Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Verordening Werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie zoals vastgesteld op 22 januari 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 85 van de Gemeentewet
  3. artikel 107 van de Gemeentewet
  4. artikel 107a van de Gemeentewet
  5. artikel 107b van de Gemeentewet
  6. artikel 107d van de Gemeentewet
  7. artikel 107e van de Gemeentewet
  8. artikel 156 van de Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2022nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2022-558573

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022

De raad van de gemeente Berkelland;

 

 

gelet op het bepaalde in artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107 e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

Besluit:

 

  • De verordening Werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022 vast te stellen;

  • De verordening Werkgeverscommissie, vastgesteld bij raadsbesluit van 22 januari 2013, in te trekken;

  • Delegatiebesluit werkgeverschap gemeenteraad aan Werkgeverscommissie 2022 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van bepaling 1.4 van het Algemeen delegatiebesluit 2017.

Artikel 1. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige bij de griffie werkzame medewerkers zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

Artikel 2. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur een afkomstig uit de coalitie en een uit de oppositie.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      Indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      Indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3. Taken voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

    • a.

      Het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

    • b.

      Het leiden van de vergaderingen;

    • c.

      Het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      Het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan; alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

    • e.

      Het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4. Ondersteuning van de commissie en verslaglegging

  • 1.

    De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 5. Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 86, Gemeentewet in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 7. Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 8. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 9. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De “Verordening werkgeverscommissie” zoals vastgesteld op 22 januari 2013 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op de dag van zijn bekendmaking

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie gemeente Berkelland 2022”.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 6 december 2022

De raad voornoemd,

De griffier,

de voorzitter,

Toelichting Verordening werkgeverscommissie gemeente Berkelland

Aanleiding

Sinds de invoering van de Wet dualisering gemeentebestuur in 2002 zijn de rollen, taken en posities van de raad en het college gescheiden en beschikken beide organen over een eigen ambtelijke organisatie ter ondersteuning. De raad is daarom ook werkgever van de griffier en van de medewerkers die op de griffie werken.

 

Instellen werkgeverscommissie

Ter uitoefening van het dagelijkse werkgeverschap, adviseert de VNG over te gaan tot het instellen van een werkgeverscommissie en de vaststelling van een Verordening werkgeverscommissie. Deze commissie krijgt de juridische vorm van een bestuurscommissie ex artikel 83 van de Gemeentewet en bestaat uitsluitend uit leden van de raad. Een dergelijke commissie is door zijn omvang sneller in de gelegenheid besluiten te nemen dan de raad zelf. De raad delegeert een deel van zijn werkgeverstaken aan deze commissie.

 

De commissie kan op haar beurt werkgeverstaken, ten aanzien van de medewerkers van de griffie, mandateren aan de griffier. Onder de werkgeverstaken wordt verstaan de uitvoering van de rechtspositieregels en arbeidsvoorwaarden voor zover de uitvoering betrekking heeft op de individuele medewerkers.

 

Benoeming leden werkgeverscommissie

De raad benoemt de leden van de werkgeverscommissie. Gelet op artikel 83 van de Gemeentewet kan de burgemeester geen lid zijn van de werkgeverscommissie. Wel is in artikel 2 lid 4 de burgemeester benoemd als informant. Dit omdat een goede samenwerking tussen de burgemeester en de griffier een belangrijke basis is voor het goed functioneren van de gemeenteraad.