Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022 |
Citeertitel | Verordening werkgeverscommissie gemeente Krimpenerwaard 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2020.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2022 | nieuwe regeling | 01-01-2022 |
De raad van de gemeente Krimpenerwaard;
Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren 2020, de Ambtenarenwet 2017 en de artikelen 83, lid 1, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
Besluit vast te stellen de Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022
Artikel 5. Ondersteuning van de commissie
De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over P&O-ondersteuning.
De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.
De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks - door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden.
Artikel 11. Overige omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard,
gehouden op 1 november 2022.
de griffier,
dr. M-L van Muijen
de voorzitter,
P. Bouvy - Koene
De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling (een diversiteit aan politieke partijen) van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een (werkgevers)commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Deze commissie is gebaseerd op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet en bestaat uitsluitend uit raadsleden. Deze “werkgeverscommissie” zal door zijn omvang sneller in de gelegenheid zijn personele besluiten te nemen die over het algemeen behoren tot het dagelijkse werkgeverschap, inclusief het uitvoeren van de CAO Gemeenten en het personeelshandboek. Niet alle te nemen besluiten, zoals bijvoorbeeld een verlofaanvraag, een werktijdenregeling lenen zich voor agendering in de gemeenteraad, alleen al omdat de agenda en de vergadering, nog afgezien van de privacyaspecten, daardoor te veel zouden worden belast.
Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie
In artikel 2 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie namens de raad ten aanzien van de griffier alle taken en bevoegdheden vervult die voortvloeien uit het werkgeverschap, met uitzondering van een aantal nader genoemde onderwerpen. De griffier oefent in mandaat het werkgeverschap uit namens de raad en de werkgeverscommissie over de overige op de griffie werkzame medewerkers. De keuze om de griffier op te laten treden namens de werkgeverscommissie en de raad is gelegen in de beperking van de bevoegdheden die de werkgeverscommissie heeft, anders dan de raad. De werkgeverscommissie kan de griffier niet zelfstandig benoemen, ontslaan en disciplinaire maatregelen opleggen. Die bevoegdheid blijft bij de raad net als voor het overige personeel. De griffier moet deze bevoegdheden wel kunnen uitoefenen ten aanzien van griffiepersoneel in overleg met het team P&O. Overigens is het vanzelfsprekend dat de griffier bij het inzetten van de aan haar in de verordening gemandateerde bevoegdheden, zeker als deze al dan niet voorziene grote financiële of andere gevolgen hebben, voorafgaand overleg voert met de werkgeverscommissie.
Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie
Door de verantwoordelijkheid van het werkgeverschap van de griffie onder te brengen in een werkgeverscommissie en bij de griffier voor wat betreft de overige op de griffie werkzame medewerkers, is gewaarborgd dat de personele aangelegenheden (incl. arbeidsverhoudingen) niet uitsluitend de juiste, maar vooral ook voldoende aandacht krijgen. Het succesvol werken met een werkgeverscommissie staat of valt met de benoeming van leden in zo’n commissie. die een bepaalde affiniteit hebben op het gebied van personele aspecten.
Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester en de andere collegeleden geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie mag uitsluitend bestaan uit raadsleden. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid, maar wel technisch voorzitter en adviseur. Aan een “goede” samenstelling dient dus de nodige aandacht te worden besteed. Gezien de omvang van de raad en het aantal fracties is een bestuurscommissie bestaande uit vier leden voldoende. Voorgesteld wordt de voorzitter van deze commissie te benoemen aangevuld met nog drie raadsleden. Afhankelijk van wie er voorzitter wordt, worden één of twee leden uit de coalitie en de oppositie benoemt. Er moet dus een even verdeling van coalitie en oppositie zijn. Het verdient natuurlijk wel aanbeveling dat de raadsvoorzitter, frequent gesprekspartner van de griffier, in voorkomende gevallen op verzoek als adviseur aan de bespreking in de werkgeverscommissie deelneemt.
Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen
In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen veelal personele aangelegenheden aan de orde. Om privacygevoelige redenen ligt het dan ook voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Dit geldt ook voor de agenda, de stukken en de besluitenlijsten, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de niet openbare stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijke bevoegde orgaan is. Dit neemt niet weg dat ook de raadsleden die kennisnemen van de stukken hier vanwege privacyaspecten vertrouwelijk mee om dienen te gaan.
De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen in de persoon van de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem en zijn organen te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgevers commissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.