Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Sittard-Geleen

Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSittard-Geleen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen
CiteertitelBeleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervalt met ingang van 1 juli 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 35 van de Participatiewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2022-554824

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen

gelet op:

  • -

    titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • -

    artikel 35 van de Participatiewet;

overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor een energietoeslag;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel aanvullende beleidsregels vast te stellen op de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Sittard-Geleen

besluit vast te stellen de Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen.

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

 

  • a.

    wet: Participatiewet;

  • b.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen;

  • c.

    inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 1 van de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Sittard-Geleen 2020;

  • d.

    peildatum:

    • 1.

      voor ambtshalve verstrekking: 1 januari 2023

    • 2.

      voor een aanvraag: de 1e van de maand voorafgaand aan de aanvraagdatum, maar niet eerder dan 1 januari 2023.

  • e.

    huishouden: de alleenstaande, alleenstaande ouder of gezin zoals bedoeld in artikel 4 onderdeel a, b of c van de wet, die een zelfstandige woonruimte bewoond.

Artikel 2: Doelgroep energietoeslag

  • 1.

    De energietoeslag van € 1.300,- is bedoeld voor een huishouden met een laag inkomen en wordt ambtshalve of op aanvraag als bijzondere bijstand verleend.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling wordt het vermogen niet in aanmerking genomen.

  • 3.

    Een huishouden heeft een laag inkomen als op de peildatum het in aanmerking te nemen inkomen niet hoger is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

  • 4.

    Tot een huishouden wordt niet gerekend de persoon die:

    • a.

      in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet;

    • b.

      jonger is dan 21 jaar en geen aanvullende bijzondere bijstand voor het voeren van een zelfstandig huishouden ontvangt;

    • c.

      is uitgesloten van het recht op bijstand op grond van artikel 13 PW, met uitzondering van lid 2 onder c of

    • d.

      staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) als ingezetene met alleen een briefadres (dak- en thuislozen);

  • 5.

    Er wordt bij meerdere huishoudens op hetzelfde adres maar aan één huishouden de energietoeslag verstrekt.

Artikel 3: Ambtshalve toekenning

  • 1.

    In aanvulling op artikel 2 wordt de energietoeslag 2023 ambtshalve verstrekt aan huishoudens, die:

    • a.

      algemene bijstand ontvangen;

    • b.

      een uitkering ontvangen op grond van de Bbz 2004, IOAW of IOAZ;

    • c.

      de toekenning energietoeslag over 2022 hebben ontvangen en ook in 2023 rechthebbenden zijn.

Artikel 4: Aanvraag

  • 1.

    Huishoudens die niet in aanmerking komen voor een ambtshalve toekenning van de energietoeslag kunnen een aanvraag indienen met gebruikmaking van het aanvraagformulier.

  • 2.

    Een aanvraag voor de energietoeslag 2023 kan worden ingediend tot en met 30-06-2023.

Artikel 5: Hardheidsclausule

Als de aanvrager niet in aanmerking komt voor een energietoeslag kan het college, gelet op alle omstandigheden, in het individuele geval beoordelen of de aanvrager in afwijking van de beleidsregels alsnog in aanmerking komt voor een energietoeslag, indien dringende redenen hiertoe noodzaken.

Artikel 6. Inwerkingtreding en duur beleidsregels

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 januari 2023 en vervallen met ingang van 1 juli 2023.

Artikel 7. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als:

Beleidsregels Energietoeslag 2023 Sittard-Geleen

Aldus vastgesteld op 6 december 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

mr. J.Th.C.M. Verheijen,

burgemeester

J.A.M. Heesen,

gemeentesecretaris

Toelichting

Artikel 1

Deze beleidsregel is gebaseerd op

  • artikel 35 van de Participatiewet;

  • titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • de handreiking eenmalige energietoeslag 2022 d.d. 15 maart 2022 en 19 juli 2022 van Stimulansz.

Artikel 2

In dit artikel wordt de gemeentelijke beleidsvrijheid ingevuld.

 

Hoogte van de toeslag en differentiatie naar leefsituatie

Het kabinet heeft met VNG en Divosa afgesproken dat wordt ingezet op het

bereiken van maximaal 800.000 huishoudens met de energietoeslag van

€ 1.300.- als richtbedrag. Wij volgen deze aanbeveling. Van differentiatie op deze energietoeslag naar leefsituatie zien wij af omwille van de beoogde eenvoud van de regeling.

 

Toepassing vermogenstoets

In het belang van een snelle uitvoerbaarheid van de regeling en vanwege het

feit dat het merendeel van de huishoudens met een laag inkomen geen of

nauwelijks vermogen heeft, wordt het vermogen van de aanvrager en eventuele partner buiten beschouwing gelaten.

 

Het recht op de energietoeslag wordt alleen op basis van het inkomen bepaald.

 

Laag inkomen

We kiezen voor een inkomensgrens van 120% van de toepasselijke bijstandsnorm.

 

In artikel 31, tweede lid, van de Participatiewet worden een aantal inkomensbestanddelen opgesomd die niet tot de middelen worden gerekend. Deze middelen worden ook voor het recht op de energietoeslag buiten beschouwing gelaten. Toeslagen als huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag worden dus niet als inkomen aangemerkt. Dit geldt ook voor speciale regelingen op basis van de corona-(steun)maatregelen, zoals de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) voor ondernemers en de zorgbonus voor zorgpersoneel. Ook bijzondere

bijstand telt niet mee als inkomen.

 

Tot de doelgroep van de eenmalige energietoeslag 2023 behoren ook huishoudens met een inkomen boven de inkomensgrens, die in een Wsnp of Msnp traject zitten en waarbij het besteedbaar inkomen (exclusief vakantiegeld) na aflossing van de boedelafdracht gelijk is of lager is dan 120% van de toepasselijke bijstandsnorm (exclusief vakantiegeld).

 

Voor het vaststellen van het inkomen van de student wordt rekening gehouden met het maximale bedrag dat de student kan lenen van DUO voor het levensonderhoud. Dit bedrag wordt meegeteld in het totale inkomen. In het maximale bedrag is een eventuele bijdrage van de ouders inbegrepen. Indien een bijdrage van de ouders wordt ontvangen, wordt deze niet meegeteld in het inkomen. Daarnaast wordt onder inkomen verstaan alle middelen genoemd in artikel 31 van de Participatiewet.

 

Uitsluitingen

De energietoeslag is een vorm van categoriale bijzondere bijstand en dus gelden ook de uitsluitingsgronden van de bijstand.

Het recht op de energietoeslag is op grond van artikel 11 PW (rechthebbenden) beperkt tot Nederlanders en daarmee gelijkgestelden, die woonachtig zijn en rechtmatig verblijven in Nederland. Daarnaast zijn ook de uitsluitingsgronden van artikel 12 (Onderhoudsplicht ouders 18 t/m 20-jarigen) en 13 (Uitsluiting van bijstand) van de PW van toepassing.

Personen met een uitkering volgens de inrichtingsnorm worden uitgesloten, omdat de instelling voorziet in de energiekosten.

Personen met alleen een briefadres (dak- en thuislozen) worden uitgesloten van de energietoeslag omdat zij geen energiekosten hebben.

Op het moment dat er sprake is van meerdere huishoudens op één adres, terwijl er sprake is van 1 energiecontract op dit adres, wordt de energietoeslag betaald aan de hoofdbewoner.

 

De energietoeslag kan maar eenmalig worden ontvangen door een huishouden, deze wordt bij een verhuizing naar een andere woonadres niet nogmaals toegekend.

 

Artikel 3

Met de invoering van het vijfde lid onder artikel 35 van de Participatiewet wordt geregeld dat de gemeente de energietoeslag ook ambtshalve kan vaststellen en verstrekken. Een schriftelijke aanvraag is dan niet nodig. Om de uitvoeringskosten te beperken wordt de energietoeslag waar mogelijk ambtshalve toegekend.

 

Artikel 4

Huishoudens die de energietoeslag nog niet hebben aangevraagd, kunnen deze aanvragen tot en met 30 juni 2023.

 

Artikel 5

Het hanteren van een inkomensgrens voor het recht op de energietoeslag betekent dat huishoudens met een inkomen net boven die inkomensgrens niet in aanmerking zullen komen voor de energietoeslag. De verhoging van het richtbedrag van de energietoeslag van oorspronkelijk € 200,- naar € 800,- en vervolgens naar € 1.300,-, maakt het verschil in tegemoetkoming tussen rechthebbenden en net-niet-rechthebbenden groot. Deze net-niet-rechthebbenden kunnen echter in vergelijkbare mate te maken hebben met energiearmoede. Voor deze groep kan op individuele basis maatwerk geleverd worden met individuele bijzondere bijstand.

 

Artikel 6

Aanvragen van de energietoeslag kan uiterlijk tot en met 30 juni 2023