Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijmegen

Subsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen Nijmegen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijmegen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen Nijmegen 2022
CiteertitelSubsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpSubsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen 2022

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. Nijmeegse Kaderverordening subsidies (NKS)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-12-2022nieuwe regeling

06-12-2022

gmb-2022-546782

Collegebesluit d.d. 6 december 2022, nr. 3.4

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen Nijmegen 2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,

 

overwegende dat

Zowel grote als kleine maatschappelijke instellingen in Nijmegen hard worden geraakt door de energiecrisis, we de maatschappelijke meerwaarde van deze instellingen in acht nemen en wij het voortbestaan van deze instellingen van belang achten. Met deze noodregelingen willen we maatschappelijke instellingen die vanwege financiële omstandigheden als gevolg van de energiecrisis in hun voortbestaan worden bedreigd ondersteunen om te kunnen blijven bestaan.

 

En

 

Gelet op

Artikel 147 Gemeentewet

Titel 4.2 Algemene wet bestuursrecht/artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht

Artikel 3 lid 5 van de Nijmeegse Kaderverordening subsidies (NKS)

 

Besluit vast te stellen de

 

Subsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen 2022

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In aanvulling op de begripsomschrijvingen in de verordening wordt in deze subsidieregeling verstaan onder:

  • Aanvrager: een Maatschappelijke Instelling.

  • Energielasten: kosten van elektriciteit- en/of gasverbruik voor gebruik van de accommodatie

  • Maatschappelijke Instelling: een (formele of informele) vereniging, stichting of andere rechtspersoon, ingeschreven in de gemeente Nijmegen met een maatschappelijk doel.

  • Subsidieregeling en Subsidie: de subsidie in het kader van de in dit document omschreven ‘Subsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen 2022’.

  • Verordening: Nijmeegse Kaderverordening Subsidies (NKS).

  • Website en Gemeentelijke Website: de website https://nijmegen.nl/

 

Artikel 2. Doel van de subsidie

  • 1.

    Met deze subsidieregeling wil de gemeente, als noodmaatregel, directe ondersteuning bieden aan maatschappelijke instellingen, die ten gevolge van de energiecrisis in acute financiële problemen komen. Daarmee wordt voorkomen dat deze maatschappelijke instellingen niet langer deel uitmaken van het brede maatschappelijke middenveld van Nijmegen.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd door een maatschappelijke instelling gevestigd in de gemeente Nijmegen.

 

Artikel 3. Toepasselijkheid NKS

Op deze subsidieregeling zijn de bepalingen van de NKS van toepassing tenzij daarvan uitdrukkelijk wordt afgeweken in deze regeling.

 

Artikel 4. Subsidiecriteria en beoordeling aanvragen

  • 1.

    De te subsidiëren aanvrager voldoet aan onderstaande criteria:

  • a.

    De aanvrager is een instelling met een maatschappelijk doel die een bijdrage levert aan de gemeentelijke beleidsambities;

  • b.

    De aanvrager is levensvatbaar in die zin dat het op 31 december 2021 een financieel gezonde organisatie was;

  • c.

    De aanvrager heeft een financieel probleem veroorzaakt door hoge energielasten.

  • 2.

    De aanvrager kan middels een begroting, liquiditeitsprognose en onderbouwing aantonen dat een financieel probleem voor de aanvrager bestaat en dat:

  • a.

    Dit probleem wordt veroorzaakt door hoge energielasten;

  • b.

    Door de gestegen energiekosten kan aanvrager de hoofdactiviteit niet of slechts gedeeltelijk uit voeren en is aanvrager in financiële problemen geraakt dan wel dreigt deze in financiële problemen te geraken met continuïteitsproblemen tot gevolg;

  • c.

    De organisatie op 31 december 2021 een financieel gezonde organisatie was;

  • d.

    De subsidieaanvrager toont aan gestuurd te hebben op het beperken van de energiekosten;

  • e.

    Reserves (exclusief bestemmingsreserves) van de maatschappelijke instelling zijn afgenomen of gaan afnemen tot maximaal 10% van de jaarlijkse inkomsten;

  • f.

    Er geen sprake is van een andere voorliggende overheidsvoorziening waarop aanspraak gemaakt kan worden die passend en toereikend is.

  • 3.

    Subsidie kan worden aangevraagd vanaf de dag na bekendmaking van deze subsidieregeling tot 1 april 2023.

  • 4.

    De aanvragen voor de subsidieregeling worden op basis van volgorde van indienen beoordeeld.

 

Artikel 5. Subsidiebedrag- en plafond

  • 1.

    Het toe te kennen subsidiebedrag bedraagt maximaal het verschil tussen de energielasten 2021 en de (te verwachten) energielasten tussen 1 november 2022 en 1 april 2023, naar rato. Daarbij geldt dat:

  • a.

    De subsidie wordt eenmalig verleend.

  • b.

    De subsidie wordt als voorschot verstrekt. Na beoordeling van de werkelijke energiekosten 2022 – 2023, als verantwoording, vindt de definitieve vaststelling plaats.

  • 2.

    Subsidie kan worden aangevraagd tot het moment dat het beschikbare subsidieplafond is bereikt of tot het moment dat deze subsidieregeling wordt ingetrokken.

  • 3.

    Voor de subsidie als bedoeld in deze regeling geldt een subsidieplafond van € 3.000.000.

  • 4.

    Aanvragen die na de onder de in artikel 5, tweede lid aangegeven periode worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

  • 5.

    Indien een aanvraag subsidiabel wordt bevonden maar het subsidieplafond bereikt is, wordt de aanvraag geweigerd en waar mogelijk naar alternatieven gezocht.

  • 6.

    Het college kan besluiten het budgetplafond, als bedoeld in het derde lid te verhogen, mits passend binnen het budgettaire kader.

 

Artikel 6. Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 8 van de NKS kan de subsidie in ieder geval geweigerd worden indien:

  • a.

    Niet voldaan is aan de eisen en criteria genoemd in deze regeling.

  • b.

    Het subsidieplafond genoemd in artikel 5, derde lid is bereikt.

  • c.

    De maatschappelijke instelling een winstoogmerk heeft.

  • d.

    De maatschappelijke instelling een ziekenhuis is.

  • e.

    De maatschappelijke instelling ook zonder financiële steun van de gemeente kan blijven bestaan.

 

Artikel 7. Bij de aanvraag in te dienen stukken

De subsidie wordt digitaal aangevraagd door middel van een volledig ingevuld en digitaal rechtsgeldig ondertekend aanvraagformulier. Dit formulier is te vinden op de gemeentelijke website.

  • 1.

    Samen met de aanvraag moet ook digitaal aangeleverd worden:

  • a.

    Een jaarrekening 2021;

  • b.

    Een begroting 2022 en 2023;

  • c.

    Een specificatie van de afgesloten contracten en jaarnota(’s) voor energielasten in relatie tot eerdere contracten zodat inzicht ontstaat in de prijsontwikkeling en stijging van de lasten of een specificatie van de verhuurder van onroerend goed wanneer (hogere) energielasten direct doorbelast worden in de huurverhoging;

  • d.

    Een actuele liquiditeitsprognose over 2022. Met hierbij een toelichting waaruit blijkt dat als gevolg van de energiecrisis in 2022 een financieel probleem is ontstaan, zoals bedoeld in deze regeling.

  • 2.

    Als het de eerste keer is dat een subsidieaanvraag wordt ingediend moet tevens worden aangeleverd:

  • a.

    Een actueel rekeningafschrift;

  • b.

    De meest recente statuten indien de maatschappelijke instelling een vereniging of een stichting is;

  • c.

    Een actueel uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel indien de maatschappelijke instelling daar ingeschreven staat.

 

Artikel 8. Verplichtingen en verantwoording subsidieontvanger

  • Onverminderd het bepaalde in artikel 11 van de NKS gelden de volgende verplichtingen:

  • 1.

    Bij een besluit tot subsidieverlening worden aan de subsidieontvanger in ieder geval de volgende verplichtingen opgelegd:

  • a.

    De subsidieontvanger verleent alle medewerking aan evaluatie en monitoring.

  • b.

    De subsidieontvanger meldt onmiddellijk iedere relevante wijziging ten opzichte van de gegevens die bij de aanvraag zijn overlegd. Wanneer blijkt dat de aanvrager alsnog subsidie of een bijdrage voor energiekosten in een andere vorm ontvangt of als een eerder ingediend bezwaar over een dergelijke subsidie/bijdrage gegrond wordt verklaard, is de aanvrager verplicht om dit te melden bij de gemeente. Indien alsnog een subsidie of bijdragen wordt toegekend kan de gemeente besluiten om de verleende subsidie (gedeeltelijk) in te trekken of te herzien en de te veel of ten onrechte verstrekte subsidie terug te vorderen.

 

Artikel 9. Hardheidsclausule

  • Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van NKS en/of het bepaalde in deze regeling, indien een strikte toepassing daarvan zal leiden tot een onevenredige benadeling van de aanvrager of subsidieontvanger.

 

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Subsidieregeling noodmaatregelen energiecrisis maatschappelijke instellingen 2022.

 

 

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 6 december 2022.

de gemeentesecretaris

A.P.W. van de Klift

de burgemeester

H.M.F. Bruls