Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Wijk bij Duurstede

Beleidsregels handhaving zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil gemeente Wijk bij Duurstede 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWijk bij Duurstede
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels handhaving zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil gemeente Wijk bij Duurstede 2022
CiteertitelBeleidsregels handhaving zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil gemeente Wijk bij Duurstede 2022
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-12-2022nieuwe regeling

18-10-2022

gmb-2022-546731

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels handhaving zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil gemeente Wijk bij Duurstede 2022

In artikel 10 van de Afvalstoffenverordening Wijk bij Duurstede 2022 is bepaald dat het verboden is om anders dan op de voorgeschreven wijze afval ter inzameling aan te bieden. In artikel 15 is bepaald dat het verboden is om zwerfafval in de openbare ruimte (anders dan in de prullenbak) achter te laten.

 

Deze beleidsregels zijn bedoeld voor de uitvoering van de handhaving bij overtreding bij bovengenoemde bepalingen.

 

Verkeerd aanbieden van huisvuil of weggooien van zwerfafval - heterdaad

Bij het op heterdaad ontdekken van te vroeg, te laat of op onjuiste wijze aanbieden van afvalstoffen wordt een bestuurlijke boete toegepast én wordt de overtreder gesommeerd de overtreding (zoveel als mogelijk) ongedaan te maken. De toezichthouder maakt een proces-verbaal op van wat hij heeft gezien en gehoord.

 

De bestuurlijke boete is een besluit van het bevoegd gezag. In de brief waarin het besluit wordt medegedeeld moet onder meer staan:

  • wat er feitelijk is geconstateerd;

  • waar en wanneer dit is geconstateerd (locatie, datum en tijd);

  • welke bepaling daarmee is overtreden;

  • wie de overtreder is;

  • het bedrag van de bestuurlijke boete;

  • wanneer de bestuurlijke boete uiterlijk moet worden betaald;

  • de rechtsmiddelen die tegen de bestuurlijke boete open staan (bezwaar).

De hoogte van de bestuurlijke boetes is als volgt:

 

Achterlaten van zwerfafval in de openbare ruimte € 150,-

Het onjuist ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen € 100,- 1

 

Verkeerd aanbieden van afval – buiten heterdaad

Als er geen sprake is van een heterdaadsituatie, wordt het verkeerd aangeboden afval door de gemeente opgeruimd. Daarmee wordt stankoverlast en het aantrekken van ongedierte voorkomen. In het aangeboden afval wordt bekeken of de overtreder kan worden achterhaald, bijvoorbeeld omdat er een naam of een adres op één van de afvalstukken staat of als met behulp van een getuige kan met zekerheid worden vastgesteld wie de overtreder is. Als de overtreder kan worden achterhaald, worden de kosten vervolgens op hem of haar verhaald.

 

Het opruimen van het afval door de gemeente is een vorm van spoedeisende bestuursdwang. Deze bevoegdheid heeft het college op grond van artikel 5:31 lid 2 van de Algemene wet bestuursrecht. Op grond van artikel 5:25 worden de kosten van het toepassen van de bestuursdwang op de overtreder verhaald. Dat betekent dat er twee besluiten moeten worden genomen:

  • -

    de bestuursdwangbeschikking: het achteraf bevestigen van het toepassen van de bestuursdwang;

  • -

    de kostenverhaalsbeschikking: het verhalen van de kosten voor het toepassen van bestuursdwang.

De kosten van de bestuursdwang worden als volgt berekend:

  • 1.

    Bij een kleine hoeveelheid regulier restafval (maximaal drie vuilniszakken of een vergelijkbare hoeveelheid) wordt € 150,- in rekening gebracht doormiddel van een last onder dwangsom. Dit is het bedrag dat het de gemeente kost aan inzet van personeel en materiaal om het afval zelf te verwijderen.

  • 2.

    Bij een grotere hoeveelheid regulier restafval of bij een soort afval dat op specifieke wijze moet worden afgevoerd (bijvoorbeeld drugsafval of ander chemisch afval), worden de volledige kosten in rekening gebracht. Dit betreft de uren van de toezichthouders, jurist en de financiële medewerker die ingezet moeten worden vanaf het aantreffen van het afval tot het einde van het verwerken van het afval, alsmede de inzet van andere partijen die ingezet moeten worden om het afval te verwijderen. Ook de uren die nodig zijn om het besluit achteraf op schrift te stellen worden in rekening gebracht.

Ook van toepassing op geactualiseerde Afvalstoffenverordening

Dit beleid is ook van toepassing op het achterlaten van zwerfafval in de openbare ruimte en het onjuist ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen als deze overtreding(en) in een nieuwe Afvalstoffenverordening van de gemeente Wijk bij Duurstede worden opgenomen.

 

Hardheidsclausule

Als toepassing van deze beleidsregel voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen, kan gemotiveerd van deze beleidsregel worden afgeweken.

 

Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving zwerfafval en verkeerd aanbieden huisvuil gemeente Wijk bij Duurstede 2022”.

Burgemeester en wethouders van Wijk bij Duurstede, 18 oktober 2022

Rob Brekelmans

Gemeentesecretaris

Iris Meerts

Burgemeester


1

Maximale hoogte van de boetes op grond van Besluit bestuurlijke boete overlast in de openbare ruimte