Organisatie | Nieuwkoop |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening werkgeverscommissie 2022 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie 2020.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2022 | nieuwe regeling | 15-12-2022 | 2022-128 |
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het nemen van besluiten met betrekking tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst en arbeidsrechtelijke maatregelen ten aanzien van de griffier;
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt desgewenst zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.
De griffier of de ondersteunende functionaris zoals bedoeld in artikel 4 draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
De werkgeverscommissie vergadert tenminste eenmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of twee van de leden nodig wordt geacht.
Artikel 9 Werkgeversadviescommissie
De werkgeversadviescommissie bestaat uit raadsleden die op kieslijsten bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen hebben gestaan, maar die niet in de werkgeverscommissie vertegenwoordigd zijn. Zodanig dat iedere partij die direct na de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenteraad is begonnen in ofwel de werkgeverscommissie ofwel de werkgeversadviescommissie vertegenwoordigd is met één raadslid.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks mondeling of schriftelijk verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.
Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van donderdag 15 december 2022, nummer 2022-128.
Edzard van Holthe
Griffier
Toelichting verordening werkgeverscommissie
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.
De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.
Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitsbeleid (o.a. gedragscode, ambtseed, vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voortgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.
De raad heeft op 23 april 2020 haar taken aan de werkgeverscommissie gedelegeerd (2020 023); in datzelfde raadsbesluit is de burgemeester verzocht om een volmacht te verlenen voor ondertekening van de (wijziging van de) arbeidsovereenkomst van alleen de griffier.
Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester was hiervan tot april 2020 geen lid, maar wel technisch voorzitter en adviseur. Bij de herziening in 2020 is er door het presidium voor gekozen om meer in lijn van de wet de burgemeester buiten de werkgeverscommissie te houden.
Na constatering dat de werkgeverscommissie in Nieuwkoop veel groter is dan in andere gemeenten (in de regio), is dit voorstel ontstaan om tot drie leden te komen.
Gelet op de taken van de voorzitter van de werkgeverscommissie is het wellicht van belang om als raad aan de voorzitter (en de leden) van de werkgeverscommissie scholing aan te bieden op het specifieke terrein waarop deze commissie zich begeeft.
Artikel 4 Ondersteuning van de commissie
De ondersteuning waarover in dit artikel wordt gesproken kan worden geregeld door middel van het aangaan van dienstverleningsovereenkomsten van de griffier met het college, de secretaris of een afdelingshoofd. Voor het kunnen aangaan van deze overeenkomsten is het wel noodzakelijk dat het college zijn bevoegdheid tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandeling aan de griffier mandateert. Mandaat aan een niet-ondergeschikte is door de wetgever mogelijk gemaakt in artikel 10:4 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaast moet de burgemeester aan de griffier de volmacht geven om overeenkomsten te kunnen ondertekenen (zie artikel 1).
Artikelen 5 en 6 Besluitvorming en Verslaglegging
De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.
Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen
Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan bod komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 7, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9 Werkgeversadviescommissie
Bij de verkleining van de werkgeverscommissie van alle fractievoorzitters naar een commissie van drie personen is een werkgeversadviescommissie als optie genoemd om betrokkenheid van alle partijen te houden. Als een onderwerp een meer raadbrede afstemming vraagt kan deze werkgeversadviescommissie gevraagd of ongevraagd in haar vergadering bij besluitvorming van de werkgeverscommissie worden betrokken. De werkgeverscommissie beslist na de werkgeversadviescommissie te hebben geraadpleegd.
Ook kan de werkgeverscommissie primair aan de werkgeversadviescommissie verantwoording afleggen omdat zij bij een besloten vergadering aanwezig kunnen zijn. Secondair wordt verantwoording aan de raad afgelegd, zoals verwoord in artikel 10.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die de arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.
Artikelen 11, 12 en 13 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel