Organisatie | Ouder-Amstel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Voorschoolse educatie en peuteropvang Ouder-Amstel 2023 |
Citeertitel | Subsidieregeling voorschoolse educatie en peuteropvang gemeente Ouder-Amstel 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 januari 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-04-2023 | 01-01-2023 | artikel 4.1, 5.1, 5.2 | 21-03-2023 | ||
01-01-2023 | 04-04-2023 | nieuwe regeling | 13-12-2022 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
VE: voorschoolse educatie, zijnde een aanbod voor kinderen van 2½ tot 4 jaar waarin op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal en motoriek en op het stimuleren van de sociaal-emotionele ontwikkeling;
VNG Adviestabel: De VNG adviestabel ouderbijdrage peuterwerk voor het betreffende jaar, zoals gepubliceerd op www.vng.nl;
Het doel van deze regeling is het door subsidiëring bieden van een kwalitatief hoogwaardig aanbod van peuteropvang en voorschoolse educatie in de gemeente Ouder-Amstel, om gelijke ontwikkelkansen voor kinderen in de leeftijd van 2½ tot 4 jaar in de gemeente te bevorderen.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Om in aanmerking te komen voor subsidieverlening op grond van lid 1 sub c dient het kindercentrum minimaal 40 weken per jaar peuteropvang aan te bieden. Subsidie voor reguliere peuters is beschikbaar voor maximaal 8 uur per week, verdeeld over minimaal 2 dagen, met een maximum van 320 uren per jaar.
De subsidiebedragen ten behoeve van de (VE-)peuters van de volgende groepen ouders luiden als volgt:
Ouders met recht op kinderopvangtoeslag
Ouders van VE-peuters betalen over 12 uren een bijdrage op basis van het fiscaal uurtarief aan de aanbieder. Ouders kunnen over deze 12 uren kinderopvangtoeslag aanvragen.
De gemeente subsidieert voor 12 uren het verschil tussen het fiscaal uurtarief en het ve-tarief.
De overige 4 uren worden volledig door de gemeente gesubsidieerd voor € 9,73 per uur.
Ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag
Ouders van VE-peuters betalen over 12 uren een inkomensafhankelijke bijdrage op basis van het fiscaal uurtarief en de VNG-adviestabel ouderbijdrage peuteropvang 2023 aan de aanbieder.
De gemeente subsidieert in dit geval € 9,73 minus de ouderbijdrage over maximaal 12 uren.
De overige 4 uren worden volledig door de gemeente gesubsidieerd voor € 9,73 per uur.
De hoogte van de in lid 2 sub a en b genoemde inkomensafhankelijke ouderbijdrage wordt door de houder bepaald op basis van het verzamelinkomen van het voorgaande kalenderjaar (of het jaar daarvoor als de betreffende inkomensverklaring nog niet beschikbaar is) volgens de VNG-adviestabel ouderbijdrage peuteropvang 2023. Ten behoeve van de vaststelling van de inkomensafhankelijke ouderbijdrage vragen de ouders een inkomensverklaring aan bij de Belastingdienst en leveren deze in bij de houder. Daarnaast tekenen de ouders een aanvullende verklaring ‘geen recht op kinderopvangtoeslag’ zodat houder kan vaststellen dat de ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.
Artikel 6 Aanvraag en vaststelling subsidie
De vaststelling en tussentijdse verantwoording vinden plaats op basis van het werkelijke aantal bezette peuterplaatsen (daaronder wordt verstaan het aantal afgenomen uren per werkelijk bezette peuterplaats – regulier en VE – , het werkelijk gehanteerde uurtarief, de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen en het aantal in het voorgaande kalenderjaar in het LRK geregistreerde VE-locaties) op basis van een door de gemeente ontwikkeld registratieformulier en vastgesteld met een accountantsverklaring.
In aanvulling op artikel 7 van de ASV Ouder-Amstel kan het college weigeren subsidie te verlenen indien door de toezichthouder één of meer overtredingen zijn geconstateerd. De aard en de ernst van de overtredingen op de belangrijkste voorwaarden voor de wettelijke basiskwaliteit van kindercentra en van voorschoolse educatie kunnen hiertoe aanleiding geven.
Artikel 10 Meldingsplicht en tussentijdse wijzigingen
Na aanvang van het recht op kinderopvangtoeslag vervalt het recht op subsidiering peuteropvang en moet dit door ouders onverlet worden gemeld (meldingsplicht) aan de houder. Indien bij de jaarlijkse inkomenstoets blijkt dat de wijziging niet is doorgegeven en het recht op kinderopvangtoeslag bestaat, wordt de subsidie peuteropvang door het college teruggevorderd. De terugvordering komt ten laste van de houder.
Wanneer de verlaging van het inkomen zodanig is dat ouders in een lagere inkomenscategorie van de ouderbijdragetabel vallen, kan een aanvraag tot herziening van de ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.
BIJLAGE 1: Overzicht subsidiëring (VE-)peuteraanbod