Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Simpelveld

Verordening seniorenconvent gemeente Simpelveld 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSimpelveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening seniorenconvent gemeente Simpelveld 2022
CiteertitelVerordening Seniorenconvent gemeente Simpelveld 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83 van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-12-2022nieuwe regeling

19-05-2022

gmb-2022-548101

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening seniorenconvent gemeente Simpelveld 2022

De raad van de gemeente Simpelveld;

 

gelet op artikel 83 van de Gemeentewet;

 

gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet;

 

gezien het voorstel van het Presidium d.d. 26 april 2022;

 

 

BESLUIT: de volgende verordening vast te stellen;

 

VERORDENING SENIORENCONVENT GEMEENTE SIMPELVELD 2022

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Seniorenconvent: een door de raad ingestelde commissie bestaande uit fractievoorzitters ter bespreking van zaken met een vertrouwelijk, politiek gevoelig en urgent karakter;

  • 2.

    Voorzitter: de voorzitter van de raad, of diens plaatsvervanger;

  • 3.

    Fractievoorzitter: de voorzitter van een politieke groepering uit de gemeenteraad of diens plaatsvervanger;

  • 4.

    Griffier: de griffier als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet of diens vervanger;

  • 5.

    Secretaris: de gemeentesecretaris, als bedoeld in artikel 102 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Taken

Het Seniorenconvent fungeert namens de raad als overlegplatform voor alle tot de raad behorende aangelegenheden waaronder aangelegenheden met een vertrouwelijk, politiek gevoelig en urgent karakter.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    Het Seniorenconvent bestaat uit de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde politieke groeperingen. De voorzitter van de raad is tevens voorzitter van het Seniorenconvent;

  • 2.

    De secretaris is vaste adviseur van het Seniorenconvent. In voorkomende gevallen kan het Seniorenconvent besluiten de secretaris geen toegang tot de vergadering te verlenen;

  • 3.

    Elke fractievoorzitter kan zich bij afwezigheid laten vervangen door een ander raadslid van zijn fractie;

  • 4.

    Met uitzondering van de burgemeester is een lid van het Seniorenconvent niet tevens lid van het presidium;

  • 5.

    Het Seniorenconvent wordt bijgestaan door de griffier of diens plaatsvervanger;

  • 6.

    Het Seniorenconvent kan zich laten bijstaan door derden/adviseurs.

Artikel 4 Vergaderfrequentie en vergaderplaats

  • 1.

    De vergaderingen van het Seniorenconvent vinden plaats op, voor het begin van ieder kalenderjaar, door het Seniorenconvent vastgestelde data.

  • 2.

    Het Seniorenconvent vergadert telkens wanneer de voorzitter of ten minste één lid dat wenst;

  • 3.

    De vergaderingen van het Seniorenconvent worden in het gemeentehuis gehouden, tenzij de leden van het Seniorenconvent besluiten elders te vergaderen.

Artikel 5 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van het Seniorenconvent zijn besloten en vertrouwelijk;

  • 2.

    Het Seniorenconvent kan besluiten dat een vergadering of een deel daarvan in openbaarheid plaatsvindt.

Artikel 6 Oproep

De voorzitter stuurt ten minste 5 dagen voor een bijeenkomst het Seniorenconvent een oproep onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de bijeenkomst. In spoedeisende gevallen kan deze termijn worden verkort.

Artikel 7 Agenda en besluitenlijst

  • 1.

    Bij aanvang van de bijeenkomst stelt het Seniorenconvent de agenda vast;

  • 2.

    De griffier draagt zorg voor het opstellen van een concept besluitenlijst van elke vergadering;

  • 3.

    De concept besluitenlijst wordt in de regel de eerstvolgende vergadering van het Seniorenconvent definitief vastgesteld;

  • 4.

    De besluitenlijst van een openbare vergadering of een openbaar deel van de vergadering van het Seniorenconvent wordt na vaststelling openbaar gemaakt.

Artikel 8 Quorum en advisering buiten de vergadering

  • 1.

    Een vergadering van het Seniorenconvent kan alleen doorgaan als meer dan de helft van het aantal leden of hun plaatsvervangers aanwezig is;

  • 2.

    Als het quorum niet aanwezig is, verzoekt de voorzitter de leden in geval van een vraag of adviesverzoek binnen 24 uur per e-mail te reageren;

  • 3.

    Het Seniorenconvent kan ook buiten vergadering adviezen uitbrengen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk of per e-mail hun mening te uiten.

Artikel 9 Stemming

Alle adviezen worden uitgebracht bij gewone meerderheid van stemmen. Van minderheidsstandpunten wordt desgewenst melding gemaakt.

Artikel 10 Verantwoording

Het Seniorenconvent is voor zijn handelingen en zijn beleid verantwoording schuldig aan de raad en geeft hem alle verlangde inlichtingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het Seniorenconvent op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12 Citeertitel/Inwerkingtreding

Dit besluit kan worden aangehaald als: “Verordening Seniorenconvent gemeente Simpelveld 2022” en treed in werking de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Simpelveld op 19 mei 2022.

De griffier,

Dhr. bc. F.G. Simons

de voorzitter,

Dhr. D.W.J. Schneider