Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nunspeet

Beleidsregels begraven gemeente Nunspeet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNunspeet
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels begraven gemeente Nunspeet
CiteertitelBeleidsregels begraven gemeente Nunspeet
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBeleidsregels begraven

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023Nieuwe regeling

23-11-2022

gmb-2022-545913

45377

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels begraven gemeente Nunspeet

Besluit van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet tot vaststelling van beleidsregels voor de uitvoering van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;

 

overwegende dat het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet, omdat in een aantal artikelen van deze verordening een nadere uitwerkingsbevoegdheid is neergelegd bij het college van burgemeester en wethouders;

 

overwegende dat meerdere uitvaartondernemingen gelegenheid gegeven is tot inspraak op deze beleidsregels, waarvan ook gebruik is gemaakt;

 

b e s l u i t:

 

I vast te stellen de volgende Beleidsregels begraven gemeente Nunspeet:

 

 

Beleidsregel 1 Tijden van begraven en asbezorging

Uitwerking van artikel 11 2e lid van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

  • 1.

    Tussen twee begravingen zit een tijdsruimte van drie uur.

  • 2.

    De begraaftijden zijn, per begraafplaats, 11.30 uur, 14.30 uur.

  • 3.

    Op zaterdagen kan er slechts om 14.30 uur begraven worden als het voorgaande tijdstip niet beschikbaar is.

 

Beleidsregel 2 Aantal bijzettingen in particuliere graven

Uitwerking van artikel 12 lid 2 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

Een bijzondere situatie is van toepassing indien in het betreffende graf een persoon wordt bijgezet als bedoeld in artikel 27 van de verordening.

 

Beleidsregel 3 Afmetingen van particuliere en algemene graven

Uitwerking artikel 12 lid 2 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

 

Beleidsregel 4 Aantal bijzettingen in algemene graven

Uitwerking van artikel 13 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

 

Beleidsregel 5 voorwaarden grafbedekking

Uitwerking van artikel 21 lid 3 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

  • 1.

    De aanvraag voor het hebben van grafbedekking bevat:

    • a.

      Een ontwerptekening van de grafbedekking die vermeld:

      • Een boven, voor- en zijaanzicht met alle hoogte-, breedte-, dikte- en lengtematen;

      • De tekst en figuratie;

    • b.

      De afmetingen van de grafbedekking;

    • c.

      Het materiaal waaruit de grafbedekking bestaat;

    • d.

      De constructie waaruit de grafbedekking bestaat;

    • e.

      De contactgegevens en de handtekening van de rechthebbende.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de vergunning weigeren indien:

    • a.

      De grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;

    • b.

      De vastgestelde maximale afmetingen van de grafbedekking worden overschreden;

    • c.

      De duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;

    • d.

      De constructie van de grafbedekking ondeugdelijk is;

    • e.

      De tekst en/of figuratie discriminerend of anderszins aanstootgevend is.

 

Beleidsregel 6 Voorwaarden tijdelijk grafbedekking

Uitwerking van artikel 21 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

  • 1.

    Voor het plaatsen van tijdelijke grafbedekking die naar zijn aard niet vast met de grond verbonden is, voor een periode van maximaal een jaar, is geen vergunning nodig als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a.

      Het plaatsen van de tijdelijke grafbedekking wordt door de rechthebbende vooraf schriftelijk gemeld bij de beheerder van de begraafplaats;

    • b.

      In de schriftelijke melding is opgenomen dat de grafbedekking uiterlijk binnen 1 jaar na plaatsing wordt verwijderd door de rechthebbende en ingeval de rechthebbende nalatig is om de tijdelijke grafbedekking tijdig te verwijderen de beheerder de tijdelijke grafbedekking op kosten van de melder mag verwijderen en afvoeren;

    • c.

      De afmetingen van een tijdelijke grafbedekking maximaal 200 cm lengte, 85 cm breedte en 30 cm hoogte zijn.

  • 2.

    De melding voor het hebben van tijdelijke grafbedekking bevat:

    • a.

      Een ontwerptekening van de grafbedekking;

    • b.

      De tekst en figuratie;

    • c.

      De afmetingen van de grafbedekking;

    • d.

      Het materiaal waaruit de grafbedekking bestaat;

    • e.

      De constructie waaruit de grafbedekking bestaat;

    • f.

      De contactgegevens en de handtekening van de rechthebbende.

  • 3.

    Een melding wordt binnen tien werkdagen beoordeeld en het resultaat wordt aan de melder kenbaar gemaakt.

  • 4.

    Het college kan de beoordeling van de melding voor ten hoogste tien werkdagen verdagen.

  • 5.

    Het college van burgemeester en wethouders kan de plaatsing van de grafbedekking weigeren indien:

    • a.

      De grafbedekking afbreuk doet aan het aanzien van de begraafplaats;

    • b.

      De vastgestelde maximale afmetingen van de grafbedekking worden overschreden;

    • c.

      De duurzaamheid van de materialen onvoldoende is;

    • d.

      De tekst en/of figuratie discriminerend of anderszins aanstootgevend is.

 

Beleidsregel 7 Afmetingen van grafbedekking

Uitwerking van artikel 21 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

 

Beleidsregel 8 grafbeplanting

Uitwerking van artikel 23 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

  • 1.

    De oppervlakte van een particulier graf kan door de rechthebbende worden beplant met gewassen die de voor het graf beschikbare oppervlakte niet overschrijden of die door snoeien binnen de oppervlakte kunnen worden gehouden.

  • 2.

    De hoogte van de beplanting mag de voor het gedenkteken voorgeschreven hoogte op het graf van 1,5 meter niet overschrijden.

  • 3.

    Ingeval de beplanting de in lid 1 en lid 2 genoemde oppervlakte of hoogte overschrijden, kan de beheerder deze beplanting besnoeien of indien besnoeiing naar de aard van de beplanting niet mogelijk is verwijderen, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.

  • 4.

    Op een graf kunnen potplanten en bloemen in vazen worden geplaatst.

  • 5.

    Het is toegestaan op een graf lossen bloemen of kransen te leggen.

  • 6.

    Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen, wanneer zij verwelkt zijn, door de beheerder worden verwijderd en afgevoerd.

  • 7.

    Potten, vazen of andere voorwerpen die zich buiten de voor het graf beschikbare oppervlakte bevinden kunnen van gemeentewege verwijderd en afgevoerd worden, zonder dat de gemeente tot enige vergoeding verplicht is.

  • 8.

    Het is toegestaan om buiten de oppervlakte van het graf in een rand van 15 cm om het graf grind met een diameter van 0,8 cm aan te brengen. Ingeval het grind verwijderd moeten worden wegens een bijzetting in het betreffende of naast gelegen graf dan is de gemeente is niet gehouden tot enige vergoeding. In dit geval zal de gemeente zoveel als redelijkerwijs mogelijk is het bestaande grind weer terugplaatsen.

 

Beleidsregel 9 Opgravingen en ruimen

Uitwerking van artikel 27 van de Beheerverordening begraafplaatsen gemeente Nunspeet:

Het gemotiveerde verzoek van een rechthebbende om opgraving van een lijk en/of het ruimen van een graf, urnengraf of urnennis wordt ingewilligd als:

  • 1.

    De wettelijke grafrusttermijn van tien jaar is verstreken.

  • 2.

    Voor een graf schriftelijke toestemming tot bijzetting in een ander graf van een beheerder van een begraafplaats verkregen is.

  • 3.

    Als voor een urnengraf of urnennis schriftelijke toestemming om de asbus elders bij te zetten verkregen is. Ingeval het verzoek inhoud om de as te doen verstrooien is deze geen toestemming niet vereist.

  • 4.

    Bij een opgraving en ruiming van een graf, genoemd onder 2, omwille van de hygiëne en piëteit de volgende voorschriften in acht worden genomen:

    • a.

      De rechthebbende overlegt een door ons goed te keuren plan van aanpak hoe de werkzaamheden worden uitgevoerd. In dit plan is in ieder geval opgenomen:

      • i.

        Dat stoffelijke resten opnieuw geborgen worden in een kist of ander lijkomhulsel.

      • ii.

        Dat overblijfsels van de opgegraven kist, kistbekleding en kleding in de nieuwe kist worden geborgen of anderszins op een deugdelijke wijze worden vernietigd.

      • iii.

        Hoe omgegaan wordt met het grafmonument en aangegeven is of er mogelijk asbest is verwerkt in de dekplaat.

      • iv.

        Dat, alleen tijdens het transport ten behoeve van de herbegrafenis, gebruik gemaakt zal worden van een lucht- en vloeistofdichte kist.

      • v.

        Dat de herbegrafenis op de dag van opgraving zal plaatsvinden.

    • b.

      Rond de plaats van opgraving wordt voor de aanvang van de werkzaamheden een scherm geplaatst dat het zicht op de werkzaamheden ontneemt.

    • c.

      Dat alle werkzaamheden verbonden aan de opgraving worden uitgevoerd door hiertoe bevoegde personen, die over voldoende deskundigheid beschikken en beschermende veiligheidskleding dragen i.v.m. eventueel besmettingsgevaar en bescherming van de luchtwegen.

  • 5.

    De beheerder van de begraafplaats toezicht houdt gedurende de werkzaamheden.

  • 6.

    De werkzaamheden, in verband met eventuele bezoekers op de begraafplaats, vóór 09.00 uur zijn afgerond.

  • 7.

    Ingestemd wordt dat alle uit de hierboven genoemde werkzaamheden voortvloeiende kosten voor rekening komen van de rechthebbende, inclusief de kosten van het toezicht van de beheerder van de begraafplaats.

 

II Deze beleidsregels treden inwerking op 1 januari 2023.

 

III Deze beleidsregels worden aangehaald als Beleidsregels begraven gemeente Nunspeet.

 

Aldus vastgesteld door college van burgemeester en wethouders van Nunspeet in de vergadering van 29 november 2022

De secretaris, de voorzitter,