Organisatie | Beverwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement burgerlijke stand Beverwijk 2023 |
Citeertitel | Reglement Burgerlijke Stand Beverwijk 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement Burgerlijke Stand 2013.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | nieuwe regeling | 13-12-2022 | INT-22-65739 D-085955 |
Reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van Burgerzaken. De bepalingen in dit reglement over huwelijken en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. Daarnaast zijn de bepalingen van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 2 Leiding Burgerlijke stand
De teammanager Publieke Dienstverlening is belast met de leiding van Burgerzaken en ontleent zijn bevoegdheden aan de vigerende mandaatregeling.
Voor personen die eenmalig een huwelijk of partnerschap in de gemeente Beverwijk zullen sluiten, geldt de aanwijzing voor de dag waarop dit huwelijk of partnerschap plaatsvindt. Dit onder voorwaarde dat de persoon voorafgaand aan het huwelijk aangewezen is bij een andere gemeente in Nederland en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank.
Een uitgebreide plechtigheid kan daarnaast plaatsvinden binnen ieder gebouw binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Beverwijk dat door het college van burgemeester en wethouders als gemeentehuis is aangewezen. Om deze aanwijzing mogelijk te maken moet worden voldaan aan de in bijlage 1 bij dit besluit genoemde “Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis”. Deze plechtigheid kan plaatsvinden op alle dagen van de week.
De onder lid 5 genoemde aanwijzing kan permanent of eenmalig zijn. Een eenmalige aanwijzing geldt alleen voor de duur van de voltrekking. Voor een permanente aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis dient de locatie zelf een aanvraag in te dienen. Voor een eenmalige aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis dient het betreffende bruidspaar een aanvraag in te dienen. De aanvragen kunnen worden gedaan door middel van door de gemeente beschikbaar gestelde formulieren.
Artikel 8 Wijze van voltrekking kosteloze en eenvoudige plechtigheden
Voor de voltrekking van de kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand en voor de eenvoudige plechtigheid gelden de volgende bepalingen als het bruidspaar kiest voor de plechtigheid in de gemeente Beverwijk:
Voor de kosteloze plechtigheid gelden aanvullend op de algemene regels ook onderstaande regels:
Tijdens de “kosteloze plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Er is geen ruimte voor een toespraak.
Voor de eenvoudige plechtigheid gelden aanvullend op de algemene regels ook onderstaande regels:
Tijdens de “eenvoudige plechtigheid” zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen of een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte, het geven van het “ja-woord” bij het huwelijk en ondertekenen van de akte bij een huwelijk en een geregistreerd partnerschap. Er is ruimte voor een korte toespraak door de trouwambtenaar.
Bijlage 1 Algemene voorwaarden voor aanwijzing van een gemeentehuis
Het begrip gemeentehuis binnen de gemeente Beverwijk is ruim. Als gemeentehuis kan elk adres met bijbehorend erf binnen de grenzen van de gemeente worden aangewezen. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. De aanwijzing van een locatie tot gemeentehuis mag niet leiden tot strijd met de openbare orde en goede zeden.
Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt plaats in nauw overleg met de beheerder. In ieder geval dienen een tafel, stoelen, voldoende verlichting, een kleedruimte voor de trouwambtenaar en voldoende vluchtwegen aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie.
Bijlage 2 Huisregels stadhuis tijdens huwelijksplechtigheden
In het kader van veiligheid en handhaving van de openbare orde is een aantal huisregels opgesteld, waaraan bruidsparen en hun genodigden/gasten zich dienen te houden. Zo blijft het stadhuis en de directe omgeving een prettige en veilige plaats voor het bruidspaar, hun gasten en de medewerkers van de gemeente.
De huisregels in en bij het stadhuis zijn:
Toelichting Reglement Burgerlijke Stand Beverwijk 2023
De bevoegdheid tot aanwijzen van een gemeentehuis berust op grond van de vigerende Gemeentewet bij de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft deze bevoegdheid overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders.
In dit artikel worden de basisbegrippen en definities uit het reglement opgesomd en beschreven.
De teammanager Publieke Dienstverlening heeft de algemene leiding over Burgerzaken. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is zelf inhoudelijk verantwoordelijk voor de verrichtte werkzaamheden. Door de voorafgaande beëdigingsprocedure heeft hij zich persoonlijk verbonden tot vervulling van de hem wettelijke opgelegde verplichtingen. Ten aanzien van de uitvoering van deze werkzaamheden staat hij dan ook niet in een hiërarchische verhouding ten opzichte van de gemeente als werkgever of de teammanager Publieke Dienstverlening. Alleen de rechter kan hem bevelen geven. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is wel verantwoording schuldig aan het gemeentebestuur voor de opgedragen werkzaamheden. De normale disciplinaire sancties gelden ook voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand als hij zijn ambtsplichten verwaarloost.
In dit artikel wordt bepaald wie als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de Gemeente Beverwijk kan worden aangewezen. Artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek (BW) vormt hiervoor de wettelijke basis. Om vakkennis en professionele beroepsuitoefening te waarborgen, bepaalt artikel 3 lid 1 van dit reglement dat alleen personen die werkzaam zijn binnen het Burgerzaken als ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen.
In tegenstelling tot de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand specifiek aangewezen voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen. Iedereen die volledig handelingsbekwaam is, kan in principe worden aangewezen als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke. Als ambtenaar of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan alleen een persoon aangewezen worden die in de uitoefening van zijn ambt geen onderscheid maakt als bedoeld in artikel 1 van de Algemene wet gelijke behandeling, tenzij het onderscheid is gebaseerd op een wettelijk voorschrift.
In artikel 1:16, lid 2 van het Burgerlijke Wetboek is bepaald dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke voor een bepaalde periode kan worden aangewezen.
De aanwijzing als ambtenaar van de burgerlijke stand is verbonden aan de periode dat de ambtenaar van de burgerlijke stand onafgebroken werkzaam is binnen Burgerzaken van de gemeente Beverwijk. Dit betekent dat op het moment dat de medewerker niet meer werkzaam is binnen dit team, de aanwijzing van rechtswege vervalt.
De aanwijzing als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand vindt plaats voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. De aanstelling voor onbepaalde tijd eindigt door beëindiging dan wel opzegging.
Het bruidspaar kan een voorkeur voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke opgeven, tenzij sprake is van een kosteloze plechtigheid als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand of wanneer sprake is van een eenvoudige plechtigheid.
Op verzoek van een bruidspaar is het mogelijk iemand voor één dag als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke aan te wijzen om het huwelijk of de partnerschapsregistratie in de gemeente Beverwijk te sluiten. Dit onder voorwaarde dat de persoon voorafgaand aan de plechtigheid is aangewezen bij een gemeente in Nederland en beëdigd is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank.
In verband met de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) op 1 januari 2020 is er sprake van een (tweezijdige) arbeidsovereenkomst naar Nederlands recht.
Op grond van artikel 4 van de Wet rechten Burgerlijk stand is de gemeente Beverwijk verplicht minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het stadhuis in het bijzijn van de getuigen.
De eenvoudige plechtigheid wordt geboden voor (bruids)paren die geen prijs stellen op een uitgebreide ceremonie. De voltrekking vindt plaats in het stadhuis en in het bijzijn van maximaal 8 personen, inclusief getuigen.
Artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Als gemeentehuis wordt beschouwd iedere locatie binnen de grenzen van de gemeente die als zodanig is aangewezen. De voorwaarden voor deze aanwijzing staan in bijlage 1, waaronder de voorwaarde dat de locatie een adres heeft. De overige voorwaarden beschrijven de eisen voor o.a. veiligheid, goede toegankelijkheid, voorzieningen voor de huwelijksvoltrekking (toilet en kleedgelegenheid), (zonodig) met een waarneming ter plaatse door een toezichthouder.
De aanwijzing kan permanent of eenmalig zijn. Bij permanent aangewezen locaties valt onder meer te denken aan horecalocaties, waar meerdere huwelijken kunnen worden gesloten. De locatie zal dan zelf de aanwijzing tot gemeentehuis aanvragen. Bruidsparen kunnen echter ook besluiten op een bijzondere plek, zoals de ouderlijke woning van een van de echtelieden, te gaan trouwen. Dan ligt het meer voor de hand de locatie eenmalig aan te wijzen. In dat geval vraagt het bruidspaar zelf de aanwijzing aan.
Met de aanwijzing is ook werk gemoeid van de ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals het beoordelen, eventueel ter plaatse gaan kijken en het opstellen van een besluit. Deze kosten worden verrekend in de gemeentelijke leges voor een huwelijk in een permanent dan wel eenmalig aangewezen locatie. Daar zit wel een onderscheid in. Voor een permanente aanwijzing zullen deze kosten immers over meerdere huwelijken kunnen worden verrekend, voor een eenmalige aanwijzing slechts over één huwelijk. Dit onderscheid vertaalt zich ook in verschillende leges voor huwelijken in een permanent aangewezen dan wel een eenmalig aangewezen locatie. De legesverordening zal hierop worden aangepast.
Aanvullend is een aantal huisregels opgenomen die gelden voor huwelijksvoltrekkingen in het stadhuis. Deze huisregels staan vermeld in bijlage 2.
De eigenaar/gebruiker van het aan te wijzen adres moet toestemming geven. De toestemming wordt geregeld door de instemmingsverklaring samen met het bruidspaar in te vullen en te ondertekenen. De instemmingsverklaring wordt bij de gemeente ingeleverd. De schriftelijke bevestiging met de toestemming wordt door de gemeente aan het bruidspaar verstuurd.
De teruggave van leges na een annulering is vastgesteld in de legesverordening. Het bedrag staat vermeld op de gemeentelijke website.
In dit artikel is de verplichting van het college van burgemeester en wethouders uitgewerkt om op grond van artikel 1:16c van het Burgerlijk Wetboek een regeling voor de openingstijden van het bureau van de burgerlijke stand te treffen.
Met uitzondering van de huwelijken verricht de ambtenaar van de burgerlijke stand de verschillende werkzaamheden tijdens de openingstijden van Burgerzaken.
Voor de verschillende mogelijkheden en voor de openingstijden wordt doorverwezen naar de website van de gemeente. Daar staat de actuele informatie.
Huwelijken die op locatie worden gesloten, kunnen op elk gewenst tijdstip en iedere dag van de week worden gesloten met instemming van de eigenaar/beheerder van de locatie en na goedkeuring van de gemeente.
De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een toegewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke gesloten in het stadhuis. De wetgever heeft in 1897 dit artikel in de wet opgenomen om financieel minder draagkrachtige personen toch in de gelegenheid te stellen te trouwen. Het huwelijk is dan wel kosteloos voor het bruidspaar maar de kosten voor de gemeente lopen gewoon door. In de loop der jaren is gebleken dat men vaak om andere redenen dan financiële draagkracht kiest voor het kosteloze huwelijk.
In artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is bepaald dat in gemeenten boven de 10.000 inwoners er minstens tweemaal per week gelegenheid wordt gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, registratie van een partnerschap of omzetting van een geregistreerd partnerschap.
Om de kosten voor de gemeente binnen de perken te houden is opgenomen dat de kosteloze ceremonieën een aantal beperkingen kent en dus een sober karakter hebben. Om te voorkomen dat bruidsparen die geen enkele binding hebben met Beverwijk of Wijk aan Zee maar wel hier kosteloos willen trouwen, is opgenomen dat minimaal één van de aanstaande partners ingezetene van de gemeente Beverwijk moet zijn.
De eenvoudige plechtigheid is een plechtigheid voor personen die geen prijs stellen op een uitgebreide plechtigheid met een persoonlijke toespraak, maar wel bereid zijn te betalen voor de plechtigheid.
Het is niet de bedoeling om personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, te betalen voor hun diensten. Om duidelijkheid te scheppen in de regeling is het noodzakelijk om dit vast te leggen.