Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021
CiteertitelSubsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerpSubsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-08-202131-12-2022nieuwe regeling

13-07-2021

Gemeenteblad

RIS309514 DSO/10132575

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021

 

Toelichting

De Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021 is een voortzetting van de Subsidieregeling doorstroompremieregeling grote sociale huurwoningen Den Haag 2019. De subsidieregeling doorstroompremie was sinds 1 februari 2020 van kracht en kende een einddatum van 30 april 2021. Deze regeling is bedoeld voor kleine huishoudens (maximaal drie personen) die een grote woning van minimaal 80m2 en minimaal vijf kamers achterlaten, die vervolgens weer wordt verhuurd aan een groot huishouden (minimaal vier kinderen). De subsidie is een van de instrumenten die ingezet wordt om de doorstroming van kleine huishoudens te bevorderen en de vrijkomende grote woningen (weer) te bestemmen voor grote huishoudens. Uitgangspunt van de maatregelen is het efficiënter verdelen van de schaarse sociale woningvoorraad. De maatregel past in de ‘toolbox’ aan maatregelen die door de Haagse doorstroommakelaars ingezet kunnen worden. Andere maatregelen zijn lokaal en regionaal maatwerk en huurcompensatie.

 

Tot 1 mei 2021 was een totaal subsidiebudget van € 160.000,- beschikbaar. Hiervan is € 86.400,- besteed. Inmiddels is de huidige regeling afgelopen maar er is nog een bedrag van € 73.600,- over. Daar de subsidieregeling op 1 mei 2021 is vervallen, is een geheel nieuwe subsidieregeling noodzakelijk en kan niet worden volstaan met een wijzigingsregeling. Het verschil met de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2019 is louter het subsidieplafond en de einddatum van de regeling. De subsidieregeling 2021 heeft een looptijd tot en met 31 december 2022.

 

Besluitvorming

 

Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 5 van de Algemene subsidieverordening Den Haag 2020,

 

besluit:

 

  •  

  • -

    vast te stellen de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021:

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

 

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • - ASV:

    Algemene subsidieverordening Den Haag 2020;

    - groot huishouden:

    huishouden dat bestaat uit ouder(s) met minimaal vier kinderen;

    - grote sociale huurwoning:

    een corporatiewoning met minimaal 80m² woonoppervlakte die minimaal bestaat uit vijf kamers, waarvan de subsidia- bele huur is vastgesteld onder de huurprijsgrens, en die gela-

    beld is voor een groot huishouden;

    - klein huishouden:

    huishouden dat bestaat uit maximaal drie personen;

    - medehuurder:

    degene binnen het huishouden die mede het huurcontract heeft ondertekend;

    - Regio Haaglanden:

    de regio, die negen gemeenten omvat, te weten: Den Haag, Zoetermeer, Westland, Delft, Leidschendam-Voorburg, Pijn- acker-Nootdorp, Rijswijk, Wassenaar en Midden-Delfland;

    - subsidiabele huur:

    netto huur (kale huur), inclusief subsidiabele servicekosten;

    - subsidieaanvrager:

    degene(n) binnen het huishouden op wiens naam het huurcontract staat van de te verlaten grote sociale huurwoning;

    - woonoppervlakte:

    het totaal aan oppervlaktevan de vertrekken, zoals gedefinieerd in het woningwaarderingsstelsel. Vertrekken zijn:woonkamer, keuken, badkamer, doucheruimte, slaapkamer(s), zolderkamer, indien bereikbaar via vaste trap en metruime mate van daglicht aanwezigheid. Overige ruimten zijn: kelder, bijkeuken,wasruimte, bergruimte, schuur, inge- bouwde kasten groter dan 2m², garage, zolder niet zijnde een vertrek, en verkeersruimten. Deze overige ruimten worden niet meegeteld.

 

Artikel 1:2 Toepassingsbereik

Deze subsidieregeling is van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 1:4 bedoelde activiteiten.

 

Artikel 1:3 Doel van de subsidie

  • 1.

    Het doel van de subsidieregeling is het vrij spelen van grote sociale huurwoningen via het verstrekken van een subsidie aan huishoudens die een dergelijke grote woning achterlaten en verhuizen naar een andere woning binnen de regio Haaglanden.

  • 2.

    Het achterliggende maatschappelijke doel dat met de verstrekte subsidie wordt nagestreefd is de grote woning weer passend toe te laten wijzen door een corporatie aan een groot huishouden.

 

Artikel 1:4 Activiteiten

De subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor het verlaten van een grote sociale huurwoning van een corporatie in Den Haag door een klein huishouden.

 

Artikel 1:5 Doelgroep

De subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan een klein huishouden dat een grote sociale huurwoning in Den Haag leeg achterlaat en doorstroomt naar een andere woning in de Regio Haaglanden.

 

Artikel 1:6 Hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt maximaal € 2.700,- per subsidieaanvraag.

 

Artikel 1:7 Subsidieplafond

  • 1.

    Voor de subsidieverlening op grond van deze regeling geldt tot en met 31 december 2022 een subsidieplafond van € 73.600,-.

  • 2.

    Het college kan de hoogte van het subsidieplafond binnen de in het eerste lid genoemde periode wijzigen.

 

Artikel 1:8 Wijze van verdeling

  • 1.

    Honorering van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie en die niet worden geweigerd, geschiedt op volgorde van datum van ontvangst bij het college, totdat het voor de betrokken subsidie vastgestelde subsidieplafond is bereikt. 

  • 2.

    Als de aanvrager krachtens artikel 4:5 van de Awb de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag volledig is aangevuld.

  • 3.

    Indien het college op de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt, meer dan één aanvraag ontvangt, stelt het de onderlinge rangschikking van die aanvragen vast door middel van loting.

 

Hoofdstuk 2 Aanvraag subsidie en termijnen

 

Artikel 2:1 Aanvraag subsidie

  • 1.

    Een aanvraag om een subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college met het door het college voor deze subsidie vastgestelde aanvraagformulier.

  • 2.

    In afwijking van de op grond van artikel 8, tweede en derde lid, van de ASV over te leggen gegevens, legt de aanvrager de volgende gegevens over:

    • a.

      een schriftelijke bevestiging door de corporatie van de huuropzegging van de grote sociale huurwoning, waarvan de datum niet meer dan drie weken ligt vóór de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend. De datum waarop het huurcontract eindigt mag niet meer dan twee maanden liggen na de datum waarop de subsidieaanvraag is ingediend;

    • b.

      de getekende koop- of aanneemovereenkomst of het huurcontract van de te betrekken woning in de Regio Haaglanden; deze moet op naam staan van de subsidieaanvrager;

    • c.

      een kopie van het identiteitsbewijs van de subsidieaanvrager;

    • d.

      een ondertekende verklaring door de corporatie, waarin wordt bevestigd dat:

      1° de corporatie kennis heeft genomen van de in te dienen subsidieaanvraag door de subsidieaanvrager;

      2°  de subsidieaanvrager een grote sociale huurwoning in DenHaag verlaat, gelabeld voor een groot huishouden;

      3◦ de corporatie haar uiterste best doet de grote woning weer passend toe te wijzen aan een groot huishouden.

  • 3.

    Er kan maximaal één subsidieaanvraag worden ingediend per adres.

 

Artikel 2:2 Aanvraagtermijn

Een aanvraag om een subsidie wordt, in afwijking van artikel 9, eerste lid, van de ASV ingediend uiterlijk 31 december 2022.

 

Artikel 2:3 Subsidievaststelling zonder verlening vooraf

Het college stelt de subsidie direct vast.

 

Hoofdstuk 3 Weigeringsgronden

 

Artikel 3:1 Weigeringsgronden

Onverminderd de artikelen 4:25, tweede lid en 4:35 van de Awb en artikel 11, eerste, tweede en derde lid, van de ASV weigert het college een subsidie als:

  • a. de subsidieaanvrager of eventuele medehuurder een subsidie heeft gekregen van € 5.000,- op basis van de Beleidsregel Doorstroompremie Scheefwonen, de Beleidsregel verhuiskostenpremie grote woningen of de Subsidieregeling stimuleringspremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2015;

  • b. de subsidieaanvrager of eventuele medehuurder al een uitkering heeft gekregen van € 6.000,- op basis van de Subsidieregeling doorstroompremie grote socialehuurwoningen 2016- 2018 of € 2.700,- op basis van de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen DenHaag 2019; 

  • c. de subsidieaanvrager of eventuele medehuurder al een verhuiskostenvergoeding heeft gekregen op basis van de Regeling maatschappelijke ondersteuning Den Haag 2018 Bijlage VI;

  • d. de achtergelaten woning conform opgave van de corporaties:

    1° op de nominatie staat voor sloop op het moment van aanvragen subsidie;

    2° in een gebied ligt dat is aangewezen als actiegebied als genoemd in de Huisvestingsverordening Den Haag 2019, artikel 1:1.

 

Hoofdstuk 4 Verplichtingen en betaling

 

Artikel 4:1 Verplichtingen

Onverminderd de artikelen 12 en 14 van de ASV, gelden voor de subsidieontvanger dat deze verplicht is mee te werken aan de steekproefcontrole door het college om te beoordelen of de subsidie terecht is verstrekt.

 

Hoofdstuk 5 Overige bepalingen

 

Artikel 5:1 Hardheidsclausule

Het college kan een of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing ervan gelet op het belang van het doel van deze regeling leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

 

Artikel 5:2 Evaluatie

Het college evalueert deze subsidieregeling na afloop van de looptijd van de regeling.

 

Artikel 5:3 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2021 en vervalt met ingang van 1 januari 2023.

 

Artikel 5:4 Overgangsrecht

De bepalingen van de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen 2020 blijven van toepassing op subsidies die vóór 1 augustus 2021 zijn verstrekt op basis van de Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen 2020.

 

Artikel 5:5 Citeertitel

Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling doorstroompremie grote sociale huurwoningen Den Haag 2021

 

Den Haag,13 juli 2021

Het college van burgemeester en wethouders,

 

de secretaris

Ilma Merx

 

de burgemeester

Jan van Zanen