Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpenerwaard

Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpenerwaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie gemeente Krimpenerwaard 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2020.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Ambtenarenwet 2017
  2. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 107 van de Gemeentewet
  4. artikel 107a van de Gemeentewet
  5. artikel 107b van de Gemeentewet
  6. artikel 107d van de Gemeentewet
  7. artikel 107e van de Gemeentewet
  8. artikel 156 van de Gemeentewet
  9. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  10. Wet normalisering rechtspositie ambtenaren
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-12-2022nieuwe regeling

01-01-2022

gmb-2022-544456

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022

De raad van de gemeente Krimpenerwaard;

Gelet op de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren 2020, de Ambtenarenwet 2017 en de artikelen 83, lid 1, 107 tot en met 107e en 156 van de Gemeentewet en titel 10.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit vast te stellen de Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad aangewezen functionaris.

  • b.

    Griffie: de organisatie die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het werkgeverschap van de raad valt bestaande uit de griffier en de bij de griffie werkzame werknemers;

  • c.

    Werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan het werkgeverschap van de griffie is gedelegeerd.

Artikel 2. Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie oefent namens de gemeenteraad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffie, zoals die door de gemeenteraad aan haar zijn gedelegeerd, met uitzondering van het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoort ook de voorbereiden, vaststellen en uitvoeren van de overige tot het werkgeverschap van de gemeenteraad behorende beslissingen op grond van het personeelshandboek.

  • 3.

    Het op 12 april 2022 vastgestelde personeelshandboek van de gemeente Krimpenerwaard inclusief toekomstige wijzigingen geldt voor de griffier en de ambtenaren van de griffie.

  • 4.

    Voor de griffier en de ambtenaren van de griffie wordt in het personeelshandboek met “de werkgever” bedoeld en gelezen “de gemeenteraad”.

  • 5.

    De griffier oefent namens de raad en de werkgeverscommissie in mandaat het werkgeverschap uit over de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

Artikel 3. Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter en drie andere leden uit de raad, bij voorkeur evenredig verdeeld over de coalitie en de oppositie; de commissie wijst uit zijn midden één van de drie leden aan als plaatsvervangend voorzitter.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling gaan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad: beëindiging treedt dan onmiddellijk in;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4.

    De voorzitter van de raad wordt uitgenodigd in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en op te treden als informant/adviseur.

Artikel 4. Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 5. Ondersteuning van de commissie

De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de gemeentesecretaris afspraken over P&O-ondersteuning.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    Er wordt gestreefd naar unanieme besluitvorming. In uitzonderingsgevallen worden besluiten genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de voorzitter en leden zoals bedoeld in artikel 3.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter, dan wel bij diens afwezigheid de plaatsvervangend voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    Tegen beslissingen van de werkgeverscommissie is privaatrechtelijke rechtsbescherming mogelijk. Daarnaast kan de griffier zich in voorkomende gevallen verstaan met het presidium.

Artikel 7. Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8. Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert - vanuit privacyoverwegingen - in beslotenheid, maar kan openbare - informatieve - vergaderingen beleggen.

  • 2.

    De agenda, de daarop betrekking stukken en de besluitenlijsten zijn niet openbaar, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 9. Vergaderfrequentie

  • 1.

    De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

  • 2.

    De griffier kan de werkgeverscommissie verzoeken bijeen te komen.

Artikel 10. Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, jaarlijks - door tussenkomst van het fractievoorzittersoverleg - verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden.

Artikel 11. Overige omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 12. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking een dag na bekendmaking onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening Werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2020’.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: ‘Verordening werkgeverscommissie gemeente Krimpenerwaard 2022’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard,

gehouden op 1 november 2022.

de griffier,

dr. M-L van Muijen

de voorzitter,

P. Bouvy - Koene

TOELICHTING

ALGEMEEN

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling (een diversiteit aan politieke partijen) van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een (werkgevers)commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Deze commissie is gebaseerd op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet en bestaat uitsluitend uit raadsleden. Deze “werkgeverscommissie” zal door zijn omvang sneller in de gelegenheid zijn personele besluiten te nemen die over het algemeen behoren tot het dagelijkse werkgeverschap, inclusief het uitvoeren van de CAO Gemeenten en het personeelshandboek. Niet alle te nemen besluiten, zoals bijvoorbeeld een verlofaanvraag, een werktijdenregeling lenen zich voor agendering in de gemeenteraad, alleen al omdat de agenda en de vergadering, nog afgezien van de privacyaspecten, daardoor te veel zouden worden belast.

 

ARTIKELGEWIJS

 

Artikel 2 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 2 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie namens de raad ten aanzien van de griffier alle taken en bevoegdheden vervult die voortvloeien uit het werkgeverschap, met uitzondering van een aantal nader genoemde onderwerpen. De griffier oefent in mandaat het werkgeverschap uit namens de raad en de werkgeverscommissie over de overige op de griffie werkzame medewerkers. De keuze om de griffier op te laten treden namens de werkgeverscommissie en de raad is gelegen in de beperking van de bevoegdheden die de werkgeverscommissie heeft, anders dan de raad. De werkgeverscommissie kan de griffier niet zelfstandig benoemen, ontslaan en disciplinaire maatregelen opleggen. Die bevoegdheid blijft bij de raad net als voor het overige personeel. De griffier moet deze bevoegdheden wel kunnen uitoefenen ten aanzien van griffiepersoneel in overleg met het team P&O. Overigens is het vanzelfsprekend dat de griffier bij het inzetten van de aan haar in de verordening gemandateerde bevoegdheden, zeker als deze al dan niet voorziene grote financiële of andere gevolgen hebben, voorafgaand overleg voert met de werkgeverscommissie.

 

Artikel 3 Samenstelling werkgeverscommissie

Door de verantwoordelijkheid van het werkgeverschap van de griffie onder te brengen in een werkgeverscommissie en bij de griffier voor wat betreft de overige op de griffie werkzame medewerkers, is gewaarborgd dat de personele aangelegenheden (incl. arbeidsverhoudingen) niet uitsluitend de juiste, maar vooral ook voldoende aandacht krijgen. Het succesvol werken met een werkgeverscommissie staat of valt met de benoeming van leden in zo’n commissie. die een bepaalde affiniteit hebben op het gebied van personele aspecten.

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester en de andere collegeleden geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie mag uitsluitend bestaan uit raadsleden. Dit is volledig in lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid, maar wel technisch voorzitter en adviseur. Aan een “goede” samenstelling dient dus de nodige aandacht te worden besteed. Gezien de omvang van de raad en het aantal fracties is een bestuurscommissie bestaande uit vier leden voldoende. Voorgesteld wordt de voorzitter van deze commissie te benoemen aangevuld met nog drie raadsleden. Afhankelijk van wie er voorzitter wordt, worden één of twee leden uit de coalitie en de oppositie benoemt. Er moet dus een even verdeling van coalitie en oppositie zijn. Het verdient natuurlijk wel aanbeveling dat de raadsvoorzitter, frequent gesprekspartner van de griffier, in voorkomende gevallen op verzoek als adviseur aan de bespreking in de werkgeverscommissie deelneemt.

 

Artikel 8 Beslotenheid van vergaderingen

In vergaderingen van de werkgeverscommissie komen veelal personele aangelegenheden aan de orde. Om privacygevoelige redenen ligt het dan ook voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. Dit geldt ook voor de agenda, de stukken en de besluitenlijsten, tenzij de werkgeverscommissie anders beslist. Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de niet openbare stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijke bevoegde orgaan is. Dit neemt niet weg dat ook de raadsleden die kennisnemen van de stukken hier vanwege privacyaspecten vertrouwelijk mee om dienen te gaan.

 

Artikel 10 Verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen in de persoon van de griffier. Daarnaast heeft de raad ook een griffie ingericht om hem en zijn organen te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgevers commissie van haar werkzaamheden en bevindingen kan hieraan bijdragen.