Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noord-Beveland

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Noord-Beveland (Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2023)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoord-Beveland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Noord-Beveland (Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2023)
CiteertitelUitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp
Externe bijlagenBijlage A Aangiftebiljet toeristenbelasting 2023 Bijlage B Nachtverblijfregister TB 2023

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 6 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  2. artikel 7 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  3. artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  4. artikel 13 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  5. artikel 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen
  6. artikel 31 van de Invorderingswet 1990
  7. artikel 160, eerste lid, van de Gemeentewet
  8. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-562447

Z22.030448 / D22.292397

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Noord-Beveland (Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2023)

Het college van burgemeester en wethouders van Noord-Beveland;

 

gelet op de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990 in verbinding met de artikelen 231, tweede lid, onderdeel a, en derde lid, en 237 van de Gemeentewet, op artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet en op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de volgende regeling:

 

Uitvoeringsregeling met betrekking tot de heffing en de invordering van toeristenbelasting in de gemeente Noord-Beveland (Uitvoeringsregeling toeristenbelasting 2023)

Artikel 1 Algemene bepaling

  • 1.

    Deze regeling geeft uitvoering aan de artikelen 6, 7, 8, 13 en 14 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 31 van de Invorderingswet 1990, artikel 160, eerste lid, onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt onder belastingambtenaar verstaan: de op grond van de artikelen 231, tweede lid, onderdelen b en d van de Gemeentewet aangewezen gemeenteambtenaren.

Artikel 2 Aangifte

  • 1.

    De belastingplichtige voor de toeristenbelasting aan wie niet binnen zes maanden na afloop van het belastingjaar of kalenderjaar een aangiftebiljet is uitgereikt of een aanslag is opgelegd, is gehouden binnen een maand na het verstrijken van die zes maanden bij de belastingambtenaar een schriftelijk verzoek in te dienen om uitreiking van een aangiftebiljet.

  • 2.

    Een door de belastingambtenaar aan de belastingplichtige toegestuurd aangiftebiljet wordt door de belastingplichtige binnen twee weken na de verzenddatum hiervan volledig ingevuld en met de gevraagde stukken teruggestuurd naar de belastingambtenaar, tenzij de belastingambtenaar hiervoor een andere termijn stelt.

  • 3.

    Overeenkomstig het bepaalde in artikel 8 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen dienen de in het aangiftebiljet gevraagde gegevens duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te worden ingevuld. Het aangiftebiljet wordt ondertekend en met de daarbij gevraagde bescheiden ingeleverd of toegezonden.

  • 4.

    Als formulier van het aangiftebiljet toeristenbelasting wordt vastgesteld het formulier dat in overeenstemming is met het in Bijlage A opgenomen model.

Artikel 3 Nachtverblijfregister

  • 1.

    Voor de toepassing van de verordening toeristenbelasting en onderhavige uitvoeringsregeling wordt onder ‘nachtverblijfregister’ verstaan een gegevensverzameling, waarin met betrekking tot een ieder aan wie gelegenheid tot verblijf wordt geboden, wordt bijgehouden:

    • a.

      naam en woonplaats;

    • b.

      aantal personen;

    • c.

      datum van aankomst en datum van vertrek;

    • d.

      het aantal overnachtingen ter zake waarvan belasting verschuldigd is.

  • 2.

    Het nachtverblijfregister dient te worden bijgehouden conform Bijlage B bij deze uitvoeringsregeling en naar waarheid te worden ingevuld.

  • 3.

    Van de verplichting bedoeld in het vorige lid kan door het college van burgemeester en wethouders ontheffing worden verleend.

  • 4.

    Aan het verlenen van de ontheffing bedoeld in het vorige lid kunnen voorwaarden worden gesteld door het college van burgemeester en wethouders.

  • 5.

    Voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in het derde lid geldt in ieder geval als voorwaarde, dat een eigen nachtverblijfregister wordt bijgehouden, aan de hand waarvan over dezelfde gegevens kan worden beschikt als bedoeld in het eerste lid.

  • 6.

    Een bonnensysteem wordt niet aanvaard als eigen nachtverblijfregister als bedoeld in het vijfde lid.

  • 7.

    Het nachtverblijfregister dient op verzoek van de heffingsambtenaar, of een door de heffingsambtenaar aangewezen persoon, onmiddellijk te worden overgelegd.

  • 8.

    Het nachtverblijfregister wordt niet met de aangifte meegezonden.

  • 9.

    Het nachtverblijfregister wordt door belastingplichtige zelf bewaard.

  • 10.

    Voor zover op grond van andere wet- of regelgeving geen langere bewaartermijn geldt, geldt voor het nachtverblijfregister een bewaartermijn van 5 jaar.

  • 11.

    Na ontvangst van de aangiften zullen op basis van een aselecte steekproef controles worden uitgevoerd waarbij de nachtverblijfregisters worden opgevraagd en worden vergeleken met de aangiften.

Artikel 4 Forfaitaire berekening

  • 1.

    Zoals bepaald in artikel 6 van de toepasselijke Verordening toeristenbelasting Noord-Beveland wordt het aantal overnachtingen ter zake van verblijf in mobiele kampeeronderkomens, vakantieonderkomens en stacaravans op vaste jaarplaatsen of op vaste seizoenplaatsen of voor mobiele kampeeronderkomens op seizoenplaatsen voor vakantie of recreatief gebruik forfaitair vastgesteld. Ingevolge artikel 6 tweede lid van de toepasselijke Verordening toeristenbelasting Noord-Beveland is de forfaitaire berekeningswijze uitsluitend van toepassing voor jaarplaatsen, (vaste) seizoenplaatsen en arrangementen die gebruikt worden door één en hetzelfde gezin of echtpaar, dan wel dezelfde persoon of personen.

  • 2.

    De belastingplichtige dient bij de aangifte op een plattegrond/kaart duidelijk aan te geven voor welke vaste jaarplaatsen, (vaste) seizoenplaatsen en/of vakantieonderkomens het aantal overnachtingen forfaitair kan worden vastgesteld gelet op het bepaalde in artikel 6 van de toepasselijke Verordening toeristenbelasting Noord-Beveland. Indien deze mobiele kampeeronderkomens, vakantieonderkomens en stacaravans op vaste jaarplaatsen of op vaste seizoenplaatsen of mobiele kampeeronderkomens op seizoenplaatsen voor vakantie of recreatief gebruik daarnaast aan passanten worden verhuurd/ in gebruik worden gegeven dienen deze passanten eveneens te worden geregistreerd in het nachtverblijfregister conform artikel 3 eerste lid van deze uitvoeringsregeling. Ook voor de overnachtingen van deze passanten is de belastingplichtige toeristenbelasting verschuldigd, waarbij gelet op het bepaalde in artikel 6 tweede lid van de toepasselijke Verordening toeristenbelasting Noord-Beveland niet kan worden geopteerd voor de forfaitaire berekeningswijze.

  • 3.

    Indien de belastingplichtige in de aangifte verzoekt de maatstaf van heffing in afwijking van het bepaalde in artikel 6 van de toepasselijke Verordening toeristenbelasting Noord-Beveland vast te laten stellen op het werkelijk aantal overnachtingen, indien blijkt dat dit aantal lager is dan het op grond van artikel 6 berekende aantal of als het college van burgemeester en wethouders constateert dat de forfaitaire berekeningswijze niet van toepassing is, wordt het werkelijk aantal overnachtingen vastgesteld aan de hand van het nachtverblijfregister of in geval van een door het college van burgemeester en wethouders verleende ontheffing als bedoeld in artikel 3 derde en vijfde lid van deze uitvoeringsregeling aan de hand van een eigen nachtverblijfregister.

Artikel 5 Controle en verzoek om inlichtingen

Particuliere verhuur, pensions, B&B’s en vergelijkbare kleine verhuurders

De controle op de opgaven van de toeristenbelasting kan gebeuren op basis van een steekproef waarbij nachtregisters worden opgevraagd en worden vergeleken met de aangiftes.

Minicampings

De minicampings houden naast het nachtverblijfregister ook een standplaatsenregister bij waarop het aantal passanten dagelijks moet worden ingevuld. De buitengewoon opsporingsambtenaren controleren een paar keer per seizoen of het register is ingevuld en of dit aantal klopt met het aantal kampeermiddelen en tekenen dit af op het standplaatsenregister. Na afloop van het seizoen wordt het standplaatsenregister opgevraagd door de belastingambtenaar en dient dit samen met de aangifte te worden ingeleverd bij de belastingambtenaar.

Reguliere campings, grotere verhuurbedrijven, hotels en pensions

De reguliere campings, grotere verhuurbedrijven, hotels en pensions (indien meer als 7.500 overnachtingen) moeten na de aangifte van de toeristenbelasting voor 1 mei van elk jaar een accountantsverklaring overleggen aan de belastingambtenaar.

Artikel 6 Accountsverklaring

Voor 1 mei van het jaar volgend op het jaar waarover de aangifte toeristenbelasting is ingediend moeten reguliere campings, grotere verhuurbedrijven, hotels en/of pensions (indien men in totaal meer als 7.500 overnachtingen heeft) een accountantsverklaring overleggen aan de belastingambtenaar.

De voorwaarden waaraan de accountantsverklaring moet voldoen zijn vermeld in de toelichting/controleprotocol dat is opgenomen bij het in Bijlage C vastgestelde model accountantsverklaring.

Artikel 7 Voorlopige aanslag

  • 1.

    De belastingambtenaar kan een voorlopige aanslag opleggen, indien het bedrag waarop de aanslag vermoedelijk zal worden vastgesteld, na verrekening van voorheffingen en reeds opgelegde voorlopige aanslagen, zulks naar zijn mening rechtvaardigt.

  • 2.

    De bepaling van het bedrag van een voorlopige aanslag die wordt vastgesteld in het tijdvak waarover de belasting wordt geheven, dan wel na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan, kan geschieden op grond van het gemiddelde dat voortvloeit uit de gegevens die hebben gediend ter vaststelling van de meest recente belastingaanslag over elk van de twee voorafgaande jaren, met dien verstande dat daarbij op benaderende wijze rekening kan worden gehouden met wijzigingen in de wettelijke bepalingen betreffende de heffing van de gemeentelijke belasting alsmede met andere wijzigingen die voor de heffing van de gemeentelijke belasting van belang kunnen zijn.

  • 3.

    Indien geen gegevens als bedoeld in de vorige lid aanwezig zijn, wordt het bedrag bepaald op basis van een redelijke schatting.

  • 4.

    Ingeval de belastingplichtige aannemelijk maakt dat het bedrag waarop de voorlopige vordering vermoedelijk zal worden vastgesteld lager is dan het op de voet van dit artikel berekende bedrag, wordt het voorlopige gevorderde bedrag gesteld op dit lagere bedrag.

Artikel 8 Rente

  • 1.

    Bij de invordering van de toeristenbelasting vinden de algemene maatregel van bestuur bedoeld in artikel 29 van de Invorderingswet 1990 en de ministeriële regeling als bedoeld in artikel 31 van de Invorderingswet 1990 overeenkomstige toepassing.

  • 2.

    In afwijking van de in het eerste lid bedoelde regeling wordt geen invorderingsrente in rekening gebracht indien deze in totaal een bedrag van € 20,- niet te boven gaat.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na die van de bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland 2020.

Artikel 10 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland 2023.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 13 december 2022;

de secretaris,

mr. B.C.C. Melis

de burgemeester,

drs. G.L. Meeuwisse

Toelichting op de verordening toeristenbelasting en het aangiftebiljet

Verordening toeristenbelasting

In deze verordening toeristenbelasting is geregeld dat een ieder die gelegenheid tot het houden van nachtverblijf biedt, tegen een vergoeding in welke vorm dan ook, aan niet-inwoners van de gemeente, een belasting verschuldigd is. De belasting wordt berekend over het aantal overnachtingen door niet-inwoners van de gemeente. Als belastingplichtige is aangewezen de verblijfbieder (hoteleigenaar, campingexploitant, kamerverhuurder etc.). Deze mag de belasting bij de verblijfhouder (gast) afzonderlijk in rekening brengen.

 

Aangiftebiljet toeristenbelasting

Het aangiftebiljet maakt onderdeel uit van de regels rond de toeristenbelasting.

 

Met het aangiftebiljet wordt de belastingplichtige in staat gesteld het aantal overnachtingen, gerealiseerd in het belastingjaar, aan de gemeente kenbaar te maken.

De gemeente zal vervolgens een aanslag toeristenbelasting opleggen die normaliter is gebaseerd op het ingevulde aangiftebiljet.

 

Gebruik:

Het aangiftebiljet kent drie onderdelen;

  • Onderdeel 1; belastingplichtigen die een kampeerterrein voeren en vaste jaar-, vaste seizoen-, en/of seizoenplaatsen verhuren aan personen die hun eigen kampeermiddelen meenemen, of die een vakantieonderkomen verhuren voor een jaar of seizoen aan dezelfde personen voor recreatief verblijf.

  • Onderdeel 2; bestemd voor toeristen/passantenplaatsen en groepsaccommodaties, voor het werkelijk aantal gerealiseerde overnachtingen.

  • Onderdeel 3; bestemd voor overige accommodaties, vakantiewoningen, hotels, pensions/B&B’s, appartementen, kamerverhuur etc. voor het werkelijk aantal gerealiseerde overnachtingen.

Campings met vaste en toeristische plaatsen vullen voor zover van belang alle onderdelen in, de overige verblijfbieders vullen alleen onderdelen 2 en 3 in.

Onderdeel 1

1. Forfaitaire berekeningswijze van de heffingsmaatstaf

In beginsel wordt het aantal overnachtingen bepaald aan de hand van het forfait genoemd in artikel 6 van de verordening. In het forfait wordt per verblijfsplaats het aantal personen dat overnacht en het aantal maal dat wordt overnacht bepaald. Het aantal personen maal het aantal overnachtingen vormt vervolgens de forfaitaire heffingsmaatstaf. Deze heffingsmaatstaf wordt met het tarief vermenigvuldigd om het bedrag aan verschuldigde belasting te berekenen.

Hiertoe dient in de daartoe bestemde velden het aantal standplaatsen dat gedurende het belastingjaar verhuurd is geweest aan niet-ingezetenen vermeld te worden.

Het gaat om standplaatsen die worden verhuurd aan personen die zelf het kampeermiddel gedurende het jaar of het seizoen gebruiken. Het gaat dus niet om zogenoemde verhuureenheden (onderkomens die steeds kortdurend worden verhuurd aan verschillende verblijfhoudenden). Deze zijn uitgesloten van de forfaitaire heffing. Per categorie standplaatsen kan gekozen worden voor de forfaitaire berekening of berekening op basis van het werkelijke aantal overnachtingen. Het forfait is alleen van toepassing bij recreatief gebruik.

 

2. Opteren voor het werkelijk aantal overnachtingen

Het genoemde forfait is bedoeld als een vereenvoudiging van de administratieve handelingen die door belastingplichtige moeten worden verricht om tot de vaststelling van het aantal gerealiseerde overnachtingen op vaste jaar-, vaste seizoen-, en seizoenplaatsen te komen. In afwijking van het toepassen van het forfait bij de opstelling van de aangifte kan gekozen worden voor het opgeven van het werkelijk aantal gerealiseerde overnachtingen op alle vaste jaar-, vaste seizoen-, en seizoenplaatsen. Als de gemeente dit belangrijk vindt kan tevens worden gevraagd aan te geven wat het aantal arbeidsmigranten is dat heeft overnacht.

 

Indien geopteerd wordt voor heffing op basis van het werkelijk aantal overnachtingen dient een controleerbare registratie gevoerd te worden waar uit blijkt welke gast, wanneer en met hoeveel personen op één van de vaste jaar-, vaste seizoen-, of seizoenplaatsen, gedurende het belastingjaar, daadwerkelijk verblijf heeft gehouden. Deze registratie geschiedt aan de hand van het nachtverblijfregister of – met toestemming van de gemeente – door middel van een eigen registratiesysteem.

 

Per categorie standplaatsen dient gekozen te worden voor het forfait of het werkelijk aantal overnachtingen. Er kan binnen een categorie standplaatsen niet worden gekozen.

 

Onderdeel 2

Werkelijk aantal gerealiseerde overnachtingen.

Dit deel van de aangifte is bestemd voor groepsaccommodaties, zijnde een gebouw of deel van een gebouw welke blijvend bestemd is voor tijdelijk nachtverblijf door groepen van meer dan [15] personen. Daarnaast is dit deel bestemd voor belastingplichtigen met een kampeerterrein, die toeristische/passantenplaatsen, niet zijnde vaste jaar-, vaste seizoen-, of seizoenplaatsen, verhuren, dan wel kampeermiddelen op vaste jaar- of seizoenplaatsen of andere vakantieonderkomens verhuren voor kortdurend gebruik aan verschillende personen (zogenoemde verhuureenheden).

 

In de daartoe bestemde ruimte dient het aantal gerealiseerde overnachtingen door niet-inwoners van de gemeente vermeld te worden. Als de gemeente dit belangrijk vindt kan tevens worden gevraagd aan te geven wat het aantal arbeidsmigranten is dat heeft overnacht.

 

Dit onderdeel is apart opgenomen voor de situatie dat een tariefdifferentiatie voor dergelijke overnachtingen is opgenomen in de verordening

 

Onderdeel 3

Werkelijk aantal gerealiseerde overnachtingen.

Dit deel van de aangifte is bestemd voor belastingplichtigen die vakantiewoningen, hotelkamers, pensions/B&B’s, appartementen, kamers verhuren en alle andere vormen van verblijf bieden.

 

In de daartoe bestemde ruimte dient het aantal gerealiseerde overnachtingen door niet-inwoners van de gemeente vermeld te worden.

 

Ondertekening

Door ondertekening wordt verklaard de gevraagde gegevens waarheidsgetrouw te hebben vermeld.

 

Aanslag toeristenbelasting

Na ontvangst van de aangiftebiljetten zal de gemeente de definitieve aanslag toeristenbelasting over het betreffende belastingjaar opleggen.

 

Controle aangifte toeristenbelasting

De gemeente kan op elk moment gedurende het belastingjaar en na ontvangst van de aangiften besluiten een controle uit te voeren op naleving van de registratieverplichting en/of op de juistheid van de aangiften.

 

Vragen of opmerkingen

Bij vragen of opmerkingen met betrekking tot het aangiftebiljet toeristenbelasting kan contact worden opgenomen met de afdeling belastingen bereikbaar op telefoonnummer 0113-377377.

Bijlage A Aangiftebiljet toeristenbelasting 2023

Behorende bij de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland

 

AANGIFTEBILJET TOERISTENBELASTING 2023

 

Naam

……………………………………………………………………………

Adres

……………………………………………………………………………

Postcode + woonplaats

……………………………………………………………………………

Telefoonnummer

……………………………………………………………………………

 

 

Bedrijfsnaam

……………………………………………………………………………

Adres van het bedrijf

……………………………………………………………………………

Postcode + woonplaats

……………………………………………………………………………

 

 

Datum uitreiking

: < datum >

 

 

Indienen vóór

: < datum >

 

Toelichting:

  • Onder de naam toeristenbelasting wordt een directe belasting geheven voor:

  • 1.

    het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente tegen vergoeding in welke vorm dan ook door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven;

  • 2.

    het houden van verblijf met overnachting binnen de gemeente door personen die niet als ingezetene met een adres in de gemeente in de basisregistratie personen zijn ingeschreven, indien deze personen gedurende hun verblijf beroeps- of bedrijfsmatige werkzaamheden verrichten voor of in opdracht van anderen.

1. OPGAVE VASTE JAARPLAATSEN, VASTE SEIZOENPLAATSEN EN SEIZOENPLAATSEN OP KAMPEERTERREINEN

Alleen bestemd voor mobiele kampeeronderkomens, vakantieonderkomens en stacaravans op vaste jaarplaatsen, vaste seizoenplaatsen en seizoenplaatsen.

 

U kunt per soort accommodatie aangeven of u kiest voor het forfait, of dat u naar het werkelijk aantal overnachtingen belast wilt worden. U kunt alleen voor het forfait kiezen indien op deze plaatsen recreatief wordt overnacht door één en hetzelfde gezin of echtpaar, dan wel dezelfde persoon of personen.

 

Indien u kiest voor het forfait, dient u aan te geven hoeveel verhuurde plaatsen er van die soort zijn.

 

Indien u kiest voor het opgeven van het werkelijk aantal overnachtingen, dient u per soort plaats aan te geven, wat het werkelijk aantal overnachtingen is.

 

Soort plaats

Keuze

Invullen

 

1. Vaste jaarplaatsen

○ forfait

aantal verhuurde plaatsen:

……………

 

○ werkelijk aantal

overnachtingen

aantal overnachtingen x aantal personen:

…………… overnachtingen

2. Vaste seizoenplaatsen

○ forfait

 

……………

 

○ werkelijk aantal

overnachtingen

aantal overnachtingen x aantal personen:

…………… overnachtingen

3. Seizoenplaatsen

○ forfait

 

……………

 

○ werkelijk aantal

overnachtingen

aantal overnachtingen x aantal personen:

…………… overnachtingen

Hoeveel van deze overnachtingen hebben niet tegen betaling plaatsgevonden?

 

……….……….

 

2. OPGAVE TOERISTEN/PASSANTENPLAATSEN EN GROEPSACCOMMODATIES

 

 

Aantal overnachtingen

1. Toeristen/passantenplaats

……….……….

2. Groepsaccommodatie

……….……….

Totaal

……….……….

Hoeveel van deze overnachtingen hebben niet tegen betaling plaatsgevonden?

……….……….

 

3. OPGAVE OVERIGE ACCOMODATIES

 

 

Aantal overnachtingen

1. Vakantiewoningen

……….……….

2. Hotels

……….……….

3. Pensions/B&B’s

……….……….

4. Appartementen

……….……….

5. Kamerverhuur

……….……….

6. Overige accommodaties

……….……….

 

 

Totaal

……….……….

 

Hoeveel van deze overnachtingen hebben niet tegen betaling plaatsgevonden?

……….……….

Aldus naar waarheid ingevuld en ondertekend te:

…………………………………………………

Datum:

……………………………

Handtekening:

………………………………………………….

 

Bijlage B Nachtverblijfregister toeristenbelasting 2023

Behorende bij de Uitvoeringsregeling toeristenbelasting Noord-Beveland

 

Naam belastingplichtige

............................................................................................

Adres

............................................................................................

Postcode + woonplaats

............................................................................................

Bedrijfsnaam

............................................................................................

Adres bedrijf

............................................................................................

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10 *

11

aantal

datum

daadwerkelijk

aantal

totaal belast-

aantal onbelaste

nr.

naam en voorletters

woonplaats

personen

aankomst

gepland vertrek

vertrek

overnacht.

bare overnacht.

overnacht.

bedrag (EUR)

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

Totalen

 

NB. Bij aankomst verblijfhouders moeten de kolommen 1 t/m 6 worden ingevuld !

 

Bij vertrek moeten de kolommen 7 t/m 11 worden ingevuld.

Handtekening: ........................................................

Bij verlenging van het geplande verblijf wordt een nieuwe regel aangemaakt.

 

10* Bij vrijstelling volgens de verordening of gratis verblijf

 

 

Bijlage C model accountantsverklaring uitvoeringsregeling toeristenbelasting

Modelaccountantsverklaring t.b.v. aangifte toeristenbelasting XXX (bedrijfsnaam invullen)

 

Accountantsverklaring

 

Opdracht

Wij hebben de bijgevoegde en door ons gewaarmerkte aangifte toeristenbelasting XXX (jaar invullen) ingevolge de “Verordening toeristenbelasting XXX (jaar invullen) van de gemeente Noord-Beveland d.d. XXX (datum verordeningen invullen)” van XXX (bedrijfsnaam invullen) gecontroleerd. De aangifte toeristenbelasting is opgesteld onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de onderneming. Het is onze verantwoordelijkheid een accountantsverklaring inzake deze aangifte te verstrekken.

 

Werkzaamheden

Onze controle is verricht in overeenstemming met algemeen in Nederland aanvaarde richtlijnen met betrekking tot controle opdrachten en met inachtneming van de “Verordening toeristenbelasting XXX (jaar invullen) van de gemeente Noord-Beveland d.d. XXX (datum verordening invullen)“ en de bijbehorende beleidsregels voor de uitvoering verordening toeristenbelasting gemeente Noord-Beveland. Volgens deze algemene en specifieke richtlijnen dient onze controle zodanig te worden gepland en uitgevoerd, dat een redelijke mate van zekerheid wordt verkregen dat aangifte toeristenbelasting XXX (jaar invullen) geen onjuistheden van materieel belang bevat. Een controle omvat onder meer een onderzoek door middel van deelwaarnemingen ter onderbouwing van de gegevens in de aangifte toeristenbelasting XXX (jaar invullen). Wij zijn van mening dat onze controle een deugdelijke grondslag vormt voor ons oordeel.

 

Oordeel

Op grond van ons onderzoek zijn wij van oordeel dat:

 

  • 1.

    de opbrengst (inclusief opbrengst toeristenbelasting) volgens de (verhuur) administratie aansluit met de financiële administratie en jaarrekening;

  • 2.

    alle volgens de (verhuur)administratie geregistreerde overnachtingen hetzij volgens hieronder 3, hetzij volgens hieronder 4, in de aangifte toeristenbelasting zijn begrepen;

  • 3.

    het werkelijk aantal opgegeven overnachtingen, ad XXX (invullen aantal overnachtingen), voor de niet-vaste standplaatsen, recreatiewoningen en/of hotelkamers/appartementen en niet zijnde arrangementen aansluit met de verhuuradministratie;

  • 4.

    het aantal opgegeven overnachtingen voor arrangementen ad XXX (invullen aantal overnachtingen) is bepaald op basis van het met de gemeente Noord-Beveland afgesproken forfaitair van XXX (invullen aantal personen) personen per overnachting en aansluit met de verhuuradministratie1;

  • 5.

    de administratieve organisatie van XXX (bedrijfsnaam invullen) zodanig is ingericht dat in voldoende mate is gewaarborgd dat alle overnachtingen in de verhuuradministratie worden vastgelegd;

  • 6.

    Alle conform de verordening toeristenbelasting berekende toeristenbelasting (rekening houdend met het forfaitair aantal overnachtingen van arrangementen) in de aangifte toeristenbelasting is opgenomen.

Deze accountantsverklaring is afgegeven ten behoeve van de College van burgemeester en wethouders van de gemeente Noord-Beveland.

 

Toelichting/controleprotocol

 

In een afzonderlijke model-accountantsverklaring (dus niet zijnde de accountantsverklaring bij de jaarrekening of een samenstellingsverklaring) zal de accountant onder meer moeten verklaren dat de werkzaamheden zijn verricht overeenkomstig de bepalingen zoals opgenomen in het controleprotocol alsmede met inachtneming van algemeen aanvaarde controlegrondslagen.

 

De volgende specifieke controlewerkzaamheden dient de accountant te verrichten. Hierin is onderscheid gemaakt tussen de vaste standplaatsen en overige plaatsen doordat de hoogte van de toeristenbelasting voor vaste standplaatsen wordt bepaald middels een forfait:

 

Vaste standplaatsen:

  • -

    de juistheid en volledigheid van het aantal vaste standplaatsen dient te worden vastgesteld2.

Overige plaatsen:

 

vastgesteld dient te worden dat een verhuuradministratie aanwezig is en tenminste voldoet aan de volgende eisen teneinde de volledigheid vast te stellen:

  • -

    alle aanwezige plaatsen/kamers dienen te zijn opgenomen in de (verhuur)administratie en dient gelijk te zijn aan het totaal aantal forfaitaire2 en niet forfaitaire plaatsen;

     

  • -

    de (verhuur)administratie dient rekenkundig juist te zijn. De totale opbrengst conform de (verhuur)administratie dient aan te sluiten met het grootboek

     

  • -

    vastgesteld moet worden dat het aantal overnachtingen volgens de (verhuur)administratie aansluit met de aangifte toeristenbelasting voor wat betreft het aantal overnachtingen;

     

  • -

    het beoordelen van de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) omtrent de (verhuur)administratie. Voorwaarde hiervoor is dat sprake is van een voldoende omvang van de AO/IC;

     

  • -

    het zo mogelijk steekproefsgewijs controleren van de volledigheid van de verhuurregistratie vanuit de primaire basisdocumenten, zoals schriftelijke aanvragen, e-mails etc.

Overige punten:

  • -

    controle dient te worden uitgevoerd door een registeraccountant of door een gecertificeerde Accountant Administratie Consulent;

     

  • -

    de mogelijk bestaat dat dossierreview wordt uitgevoerd door een door het college van burgemeester en wethouders aangewezen controleur;

     

  • -

    controle dient plaats te vinden met een rapporteringtolerantie van 1% en een materialiteit van 1% van het aantal aangegeven overnachtingen met een betrouwbaarheid van 95%.


1

Alleen van toepassing op de campings

2

Alleen van toepassing op de campings.