Organisatie | Gemeenschappelijk orgaan siteholderschap werelderfgoed Hollandse Waterlinies |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van het Gemeenschappelijk orgaan werelderfgoed Hollandse Waterlinies |
Citeertitel | Reglement van Orde voor de vergaderingen van het Gemeenschappelijk orgaan werelderfgoed Hollandse Waterlinies |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2022 | nieuwe regeling | 24-03-2022 |
Het Gemeenschappelijk orgaan werelderfgoed Hollandse Waterlinies,
Gelet op artikel 5 van de Gemeenschappelijke regeling siteholderschap werelderfgoed Hollandse Waterlinies en artikel 41 juncto 22 van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
Besluiten vast te stellen het volgende besluit:
Reglement van orde voor de vergaderingen van het Gemeenschappelijk orgaan werelderfgoed Hollandse Waterlinies
Op dit reglement is artikel 1 van de Gemeenschappelijke regeling siteholderschap werelderfgoed Hollandse Waterlinies van overeenkomstig van toepassing. Voor het overige wordt in dit besluit verstaan onder:
Het orgaan wijst uit zijn midden een of meer plaatsvervangend voorzitters aan, die de voorzitter bij verhindering of ontstentenis vervangen. Hetgeen in dit reglement van orde is bepaald ten aanzien van de voorzitter is van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangend voorzitters, tenzij dit reglement anders bepaalt.
De vergaderingen worden digitaal, fysiek of in hybride vorm gehouden. Per vergadering bepaalt de voorzitter in welke vorm de vergadering wordt gehouden. Indien de vergadering fysiek of in hybride vorm plaatsvindt, bepaalt de voorzitter via schriftelijke mededeling aan de deelnemers waar de vergadering wordt gehouden.
De secretaris zorgt voor verzending van de agenda en bijbehorende stukken – tegelijkertijd met de oproep voor de vergadering onder vermelding van dag, tijdstip en plaats – aan de deelnemers van de vergadering en wel op een zodanig tijdstip, dat er tenminste twee weekenden liggen tussen de vergadering en de datum van toezending. De secretaris houdt hierbij tevens rekening met de momenten waarop er geen vergaderingen plaatsvinden, vanwege vakantiereces e.d.
Artikel 5 Toegang tot de vergadering
In het geval het orgaan beslist tot een openbare vergadering, wordt de schriftelijke oproep voor de vergadering onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering, inclusief de agenda en bijbehorende stukken, met uitzondering van de in artikel 9 bedoelde stukken, op een bij openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd.
Toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen, bedoeld in het tweede lid, bijwonen. Degenen die tijdens een openbare vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Overeenkomstig artikel 4, lid 8, van de regeling kan het orgaan incidenteel of structureel deskundigen en adviseurs alsmede medewerkers van het site-bureau, bedoeld in artikel 8 van de regeling, of leden van het site-team uitnodigen om deel te nemen aan zijn beraadslaging. Bij de uitnodiging wordt het structurele, dan wel incidentele karakter expliciet vermeld. Artikel 4, derde lid, artikel 6 en artikel 7, derde lid is van overeenkomstige toepassing op diegenen die overeenkomstig de vorige volzin zijn uitgenodigd aan vergaderingen deel te nemen.
Onder deskundigen en adviseurs bedoeld in het vorige lid vallen tevens de medewerkers van het site bureau, bedoeld in artikel 1, onder c, Besluit Ambtelijke organisatie Interprovinciaal orgaan siteholderschap werelderfgoed Hollandse Waterlinies en leden van de ambtelijke overleggremia ingesteld bij Besluit ambtelijke overleg-gremia.
Een lid van het orgaan dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft hiervan voor aanvang van de vergadering kennis aan de secretaris. Bij deze kennisgeving kan het verhinderde lid zijn opvattingen vermelden omtrent de ter vergadering geagendeerde onderwerpen. Het orgaan houdt, zo mogelijk, rekening met deze opvattingen.
Indien het vereiste quorum voor geldige besluiten overeenkomstig het vorige lid niet wordt behaald, schrijft de voorzitter met inachtneming van artikel 4, een nieuwe vergadering uit. In die vergadering kunnen rechtsgeldige besluiten worden genomen aangaande de agendapunten die ook geagendeerd waren op de vergadering die geen doorgang heeft gevonden, indien twee van de leden van het orgaan aanwezig zijn. In het geval ook in deze vergadering het vereiste quorum voor rechtsgeldige besluiten niet wordt gehaald, gelden de geagendeerde besluiten als vastgesteld.
Bij hoofdelijke stemming roept de voorzitter of secretaris de stemgerechtigde deelnemers van de vergadering bij naam op hun stem uit te brengen, op volgorde van de presentielijst. Iedere stemgerechtigde deelnemer aan de vergadering brengt, indien deze zich niet op grond van het in het bepaalde in het zesde lid onthoudt van stemming, zijn stem uit door “voor” of “tegen” uit te spreken, zonder enige toevoeging.
Wanneer een stemming over personen voor het doen van een benoeming, het opstellen van een voordracht of een aanbeveling plaatsvindt, dan wordt schriftelijk gestemd met behulp van een behoorlijk ingevuld stembriefje. Iedere stemgerechtigde deelnemer aan de vergadering brengt, indien deze zich niet op grond van het in het bepaalde in het zesde lid onthoudt van stemming, zijn stem uit. De secretaris onderzoekt of het aantal ingeleverde briefjes gelijk is aan het aantal deelnemers van de vergadering dat stemgerechtigd is. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt er een nieuwe stemming gehouden.
Wanneer bij een stemming over personen niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming over gegaan. Wanneer ook bij deze tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatsvinden. Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist het lot.
Wanneer bij een stemming over personen het lot moet beslissen, worden de namen van hen tussen wie de beslissing moet plaatshebben, door de voorzitter op afzonderlijke, geheel gelijke, briefjes geschreven. Deze briefjes worden, nadat zij door de secretaris zijn gecontroleerd, op gelijke wijze gevouwen, in een stembokaal gedeponeerd en omgeschud. Vervolgens neemt de voorzitter een van de briefjes uit de stembokaal. Degene wiens naam op dit briefje staat vermeld, is gekozen.
Het orgaan kan op grond van een belang, genoemd in artikel 10, van de Wet openbaarheid van bestuur of na de inwerkingtreding van de Wet open overheid, een belang als bedoeld in artikel 5.1 van die wet, omtrent het in een besloten vergadering behandelde en omtrent de inhoud van de stukken die aan het orgaan worden overgelegd, geheimhouding opleggen. Geheimhouding omtrent het in een besloten vergadering behandelde wordt tijdens die vergadering opgelegd. De geheimhouding wordt door hen die bij de behandeling aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen, in acht genomen totdat het orgaan haar opheft.
Op grond van een belang genoemd in artikel 10, van de Wet openbaarheid van bestuur, of na de inwerkingtreding van de Wet open overheid, een belang als bedoeld in artikel 5.1 van die wet kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter of een lid van het orgaan, voor de stukken die zij aan het orgaan overleggen. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan haar opheft.