Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Zwijndrecht

Verordening Dorpsraad Heerjansdam

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieZwijndrecht
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Dorpsraad Heerjansdam
CiteertitelVerordening Dorpsraad Heerjansdam
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 147 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2022nieuwe regeling

22-11-2022

gmb-2022-552945

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Dorpsraad Heerjansdam

 

Intitulé

Verordening Dorpsraad Heerjansdam

 

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Zwijndrecht,

ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 oktober 2022;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen de navolgende Verordening Dorpsraad Heerjansdam:

 

 

Artikel 1: Instelling Dorpsraad

  • 1.

    Voor het gebied van de voormalige gemeente Heerjansdam, hierna te noemen "het werkgebied", wordt een Dorpsraad ingesteld, die functioneert als commissie van advies bedoeld in artikel 84 Gemeentewet.

  • 2.

    De Dorpsraad geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies als bedoeld in artikel 15 aan de gemeenteraad of burgemeester en wethouders en beschikt over een autonome beslisbevoegdheid ten aanzien van zijn eigen leefbaarheidsbudget bedoeld in artikel 16.

 

Artikel 2: Samenstelling

  • 1.

    Tot lid van de Dorpsraad kan worden benoemd ieder die op de dag van de kandidaatstelling blijkens het bevolkingsregister van de gemeente woonachtig is op een adres, dat binnen het werkgebied van de Dorpsraad is gelegen, uiterlijk op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar heeft bereikt en voldoet aan de vereisten van het lidmaatschap van de gemeenteraad, genoemd in artikel 10 van de Gemeentewet.

  • 2.

    De Dorpsraad bestaat uit minimaal vijf en maximaal zeven leden.

  • 3.

    Wanneer een even aantal inwoners zitting neemt in de Dorpsraad, dan heeft de voorzitter bij gelijke stemming een doorslaggevende stem.

 

Artikel 3: Verkiezingen

  • 1.

    De leden van de Dorpsraad worden gekozen door degenen die op de dag van de kandidaatstelling blijkens het bevolkingsregister van de gemeente woonachtig zijn op adressen, die binnen het werkgebied van de dorpsraad zijn gelegen, mits zij uiterlijk op de dag van de stemming de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt.

  • 2.

    De dag van de verkiezing van de leden van de Dorpsraad vindt op een nader door burgemeester en wethouders te bepalen datum en tijdstip plaats en wordt zo mogelijk gecombineerd met de verkiezing voor de Provinciale Staten of voor de gemeenteraad.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders zijn belast met de voorbereiding van de verkiezing van de Dorpsraad. Op deze verkiezingen zijn de regels van de Kieswet, voor wat betreft de verkiezing van de gemeenteraad, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing voor zover daarvan bij deze verordening niet wordt afgeweken. Burgemeester en wethouders laten alleen in die gevallen de Kieswet buiten werking indien strikte toepassing niet zou leiden tot een doelmatig gebruik van deze wet. In die gevallen voorzien burgemeester en wethouders in een praktische oplossing die zoveel mogelijk recht doet aan de Kieswet en aan de uitgangspunten van deze verordening.

 

Artikel 4: Kandidaatstelling

  • 1.

    De dag van kandidaatstelling voor de verkiezing van leden van de Dorpsraad is ten minste zes weken vóór de dag van de verkiezing, door burgemeester en wethouders te bepalen.

  • 2.

    Kandidaatstelling geschiedt schriftelijk bij burgemeester en wethouders.

 

Artikel 5: Onderzoek kandidaatstelling, vaststelling kandidatenlijst

  • 1.

    Burgemeester en wethouders onderzoeken de kandidaatstelling.

  • 2.

    Indien niet wordt voldaan aan het bepaalde in artikel 2, lid 1 van deze verordening wordt de kandidaatstelling van de betreffende persoon geweigerd.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders maken de ontvangen en geaccepteerde kandidaatstellingen bekend binnen één week na de dag van de kandidaatstelling, bedoeld in artikel 4, lid 1 middels publicatie van de kandidatenlijst.

  • 4.

    Indien het aantal geaccepteerde kandidaatstellingen overeenkomt met het aantal benodigde leden voor de Dorpsraad zoals vastgesteld ingevolge artikel 2 lid 2, dan vindt er voor de eerstkomende zittingsperiode van de Dorpsraad geen verkiezing plaats. De gestelde kandidaten worden geacht te zijn verkozen.

  • 5.

    Indien voor een Dorpsraad minder dan vijf kandidaten zijn geaccepteerd dan blijft de benoeming van leden achterwege en wordt het functioneren van de Dorpsraad voor de eerstkomende zittingsperiode opgeschort.

 

Artikel 6: Benoemingsprocedure leden

  • 1.

    Burgemeester en wethouders stellen binnen zeven werkdagen na de dag van de verkiezing de uitslag vast en bepalen de volgorde van de kandidatenlijst aan de hand van de geldige uitgebrachte stemmen per kandidaat, waarbij bij een gelijk aantal stemmen per kandidaat het lot beslist.

  • 2.

    Na bepaling van de volgorde als bedoeld in het eerste lid ontvangt het benodigde aantal kandidaten, zoals vastgesteld ingevolge artikel 2 lid 2, in volgorde van de kandidatenlijst, bericht dat zij voor benoeming als lid van de Dorpsraad in aanmerking komen.

  • 3.

    Binnen twee weken na ontvangst van het onder lid 2 van dit artikel bedoelde bericht wordt aan burgemeester en wethouders schriftelijk kennis gegeven over het al dan niet aanvaarden van de benoeming.

  • 4.

    Bij niet-tijdige of negatieve kennisgeving door de gekozene wordt de opvolgende van de vastgestelde kandidatenlijst in kennis gesteld van de voorgenomen voordracht tot benoeming. Eenzelfde procedure wordt gevolgd bij het vervullen van vacatures tijdens de zittingsduur van de Dorpsraad.

 

Artikel 7: Zittingsperiode

  • 1.

    De leden van de Dorpsraad worden benoemd door burgemeester en wethouders voor de zittingsduur van vier jaren, in beginsel parallel lopend aan de zittingsperiode van de Provinciale Staten of de gemeenteraad.

  • 2.

    Wie ter vervulling van een tussentijds opengevallen plaats tot lid wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene moest aftreden, in wiens plaats hij is benoemd.

 

Artikel 8: Onverenigbare betrekkingen

  • 1.

    Een lid van de Dorpsraad kan niet tevens zijn:

    • a.

      burgemeester;

    • b.

      wethouder;

    • c.

      lid van de gemeenteraad;

    • d.

      burgerraadslid;

    • e.

      ambtenaar door of vanwege het gemeentebestuur aangesteld of daaraan ondergeschikt.

  • 2.

    In afwijking van het eerste lid, aanhef en onder e, kan een lid van de Dorpsraad tevens zijn:

    • a.

      ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • b.

      vrijwilliger of ander persoon die uit hoofde van een wettelijke verplichting niet bij wijze van beroep hulpdiensten verricht;

    • c.

      ambtenaar werkzaam voor een school voor openbaar onderwijs.

 

Artikel 9: Verboden handelingen

Een lid van de Dorpsraad mag niet:

  • 1.

    als advocaat, procureur of adviseur in geschillen werkzaam zijn ten behoeve van de wederpartij van de gemeente of het gemeentebestuur;

  • 2.

    als adviseur of gemachtigde werkzaam zijn t.b.v. derden bij het aangaan van overeenkomsten met de gemeente.

 

Artikel 10: Dorpsraadbestuur

De Dorpsraad benoemt de voorzitter, secretaris en penningmeester uit zijn midden.

 

Artikel 11: Dorpsraadcoördinator

  • 1.

    De Dorpsraad wordt in de vervulling van zijn taken bijgestaan door een dorpsraadcoördinator. De dorpsraadcoördinator is een ambtenaar in dienst van de gemeente Zwijndrecht;

  • 2.

    Burgemeester en wethouders kunnen andere functies aanwijzen, die zij noodzakelijk achten voor een goede ondersteuning van (het werk van) de dorpsraad.

 

Artikel 12: Taken dorpsraadcoördinator

De dorpsraadcoördinator:

  • 1.

    Heeft een coördinerende functie t.o.v. van de Dorpsraad en treedt op als intermediair tussen de Dorpsraad en de gemeente;

  • 2.

    Draagt zorg voor een doeltreffende informatievoorziening tussen de Dorpsraad en de gemeentelijke organisatie;

  • 3.

    Stemt zoveel als mogelijk wensen, behoeften, mogelijkheden en prioriteiten van Dorpsraad en gemeentelijke organisatie op elkaar af en draagt zorg voor het doorgeven ervan aan de inhoudelijk verantwoordelijke ambtenaren en/ of bestuurders.

  • 4.

    Verzamelt, distribueert en volgt relevante informatie t.b.v. de Dorpsraad en adviseert de Dorpsraad gevraagd en ongevraagd;

  • 5.

    Adviseert de Dorpsraad bij het onderhouden van contacten met bewoners en ondersteunt dit contact waar mogelijk met (digitale) participatie instrumenten.

  • 6.

    Draagt binnen de gemeente zorg voor de interne administratieve processen rondom het betalen van uitgaves gedaan uit het leefbaarheidsbudget.

  • 7.

    Bemiddelt indien mogelijk bij knelpunten waar de Dorpsraad zelf niet uitkomt.

 

Artikel 13: Openbare bijeenkomsten - inwoners Heerjansdam

  • 1.

    De Dorpsraad vertegenwoordigt de inwoners van Heerjansdam en stelt zich op als spreekbuis van wensen en meningen uit het dorp Heerjansdam aangaande het werkgebied richting de gemeente. De Dorpsraad is hiermee het aanspreekpunt voor de gemeente als vertegenwoordiger van de inwoners van Heerjansdam en draagt bij aan de communicatie over een weer.

  • 2.

    De Dorpsraad komt zo vaak bijeen als hij dit nodig acht, maar belegt ten minste zes maal per jaar een openbare bijeenkomst waarbij inwoners van Heerjansdam aanwezig kunnen zijn en hun aandachtspunten of vragen aangaande het werkgebied, kunnen delen. Het doel van de openbare bijeenkomsten is: creëren van openbaarheid van bestuur, inwoners de mogelijkheid geven om inbreng te leveren, en het dorp informeren over de plannen van de Dorpsraad en de zaken die er in het dorp spelen. Onder "openbare bijeenkomst" wordt eveneens begrepen een spreekuur van de Dorpsraad, of een thema-avond.

  • 3.

    Van deze openbare bijeenkomst wordt een openbare vooraankondiging gedaan, zodat inwoners van Heerjansdam hier tijdig kennis van kunnen nemen;

  • 4.

    De Dorpsraad draagt zorg voor de verslaglegging en het secretariaat van de openbare bijeenkomsten middels openbare communicatie. Deze openbare communicatie wordt geagendeerd ter vaststelling voor de eerstvolgende openbare bijeenkomst. Hierdoor worden zowel leden van de Dorpsraad als inwoners in de gelegenheid gesteld een reactie te leveren op de opgestelde openbare communicatie.

  • 5.

    De Dorpsraad stelt aan het begin van de nieuwe zittingsperiode een Huishoudelijk Reglement op voor zijn bijeenkomsten, ter aanvulling op het bepaalde te dien aanzien in de Verordening.

 

Artikel 14: Presentievergoeding

  • 1.

    De leden van de Dorpsraad ontvangen een presentievergoeding per bijgewoonde (openbare, of besloten) bijeenkomst met een maximum van elf bijeenkomsten per jaar, conform het bepaalde in het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers hoofdstuk 3, afdeling 3.4, artikel 3.4.1.

  • 2.

    Door middel van een presentielijst wordt de aanwezigheid bij bijeenkomsten geverifieerd, welke wordt gedeeld met de dorpsraadcoördinator.

 

Artikel 15: Adviesbevoegdheid

De Dorpsraad houdt zich, gevraagd en ongevraagd, bezig met de advisering aan de gemeenteraad en burgemeester en wethouders over aangelegenheden van leefbaarheid, veiligheid, sociaal en cultureel welzijn, alsmede het beheer en inrichting van de openbare ruimte betrekking hebbend op het werkgebied.

Het gaat hierbij niet om zaken die betrekking hebben op individuele inwoners of zaken die het werkgebied overstijgen.

 

Artikel 16: Leefbaarheidsbudget

  • 1.

    De gemeente Zwijndrecht wijst jaarlijks een budget toe aan de Dorpsraad conform de post die hier voor wordt opgevoerd in de begroting van de gemeente Zwijndrecht.

  • 2.

    Uit dit budget worden de kosten voldaan voor de presentievergoedingen aan de leden van de Dorpsraad alsmede de overige vergaderkosten voor vergaderingen. Het resterende deel van het budget is het zogenaamde "leefbaarheidsbudget".

  • 3.

    De Dorpsraad heeft beslisvrijheid over de besteding van dit leefbaarheidsbudget teneinde inwonersinitiatieven te ontwikkelen en te ondersteunen en om de leefbaarheid binnen het werkgebied te vergroten, mits hij blijft binnen de door de gemeenteraad en burgemeester en wethouders gestelde randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden kunnen bijvoorbeeld zijn: het vastgestelde beleid of wettelijke kaders waar de gemeente zich aan moet houden.

  • 4.

    Burgemeester en wethouders kunnen de Dorpsraad in overeenstemming met de Dorpsraad specifieke taken toekennen.

 

Artikel 17: Jaarlijks overleg burgemeester en wethouders en Dorpsraad

Burgemeester en wethouders overleggen jaarlijks met de Dorpsraad, waarbij wordt teruggeblikt op de in het afgelopen jaar verrichte activiteiten met betrekking tot Heerjansdam. In dat overleg verstrekken burgemeester en wethouders informatie over de voorgenomen ontwikkelingen in het werkgebied voor het komende jaar. De Dorpsraad verstrekt inlichtingen over de door hen uitgevoerde activiteiten en deelt de plannen voor de aankomende jaargang.

 

Artikel 18: Evaluatie

Een jaar voor het einde van elke dorpsraadsperiode nemen burgemeester en wethouders een besluit over een mogelijk op te stellen evaluatie over het functioneren van de Dorpsraad in de afgelopen periode. De uitkomst hiervan is maatgevend voor de nieuwe periode.

 

Artikel 19: Jaarverslag

  • 1.

    De Dorpsraad stelt jaarlijks een jaarverslag op dat uiterlijk 1 maart wordt gedeeld met burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Onderdeel van dit jaarverslag is:

    • a.

      Een terugblik op het voorgaande jaar met daarin: een overzicht van de uitgevoerde activiteiten, een verantwoording van de besteding van de financiële middelen en de wijze waarop de inwoners van Heerjansdam zijn betrokken bij het werk van de Dorpsraad;

    • b.

      Een uitvoeringsplan voor het komende jaar met daarin: een overzicht van de geplande activiteiten (niet alleen zijnde evenementen, maar ook activiteiten in het kader van de adviesfunctie) en een begroting van het jaar waarop het uitvoeringsplan betrekking heeft.

  • 3.

    Het jaarverslag wordt aangeboden aan burgemeester en wethouders. Burgemeester en wethouders zien erop toe dat de gemeenteraad wordt ingelicht over het jaarverslag van de Dorpsraad.

 

Artikel 20: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking in het Gemeenteblad onder gelijktijdige intrekking van de verordening Dorpsraad vastgesteld in 2003.

 

Artikel 21: Hardheidsclausule.

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders, de Dorpsraad gehoord.

 

Artikel 22: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Dorpsraad Heerjansdam.

 

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Zwijndrecht in zijn openbare vergadering van 22 november 2022.

De griffier, De voorzitter,

I. Odinot, W.H.J.M. van der Loo