Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling woningisolatie gemeente Apeldoorn |
Citeertitel | Subsidieregeling woningisolatie gemeente Apeldoorn |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervalt op 1 juli 2024.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-12-2022 | nieuwe regeling | 29-11-2022 |
Deze subsidieregeling heeft tot doel het ondersteunen van eigenaren-bewoners van koopwoningen met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met de lagere energetische kwaliteit van de woningen.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 4:25, tweede lid, en 4:35 van de Awb en artikel 9 van de Asv wordt de subsidie geweigerd als:
Artikel 11 Termijn voor het beslissen op de aanvraag
Na ontvangst van de gegevens, bedoeld in artikel 8, derde lid, besluit het college binnen 8 weken.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 11 en 12 van de Asv heeft de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen:
Artikel 13 Intrekking van de subsidieverlening
Het college trekt de verleningsbeschikking in als de activiteiten niet voor 1 januari 2024 zijn voltooid.
Het college mandateert de bevoegdheden voor uitvoering van deze regeling, met uitzondering van de bevoegdheden genoemd in artikel 16, aan de programmamanager energietransitie.
Het college kan bepalingen in deze regeling buiten toepassing verklaren of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het doel van de regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Aldus vastgesteld op 29 november 2022
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
T.J.H.M. Berben
de burgemeester,
A.J.M. Heerts
Door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is op 20 januari 2022 aan de gemeente Apeldoorn een specifieke uitkering verstrekt om huishoudens die te maken hebben met energiearmoede te ondersteunen bij het nemen van energiebesparende maatregelen. Veel inwoners hebben moeite met het betalen van hun energierekening en hebben weinig financiële ruimte om mee te kunnen in de energietransitie. Het rijk heeft middelen beschikbaar gesteld die de gemeente mag inzetten om deze huishoudens in een kwetsbare positie, op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen.
Zoals in artikel 2 is verwoord heeft deze subsidieregeling tot doel het ondersteunen van eigenaren-bewoners van koopwoningen met een laag besteedbaar inkomen die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met de lagere energetische kwaliteit van de woningen. De subsidie is bedoeld voor het treffen van isolatiemaatregelen aan woningen. Onder isolatiemaatregelen worden ‘nagelvaste maatregelen’ verstaan, zoals spouwmuurisolatie, vloerisolatie, HR++ glas en dakisolatie.
Op de website www.verduurzamingsmarkt.nl zijn de aannemers te vinden die hebben ingeschreven op de open house voor het doorvoeren van de isolatiemaatregelen. Deze partijen worden via het marktplein (verduurzamingsmarkt.nl) gehouden aan een gedragscode en zullen aanvullend voldoen aan een aantal specifieke voorwaarden van de actie. Op deze wijze wordt geprobeerd zoveel mogelijk te borgen dat vanuit deze subsidieregeling gewerkt wordt met betrouwbare partijen. Voor het aanvragen van een offerte kiest de subsidieontvanger één van deze aannemers.
De gemeente Apeldoorn heeft een aanbestedingsprocedure gehouden om voor de uitvoering van deze regeling een onafhankelijk adviseur te kunnen kiezen. Dat is deA geworden. Een medewerker van deA zal dan ook als onafhankelijk adviseur een bezoek brengen aan de woning van de aanvrager en zal een onafhankelijk advies uitbrengen over het treffen van de meest optimale maatregel of maatregelen voor de betreffende woning.
Onder een slecht energetische woning wordt een woning verstaan die een bouwjaar heeft van voor 1974. Er wordt in eerste instantie van uitgegaan dat er na het bouwjaar van de woning geen isolerende maatregelen zijn getroffen en dat het dus om slecht energetische woningen gaat. Door een onafhankelijk adviseur in te zetten wordt vervolgens vastgesteld of er inderdaad sprake is van een slecht energetische woning. Als een woning een bouwjaar heeft van voor 1974 en de woning heeft een energielabel A of B, wordt de subsidie geweigerd (artikel 10, onder a).
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten en subsidievereisten
Eigenaren-bewoners die in een slecht energetische woning wonen, een inkomen op maximaal 130% bijstandsniveau hebben en over 2022 energietoeslag hebben ontvangen, kunnen in aanmerking komen voor deze subsidie. In de bijlage bij deze toelichting zijn de bijstandsnormen opgenomen die gelden vanaf 1 juli 2022. Om de eigenaar-bewoner zoveel mogelijk te ontzorgen is ervoor gekozen om de subsidie in de vorm van een voucher te verstrekken. De eigenaar-bewoner die in aanmerking komt voor subsidie ontvangt een voucher. Nadat de isolerende maatregelen zijn verricht door een aannemer geeft de eigenaar-bewoner de voucher aan de aannemer. Vervolgens levert de aannemer de voucher samen met de factuur in bij de gemeente en wordt het bedrag rechtstreeks uitbetaald aan de aannemer.
Artikel 6 Verdeelcriteria en artikel 7 Aanvraagprocedure
Subsidie wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvragen. Als datum van binnenkomst geldt de datum dat de subsidieaanvraag voldoet aan het vereiste dat de aanvrager in een slecht energetische woning woont, een inkomen heeft op maximaal 130% bijstandsniveau, energietoeslag over 2022 heeft ontvangen en als de aanvrager een eigenaar-bewoner is van een appartement, het bestuur van de Vereniging van Eigenaren heeft ingestemd met de aanvraag. Als de aanvraag voldoet aan deze vereisten wordt de aanvraag als volledig beschouwd. Vervolgens wordt de aanvraag door de gemeente doorgestuurd naar de onafhankelijk adviseur. De onafhankelijk adviseur maakt een afspraak met de subsidieaanvrager voor een huisbezoek en brengt in kaart welke isolerende maatregelen getroffen zouden moeten worden om te kunnen komen tot een zo optimaal mogelijke energiebesparing. Na het huisbezoek brengt de onafhankelijk adviseur een advies uit aan de gemeente en de subsidieaanvrager. De subsidieaanvrager heeft vervolgens 6 weken de tijd om een offerte aan een aannemer te vragen en deze naar de gemeente te sturen. Mocht dit niet binnen 6 weken lukken, omdat de aannemer er niet in slaagt om binnen 6 weken een offerte gereed te hebben kan deze periode eenmaal met 6 weken worden verlengd. Als de aanvrager niet binnen deze termijn de aanvraag heeft aangevuld wordt de subsidie geweigerd.
De situatie kan zich ook voordoen dat de onafhankelijk adviseur constateert dat er geen isolerende maatregelen nodig zijn omdat de eigenaar-bewoner of de vorige eigenaar-bewoner al isolerende maatregelen heeft getroffen. Ondanks het feit dat het om een woning gaat met een bouwjaar van voor 1974 kan het advies dus ook luiden dat er geen isolerende maatregelen nodig zijn. Als dit het geval is dan wordt de subsidie geweigerd (artikel 10, onder e).
Artikel 8 Aanvragers en aanvraagvereisten
Het aanvraagproces verloopt in twee fasen. Zoals hiervoor al is aangegeven moet de aanvrager allereerst voldoen aan de vereisten dat hij in een slecht energetische woning woont, een inkomen heeft op maximaal 130% bijstandsniveau en over 2022 energietoeslag heeft ontvangen. Als de aanvrager een eigenaar-bewoner is van een appartement moet hij aantonen dat de Vereniging van Eigenaren instemt met de aanvraag. Daarna wordt de aanvraag doorgestuurd naar de onafhankelijk adviseur die advies gaat uitbrengen over de te nemen isolerende maatregelen. Als uit dat advies blijkt dat er isolerende maatregelen kunnen worden getroffen, moet er door de aanvrager een offerte worden gevraagd aan een aannemer. Nadat dat proces is afgerond levert de aanvrager in de tweede fase het advies van de onafhankelijk adviseur, de offerte en de datum waarop de maatregel of maatregelen getroffen gaan worden aan bij de gemeente. Na ontvangst van die gegevens wordt er door het college beslist op de aanvraag.
Artikel 12 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De subsidieontvanger is verplicht om de investering of investeringen voor 1 januari 2024 te laten verrichten. De reden hiervoor is dat, op grond van de voorwaarden van de specifieke uitkering, de maatregelen voor 1 januari 2024 moeten zijn getroffen en dat de gemeente hierover uiterlijk medio 2024 verantwoording moet afleggen bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 13 Intrekking van de subsidieverlening
Als de werkzaamheden vertraging oplopen en om die reden niet meer voor 1 januari 2024 worden verricht wordt de verleningsbeschikking ingetrokken.
Artikel 14 Verzilveren voucher, subsidievaststelling en betaling
Het is aan de aannemer om de voucher te verzilveren. Na het gereedkomen van de activiteiten dient de aannemer de voucher en de factuur in bij de gemeente en wordt het bedrag van de factuur rechtstreeks uitbetaald aan de aannemer. Door hiervoor te kiezen wordt de eigenaar-bewoner ontzorgd. Hij hoeft geen aanvraag om vaststelling van de subsidie in te dienen. Het indienen van de voucher en factuur door de aannemer wordt beschouwd als de aanvraag om vaststelling van de subsidie. Het college stelt vervolgens de subsidie vast en keert het bedrag van de factuur uit aan de aannemer. Het besluit tot vaststelling van de subsidie wordt zowel naar de subsidieontvanger verzonden als naar de aannemer. Omdat volgens de specifieke uitkering van het Rijk de maatregelen voor 1 januari 2024 moeten zijn getroffen wordt er een termijn verbonden aan het indienen van de voucher en factuur door de aannemer. Als de gemeente binnen die termijn de voucher en factuur niet heeft ontvangen dan wordt de subsidie vastgesteld op nihil.