Organisatie | Leudal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Leudal 2023 |
Citeertitel | Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Leudal 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | Nieuwe regeling | 13-12-2022 |
De raad van de gemeente Leudal;
Overwegende ten eerste, dat de raad in zijn vergadering van 8 november 2022, ter gelegenheid van de vaststelling van de begroting 2023 en kennisneming van de meerjarenraming 2024-2026, heeft besloten een structureel fractiebudget in te voeren;
Dat de raad de griffier heeft verzocht in de raadsvergadering van 13 december 2022 een raadsvoorstel voor te leggen tot vaststelling van een ‘Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning’;
Overwegende ten tweede, dat de raad al in zijn vergadering van 23 juni 2009 een ‘Verordening op de ambtelijke bijstand voor de gemeenteraad van Leudal’ heeft vastgesteld;
Dat de regels van die vigerende verordening, gelet op het verzoek van de raad aan de griffier van 8 november 2022 in een nieuwe verordening, tezamen met de regels inzake het fractiebudget, dienen te worden ondergebracht;
gelezen het voorstel van de griffier van 14 november 2022;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie bestuur en middelen van 30 november 2022;
Vast te stellen de ‘Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Leudal 2023’, luidende als volgt:
Artikel 2 Verzoek om informatie
De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris één of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 4 Geschil over verleende ambtelijke bijstand
Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 5 Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand
Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Artikel 7 Besteding financiële bijdrage
De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:
betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;
Artikel 8 Voorschot financiële bijdrage
In een jaar waarin de raadsleden aftreden na reguliere raadsverkiezingen of op grond van artikel 56d of 56e van de Wet algemene regels herindeling wordt, in afwijking van het eerste lid, een voorschot verleend voor de periode tot en met de maand maart en een voorschot voor de periode omvattende de resterende maanden. Het eerste voorschot wordt vóór 31 januari van dat jaar verstrekt; het tweede voorschot vóór het eind van de maand april.
Artikel 9 Gevolgen splitsen en einde bestaan fractie
Als één of meer raadsleden van één of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of zich aansluiten bij een andere fractie, wordt het voor elk van deze zetels beschikbaar gestelde variabele deel van de financiële bijdrage ter ondersteuning van de fractie waar zij uittreden, toebedeeld aan de nieuw gevormde fractie of aan de fractie waarbij aangesloten wordt.
Artikel 11 Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
De fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar door overlegging van een – door de fractievoorzitter gedateerde en ondertekende – verklaring waarin ten minste staat vermeld: