Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Enschede

Verordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEnschede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede 2022
CiteertitelVerordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissie juli 2018

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-2022Nieuwe regeling

12-12-2022

gmb-2022-557144

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede 2022

De raad van de gemeente Enschede,

 

gelezen het voorstel van het Presidium,

 

gelet op artikel 82, eerste lid, van de Gemeentewet;

 

besluit de volgende verordening vast te stellen:

 

Verordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede

 

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • commissiegriffier: medewerker van de raadsgriffie die als secretaris van een raadscommissie fungeert;

  • commissievoorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • commissie/raadscommissie: stedelijke commissie of stadsdeelcommissie

  • fractie: een politieke groepering in de raad

  • griffier: functionaris als bedoeld in art. 107a van de Gemeentewet;

  • raadsperiode: periode tussen gemeenteraadsverkiezingen

  • wet: Gemeentewet.

Artikel 2: Instelling Kamer Stedelijke commissies

  • 1.

    Er is een Stedelijke commissie waarvan de raad kamers kan instellen.

  • 2.

    Onderwerpen binnen de ingestelde kamer vallen niet onder de werkzaamheden van de stedelijke commissie wanneer het onderwerp betrekking heeft op één stadsdeel.

Artikel 3: Instelling stadsdeelcommissies

  • 1.

    Er zijn stadsdeelcommissie, waarvan de werkzaamheden de onderwerpen betreffen die dat stadsdeel aangaan:

    • a.

      Stadsdeelcommissie Noord

    • b.

      Stadsdeelcommissie Oost

    • c.

      Stadsdeelcommissie Zuid

    • d.

      Stadsdeelcommissie West

    • e.

      Stadsdeelcommissie Centrum

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1, betreffen de onderwerpen inzake de werkzaamheden van de stadsdeelcommissies enkel de onderwerpen die de grenzen van het stadsdeel niet overschrijden.

Artikel 4: Taken

Een commissie:

  • a.

    bereidt besluitvorming van de raad voor met betrekking tot de onderwerpen op het werkterrein van de commissie;

  • b.

    brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de raad over die onderwerpen waarop haar werkzaamheden betrekking hebben;

  • c.

    kan advies uitbrengen aan de raad over andere onderwerpen dan bedoeld onder b;

  • d.

    voert overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval de door hen verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de onderwerpen, bedoeld onder a.

  • e.

    kan door de raad andere werkzaamheden worden opgedragen in het kader van zijn volksvertegenwoordigende, kaderstellende dan wel controlerende functie.

Artikel 5: Samenstelling

  • 1.

    Iedere fractie heeft één zetel in de commissie. De fractie wijst het raadslid aan dat als lid deze zetel in de commissie inneemt gedurende een raadsperiode namens de fractie.

  • 2.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1 aangaande de vaste vertegenwoordiging, kan het raadslid dat door de fractie is aangewezen om de vaste vertegenwoordiging van de fractie in de commissie op zich te nemen, zich bij verhindering laten vervangen door een ander raadslid uit de fractie.

  • 3.

    Onverminderd het bepaalde in lid 1 aangaande één zetel per fractie, kunnen fracties besluiten gezamenlijk één raadslid namens de gezamenlijke fracties zitting te laten nemen in de commissie.

  • 4.

    De commissie benoemt uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter.

  • 5.

    De voorzitter van een commissie is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde op basis van het Reglement van Orde van de raad en raadscommissies en gedragscode integriteit;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening en de overige regelingen voor de commissies;

    • d.

      hetgeen deze verordening of de overige regelingen voor de commissies hem verder opdragen.

Artikel 6: Fractievertegenwoordigers

  • 1.

    Iedere fractie kan een vertegenwoordiger, niet zijnde een raadslid, aanwijzen om tijdens de commissievergadering namens de fractie het woord te voeren. Deze aan te wijzen fractievertegenwoordiger dient voor te komen op de kandidatenlijst van de laatste raadsverkiezing en dient te voldoen aan de eisen voor benoeming tot lid van de raad.

  • 2.

    Een fractievertegenwoordiger moet voldoen aan de voorwaarden gesteld aan het raadslidmaatschap zoals vermeld in de gemeentewet art 10, 11 en 13.

  • 3.

    Fracties die op grond van de verkiezingsuitslag met één lid in de raad zijn vertegenwoordigd, mogen maximaal 2 fractievertegenwoordigers aanwijzen, die voldoen aan de gestelde eisen genoemd in lid 1.

  • 4.

    Fracties die op grond van de verkiezingsuitslag met 2 of meer raadsleden zijn vertegenwoordigd, mogen maximaal 1 fractievertegenwoordiger aanwijzen, die voldoet aan de gestelde eisen genoemd in lid 1.

  • 5.

    De fractievertegenwoordiger is geen lid van de commissie.

  • 6.

    De fractievertegenwoordiger heeft inzage in de stukken met betrekking tot onderwerpen welke op de agenda zijn opgenomen en tevens actief zijn aangeboden, inzake de vergadering waarin de fractievertegenwoordiger in de commissievergadering namens de fractie het woord voert.

Artikel 7: Externe deskundigen;

  • 1.

    De raad kan een externe deskundige benoemen tot lid van een commissie.

  • 2.

    De externe deskundige heeft tot taak de commissie bij te staan in haar taak door een bijdrage te leveren op basis van zijn deskundigheid en ervaring. Deze bijdrage wordt geleverd door het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan de commissie.

  • 3.

    Tot externe deskundige kan worden benoemd diegene die:

    • a.

      aantoonbare deskundigheid heeft ten aanzien van het onderwerp waarop de commissie structureel externe deskundigheid in de commissie wenst te betrekken;

    • b.

      geen medewerker van de gemeente Enschede is;

    • c.

      geen medewerker van een aan de gemeente verbonden partij is.

  • 4.

    De benoeming kan worden gedaan voor de duur van de raadsperiode of voor een andere bij de benoeming aan te geven duur.

  • 5.

    De externe deskundige heeft geen stemrecht.

Artikel 8: De commissiegriffier

  • 1.

    De griffier van de raad wijst ter ondersteuning van iedere commissie een op de griffie werkzame ambtenaar aan als commissiegriffier.

  • 2.

    Een commissiegriffier is aanwezig bij vergaderingen.

  • 3.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt de commissiegriffier vervangen door een door de griffier van de raad aangewezen op de griffie werkzame ambtenaar.

Artikel 9: Opening, quorum, vaststellen agenda en voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal in de raad vertegenwoordigde partijen vertegenwoordigd is.

  • 2.

    Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal in de raad vertegenwoordigde partijen aanwezig is, vervalt de vergadering.

  • 3.

    Artikel 5 lid 3 t/m 6 van het Reglement van Orde (over de agenda) is eveneens van toepassing op de commissies, waarbij onder leden ook verstaan moet worden de vanuit elke fractie in de commissie aangewezen vertegenwoordiger.

  • 4.

    Art 20 van het Reglement van Orde (over voorstellen van orde) is eveneens van toepassing op de commissies, waarbij onder lid ook verstaan moet worden de vanuit elke fractie in de commissie aangewezen vertegenwoordiger.

 

Hoofdstuk 2. Slotbepalingen

Artikel 10. Intrekking oude verordening

De Verordening op de stedelijke commissie en de stadsdeelcommissie juli 2018 wordt ingetrokken.

Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze bekend is gemaakt.

2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de stedelijke commissies en stadsdeelcommissies Enschede 2022

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2022.

De griffier, R.M. Jongedijk

de voorzitter, R.W. Bleker