Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dalfsen

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Dalfsen 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDalfsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de fractieondersteuning gemeente Dalfsen 2023
CiteertitelVerordening fractieondersteuning Dalfsen 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 33 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Nieuwe regeling

28-11-2022

gmb-2022-558497

RIS1501

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de fractieondersteuning gemeente Dalfsen 2023

 

De raad van de gemeente Dalfsen;

 

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 26 oktober 2022

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

 

b e s l u i t:

 

vast te stellen “Verordening op de fractieondersteuning gemeente Dalfsen 2023

 

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    fractie: elke groepering in de gemeenteraad die ten tijde van het begin van een nieuwe zittingsperiode van de raad is geregistreerd overeenkomstig artikel G3 van de Kieswet of die is gevormd naar aanleiding van een mededeling van een lid van de raad overeenkomstig het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de gemeenteraad;

  • b.

    fractieondersteuning: ondersteuning ten behoeve van de uitvoering van werkzaamheden van de fractie;

  • c.

    financiële bijdrage: de bijdrage waarop een fractie jaarlijks aanspraak kan maken op grond van deze verordening;

  • d.

    liquide middelen: kas- en banktegoeden;

 

Artikel 1a. Algemene subsidieverordening

De Algemene Subsidieverordening Dalfsen 2022 is op deze Verordening niet van toepassing.

 

HOOFDSTUK 2 HOOGTE FINANCIËLE BIJDRAGE

Artikel 2. Financiële bijdrage

  • 1.

    Fracties kunnen jaarlijks aanspraak maken op een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor ondersteuning.

  • 2.

    De financiële bijdrage bestaat uit een voor elke fractie gelijk vast bedrag, verhoogd met een variabel bedrag naar evenredigheid van het aantal zetels van de fractie in de gemeenteraad.

  • 3.

    De maximale hoogte van de in lid 2 genoemde vaste en variabele bedragen is opgenomen in de tarieventabel bij deze verordening.

 

Artikel 3. Wijziging als gevolg van verkiezingen

  • 1.

    Met ingang van de eerste dag van de volgende maand na verkiezingen van de gemeenteraad wordt de hoogte van de financiële bijdrage aangepast overeenkomstig de nieuwe samenstelling van de gemeenteraad.

  • 2.

    Indien een fractie als gevolg van verkiezingen niet langer in de gemeenteraad vertegenwoordigd is, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage met ingang van de datum dat de raad in de nieuwe samenstelling aantreedt.

 

Artikel 4. Wijzigingen gedurende de zittingsperiode

  • 1.

    Bij splitsing van een fractie gedurende een zittingsperiode heeft de nieuw gevormde fractie met ingang van de eerste dag van de maand volgend op de maand van zitting, uitsluitend aanspraak op het in artikel 2 genoemde variabele bedrag naar tijdsevenredigheid van het betreffende (gedeelte van het) kalenderjaar.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde aanspraak wordt in mindering gebracht op het variabele bedrag van de de financiële bijdrage van de fractie in oude samenstelling.

  • 3.

    Bij de aanvang van een nieuw kalenderjaar kan de nieuw gevormde fractie aanspraak maken op de financiële bijdrage als bedoeld in artikel 2.

  • 4.

    Bij opheffing van een fractie gedurende een zittingsperiode, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage op de eerste dag van de maand volgend op de maand van opheffing.

 

HOOFDSTUK 3 BESTEDING

Artikel 5. Doel van de bestedingen

De fracties besteden de financiële bijdrage uitsluitend ter bekostiging van de fractieondersteuning.

 

Artikel 6. Fractieondersteuning

Fractieondersteuning is gericht op het versterken van de kaderstellende, volksvertegenwoordigende en controlerende rol.

 

Artikel 7. Bestedingen

  • 1.

    De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:

    • a.

      giften, schenkingen, leningen, beleggingen en voorschotten;

    • b.

      uitgaven aan raads- en commissieleden die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege;

    • c.

      betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;

    • d.

      uitgaven aan natuurlijke personen of rechtspersonen waar rechtstreeks of middellijk een verbintenis bestaat van een raads- of commissielid;

    • e.

      uitgaven die te maken hebben met (her)verkiezing;

    • f.

      uitgaven in strijd met enig wettelijk voorschrift;

  • 2.

    Indien twijfel bestaat over de juistheid van de besteding, beslist het presidium gehoord het advies van de griffier.

 

HOOFDSTUK 4 VERANTWOORDING EN VASTSTELLING

Artikel 8. Verantwoording

  • 1.

    Elke fractie legt binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar verantwoording af aan het presidium namens de gemeenteraad.

  • 2.

    De verantwoording wordt ingediend via een vooraf opgenomen verantwoordingsmodel.

  • 3.

    De verantwoording gaat vergezeld van een verzoek tot vaststelling van de financiële bijdrage over het afgelopen kalenderjaar.

  • 4.

    De verantwoordingsmodellen per fractie worden gelijktijdig met de jaarrekening openbaar gemaakt.

 

Artikel 9. Controle

  • 1.

    Controle van het verslag vindt plaats door de griffier. De griffier brengt advies uit aan het presidium.

  • 2.

    Fracties overleggen alle stukken die noodzakelijk zijn voor de controle, hieronder worden in ieder geval begrepen (kopieën van) bankafschriften en facturen.

 

Artikel 10. Vaststelling

  • 1.

    Het presidium stelt de financiële bijdrage vast nadat de controle als bedoeld in artikel 9 heeft plaatsgevonden. De hoogte van de financiële bijdrage is gelijk aan de som van de uitgaven aan toegestane bestedingen, tot maximaal de hoogte als genoemd in artikel 2 lid 3.

  • 2.

    In geval de genoemde financiële bijdrage uit lid 1 lager is dan het totaal van verstrekte voorschotten over dat kalenderjaar, wordt het verschil in financiële middelen onverwijld aan de gemeente teruggestort, dan wel verrekend met de bijdrage voor het volgende kalenderjaar.

 

Artikel 11. Terugvordering en verrekening

  • 1.

    Indien in strijd wordt gehandeld met artikel 7 lid 1 of wanneer niet wordt voldaan aan andere bepalingen uit deze verordening, vordert het presidium namens de raad de in het geding zijnde uitgaven terug, dan wel verrekent deze uitgaven met het voorschot voor het volgende kalenderjaar.

  • 2.

    In situaties waarin een fractie niet langer vertegenwoordigd is in de gemeenteraad, als bedoeld in artikel 3 lid 2 en artikel 4 lid 4, ontstaat een vordering op de leden van deze voormalige fractie.

 

HOOFDSTUK 5 PROCEDURE

Artikel 12. Verzoek om voorschot

  • 1.

    Een verzoek om een financiële bijdrage als bedoeld in artikel 2 wordt ingediend bij de griffier.

  • 2.

    Indien de liquide middelen van een fractie ontoereikend zijn om fractieondersteuning te bekostigen, kan de fractie een verzoek indienen bij de griffier voor een aanvullend voorschot. De maximaal toegestane hoogte als bedoeld in artikel 2 wordt niet overschreden.

 

Artikel 13. Betalingsverkeer

  • 1.

    De griffier draagt zorg voor uitbetaling van een voorschot van de financiële bijdrage.

  • 2.

    De fractie maakt voor ontvangst van de financiële bijdrage op grond van deze verordening gebruik van één bankrekening. Deze rekening wordt bij voorkeur niet gebruikt voor andere doeleinden.

  • 3.

    Het is een fractie niet toegestaan een permanent of tijdelijk overschot aan liquiditeiten op een andere rekening te storten.

  • 4.

    Eventuele ontvangen rente op de bankrekening is een niet toegestane besteding.

 

Artikel 14. Advies en ondersteuning

  • 1.

    Bij twijfel over de juistheid van bestedingen vraagt de fractie waar mogelijk voorafgaand aan de besteding advies aan de griffier of goedkeuring van het presidium.

  • 2.

    Voor het indienen van een verzoek tot uitbetaling of het afleggen van verantwoording kan de fractie een beroep doen op ondersteuning door de griffier of het college.

 

HOOFDSTUK 6 SLOTBEPALINGEN

Artikel 15. Niet of onvoldoende voorzien

In gevallen waarin deze verordening niet of onvoldoende voorziet beslist het presidium.

 

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als Verordening fractieondersteuning Dalfsen 2023 en treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 2.

    De Verordening fractieondersteuning Dalfsen 2015, zoals vastgesteld op 15 december 2014, wordt ingetrokken.

  • 3.

    De Verordening fractieondersteuning Dalfsen 2015 blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.

 

TARIEVENTABEL

 

 

Tarieventabel, behorende bij “Verordening fractieondersteuning 2023”

 

 

Financiële bijdrage

 

 

 

VAST

Vast bedrag per fractie

 

2.000

VARIABEL

Variabel bedrag per raadszetel

 

500

 

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 28 november 2022.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. E. van Lente drs. J. Leegwater