Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Kompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg

Beleidsregels debiteuren Kompas 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKompas, Gemeentelijk collectief voor werk, inkomen & zorg
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingBeleidsregels debiteuren Kompas 2023
CiteertitelBeleidsregels debiteuren Kompas 2023
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ, het DB besluit kruimelbedragen terug- en invordering en de Aanpassing verrekening vorderingen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

08-12-2022

bgr-2022-1346

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels debiteuren Kompas 2023

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • 1.

    bruteren: het verhogen van de vordering met de loonbelasting en premies volksverzekeringen waarvoor de gemeente die de uitkering verstrekt krachtens de Wet op de loonbelasting 1964 inhoudingsplichtig is, voor zover deze belasting en premies niet verrekend kunnen worden met de door het college af te dragen loonbelasting en premies volksverzekeringen;

  • 2.

    het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van ISD Kompas

  • 3.

    fraudevordering: vordering in verband met ten onrechte of tot een te hoog bedrag verleende uitkering als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen van de inlichtingenplicht;

  • 4.

    inlichtingenplicht: verplichting genoemd in artikel 17, eerste lid van de Participatiewet, 13, eerste lid van de IOAW, artikel 13, eerste lid van de IOAZ en artikel 30c, tweede en derde lid van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

  • 5.

    IOAW: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijke arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • 6.

    IOAZ: de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • 7.

    uitkering: de door het college verleende bijstand in het kader van de Participatiewet en de uitkering in het kader van de IOAW en IOAZ:

  • 8.

    Invordering: alle handelingen, inclusief dwanginvordering, die Kompas verricht om de vordering te innen;

  • 9.

    Dwanginvordering: tenuitvoerlegging van een executoriale titel

Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, IOAW, IOAZ, de Algemene wet bestuursrecht en het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

Artikel 2 - Algemene bepaling met betrekking tot de bevoegdheid tot herziening, intrekking, terugvordering, verrekening en brutering

Het dagelijks bestuur acht zich verplicht tot een juiste uitvoering van wetgeving en regelingen, met in achtneming van het evenredigheidsbeginsel. In dit kader:

  • 1.

    herziet dan wel trekt het dagelijks bestuur het recht op uitkering in, indien de uitkering tot een te hoog bedrag dan wel ten onrechte is verleend;

  • 2.

    maakt het dagelijks bestuur ten volle gebruik van de bevoegdheid tot terugvordering zoals deze haar op grond van artikel 58, tweede lid en artikel 59 van de Participatiewet alsmede artikel 25, tweede lid en artikel 26 van de IOAW en IOAZ toekomt; en

  • 3.

    maakt het dagelijks bestuur ten volle gebruik van de in de Participatiewet, de IOAW en IOAZ genoemde mogelijkheden tot verrekening.

  • 4.

    bruteert het dagelijks bestuur de vordering, welke zijn ontstaan door gebruik te maken van de onder b genoemde bevoegdheden, bij gebreke van tijdige betaling.

Artikel 3 – Afzien van terugvordering

Het dagelijks bestuur kan besluiten geheel of gedeeltelijk van terugvordering af te zien wanneer:

  • 1.

    Er geen sprake is van een fraudevordering en:

    • a.

      er sprake is van dringende redenen;

    • b.

      of bij bedragen die lager zijn dan €100.

  • Voor fraudevorderingen blijft artikel 58 lid 7 Pw gelden.

Artikel 4 - De betalingsverplichting / betalingsregeling

  • 1.

    Het bedrag, zoals medegedeeld in het terugvorderings-, invorderings- of boetebesluit, geldt als een opgelegde betalingsverplichting.

  • 2.

    De belanghebbende kan een schriftelijk verzoek indienen tot gespreide betaling, tot verlaging van de maandelijks vastgestelde betalingsverplichting of tot tijdelijk uitstel van de opgelegde betalingsverplichting, als hij niet in staat is deze schuld ineens of volgens de vastgestelde termijnen te voldoen.

  • 3.

    Een ingediend bezwaar tegen het terugvorderings- of boetebedrag en/of de vastgestelde betalingsregeling heeft geen schorsende werking.

Artikel 5 - Bepaling van de hoogte van de betalingsverplichting

  • 1.

    Bij het vaststellen van de aflossingsverplichting wordt er naar gestreefd dat de vordering zo snel mogelijk wordt afgelost.

  • 2.

    Aflossing van teruggevorderde bedragen vindt plaats met in achtneming van de beslagvrije voet als genoemd in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

  • 3.

    5% van het inkomen boven de beslagvrije voet wordt verrekend met de vorderingen. Dit op grond van de Wet vereenvoudiging beslagvrije voet.

Artikel 6 - Invordering

  • 1.

    Indien de belanghebbende een betalingsverplichting niet (meer) nakomt, wordt hij tenminste eenmalig gemaand tot betaling.

  • 2.

    Bij vorderingen wordt onmiddellijk na het terugvorderings- en boetebesluit overgegaan tot verrekening met de lopende uitkering, tenzij iets anders is overeengekomen.

  • 3.

    Het dagelijks bestuur maakt bij de invordering gebruik van alle vormen van invordering welke in de van toepassing zijnde wet of regeling genoemd staan.

  • 4.

    Ingeval verrekening met een door Kompas verstrekte uitkering niet mogelijk is, wordt er zo spoedig mogelijk na bekendmaking van de aanmaning een dwangbevel uitgevaardigd t.a.v. belanghebbende:

  • 5.

    Het dwangbevel wordt aan belanghebbende betekend per (aangetekende) brief of door een deurwaarder.

  • 6.

    Het dwangbevel wordt ten uitvoer gelegd door vereenvoudigd derdenbeslag overeenkomstig het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering.

  • 7.

    Indien verrekening of vereenvoudigd derdenbeslag niet mogelijk is wordt beoordeeld of inschakeling van een deurwaarder voor de invordering wenselijk is.

  • 8.

    Indien moet worden overgegaan tot verrekening of vereenvoudigd derdenbeslag, wordt de vordering niet verhoogd met de wettelijke rente en kosten tot de dag der algehele voldoening

  • 9.

    Het voorgaande lid is niet van toepassing in het geval het dagelijks bestuur de invordering overdraagt aan een derde. In dat geval worden de door deze derde met de invordering verband houdende kosten en de wettelijke rente doorberekend aan de belanghebbende.

  • 10.

    Bij restantvorderingen lager dan €100 wordt de vordering buiten invordering gesteld als:

    • a.

      de vordering intern niet verrekend kan worden met de lopende uitkering of de gereserveerde vakantietoeslag;

    • b.

      of ondanks betalingsverzoeken gedurende 2 jaar niets (meer) is betaald.

Artikel 7 - Schuldregeling

  • 1.

    Door het dagelijks bestuur wordt geen medewerking verleend aan een schuldregeling als:

    • a.

      een vordering is ontstaan door het opzettelijk of door grove schuld niet of niet behoorlijk nakomen van de inlichtingenplicht; en

    • b.

      hiervoor een bestuurlijke boete is opgelegd of aangifte is gedaan op grond van het Wetboek van Strafrecht; voor zover

    • c.

      deze medewerking leidt tot gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van deze vordering.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur kan akkoord gaan met de schuldregeling indien voldaan is aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      redelijkerwijs te voorzien is dat de belanghebbende niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden; en

    • b.

      redelijkerwijs te voorzien is dat een schuldregeling met betrekking tot alle vorderingen zonder een zodanig besluit niet tot stand zal komen; en

    • c.

      er geen sprake is van vorderingen als bedoeld in artikel 10 van deze beleidsregels.

  • 3.

    Kompas ziet af van de preferente positie in het geval van een schuldenregeling. Hiermee worden de rechten van Kompas gelijkgetrokken met andere schuldeisers.

Artikel 8 - Intrekking- en wijziging van de schuldregeling

  • 1.

    Het besluit tot akkoordverklaring met een schuldregeling als bedoeld in artikel 8 wordt ingetrokken of ten nadele van de belanghebbende gewijzigd indien:

    • a.

      niet binnen 12 maanden nadat het besluit is bekendgemaakt een schuldregeling tot stand is gekomen; of

    • b.

      de belanghebbende zijn schuld aan het dagelijks bestuur niet overeenkomstig de schuldregeling voldoet; of

    • c.

      onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een ander besluit zou hebben geleid.

Artikel 9 - Kwijtschelden of buiten invordering stellen van de vordering in overige gevallen

  • 1.

    Het dagelijks bestuur kan besluiten van terugvordering of van verdere terugvordering af te zien, indien de persoon van wie de kosten van bijstand worden teruggevorderd:

    • a.

      gedurende vijf jaar volledig aan de betalingsverplichtingen is voldaan; of

    • b.

      gedurende vijf jaar niet volledig aan de betalingsverplichtingen is voldaan, maar het achterstallige bedrag over die periode, vermeerderd met de daarover verschuldigde wettelijke rente en de op de invordering betrekking hebbende kosten, alsnog is betaald; of

    • c.

      gedurende vijf jaar geen betalingen zijn verricht en niet aannemelijk is dat deze op enig moment verricht zullen gaan worden; of

    • d.

      een bedrag, overeenkomend met ten minste 50% van de restsom, in één keer aflost.

  • 2.

    Besluiten als bedoeld in het eerste lid worden individueel beoordeeld.

  • 3.

    Ten aanzien van terugvorderingsbesluiten van voor 01.01.2023 hanteren we, in het voordeel van de belanghebbende, de huidige beleidsregels. Alleen in geval van fraudevorderingen hanteert het dagelijks bestuur een termijn van 10 jaar, overeenkomstig artikel 58 lid 7.

Artikel 10 - Pand of hypotheek

In afwijking van artikel 8 en 9 van deze beleidsregels vindt er geen kwijtschelding/schuldregeling plaats indien het een vordering betreft die door pand of hypotheek is gedekt, behoudens voor zover deze niet op die goederen verhaald kan worden.

Artikel 11 - (Her)onderzoeken

Het dagelijks bestuur voert, voor zover nodig, ieder jaar een onderzoek uit ter bewaking van de terug- en invordering van vorderingen.

Artikel 12 - Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    Het dagelijks bestuur kan in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het dagelijks bestuur.

Artikel 13 - Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 januari 2023.

  • 2.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels debiteuren Kompas 2023”

  • 3.

    Met ingang van 1 januari 2023 vervallen de " Beleidsregels terug- en invordering Participatiewet, IOAW en IOAZ”, DB besluit kruimelbedragen terug- en invordering d.d. 250321 en Directeursbesluit d.d. 15-04-2019 ”Aanpassing verrekening vorderingen”

Aldus besloten tijdens de vergadering van het dagelijks bestuur van Kompas,

gehouden d.d. 8 december 2022

De voorzitter,

De secretaris,