Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Beleid economisch daklozen gemeente Bloemendaal 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleid economisch daklozen gemeente Bloemendaal 2022
CiteertitelBeleid economisch daklozen gemeente Bloemendaal 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-12-2022nieuwe regeling

08-11-2022

gmb-2022-549062

2022004415

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleid economisch daklozen gemeente Bloemendaal 2022

Doelgroep

 

Economisch daklozen zijn mensen die “geen dak” boven hun hoofd hebben door gebeurtenissen in hun leven als scheiding, werkloosheid en faillissement. Ze hebben meestal nog wel werk, slapen bij bekenden op de bank, in hun auto of in een tijdelijke woning.

 

Deze mensen worden in staat geacht om zelfstandig een alternatieve verblijfplaats (zoals een logeerplek, hotelkamer of huurwoning) te vinden, maar slagen hier niet altijd direct in als gevolg van bijvoorbeeld een zwak netwerk en/of een gebrek aan financiële middelen.

Toegang tot begeleiding en opvang

 

De toegang tot de begeleiding en opvang van economisch daklozen wordt vormgegeven in de lijn van de werkwijze zoals die ook voor de overige Wmo-ondersteuning bij het Wmo loket gehanteerd wordt.

 

De volgende criteria worden gesteld aan de doelgroep:

  • -

    De persoon is korter dan 6 maanden dakloos;

  • -

    De persoon stond tot het moment van dakloosheid bij de gemeente Bloemendaal ingeschreven;

  • -

    De persoon heeft werk of dagbesteding;

  • -

    De persoon heeft zelf acties ondernomen om het woningprobleem op te lossen;

  • -

    De persoon kan niet (meer) verblijven in het sociaal netwerk;

  • -

    Er is geen sprake van OGGZ-problematiek (deze personen worden opgevangen door de centrumgemeente);

  • -

    Er is geen sprake van verslaving;

  • -

    De persoon veroorzaakt naar verwachting geen overlast in de woning of in de buurt.

Tijdelijke opvang

 

Bij het bieden van de opvang gaan we uit van de volgende kenmerken:

  • -

    opvang is voor een periode van 6 maanden, bij uitzonderlijke omstandigheden kan deze periode worden verlengd voor maximaal 3 maanden ter beoordeling aan het Wmo loket. Een eventuele verlenging na deze periode wordt ter beoordeling voorgelegd aan het college;

  • -

    De betrokkene dient zich maximaal in te zetten voor- en mee te werken aan het vinden en verkrijgen van woonruimte, ook buiten de gemeentegrenzen;

  • -

    De betrokkene dient hierbij begeleiding te accepteren;

  • -

    De betrokkene betaalt indien de opvanglocatie een (tijdelijke) woonruimte betreft zelf de huur;

  • -

    Indien de opvanglocatie van andere aard is, zoals bijvoorbeeld een hotelkamer of een vakantiehuisje, dan dient de betrokkene een maandelijkse bijdrage ter hoogte van de liberalisatiegrens van een sociale huurwoning te betalen;

  • -

    De betrokkene betaalt voor de begeleiding een eigen bijdrage in de kosten. De hoogte van deze bijdrage is bepaald in de vigrerende verordening maatschappelijke ondersteuning;

  • -

    Bij schulden geldt de voorwaarde dat de betrokkene zich aanmeldt bij de Schuldhulpverlening en daaraan medewerking verleent.

Inwerkingtreding

 

Deze regeling treedt inwerking op 1 november 2022 en is vastgesteld door het college van B&W op 8 november 2022.