Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Raalte

Beheerregeling waardedocumenten Raalte 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRaalte
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeheerregeling waardedocumenten Raalte 2022
CiteertitelBeheerregeling waardedocumenten Raalte 2022
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001
  2. Reglement rijbewijzen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-12-2022nieuwe regeling

01-11-2022

gmb-2022-550251

85322-2022

Tekst van de regeling

Intitulé

Beheerregeling waardedocumenten Raalte 2022

De burgemeester van de gemeente Raalte;

gelet op de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 (PUN) en het Reglement rijbewijzen (RR);

 

besluit vast te stellen:

de Beheerregeling waardedocumenten Raalte 2022

Artikel 1 Autorisatiebevoegde reisdocumenten

  • 1.

    De personen genoemd in bijlage 1 van deze beheerregeling worden aangewezen als autorisatiebevoegden reisdocumenten als bedoeld in artikel 79, lid 2 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.

  • 2.

    De verantwoordelijkheden en taken van de autorisatiebevoegde reisdocumenten staan vermeld in bijlage 2 van deze beheerregeling.

Artikel 2 Beveiligingsfunctionaris waardedocumenten

  • 1.

    De personen genoemd in bijlage 3 van deze beheerregeling worden aangewezen als beveiligingsfunctionaris waardedocumenten als bedoeld in artikel 93, lid 8 van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 en artikel 128, lid 6 van het Reglement rijbewijzen.

  • 2.

    De functiebeschrijving van de beveiligingsfunctionaris waardedocumenten staat vermeld in bijlage 4 van deze regeling.

Artikel 3 lnwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekendgemaakt.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als Beheerregeling waardedocumenten Raalte 2022.

Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Raalte op 1 november 2022

De burgemeester,

M.P. Dadema

Bijlage 1 Aangewezen autorisatiebevoegden reisdocumenten

De volgende personen zijn aangewezen als autorisatiebevoegde reisdocumenten:

  • K.J. Brouwer-Bol, medewerker Publiek I

  • H. Dijk-van der Kolk, medewerker Publiek II

  • J.A.M. Hiethaar-Holterman, medewerker Publiek II

  • E. Jansen Manenschijn, medewerker Publiek II

  • J. Klein Teeselink-Eertink, medewerker Gegevens II

  • M.A. Korterik, medewerker Publiek II

  • G. Pouwels-Snijders, medewerker Publiek II

  • J.E. Snellink-Gerritzen, medewerker Publiek II

  • A.R. Zweers, medewerker Publiek II

Bijlage 2 Verantwoordelijkheden en taken van de autorisatiebevoegden reisdocumenten

Verantwoordelijkheden

De autorisatiebevoegde reisdocumenten is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken die voor een

autorisatiebevoegde RAAS en Aanvraagstation voortvloeien uit de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001.

 

Taken

  • Het dagelijks (laten) controleren of de gegevens op de back-up tapes goed zijn weggeschreven door het controleren van de logbestanden;

  • Het indien nodig afhandelen van systeemsignalen;

  • Het dagelijks (laten) opstarten van de aanvraagstations;

  • Het na gebruik onmiddellijk (laten) opslaan van opstartkaarten in de kluis in de kluisruimte;

  • Het onderhouden van contact met de leverancier van de systemen;

  • Het bekend maken van en toelichting geven over nieuwe of gewijzigde procedures binnen het RAAS aan betrokken medewerkers;

  • Het toekennen, wijzigen of intrekken van autorisaties;

  • Het maandelijks controleren van de voorraad reisdocumenten aan de hand van de in het RAAS opgeslagen gegevens;

  • Het bijhouden van een registratie van uitgereikte autorisaties en het afleggen van verantwoording hierover;

  • Het aan de leverancier en/of RvlG en/of burgemeester melden van diefstal, verlies of onzorgvuldig gebruik van identificatiekaarten;

  • Het bijhouden van de registratie van ontvangen opstart usb/kaart;

  • Het aan de leverancier melden van een defecte of verloren opstart usb/ kaart;

  • Het opsturen van defecte opstart usb/ kaart naar de leverancier;

  • Het periodiek uitvoeren van controles op het gebied van autorisaties, functioneel gebruik en correcte verslaglegging hiervan.

Bijlage 3 Door de burgemeester aangewezen beveiligingsfunctionaris waardedocumenten

De volgende personen zijn aangewezen als beveiligingsfunctionaris waardedocumenten:

M. Brouwer, beleidsmedewerker Burgerzaken

M.G.G.M. Groot Zwaaftink-Lokate, clusteraanspreekpunt Burgerzaken

Bijlage 4 Functiebeschrijving beveiligingsfunctionaris waardedocumenten

Op grond van de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 en het Reglement Rijbewijzen:

  • wordt de beveiligingsfunctionaris door de burgemeester benoemd;

  • is de beveiligingsfunctionaris belast met het beheer van en toezicht op naleving van de beveiligingsprocedures rond reisdocumenten en rijbewijzen;

  • is de functie van beveiligingsfunctionaris onverenigbaar met het verrichten van andere handelingen rond afgifte van reisdocumenten en rijbewijzen;

  • rapporteert de beveiligingsfunctionaris rechtstreeks aan de burgemeester, zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn.

 

Reisdocumenten

Beheer van en toezicht op naleving van beveiligingsprocedures over:

  • de ontvangst, het transport, de bewaring en het beheer van de van de leverancier ontvangen reisdocumenten, de ingehouden reisdocumenten, de apparatuur, de programmatuur, de documentatie en de overige materialen;

  • de verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris;

  • de functiescheiding tussen de bij de verstrekking, het beheer en de uitreiking van de reisdocumenten betrokken functionarissen;

  • de beveiliging van het aanvraagsysteem reisdocumenten, onder meer gericht op het voorkomen van onbevoegde toegang of gebruik van gegevens die in het systeem of tot het systeem behorende opslagmedia zijn opgenomen;

  • over de resultaten van bovenstaande rapporteert de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten rechtstreeks aan de burgemeester.

 

Rijbewijzen

Beheer van en toezicht op naleving van beveiligingsprocedures over:

  • de toegang van personen tot en het beheer van rijbewijzen, de met de afgifte van rijbewijzen verband houdende materialen, apparatuur, toegangspassen en gebruikerscodes tot de apparatuur;

  • de verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris;

  • de functiescheiding tussen de bij de aanvraag en de uitreiking van rijbewijzen betrokken functionarissen;

  • bovenstaande maatregelen maken deel uit van de reguliere accountantscontrole.