Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rogplus

Reglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRogplus
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingReglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus 2023
CiteertitelReglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerp
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit bezwaar ROGplus Nieuwe Waterweg Noord 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  3. Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Rogplus
  4. Jeugdwet
  5. Verordening Jeugdhulp Maassluis
  6. Verordening Jeugdhulp Vlaardingen
  7. Verordening Jeugdhulp gemeente Schiedam
  8. Beleidsregels en nadere regel maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam
  9. Verordening maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schieda
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

14-12-2022

bgr-2022-1372

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus 2023

Het dagelijks bestuur van openbaar lichaam Rogplus gevestigd te 3144 CZ Maassluis, Westlandseweg 1:

 

gelet op het bepaalde in de gemeenschappelijke regeling Rogplus, de Algemene wet bestuursrecht, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Verordening maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam, de Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Maassluis Vlaardingen Schiedam, de jeugdwet en de Verordening Jeugdhulp Maassluis/Vlaardingen/Schiedam,

 

besluit vast te stellen het navolgende:

 

Reglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus

 

PARAGRAAF I Algemene bepalingen

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    bezwaarmaker: indiener van een bezwaarschrift;

  • c.

    commissie: regionale commissie van advies voor de bezwaarschriften Rogplus, de adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb;

  • d.

    gemeenten: Maassluis, Vlaardingen en Schiedam;

  • e.

    Rogplus: Openbaar Lichaam Rogplus, het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • f.

    ROGW: Regionaal Overleg Gehandicapten Waterweg;

  • g.

    verweerder: een functionaris die tijdens de hoorzitting namens Rogplus het bestreden besluit kan toelichten;

  • h.

    voorzitter: de voorzitter van de commissie.

Artikel 2. Ingediend bezwaarschrift

  • 1.

    Rogplus registreert het ingediende bezwaarschrift met de datum van ontvangst.

  • 2.

    Rogplus stelt de bezwaarmaker op de hoogte van de procedure en de duur van de behandeling van het bezwaarschrift.

     

PARAGRAAF II Informele afhandeling

Artikel 3. Vooronderzoek en informele behandeling

  • 1.

    Rogplus onderzoekt of het bezwaarschrift informeel kan worden afgehandeld alvorens het verder in behandeling te nemen.

  • 2.

    De informele aanpak start door kort na binnenkomst van het bezwaarschrift hierover contact op te nemen met de bezwaarmaker en de voorbereider van het primaire besluit.

  • 3.

    Als het bezwaar in der minne wordt geschikt, legt Rogplus de gemaakte afspraken schriftelijk vast en neemt het zo nodig een nieuw besluit.

     

PARAGRAAF III Commissie

Artikel 4. Horen van jeugdigen

  • 1.

    Het horen van een jeugdige bij een procedure in het kader van de Jeugdwet gebeurt door een deskundige. Dit kan een persoon zijn die geen lid is van de commissie.

  • 2.

    De deskundige heeft bij voorkeur een specifieke opleiding gevolgd voor het horen van (meestal kwetsbare) kinderen.

  • 3.

    Bij het horen is degene die hoort en de jeugdige die gehoord wordt aanwezig. De jeugdige kan zich laten bij staan.

  • 4.

    Het horen gebeurt nadat de jeugdige op correcte wijze is geïnformeerd over de procedure en zoveel mogelijk op zijn of haar gemak is gesteld.

  • 5.

    De deskundige brengt een schriftelijk verslag uit aan de commissie. Het verslag van het horen is primair bestemd voor de voorzitter en de leden van de commissie. De commissie stelt de betrokken partijen door een korte en zakelijke weergave op de hoogte van hetgeen de jeugdige heeft verklaard, uitsluitend indien de jeugdige daarmee vooraf heeft ingestemd. De jeugdige krijgt voldoende tijd om het verslag te bestuderen.

Artikel 5. Horen en adviseren door de commissie

  • 1.

    Er is een onafhankelijke adviescommissie (artikel 7:13 Awb) ter voorbereiding van de beslissing op gemaakte bezwaren tegen besluiten genomen door Rogplus.

  • 2.

    De commissie is belast met het horen en adviseren over de volledige heroverweging van bestreden besluiten.

  • 3.

    De commissie is niet belast met het horen van de jeugdige bij een bezwaarschrift tegen een besluit op grond van de Jeugdwet.

Artikel 6. Samenstelling van de commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en twee leden of uit een voorzitter, een lid en:

    • a.

      een vertegenwoordiger van het Steunpunt Mantelzorg, of;

    • b.

      een vertegenwoordiger van het ROGW.

  • 2.

    De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden door het dagelijks bestuur van Rogplus benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3.

    De vertegenwoordigers, zoals vermeld in het eerste lid onder a en b, worden voorgedragen door het Steunpunt Mantelzorg en het ROGW en benoemd door het dagelijks bestuur van Rogplus.

  • 4.

    De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 7. Secretaris

  • 1.

    Aan de commissie wordt een secretaris toegevoegd die door het dagelijks bestuur van Rogplus wordt aangewezen.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur van Rogplus wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 8. Zittingsduur

  • 1.

    De voorzitter, leden en plaatsvervangende leden worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer voor vier jaar herbenoemd te worden.

  • 2.

    De voorzitter, de leden en de vertegenwoordigers van het Steunpunt Mantelzorg en het ROGW kunnen op ieder gewenst moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het dagelijks bestuur van Rogplus.

  • 3.

    De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 4.

    Voor de vertegenwoordigers van het Steunpunt Mantelzorg en het ROGW wordt na ontslag niet voorzien in opvolging.

Artikel 9. Voorbereiding hoorzitting

  • 1.

    De voorzitter bepaalt in overleg met de secretaris plaats en tijdstip van de hoorzitting waarin de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en verweerder in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2.

    De secretaris nodigt de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en verweerder ten minste twee weken voor de hoorzitting schriftelijk uit.

  • 3.

    Binnen drie werkdagen na de uitnodiging kunnen de bezwaarmaker of eventuele andere belanghebbenden onder opgaaf van redenen de secretaris verzoeken het tijdstip van de hoorzitting te wijzigen.

  • 4.

    De beslissing van de secretaris op dit verzoek wordt binnen drie werkdagen na ontvangst van dit verzoek aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en verweerder meegedeeld.

  • 5.

    De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in het tweede tot en met vierde lid.

  • 6.

    De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Als daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming van Rogplus vereist.

Artikel 10. Onpartijdigheid leden

De voorzitter en de leden nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift als daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 11. Openbaarheid hoorzitting

  • 1.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 2.

    De deuren kunnen worden gesloten als de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3.

    Als de commissie naar aanleiding van het tweede lid beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de hoorzitting verzetten, vindt de hoorzitting plaats achter gesloten deuren.

  • 4.

    De hoorzitting van de commissie vindt altijd achter gesloten deuren plaats bij bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van de Jeugdwet.

Artikel 12. Verslaglegging

Het verslag, bedoeld in artikel 7:7 van de Awb, bevat in ieder geval:

  • a.

    namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid;

  • b.

    zakelijke vermelding van wat over en weer is gezegd en wat verder op de hoorzitting is voorgevallen;

  • c.

    vermelding als de hoorzitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of als belanghebbenden of hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord;

  • d.

    verwijzing naar de op de hoorzitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

Artikel 13. Nader onderzoek

  • 1.

    De commissie is bevoegd nader onderzoek te doen als zij dit na afloop van de hoorzitting wenselijk acht.

  • 2.

    De uit nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en Rogplus toegezonden.

  • 3.

    De bezwaarmaker, eventuele andere belanghebbenden en Rogplus kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie schriftelijk reageren en indien gewenst aan de voorzitter vragen om een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op dit verzoek.

  • 4.

    Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in dit reglement die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Raadkamer en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

  • 3.

    Als bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 4.

    Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt als die minderheid dat verlangt.

  • 5.

    Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 6.

    Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Artikel 17. Uitbrengen advies en verdaging

  • 1.

    Het advies wordt met het verslag, en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan Rogplus dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2.

    Als naar het oordeel van de voorzitter de termijn van twaalf weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij Rogplus tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18. Jaarverslag

De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juni aan het dagelijks bestuur van Rogplus verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.

 

PARAGRAAF IV Slotbepalingen

Artikel 19. Intrekking oude regeling

Het Besluit bezwaar ROGplus Nieuwe Waterweg Noord 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 20. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit Reglement treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 2.

    Dit Reglement wordt aangehaald als: Reglement afhandeling bezwaarschriften Rogplus 2023

Vastgesteld in de vergadering van 14 december 2022

Het dagelijks bestuur van Rogplus,

Mw. C. Bronsveld-Snoep

voorzitter

Dhr. A.J.G.M van Genabeek

secretaris