Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Pijnacker-Nootdorp

Reglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePijnacker-Nootdorp
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022
CiteertitelReglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Installatiedocument Milieuplatform van 26 februari 2002.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Regeling adviescommissies college 2022

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

17-12-2022nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2022-555256

1388593/1232134

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022

Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;

 

gezien het advies van de afdeling d.d. 6 december 2022;

 

gelet op artikel 3 van de Regeling adviescommissies college 2022;

 

besluit:

 

vast te stellen het Reglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022:

Artikel 1 – Begripsbepaling

Waar in dit reglement de mannelijke vorm wordt gebruikt, zijn de vrouwelijke en genderneutrale vorm mede inbegrepen.

Artikel 2 - Inleidende bepalingen en doelstelling

  • 1.

    Er is een overlegorgaan dat tot doel heeft het college gevraagd en ongevraagd te adviseren over duurzaamheid, natuur en milieu: het Milieuplatform.

  • 2.

    Het Milieuplatform stelt zich als onafhankelijk orgaan ten doel het bevorderen van een optimaal beleid en klimaat op het gebied van duurzaamheid, natuur en milieu in de gemeente Pijnacker-Nootdorp waarbij het zich richt op het gehele domein en meningen peilt over bestaand en nieuw te ontwikkelen beleid.

Artikel 2 - Samenstelling en benoeming

  • 1.

    Het Milieuplatform bestaat uit minimaal 7 en maximaal 11 leden.

  • 2.

    De leden van het Milieuplatform worden, op voordracht van de zittende leden, benoemd door het college.

  • 3.

    De zittingsperiode van de leden van het Milieuplatform is vier jaar.

  • 4.

    Aftredende leden kunnen eenmaal voor een aansluitende termijn worden herbenoemd.

  • 5.

    Het Milieuplatform stelt, met inachtneming met het vierde lid, een rooster van aan- en aftreden op.

  • 6.

    De leden van het Milieuplatform kunnen te allen tijde ontslag nemen. De daartoe strekkende kennisgeving zenden zij aan het college.

  • 7.

    Bij ontslag als lid van het Milieuplatform blijft het lid, indien door zijn ontslag het aantal leden daalt onder het minimum aantal van 7 leden, zijn functie vervullen totdat in zijn opvolging is voorzien of tot drie maanden na zijn aftreden.

  • 8.

    De leden dienen te beschikken over affiniteit of relevante deskundigheid op het beleidsterrein van duurzaamheid, natuur en milieu. Het bezit van kennis van en contacten met organisaties die binnen de gemeente op dit beleidsterrein actief zijn strekt tot aanbeveling.

  • 9.

    Bij de samenstelling wordt een zo breed mogelijke achtergrond nagestreefd zodat alle onderdelen van het beleidsterrein zijn vertegenwoordigd.

Artikel 3 - De voorzitter

  • 1.

    Het Milieuplatform heeft een onafhankelijk voorzitter.

  • 2.

    De voorzitter behartigt de lopende algemene zaken en bereidt, in overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s) de vergaderingen van het Milieuplatform voor. Zij worden hierbij ondersteund door de ambtelijk secretaris.

  • 3.

    De voorzitter wordt, op voordracht van de zittende leden van het Milieuplatform, door het college voor een periode van vier jaar benoemd.

  • 4.

    De voorzitter kan eenmaal voor een aansluitende termijn worden herbenoemd.

Artikel 4 - Secretaris en wijze van verslaglegging

  • 1.

    Het college wijst een ambtelijk secretaris aan die het Milieuplatform in zijn werkzaamheden bijstaat en die als zodanig een raadgevende stem heeft, zorg draagt voor de uitnodigingen en informatie uit de gemeentelijke organisatie verstrekt.

  • 2.

    De secretaris is belast met het maken van een zakelijk verslag van hetgeen in de vergadering van het Milieuplatform is besproken.

  • 3.

    Het concept verslag wordt na de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 4.

    Het verslag wordt in de eerstkomende vergadering definitief vastgesteld.

Artikel 5 - Werkwijze en besluitvorming

  • 1.

    Het Milieuplatform vergadert viermaal per jaar en verder zo dikwijls als de voorzitter nodig oordeelt. Tevens belegt de voorzitter een vergadering indien ten minste drie leden hem daartoe schriftelijk onder opgave van de reden verzoeken.

  • 2.

    De uitnodiging voor een vergadering geschiedt ten minste twee weken voor de datum waarop de vergadering plaatsvindt. De uitnodiging bevat tevens de agenda en de stukken.

  • 3.

    Besluiten over adviezen kunnen worden genomen indien ten minste de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    Het Milieuplatform adviseert op basis van consensus. Indien sprake is van verschillende gezichtspunten, dan neemt het Milieuplatform deze meerderheids- of minderheidsstandpunten in het advies op.

  • 5.

    De verantwoordelijke portefeuillehouder is bij de vergaderingen van het Milieuplatform aanwezig.

  • 6.

    Het college vraagt het Milieuplatform om advies over de conceptversies van omgevingsprogramma’s en andere beleidsnota’s op het gebied van duurzaamheid, natuur en milieu.

  • 7.

    Het Milieuplatform ontvangt standaard een reactie van het college op uitgebrachte adviezen. De raad ontvangt hiervan een afschrift.

  • 8.

    Wanneer het Milieuplatform een zienswijze heeft ingediend wordt deze zienswijze beantwoord door het bevoegde bestuursorgaan en wordt het Milieuplatform daarover geïnformeerd.

Artikel 6 - Deelname aan de vergadering door anderen dan de voorzitter, de portefeuillehouder of de leden

De voorzitter kan, al dan niet op verzoek van de leden van het Milieuplatform, andere deskundigen of belanghebbenden uitnodigen de vergadering bij te wonen of daarin te verschijnen teneinde desgevraagd over de aan de orde zijnde zaken nadere informatie te verstrekken of aan de beraadslaging deel te nemen.

Artikel 7 - Openbaarheid

De vergaderingen van het Milieuplatform zijn openbaar. De verslagen van de vergaderingen en de adviezen worden op de internetsite van de gemeente Pijnacker-Nootdorp geplaatst.

Artikel 8 - Vergoedingen

  • 1.

    De onafhankelijk voorzitter van het Milieuplatform ontvangt voor het bijwonen van een vergadering een vergoeding als bedoeld in artikel 3.4.1, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers.

  • 2.

    De leden van het Milieuplatform ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden, in welke vorm dan ook.

Artikel 9 - Financiën

Jaarlijks zal voor het functioneren van het Milieuplatform een budget in de gemeentebegroting worden opgenomen ten behoeve van advisering, werkbezoeken, deskundigheidsbevordering, etc.

Artikel 10 - Afwijken bepalingen reglement

In overleg met het college kan van de bepalingen uit dit reglement worden afgeweken.

Artikel 11 - Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

  • 2.

    De zitting hebbende leden en voorzitter worden geacht voor de eerste maal te zijn benoemd op het moment van het inwerking treden van dit reglement.

  • 3.

    Op de datum van inwerkintreding van dit besluit, vervalt het Installatiedocument Milieuplatform van 26 februari 2002, gewijzigd op 13 juli 2010.

Artikel 12 - Citeerartikel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Reglement Milieuplatform Pijnacker-Nootdorp 2022”.

Vastgesteld in de vergadering van 6 december 2022.

het college van Pijnacker-Nootdorp,

Annelies Kroeskamp

secretaris

Björn Lugthart

burgemeester