiende verdeling.

 

3. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.

 

Artikel 10. Reserve

1. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie voor het kunnen verlenen van een aanvullende financiële bijdrage ten behoeve van die fractie in volgende jaren.

 

2. Een reserve is niet groter dan 30% van de financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie die in het voorgaande kalenderjaar als voorschot verleend was ten behoeve van die fractie op grond van artikel 8.

 

3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve komt tot uitdrukking in de afrekening over dat jaar. Bevoorschotting vindt desgevraagd plaats.

 

4. Een reserve blijft na verkiezingen beschikbaar ten behoeve van de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel ten behoeve van de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

 

5. Als zich een situatie als bedoeld in artikel 9, eerste lid, voordoet, wordt een eventuele reserve ten behoeve van de fractie waar de betreffende leden uittreden toebedeeld aan de betrokken fracties naar evenredigheid van de resulterende zetelaantallen.

 

Artikel 11. Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage

1. Elke fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een financieel verslag.

 

2. Het presidium stelt na controle van het financieel verslag de hoogte vast van:

a) de financiële bijdrage;

b) het te verrekenen verschil tussen de vastgestelde financiële bijdrage en het ontvangen voorschot;

c) de wijziging van de reserve; en

d) de resterende reserve.

 

3. Na vaststelling stuurt het presidium de verantwoordingen met haar advies naar de gemeenteraad.

 

Paragraaf 4: Slotbepaling

 

Artikel 12. Intrekking oude verordening en overgangsrecht

1. De verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning als vastgesteld op 30 juni 2005 wordt ingetrokken.

 

2. De verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning als vastgesteld op 30 juni 2005 blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

 

Artikel 13. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

 

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Oude IJsselstreek 2023

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 15 december 2022.

de griffier, M.B.J. Looman

de voorzitter, O.E.T. van Dijk