Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de auditcommissie Krimpenerwaard 2022 |
Citeertitel | Verordening op de auditcommissie gemeente Krimpenerwaard 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening op de auditcommissie gemeente Krimpenerwaard 2015.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
09-12-2022 | nieuwe regeling | 01-11-2022 |
Artikel 2. Instelling, taken en bevoegdheden
het voorbereiden van de behandeling van de jaarrekening en –verslag in en door de raad. De commissie beoordeelt deze documenten op kwaliteit, rechtmatigheid en doelmatigheid. De commissie neemt kennis van de accountantsverklaring en het accountantsrapport en betrekt de inhoud daarvan bij haar oordeel;
het jaarlijks bespreken van de rekening en begroting van de verbonden partijen en de voorgestelde in te dienen zienswijzen van de gemeente en het vervullen van een adviserende rol richting commissie en raad op financieel technisch gebied over de focus voor het komende jaar en bij de vraag hoe om te gaan met de risico’s zoals die worden benoemd in de opgestelde factsheet bij de rekening en begroting van de verbonden partijen, conform de afspraken in de nota verbonden partijen.
Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging
Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester, ieder ten aanzien van de stukken die hij aan de commissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de raad haar opheft.
Artikel 9. Uitleg verordening en overige omstandigheden
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Krimpenerwaard, gehouden op 1 november 2022.
de griffier,
dr. M-L van Muijen
de voorzitter,
P. Bouvy - Koene
Met de instelling van de auditcommissie organiseert de gemeenteraad een adequate vorm van advisering en ondersteuning aan de raad op het vlak van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid. De raad creëert hiermee een overlegorgaan waardoor een inhoudelijke beoordeling van en overleg over zaken als rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde beheer en beleid zoals geformuleerd in de Programmabegroting kan plaatsvinden.
Daarnaast zal de auditcommissie een rol vervullen in het aanbestedingstraject voor de aanwijzing van een accountant en een afstemmingsplatform zijn tussen accountant, college en rekenkamer omtrent voorgenomen onderzoeken.
In dit artikel worden de relevante begrippen uiteengezet.
Artikel 2. Instelling, taken en bevoegdheden.
In het eerste lid van dit artikel wordt de auditcommissie voor de gemeente Krimpenerwaard in het leven geroepen. De taken zijn beschreven in het derde lid.
De auditcommissie heeft een belangrijke adviestaak aan de raad omtrent de beschreven taakvelden. Overleg met de door de raad aangewezen accountant is ook onderdeel van de taak, maar nadrukkelijk wordt aangegeven dat de auditcommissie niet de direct opdracht gevende rol naar de accountant in kan nemen.
De voorbereiding op een effectieve en efficiënte behandeling van de jaarrekening en –verslag is ook afzonderlijk benoemd, waarmee het debat in de raad over deze documenten zich kan concentreren op de politieke hoofdlijnen.
Het zijn van een afstemmingsoverleg met accountant, de rekenkamer en het college heeft een belangrijke meerwaarde opdat deze gremia vroegtijdig en vooraf van elkaar weten op welke onderwerpen onderzoek en controle wordt voorgestaan zodat dubbel controlewerk wordt voorkomen. Die meerwaarde geldt ook voor de adviserende rol die de auditcommissie heeft richting commissie en raad op financieel technisch gebied van de verbonden partijen.
Artikel 3. Samenstelling en artikel 4. benoeming en ontslag.
Elke fractie neemt met een lid zitting in de auditcommissie.
De voorzitter, tevens lid van de commissie, wordt door de raad benoemd.
Het presidium doet een voordracht tot benoeming van de leden, waaronder de voorzitter. De commissieleden kiezen uit hun midden zelf de plaatsvervangend voorzitter.
Ook de beëindiging van het lidmaatschap van de commissie is geformuleerd.
De adviseurs aan deze commissie zijn de voor de hand liggende lokale partners in het totale proces van planning en control. Hun aanwezigheid bij vergaderingen is altijd op uitnodiging en gerelateerd aan de te bespreken onderwerpen. Het moet de commissie uiteraard om haar motiverende redenen mogelijk gemaakt worden om zonder één of meerdere adviseurs te beraadslagen. De griffier zal uit hoofde van zijn functie contact onderhouden met de commissie en kan de vergaderingen op basis van doorlopende invitatie altijd bijwonen.
Artikel 5. Voorzitter en secretaris.
Dit artikel behoeft geen verdere toelichting.
Artikel 6. Vergaderingen en verslaglegging
In dit artikel is aangegeven dat de commissie vergadert, zo vaak als nodig is.
Het vergaderquorum is daarbij bepaald op 5 leden, waaronder de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter.
De vergaderingen zijn niet openbaar. Belangen van de gemeente kunnen worden geschaad, indien documenten, die vaak nog in een conceptstadium verkeren maar wel al met de auditcommissie inhoudelijk besproken moeten worden, in openbaarheid aan de orde zouden gaan komen.
Wel is aandacht voor de positie van raadsleden, niet zijnde auditcommissieleden en raadscommissieleden. Zij kunnen de besloten vergaderingen als toehoorder bijwonen, waarbij de vertrouwelijkheid van de informatie uiteraard ook op hen onverkort van toepassing is.
Artikel 7. Wijze van advisering
De adviezen van de commissie zijn openbaar tenzij de commissie anders besluit. Vastgelegd is dat een minderheidsstandpunt in de commissie, indien zich dat voordoet bij advisering, ook een vermelding in het advies krijgt.
Een auditcommissie die niet de beschikking krijgt over de relevante informatie, kan haar taak niet waarmaken. Daartoe voorzien de bepalingen in dit artikel. Het verplicht beschikbaar stellen van die informatie wordt aan het college en de rekenkamer opgedragen.
Ook is bepaald dat de commissie de raad van informatie en toelichting voorziet.
Er kunnen zich altijd situaties voordoen, waarin de verordening niet voorziet.
De commissie beslist dan op voorstel van haar voorzitter.
De naam van de verordening is in dit artikel vastgelegd alsmede de formele bepaling van de inwerkingtreding.