Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Verordening op de auditcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie
CiteertitelVerordening op de auditcommissie gemeente Venray
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement auditcommissie zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 18 september 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-559703

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie

De raad van Venray

 

Gelezen het voorstel van het Presidium van 28 november 2022;

 

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet,

 

besluit:

 

vast te stellen

 

Verordening op de auditcommissie

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie, zoals bedoeld in artikel 84 van de Gemeentewet.

  • b.

    rekenkamer: de rekenkamer als ingesteld op grond van artikel 81a van de Gemeentewet.

  • c.

    accountant: de accountant, aangesteld conform artikel 213 Gemeentewet.

Artikel 2. Doel auditcommissie

  • 1.

    De commissie heeft tot doel om een bijdrage te leveren aan de controlerende rol van de raad. Zij doet dit door voor de raad de “oren en ogen” te zijn bij het houden van toezicht op het (financiële) bestuur van de gemeente.

  • 2.

    De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken auditcommissie

  • 1.

    De auditcommissie:

    • a.

      overlegt namens en adviseert aan de raad over de aanbesteding, selectie en aanwijzing van de externe accountant;

    • b.

      adviseert de raad over het controleprotocol en normenkader voor de accountantscontrole;

    • c.

      adviseert de raad over onderzoeksonderwerpen voor de tussentijdse controle van de accountant;

    • d.

      bevordert dat onderzoeken van de accountant, het college en de ambtelijke organisatie op het terrein van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid worden afgestemd op onderzoeken van de rekenkamer, om doublures te voorkomen;

    • e.

      onderhoudt het contact met de accountant, o.a. over de bevindingen van de accountant, de accountantsrapporten en de controleverklaring;

    • f.

      adviseert de raad over de jaarstukken (jaarrekening en –verslag);

    • g.

      overlegt namens en adviseert aan de raad over de opvolging van onderzoeken van de rekenkamer;

    • h.

      adviseert over de verordeningen gebaseerd op de artikelen 212, 213 en 213a van de Gemeentewet;

    • i.

      adviseert over kwaliteitsverbetering van de planning- en control cyclus.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

  • 1.

    De commissie bestaat uit tenminste 5 raadsleden, maar bij voorkeur uit evenveel leden als er fracties zijn in de gemeenteraad, met dien verstande dat een fractie slechts door één lid in de commissie is vertegenwoordigd.

  • 2.

    De gemeenteraad benoemt de leden van de commissie.

  • 3.

    De leden van de auditcommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad. Het lidmaatschap van de auditcommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de auditcommissie te vervullen.

  • 4.

    De leden kunnen zich laten vervangen door een plaatsvervanger uit zijn of haar raadsfractie.

  • 5.

    De commissie benoemt uit haar midden een voorzitter.

  • 6.

    De griffier (of diens plaatsvervanger) is secretaris van de commissie.

  • 7.

    De commissie heeft de volgende vaste adviseurs: de griffier, de portefeuillehouder financiën, senior adviseur financiën en de concerncontroller.

  • 8.

    De commissie kan besluiten te vergaderen zonder adviseurs.

  • 9.

    De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5. Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak zij dit nodig oordeelt voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 2.

    De commissie kan slechts advies uitbrengen wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Van de vergaderingen van de commissie wordt onder verantwoordelijkheid van de griffier een beknopt verslag gemaakt. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 4.

    Indien de commissie niet tot een eensluidend advies komt, wordt ook het minderheidsstandpunt vermeld.

Artikel 6. Openbaarheid vergaderingen en vergaderstukken

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 2.

    De verslagen, waarin de adviezen van de commissie zijn opgenomen, worden ter kennis gebracht aan de raad.

Artikel 7. Citering en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op de auditcommissie gemeente Venray’.

  • 2.

    Deze verordening treedt de dag na bekendmaking in werking.

  • 3.

    Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening, vervangt deze het reglement auditcommissie, zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 18 september 2007.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 december 2022.

De voorzitter,

L.A.M. Kompier

De raadsgriffier,

S.A. Boere