Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt
Citeertitel
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 149 van de Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-2022Nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-557517

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

De gemeenteraad van de gemeente ‘s-Hertogenbosch;

Gelezen het voorstel van het Presidium d.d. 9 november 2022 met reg.nr. 14416721

Na consultatie van de fractievoorzitters d.d. 22 september 2022

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

 

gelet op de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van 29 september 2017 (kenmerk: 2017-0000479534);

 

Besluit:

 

Vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie, die de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voorbereidt

 

 

 

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden. De commissie wordt aangeduid als ‘Vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester’.

 

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de volgende leden van de gemeenteraad:

    • de heer R.M.J. van den Kerkhof;

    • mevrouw J.P.M. Welten;

    • de heer J.A.B. Huibers;

    • de heer F.G.F. van Genugten;

    • mevrouw J. Hendrickx;

    • de heer P.E. Kagie;

    • de heer A.C. van Silfhout.

  • 2.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden.

  • 3.

    Bij een tussentijdse vacature benoemt de raad een nieuw lid.

  • 4.

    De voorzitter van het Presidium is commissievoorzitter. De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter leidt de bijeenkomsten van de commissie en treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

 

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De raadsgriffier is secretaris van de commissie

  • 2.

    De plaatsvervangend griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie.

  • 3.

    De secretaris van de commissie geeft uit dien hoofde ambtelijke ondersteuning aan de commissie.

  • 4.

    De secretaris en plaatsvervangend secretaris van de commissie zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

 

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie.

 

Artikel 5 Stemming

  • 1.

    De commissie besluit bij meerderheid van stemmen over de vaststelling van een concept aanbeveling, waarbij elk lid één stem heeft.

  • 2.

    Bij het staken van de stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag. De commissie streeft naar unanimiteit.

  • 3.

    Het gevoelen van een eventuele minderheid wordt desgewenst in het verslag van de commissie opgenomen.

 

Artikel 6 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2.

    De voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht. die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    Aan degenen die geen lid zijn van de commissie wordt ingevolge de Gemeentewet geen informatie verstrekt omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek.

  • 4.

    De commissie treft een voorziening voor de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De geheimhoudingsplicht blijft ingevolge de Gemeentewet ook in het geval de commissie wordt ontbonden van kracht.

  • 6.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris.

 

Artikel 7 Informatie over en gesprek met de burgemeester

  • 1.

    De commissie maakt vooraf aan de burgemeester kenbaar op basis van welke informatiebronnen zij zich een oordeel zal vormen over het functioneren van de burgemeester. Daarbij baseert zij zich in ieder geval op de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester en de verslagen van de klankbordgesprekken van de afgelopen jaren.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad, de commissaris van de Koning en de burgemeester te zenden, bespreekt de commissie het verslag met de burgemeester. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat bij het verslag van bevindingen wordt gevoegd.

 

Artikel 8 Verslag

  • 1.

    De commissie brengt over haar werkzaamheden, ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling, schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en aan de commissaris van de Koning.

  • 2.

    Het verslag bevat in ieder geval:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

    • b.

      een concept aanbeveling over de herbenoeming met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

    • c.

      indien van toepassing, afspraken die ter zake van het functioneren van de burgemeester tussen de commissie en de burgemeester zijn gemaakt.

 

Artikel 9 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als ‘geheim’, en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

 

Artikel 10 Ontbinding van de commissie

De commissie houdt op te bestaan met ingang van de dag volgend op de dag waarop door de minister van Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de burgemeester bij Koninklijk besluit is herbenoemd.

 

Artikel 11 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de ‘Circulaire benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ van 29 september 2017 (kenmerk: 2017-0000479534) niet voorzien, beslist de commissie.

 

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 13 december 2022.

De gemeenteraad van ’s-Hertogenbosch,

De griffier,

drs. W.G. Amesz

De voorzitter,

drs. J.M.L.N. Mikkers