Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen |
Citeertitel | Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt met ingang van 1 juli 2023.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2023 | nieuwe regeling | 06-12-2022 |
Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.
Aldus vastgesteld op 6 december 2022
Het college van burgemeester en wethouders,
mr. J.Th.C.M. Verheijen,
burgemeester
J.A.M. Heesen,
gemeentesecretaris
Deze beleidsregel is gebaseerd op
In dit artikel wordt de gemeentelijke beleidsvrijheid ingevuld.
Hoogte van de toeslag en differentiatie naar leefsituatie
Het kabinet heeft met VNG en Divosa afgesproken dat wordt ingezet op het
bereiken van maximaal 800.000 huishoudens met de energietoeslag van
€ 1.300.- als richtbedrag. Wij volgen deze aanbeveling. Van differentiatie op deze energietoeslag naar leefsituatie zien wij af omwille van de beoogde eenvoud van de regeling.
In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het
feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of
nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten.
Het recht op de energietoeslag wordt alleen op basis van het inkomen bepaald.
We kiezen voor een inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.
In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op de energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere
bijstand telt niet mee als inkomen.
Tot de doelgroep van de eenmalige energietoeslag 2023 behoren ook huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens, die in een Wsnp of Msnp traject zitten en waarbij het besteedbaar inkomen (exclusief vakantiegeld) na aflossing van de boedelafdracht gelijk is of lager is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm (exclusief vakantiegeld).
Voor het vaststellen van het inkomen van de student wordt rekening gehouden met het maximale bedrag dat de student kan lenen van DUO voor het levensonderhoud. Dit bedrag wordt meegeteld in het totale inkomen. In het maximale bedrag is een eventuele bijdrage van de ouders inbegrepen. Indien een bijdrage van de ouders wordt ontvangen, wordt deze niet meegeteld in het inkomen. Daarnaast wordt onder inkomen verstaan alle middelen genoemd in artikel 31 van de Participatiewet.
De energietoeslag is een vorm van categoriale bijzondere bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand.
Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 PW (rechthebbenden) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de PW van toepassing.
Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten.
Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.
Op het moment dat er sprake is van meerdere huishoudens op één adres, terwijl er sprake is van 1 energiecontract op dit adres, wordt de energietoeslag betaald aan de hoofdbewoner.
De energietoeslag kan maar eenmalig worden ontvangen door een huishouden, deze wordt bij een verhuizing naar een andere woonadres niet nogmaals toegekend.
Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat de gemeente de energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.
Huishoudens die de energietoeslag nog niet hebben aangevraagd, kunnen deze aanvragen tot en met 30 juni 2023.
Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen net boven die inkomensgrens niet in aanmerking zullen komen voor de energietoeslag. De verhoging van het richtbedrag van de energietoeslag van oorspronkelijk € 200,- naar € 800,- en vervolgens naar € 1.300,-, maakt het verschil in tegemoetkoming tussen rechthebbenden en net-niet-rechthebbenden groot. Deze net-niet-rechthebbenden kunnen echter in vergelijkbare mate te maken hebben met energiearmoede. Voor deze groep kan op individuele basis maatwerk geleverd worden met individuele bijzondere bijstand.
Aanvragen van de energietoeslag kan uiterlijk tot en met 30 juni 2023