Organisatie | West Maas en Waal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening interne en externe klachtenbehandeling West Maas en Waal 2023 |
Citeertitel | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal 2023 |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-12-2022 | nieuwe regeling | 08-12-2022 | Z.077418 |
Vastgesteld bij raadsbesluit van 8 december 2022,
De Raad van de gemeente West Maas en Waal,
Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 1 november 2022, kenmerk Z.077418;
Gelet op artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
“Verordening interne en externe klachtenbehandeling gemeente West Maas en Waal 2023”
Afdeling I: Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
een uiting van ongenoegen over gedragingen van een bestuursorgaan en leden daarvan (uitgezonderd individuele raadsleden) en personen werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, in de uitoefening van hun functie.
de persoondie onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan bij de gemeente West Maas en Waal werkzaam is of is geweest.
De persoon die door de gemeenteraad van West Maas en Waal in deze functie is benoemd.
De persoon die door de gemeenteraad van West Maas en Waal in deze functie is benoemd.
de gedraging zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
de persoon zoals bedoeld in artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht.
de als zodanig door het college van burgemeester en wethouders aangewezen persoon die belast is met de procedurele bewaking en administratieve afwerking van een klacht.
Afdeling II Interne klachtenbehandeling
Artikel 3 De klachtencoördinator
Deze functionaris heeft als taak: registratie van de klacht en beoordeling van de ontvankelijkheid;
Artikel 5 De klachtbehandeling
De bestuursorganen, elk voor zover hun bevoegdheden betreffend, machtigen de klachtbehandelaar om de klacht te behandelen en de klager in kennis te stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies, die daaraan verbonden worden, zoals bedoeld in de artikelen 9:11 en 9:12 Awb.
Omtrent gedragingen vanKlachtbehandelaar
a. medewerker: de teamleider indien het een medewerker van zijn/haar team betreft
De klachtbehandelaar stelt de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover, alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden (artikel 9:11 en 9:12 Awb). Het college, degene over wiens gedraging is geklaagd en de klachtencoördinator ontvangen een kopie van deze afdoening.
Afdeling III Externe klachtenbehandeling/ Ombudsvoorziening
Artikel 9 Onverenigbare betrekkingen
In elk geval vallen onderstaande functies onder artikel 81 r, lid 1 van de Gemeentewet.
Tot ombudsman zijn niet benoembaar:
De ombudsman is van rechtswege van zijn functie ontheven wanneer de benoemingstermijn is verstreken.
De rechtspositieregelingen, die op ambtenaren in dienst van de gemeente van toepassing zijn, gelden niet ten aanzien van de ombudsman.