Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Instructie voor de griffier van de gemeente Krimpenerwaard 2022 |
Citeertitel | Instructie voor de griffier van de gemeente Krimpenerwaard 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Instructie voor de griffier van de gemeente Krimpenerwaard 2019.
artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2022 | nieuwe regeling | 01-11-2022 |
Artikel 1 Taken griffier1
De griffier fungeert als aanspreekpunt bij vragen en verzoeken van derden over raadsaangelegenheden; draagt zorg voor de organisatie en facilitering van raadsbrede activiteiten richting bevolking, waaronder wijkbezoeken, inspreekavonden e.d. en onderhoudt contacten met vertegenwoordigers van de lokale samenleving, bedrijven, instellingen, media en burgers.
De griffier adviseert over de rol, functie en positie van de gemeenteraad en de raadscommissies in het lokale politiek-bestuurlijke besluitvormingsproces, doet voorstellen aan het presidium en de raad over doorontwikkeling van de duale bestuurspraktijk en stemt deze voorstellen af met het college en de ambtelijke organisatie, stelt verbetertrajecten voor inzake bestuurlijke vernieuwing, strategische ontwikkeling van de gemeente en strategisch-bestuurlijk ambtelijke projecten.
Artikel 3 Voorbereiding en verloop vergaderingen
De griffier ondersteunt de voorzitters van de raad, commissies en andere overleggen die uit naam van de raad plaatsvinden bij een gedegen voorbereiding en een goed verloop van vergaderingen.
Artikel 4 Aanwezigheid en verslaglegging vergaderingen
De griffier is aanwezig bij de raadsvergaderingen en draagt zorg voor het tijdig ter beschikking stellen aan raadsleden van de voorlopige agenda’s, verslagen/besluitenlijsten en overige stukken voor vergaderingen die onder verantwoordelijkheid van de agendacommissie en/of het presidium worden belegd.
Artikel 7 Uitvoering A3-werkplan
De griffier ziet toe op een zorgvuldige uitvoering van de taken van de griffie zoals aangegeven in het A3-werkplan dat in overleg met de werkgeverscommissie van de raad wordt vastgesteld.
De griffier draagt er zorg voor dat haar vervanging tijdens verlof of afwezigheid vanwege andere redenen adequaat geregeld is. Bij afwezigheid van de griffier treedt de door de raad aangewezen plaatsvervangend griffier in haar plaats.
Artikel 10 Uitleg van deze instructie en overige omstandigheden
In gevallen waarin deze instructie niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de instructie, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de werkgeverscommissie en/of de voorzitter van de raad.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard,
gehouden op 1 november 2022.
de griffier,
dr. M-L van Muijen
de voorzitter,
P. Bouvy - Koene
Artikel 107a lid 2 Gemeentewet schrijft voor dat de raad in een instructie nadere regels stelt over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
In de onderliggende instructie is de werkwijze, zoals deze in de praktijk gevolgd wordt, vastgelegd. Bij het opstellen ervan is rekening gehouden met het BOB-besluitvormingsmodel dat per 1 januari 2020 is ingevoerd. Bij het opstellen van deze instructie is gebruik gemaakt van de modelverordening van de VNG en het advies van de Commissie Belangenbehartiging van de VvG.
In dit artikel wordt de griffier gepositioneerd als de eerste adviseur van de gemeenteraad. Het gaat dus niet alleen om secretariële ondersteuning, maar ook om inhoudelijke en strategische ondersteuning zoals bedoeld in lid 2. In lid 3/4 wordt geregeld dat de griffier een belangrijke rol speelt in de informatievoorziening naar de raad toe. De griffier kan hierbij ten behoeve van de raad optreden als intermediair tussen de raad enerzijds en het college en de burgemeester anderzijds. In diverse andere verordeningen worden taken aan de griffier toebedeeld. In lid 7 wordt daar kortheidshalve naar verwezen. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan bepalingen uit het reglement van orde voor de raad, de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning, de verordening op de werkgeverscommissie en de verordening op het onderzoeksrecht van de raad (artikel 155a Gemeentewet).
De griffier heeft daarnaast de taak de griffie te managen en leiding te geven aan de griffiemedewerkers. De griffier is linking-pin tussen de raad, college, de ambtelijke organisatie en in de driehoek. De griffier onderhoudt externe contacten en communicatie met de (lokale)samenleving. De griffier heeft een signaalfunctie ten aanzien van bestuurlijke vernieuwing.
Artikel 2 Agendering vergaderingen
In artikel 19 Gemeentewet wordt nog steeds gesproken over de burgemeester die de oproeping voor de raad verzendt. In onze gemeente wordt gewerkt met een presidium dat zich bezighoudt met de agendering voor de bijeenkomsten van de raad. Het is vanzelfsprekend dat de griffier bij deze commissie aanwezig is en deze ondersteunt.
Artikel 3 Voorbereiding en verloop vergaderingen
Artikel 107 b Gemeentewet schrijft voor dat de griffier in de vergaderingen van de raad aanwezig is. De griffier of een van diens vervanger treedt daarnaast ook op tijdens andere vergaderingen als ambtelijk ondersteuner van de voorzitter.
Artikel 4 Secretariaat en verslaglegging
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een toezeggingenlijst. Het gaat hierbij om toezeggingen die tijdens een raadsvergadering door het college aan de raad worden gedaan.
Artikel 5 Communicatie van en voor de raad
De raad vertegenwoordigt alle inwoners van de gemeente. Het is van belang dat inwoners ook worden geïnformeerd omtrent hetgeen zich in en rondom de raad afspeelt. De griffier draagt hier zorg voor, bijvoorbeeld door het schrijven van een beknopt publieksvriendelijk verslag voor in de krant, door het publiceren van raadsagenda’s en raadsvoorstellen op internet e.d. Communicatie door de griffier vindt altijd plaats namens de gehele raad. Inwoners en instellingen kunnen op hun beurt ook interesse tonen in de raad. De griffier verstrekt informatie over de werkwijze van de raad en de mogelijkheden tot burgerparticipatie.
De griffier ondersteunt de gemeenteraad onder meer door afstemmingsoverleggen te voeren met de burgemeester, de gemeentesecretaris, directie en management. Met de voorzitters van de raadscommissies kan de griffier zo nodig ook contacten onderhouden evenals met de (voorzitters van) de audit- en de rekenkamercommissie en de accountant. De griffier is deelnemer aan de overleggen van de Griffierskring Midden-Holland en diverse andere gremia in Midden-Hollandverband.
De griffier is in bepaalde mate volgend ten opzichte van de raad. De griffier stelt het zogenaamde A3-plan op, dit is het spoorboekje van de griffie voor een bepaald jaar. Er is een aantal specifieke trajecten die nader kunnen worden omschreven in dit plan. Er kunnen zaken in worden opgenomen als de gemeenteraadsverkiezingen, grote projecten, de uitrol van bepaalde projecten e.d. Het wordt voor vaststelling besproken met de werkgeverscommissie De werkgeverscommissie treedt namens de raad op als werkgever (opdrachtgever) voor de griffier.
De Gemeentewet bepaalt in artikel 107 dat de raad de griffier benoemt en ontslaat. Ten aanzien van het personeel op de griffie is in artikel 107 e lid 2 bepaald dat de raad bevoegd is de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen en te ontslaan. De gemeenteraad is dus het bevoegd gezag. In de verordening op de werkgeverscommissie worden nadere regels gesteld over de wijze waarop de griffier verantwoording aflegt aan de raad.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel wordt geregeld op welke wijze om dient te worden gegaan met onvoorziene situaties. In de regel vindt er overleg plaats tussen de werkgeverscommissie, de griffier en/of de burgemeester als voorzitter van de raad. Zonodig worden de fractievoorzitters en/of de agendacommissie vervolgens geïnformeerd. In lid 2 wordt de datum inwerkingtreding geregeld.