Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hulst

Tijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHulst
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022
CiteertitelTijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt op 1 juli 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 35 van de Participatiewet
  2. artikel 4:81, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-2022nieuwe regeling

13-12-2022

gmb-2022-556752

Tekst van de regeling

Intitulé

Tijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst

 

gelet op:

 

  • -

    artikel 35 van de wet;

  • -

    de artikelen 4:81, eerste lid en 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht;

overwegende dat:

 

  • -

    het college het wenselijk vindt om de voorwaarden vast te leggen waaronder inwoners bijzondere bijstand krijgen voor de gestegen energierekening die ze niet kunnen betalen;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel een tijdelijke beleidsregel vast te stellen;

gezien

 

  • -

    het raadbesluit van 10 november 2022

BESLUIT

 

vast te stellen de volgende beleidsregels:

 

Tijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

    aanvrager: de alleenstaande die de regeling aanvraagt, dan wel de gehuwden samen die deze gezamenlijk aanvragen.

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hulst.

  • c.

    energiekosten: kosten voor gas en elektriciteit zoals aangetoond in de jaarnota en voorschotbepaling van de energiemaatschappij inclusief vastrecht en BTW.

  • d.

    gehuwden: degene die gehuwd zijn, een geregistreerd partnerschap hebben of degene die een gezamenlijke huishouding voert met een ander, zoals bedoeld in artikel 3 lid 3 van de wet.

  • e.

    inkomen: als inkomen wordt aangemerkt wat ook voor levensonderhoud als inkomen geldt in de wet. Daarbij worden de vrijlatingen toegepast genoemd in artikel 31, tweede lid en artikel 33 lid 5 van de wet.

  • f.

    wet: Participatiewet.

  • g.

    woning: het woonverblijf waarvoor het energiecontract is afgesloten.

Artikel 2. Doelgroep voor bijzondere bijstand energiekosten

  • 1.

    De aanvrager moet aantonen dat de eigen middelen ontoereikend zijn om er de energiekosten van te betalen. De gemeente beoordeelt het inkomen over de periode waarover de bijzondere bijstand wordt aangevraagd. Bij wisselende inkomsten kijken we naar het inkomen over heel 2022. De gemeente neemt ten minste het vermogen van de maand vóór het indienen van de aanvraag in aanmerking.

  • 2.

    De aanvrager moet met de volgende bewijsstukken kunnen aantonen dat hij te maken heeft met gestegen energiekosten:

    • -

      de meest recente jaarnota met daarop het oude termijnbedrag;

    • -

      een bericht (brief of e-mail) van de energieleverancier waarin staat wat het nieuwe termijnbedrag/tarieven voor energiekosten is;

    • -

      het nieuwe energiecontract.

  • 3.

    Het vermogen mag niet hoger zijn dan de voor de aanvrager geldende normen op grond van artikel 34, derde lid van de wet.

  • 4.

    Vermogen in de vorm van de woning die fungeert als hoofdverblijf wordt buiten beschouwing gelaten.

  • 5.

    Er wordt alleen bijzondere bijstand verstrekt aan de bewoner van de woning op wiens naam het energiecontract staat.

  • 6.

    Aan de bijzondere bijstand kan de voorwaarde gesteld worden dat de aanvrager naar vermogen meewerkt aan maatregelen t.b.v. het oplossen van (energie)armoede.

Artikel 3. Aanvraag

  • 1.

    Er kan éénmalig bijzondere bijstand aangevraagd worden voor gestegen energiekosten in een periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022.

  • 2.

    De aanvrager dient de aanvraag digitaal of schriftelijk in met het daarvoor bestemde aanvraagformulier.

  • 3.

    Bij de aanvraag levert de aanvrager de bewijsstukken aan zoals vermeld in artikel 2, tweede lid.

  • 4.

    Na aanvraag maakt de gemeente een afspraak met de aanvrager voor een gesprek. Als het nodig is, kan de gemeente aanvullende documenten opvragen van de aanvrager.

  • 5.

    Aanvragen kunnen met terugwerkende kracht ingediend worden vanaf 1 januari 2022.

  • 6.

    Een aanvraag kan worden ingediend tot 1 april 2023.

Artikel 4. Hoogte van de bijzondere bijstand

  • 1.

    De hoogte van de bijzondere bijstand wordt bepaald op basis van het verschil tussen het oude, lagere termijnbedrag en het huidige, hogere termijnbedrag voor energiekosten.

  • 2.

    De bijzondere bijstand zoals berekend onder lid 1 bedraagt maximaal het verschil tussen het oude termijnbedrag en het bedrag van het gemiddelde energieverbruik voor een vergelijkbare woning en vergelijkbaar huishouden (Nibud, prijspeil september 2022).

  • 3.

    De huidige energiekosten bestaan uit het termijnbedrag van de maand voorafgaand aan het indienen van de aanvraag. We gaan in principe uit van een termijnbedrag gebaseerd op het gemiddelde energieverbruik per maand, zoals blijkt uit de meest recente jaarrekening.

  • 4.

    Op de bijzondere bijstand brengt de gemeente de reeds ontvangen korting van € 190 per maand in november en december 2022 in mindering, evenals de energietoeslag, naar rato van het aantal maanden waarover bijzondere bijstand wordt toegekend.

  • 5.

    De bijzondere bijstand wordt toegekend voor maximaal 12 maanden in de periode tussen 1 januari 2022 en 31 december 2022.

Artikel 5. Draagkracht

De aanvrager heeft geen draagkracht als het inkomen maximaal 140% van de voor aanvrager geldende bijstandsnorm bedraagt. Van het inkomen boven 140% merken we 30% aan als draagkracht. Op de bijzondere bijstand brengen we de draagkracht in mindering.

Artikel 6. Uitbetaling en terugvordering

  • 1.

    De bijzondere bijstand is een gift.

  • 2.

    De bijzondere bijstand wordt in één keer uitbetaald. De gemeente kan in overleg met de aanvrager de bijzondere bijstand (gedeeltelijk) rechtstreeks aan de energieleverancier betalen.

  • 3.

    Als bij controle achteraf blijkt dat er onvolledige of onjuiste informatie is verstrekt, kan de gemeente de hoogte van de bijzondere bijstand aanpassen en de bijzondere bijstand (gedeeltelijk) terugvorderen.

Artikel 7. Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor de bijzondere bijstand kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog hiervoor in aanmerking komt, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 8. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de dag na datum van publicatie in het Gemeenteblad.

  • 2.

    Deze beleidsregels vervallen op 1 juli 2023.

Artikel 9. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

 

Tijdelijke beleidsregels noodfonds energiekosten gemeente Hulst 2022

Aldus vastgesteld op 13 december 2022,

Het college van de gemeente Hulst,

secretaris,

S. ter Wal

burgemeester,

I.M.M. Jense- van Haarst

Toelichting

Algemeen

Ondanks alle maatregelen vanuit de rijksoverheid zijn er inwoners die hun gestegen energierekening niet kunnen betalen uit hun eigen middelen. Om te voorkomen dat deze inwoners in de kou zitten, geconfronteerd worden met betalingsachterstanden en schulden of in een crisissituatie terecht komen, zorgt de gemeente voor een regeling die de gestegen energierekening compenseert. De gemeenteraad heeft op 10 november 2022 besloten om een noodfonds regeling in het leven te roepen. Deze beleidsregels geven nadere invulling aan dit noodfonds. Deze regeling is een vorm van bijzondere bijstand. Met een wijziging van de Participatiewet door het invoeren van een energietoeslag heeft de overheid aangegeven dat de stijging van energiekosten voortkomt uit bijzondere omstandigheden. Als op de stijgende energiekosten ook de andere voorwaarden van toepassing zijn voor bijzondere bijstand (artikel 35 van de wet) kunnen gemeenten voor deze kostensoort bijzondere bijstand verstrekken.

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2. Doelgroep voor bijzondere bijstand energiekosten

 

Lid 1

Zoals hiervoor aangegeven kunnen gemeenten voor stijgende energiekosten bijzondere bijstand verstrekken als wordt voldaan aan de voorwaarden van artikel 35 van de wet.

 

In artikel 5 is beschreven welke berekening wordt gemaakt om aan te tonen dat de inwoner aanspraak maakt op het noodfonds. De gemeente beoordeelt het inkomen over de periode waarover de bijzondere bijstand aangevraagd wordt. Voor het vermogen kijkt de gemeente in ieder geval naar de maand vóór het indienen van de aanvraag.

 

Het is nadrukkelijk de bedoeling dat alle voorliggende voorzieningen worden ingezet ter ondersteuning van de inwoner. Dit is echter geen voorwaarde voor deelname aan het noodfonds, aangezien het enige tijd kan duren voordat inwoners de voorzieningen/toeslagen ook daadwerkelijk ontvangen. Middels bijzondere bijstand kan de inwoner die periode financieel overbruggen. Ook de energietoeslag is een voorliggende voorziening. Mocht blijken dat de inwoners bij het doen van een aanvraag voor deze regeling in 2023 nog geen energietoeslag heeft aangevraagd, maar hier wel recht op heeft, dan kan nog tot 1 april 2023 energietoeslag over 2022 aangevraagd worden.

 

Lid 2

De bewijsstukken m.b.t. energiekosten zijn nodig om het verschil tussen het oude en nieuwe termijnbedrag te berekenen. Op basis van deze berekening bepalen we de hoogte van de compensatie, zie artikel 4 lid 2 van deze regeling. Het termijnbedrag dient aan te sluiten bij het verwachte jaarverbruik van energie zoals blijkt uit de meeste recente jaarrekening. Inwoners stellen soms hun termijnbedrag naar beneden bij om maandelijkse kosten te beperken. Zouden we uitgaan van dat aangepaste maandbedrag, dan zouden we de inwoner niet adequaat compenseren.

 

Lid 3

Bij de energietoeslag werd het vermogen buiten beschouwing gelaten. Aangezien deze regeling een noodfonds betreft, wordt het vermogen wel beoordeeld. We sluiten hiervoor aan bij de vermogensgrenzen van de wet.

 

Onder het vermogen wordt onder andere verstaan:

 

  • -

    contant geld

  • -

    geld op betaal-en spaarrekeningen

  • -

    cryptovaluta (zoals bitcoins)

  • -

    de waarde van effecten (hierbij gaat het om beleggingsrekeningen met aandelen, obligaties, opties en effecten in depot)

  • -

    de waarde van de tweede, derde of volgende auto of motor

  • -

    de waarde van woning(en) die niet als hoofdverblijf wordt gebruikt.

Geldmiddelen zoals vermeld in artikel 34 tweede lid van de wet behoren niet tot het beschikbare vermogen.

 

Lid 5

We beperken de doelgroep van deze regeling tot inwoners die een energiecontract op naam hebben staan. We beoordelen of er sprake is van verhoogde energiekosten. Zo zorgen we ervoor dat de bijzondere bijstand daar terecht komt, waar die nodig is.

 

Lid 6

Als tijdens het intakegesprek of daarna blijkt dat de aanvrager ondersteuning nodig heeft bij budgetteren of het nemen van energiebesparende maatregelen, dan kan de gemeente dit opnemen als voorwaarde in de beschikking. Deze regeling is immers bedoeld om (energie)armoede duurzaam te bestrijden. Het verstrekken van bijzondere bijstand is een oplossing voor de korte termijn, het doorvoeren van bezuinigingen ondersteunt de inwoner op de lange termijn. Hieronder valt ook het benutten van allerlei regelingen en toeslagen. Bij de intake bekijken we of de aanvrager deze heeft benut en welke regelingen nog aangevraagd kunnen worden.

 

Artikel 3. Aanvraag

 

Lid 1

De regeling is bedoeld voor gestegen energiekosten in heel 2022. Inwoners kunnen eenmalig compensatie krijgen voor de maanden waarin zij daadwerkelijk gestegen energiekosten hadden. Ze moeten dit kunnen aantonen met de bewijsstukken inzake hun energiecontract (zie artikel 2 lid 2 van deze regeling).

 

Lid 2

Er wordt een eenvoudig aanvraagformulier ontwikkeld voor deze regeling. Inwoners kunnen het formulier zowel digitaal als per post indienen. Daarmee verlagen we de drempel om een aanvraag in te dienen.

 

Lid 4

We nodigen de aanvrager uit voor een gesprek om hun situatie door te nemen. Er kunnen dan aanvullende bewijsstukken opgevraagd worden. Deze hoeft de inwoner niet al bij de aanvraag in te sturen, zodat het aanvraagproces sneller verloopt.

 

Artikel 4. Hoogte van de bijzondere bijstand

 

Lid 1 en 2

We compenseren het verschil tussen het oude, lagere termijnbedrag en het huidige, hogere termijnbedrag. Is het huidige termijnbedrag hoger dan het normbedrag voor energie van Nibud (prijspeil september 2022) dan keren we niet meer uit dan het verschil tussen het oude termijnbedrag en het Nibud normbedrag. De normbedragen voor gas en elektriciteit van het Nibud stemmen we af op het woningtype en de huishoudsamenstelling van de aanvrager. We hanteren onderstaande tabellen voor gas en elektriciteit:

 

 

 

Lid 3

Het termijnbedrag dat de inwoner betaalde vóór de maand van aanvraag merken we aan als de huidige energiekosten. Het termijnbedrag dient in lijn te zijn met het verwachte gemiddelde energieverbruik per maand. Hiervoor bekijken we de meest recente jaarrekening die de inwoner meestuurt als bewijsstuk bij de aanvraag. Zo voorkomen we dat dat de compensatie uit de pas loopt met het verwachte jaarlijkse energieverbruik van de inwoner.

 

Lid 4

Wanneer de aanvrager energietoeslag en/of compensatie in november en december 2022 ontving, brengen we dat in mindering op de bijzondere bijstand. Bij de maanden november en december brengen we per maand €190 in mindering. De ontvangen energietoeslag zetten we om naar een maandbedrag. Voor het aantal maanden dat bijzondere bijstand wordt toegekend, brengt de gemeente eenzelfde aantal maanden energietoeslag in mindering.

 

Artikel 5. Draagkracht

 

We hanteren de normbedragen van 1 juli 2022 (zonder vakantietoeslag) aangezien de aanvraag gaat over 2022.

 

Om te berekenen wat de aanvrager eventueel zelf kan bijdragen aan de hoge energiekosten hebben we het volgende bepaald:

 

  • -

    Inwoners met een inkomen tot 140% van de van toepassing zijnde bijstandsnorm hoeven geen eigen middelen in te zetten voor de gestegen energierekening.

  • -

    Binnen de 140%-grens vallen ook inwoners die net geen aanspraak kunnen maken op allerlei minimaregelingen en/of toeslagen. We vragen deze groep inwoners niet om eigen middelen in te zetten voor de gestegen energiekosten.

  • -

    Inwoners met een inkomen boven deze 140%-grens zetten een deel van het inkomen boven deze grens in voor de gestegen energierekening: 30%. Dit bedrag brengen we in mindering op de bijzondere bijstand.

  • -

    De draagkrachtperiode is gelijk aan de toekenningsperiode.

De gemeente kijkt voor het inkomen naar de gehele periode waarvoor bijzondere bijstand wordt aangevraagd. De aanvrager levert inkomensgegevens aan van de 3 maanden voorafgaand aan het indienen van de aanvraag. Als de inkomsten sterk wisselen, levert de inwoner inkomensgegevens aan over heel 2022.

 

We controleren de inkomensgegevens van de aanvrager met behulp van Suwinet.

 

Artikel 6. Uitbetaling en terugvordering

 

Lid 3.

Als blijkt dat de inwoner foutieve informatie heeft verstrekt waardoor er (teveel of) ten onrechte bijzondere bijstand is verstrekt, kan de gemeente dit terugvorderen. De gemeente controleert achteraf niet wat de daadwerkelijke kosten voor energie waren over 2022.

 

Artikel 7. Hardheidsclausule

 

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 8. inwerkingtreding en duur beleidsregels

 

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 9. Citeertitel

 

Dit artikel behoeft geen toelichting.