Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Echt-Susteren

Verklaring van overbrenging

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEcht-Susteren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerklaring van overbrenging
CiteertitelVerklaring van overbrenging
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 12 van de Archiefwet 1995
  2. artikel 15, eerste lid, van de Archiefwet 1995
  3. artikel 10 van het Archiefbesluit 1995
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

13-12-2022nieuwe regeling

12-04-2022

gmb-2022-550208

Tekst van de regeling

Intitulé

Verklaring van overbrenging

(Art. 12 Archiefwet 1995; art. 9, derde lid, Archiefbesluit 1995)

 

De eerste ondertekenaar,

 

Drs. G.W.T. van Balkom, gemeentesecretaris van de gemeente Echt-Susteren,

 

verklaart namens Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren te hebben overge-bracht aan tweede ondertekenaar,

 

Drs. G.W.T. van Balkom (archiefbeheerder/toezichthouder bij afwezigheid gemeentearchivaris), die verklaart als beheerder/toezichthouder van de archiefbewaarplaats van de gemeente Echt-Susteren daarin te hebben opgenomen ter verdere bewaring:

 

  • -

    Archiefbescheiden gemeente Echt, periode (1793)1796-1937 (1972), met een omvang van 45,5 m1.

  • -

    Archiefbescheiden gemeente Echt, periode 1938-1980), met een omvang van 137 m1.

  • -

    Archiefbescheiden gemeente Echt, periode 1981-2002, met een omvang van 199 m1.

  • -

    Archiefbescheiden gemeente Susteren, periode 1982-2002, met een omvang van 112,5 m1.

Van deze archiefperiodes zijn inventarissen opgemaakt.

 

De inhoud daarvan is nader beschreven in de hierbij als bijlage opgenomen toegang.

 

Bij de overgebrachte archiefbescheiden zijn op grond van artikel 15, eerste lid, onder a (de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van individuele personen) van de Archiefwet 1995, beperkingen aan de openbaarheid gesteld, dat conform artikel 10 van het Archiefbesluit 1995 hierbij als bijlage is opgenomen.

 

Deze verklaring is opgesteld op basis van de gemeentelijke Archiefverordening Echt-Susteren 2019 en de Beheerregeling Informatiebeheer Gemeenschappelijke Regeling MER 2019

Echt, 12 april 2022

gemeentesecretaris,

Drs. G.W.T. van Balkom

Echt, 12 april 2022

beheerder archiefbewaarplaats,

Drs. G.W.T. van Balkom

 

Bijlagen:

  • -

    Inventaris gemeente Echt (1793) 1796-1937 (1972)

  • -

    Inventaris gemeente Echt 1938-1980

  • -

    Inventaris gemeente Echt 1981-2002 (Excel-bestand)

  • -

    Inventaris gemeente Susteren 1982-2002 (Excel-bestand)

  • -

    Besluit beperking openbaarheid archiefbescheiden

Besluit beperking openbaarheid archiefbescheiden

 

Namens Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren,

Gelet op artikel 15, eerste lid, onder a van de Archiefwet 1995, artikel 10 van het Archiefbesluit 1995

 

BESLUITEN:

 

Beperkingen te stellen aan de openbaarheid van respectievelijk de archiefbescheiden uit de periodes:

  • -

    gemeente Echt (1793) 1796-1937 (1972);

  • -

    gemeente Echt 1938-1980;

  • -

    gemeente Echt 1981-2002;

  • -

    gemeente Susteren 1982-2002,

zoals vermeld in de inventarissen die over de periodes zijn opgemaakt en volgens de hierna gegeven specificatie.

 

De beperkingsgrond betreft artikel 15, eerste lid, onder a (de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van individuele personen), van de Archiefwet 1995.

In de tabellen zijn de betrokken inventarisnummers, de bijbehorende beperkingsduur en het daaraan verbonden jaar van openbaarmaking vermeld.

 

Met het oog op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer zijn de navolgende inventarisnummers beperkt openbaar.

 

Archiefbescheiden gemeente Echt, periode (1793) 1796-1937 (1972)

Inventarisnummer(s)

beperkingsduur

openbaar in

1317-1453

100 jaar

2038

1544

75 jaar

2040

 

Archiefbescheiden gemeente Echt, periode 1938-1980

Inventarisnummer(s)

beperkingsduur

openbaar in

561

75 jaar

2055

908

75 jaar

2030

909

75 jaar

2038

910

75 jaar

2029

911

75 jaar

2039

912

75 jaar

2029

1852

75 jaar

2051

 

Raadpleging, gebruik of vervaardiging van reproducties van de onder bovengenoemde inventaris-nummers bewaarde archiefbescheiden is tot het moment van openbaarmaking uitsluitend mogelijk na voorafgaande schriftelijke toestemming van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Echt-Susteren. Aan deze toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.

 

Dit besluit treedt in werking na publicatie op www.overheid.nl.

 

Echt, 12 april 2022

 

Burgemeester en Wethouders

 

namens deze,

Drs. G.W.T. van Balkom, gemeentesecretaris van de gemeente Echt-Susteren

 

Toelichting

1. Beperkingen op grond van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Deze beperking van de openbaarheid houdt in dat de archiefbescheiden niet openbaar zijn, behoudens enkele uitzonderingsgevallen (=slechts beperkt openbaar). Wanneer een verzoeker inzage vraagt in een dossier dat betrekking heeft op hem- of haarzelf, dan kunnen de desbetreffende archiefbescheiden door verzoeker worden geraadpleegd. Raadpleging is ook mogelijk indien degene die inzage vraagt kan aantonen dat de persoon in wiens dossier hij/zij inzage wil hebben is overleden of een verklaring kan overleggen waaruit blijkt dat de persoon op wie het dossier betrekking heeft ondubbelzinnig toestemming geeft voor inzage.

Voor wie archiefbescheiden wil inzien waarin bijzondere persoonsgegevens (seksuele geaardheid, religieuze overtuiging, medische en strafrechtelijke gegevens) vermeld staan, gelden uitgebreidere voorwaarden. Men moet een schriftelijk gemotiveerd verzoek doen, waarin men aantoont dat :

  • degene wiens bijzondere persoonsgegevens men wil raadplegen is overleden of

  • men de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene heeft of

  • raadpleging noodzakelijk is als juridisch bewijsstuk of

  • raadpleging noodzakelijk is ter voldoening aan een volkenrechtelijke verplichting of

  • raadpleging plaatsvindt ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek of statistiek.

In dit laatste geval gelden er ook voorwaarden waaraan de aanvrager moet voldoen.

De aanvrager moet dan:

  • aantonen dat het onderzoek een algemeen belang dient;

  • aantonen dat de verwerking van persoonsgegevens voor het betreffende onderzoek ofstatistiek noodzakelijk is;

  • berichten van overlijden of een uitdrukkelijke toestemming overhandigen (als de onderzoeker kan aantonen dat het vragen van uitdrukkelijke toestemming onmogelijk blijkt of een onevenredige inspanning kost, vervalt deze eis);

  • aantonen dat bij de uitvoering in zodanige waarborgen is voorzien dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet wordt geschaad.

De beperking op basis van eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer eindigt dus bij het overlijden van de betrokken persoon.

 

2. Beperkingen op grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten

Wanneer archiefbescheiden beperkt openbaar zijn op de grond van het belang van de Staat of zijn bondgenoten, vindt een beoordeling van het verzoek tot raadpleging altijd plaats door de zorgdrager. Dit gebeurt op grond van de regelingen inzake het recht op informatie die zouden gelden indien de archiefbescheiden niet naar een archiefbewaarplaats waren overgebracht. In veel gevallen, maar niet uitsluitend, zal dit de Wet openbaarheid van bestuur zijn.

 

3. Beperkingen op grond van het anderszins voorkomen van onevenredige bevoordeling of benadeling van betrokken natuurlijke personen of rechtspersonen dan wel derden

Onder de Wet openbaarheid van bestuur is dit de algemene uitzonderingsgrond. Onder de Archiefwet moet bij de toepassing van deze uitzonderingsgrond worden bedacht dat het historische karakter van het materiaal aan openbaarheid extra belang toekent. Slechts bij hoge uitzondering zal het belang van geheimhouding doorslaggevend kunnen zijn. Een eventuele beperking dient het resultaat dient te zijn van een toetsing van het te beschermen belang aan het publieke belang van de openbaarheid van archiefbescheiden. Het individuele belang van eventuele raadplegers speelt hierbij geen rol.

De bepaling mag er niet toe leiden dat overheidsorganen gegevens achterhouden omdat publicatie daarvan mogelijk een ongunstig licht zou werpen op het door hen gevoerde beleid.

 

4. Advies

Indien de zorgdrager afwijkt van het advies betreffende de openbaarheidsbeperkingen dat is verstrekt door de beheerder/toezichthouder van de archiefbewaarplaats, dan moet dat schriftelijk worden gemotiveerd. Het heeft de voorkeur deze motivering op te nemen in het besluit.