Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg

Beleidsregels individuele inkomenstoeslag Kompas 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels individuele inkomenstoeslag Kompas 2023
CiteertitelBeleidsregels individuele inkomenstoeslag Kompas 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels individuele inkomenstoeslag ISD Kompas 2018.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

08-12-2022

bgr-2022-1348

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels individuele inkomenstoeslag Kompas 2023

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wet: de Participatiewet.

  • 2.

    WIA: de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen.

  • 3.

    Dagelijks Bestuur: dagelijks bestuur van ISD Kompas

Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 2 - Voorwaarden individuele inkomenstoeslag

  • 1.

    Om in aanmerking te komen voor de individuele inkomenstoeslag (IIT) dient belanghebbende te voldoen aan de voorwaarden zoals genoemd in artikel 36 van de wet en in de Verordening individuele inkomenstoeslag ISD Kompas 2023. Belanghebbende dient:

    • a.

      een langdurig laag inkomen te hebben zoals genoemd in artikel 3 van de Verordening individuele inkomenstoeslag ISD Kompas 2023;

    • b.

      in de referteperiode voorafgaand aan de peildatum geen in aanmerking te nemen vermogen te hebben zoals genoemd in artikel 34 van de wet;

    • c.

      geen zicht op inkomensverbetering te hebben, gelet op de omstandigheden van belanghebbende zoals genoemd in artikel 36 eerste lid van de wet;

    • d.

      tot de omstandigheden zoals genoemd in onderdeel c van dit artikel worden in ieder geval gerekend:

      • i.

        krachten en bekwaamheden van een persoon, en

      • ii.

        de inspanningen die de persoon heeft verricht om tot inkomensverbetering te komen.

  • 2.

    Onder een laag inkomen zoals genoemd in artikel 3 van de verordening individuele Inkomenstoeslag 2023 wordt verstaan de geldende bijstandsnorm van het betreffende beoordelingsjaar.

Artikel 3 - Recht op individuele inkomenstoeslag

  • 1.

    Recht op de individuele inkomenstoeslag heeft de belanghebbende die op de peildatum geen zicht heeft op inkomensverbetering, waarbij lid 2 van dit artikel en artikel 4 van deze regeling niet van toepassing zijn en:

    • a.

      die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is als bedoeld in artikel 4 in de WIA; of

    • b.

      die op grond van artikel 9a van de wet een ontheffing van de plicht tot arbeidsinschakeling heeft; of

    • c.

      die op grond van artikel 6b van de wet medisch urenbeperkt is en waarop een vrijlating van inkomsten zoals bedoeld in artikel 31 tweede lid onder z van toepassing is; of

    • d.

      die op grond van artikel 9 tweede lid van de wet een tijdelijke ontheffing heeft; of

    • e.

      waarvan is vastgesteld dat er uitzicht is op inkomensverbetering, en belanghebbende met betrekking tot zijn re-integratie/participatie alle inspanningen heeft verricht om tot inkomensverbetering te komen, maar waarbij deze inkomensverbetering op de peildatum nog niet is gelukt, en waarbij lid 2 van dit artikel niet van toepassing is.

  • 2.

    De beoordeling van het zicht op inkomensverbetering kan onder andere worden bepaald aan de hand van onderstaande criteria:

    • a.

      De mogelijkheden van de betrokkene op de arbeidsmarkt;

    • b.

      Zijn/ haar inspanningen om te komen tot betaalde arbeid;

    • c.

      In de referteperiode opgelegde maatregelen wegens niet voldoen aan de arbeids- of re-integratieverplichtingen of de verplichting om de Nederlandse taal te leren.

Artikel 4 - Aanvraag

  • 1.

    Aanvragen worden schriftelijk ingediend.

  • 2.

    Aanvragen is mogelijk tot 1 januari volgend op het kalenderjaar waarop de kosten gemaakt zijn. Het is dus mogelijk om met terugwerkende kracht deze bijdragen te verlenen. Dit in tegenstelling tot de algemene bijstand, waarbij dit in beginsel niet kan.

Artikel 5 - Referteperiode statushouders en gedetineerden

  • 1.

    De referteperiode voor statushouders gaat in vanaf het eerste moment van verblijf in het AZC.

  • 2.

    Een periode van detentie gedurende de referteperiode staat de verstrekking van de toeslag niet in de weg.

Artikel 6 - Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het dagelijks bestuur kan in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 7 - Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2023

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: ’’Beleidsregels individuele inkomenstoeslag Kompas 2023”.

  • 3.

    De “Beleidsregels individuele inkomenstoeslag ISD Kompas 2018” intrekken.

Aldus besloten tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur van Kompas,

gehouden d.d. 8 december 2022.

De voorzitter,

De secretaris,