Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lansingerland

Verordening werkgeverscommissie griffie 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLansingerland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie 2023
CiteertitelVerordening werkgeverscommissie griffie 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening werkgeverscommissie griffie 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 83, eerste lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 107 van de Gemeentewet
  3. artikel 107a van de Gemeentewet
  4. artikel 107b van de Gemeentewet
  5. artikel 107d van de Gemeentewet
  6. artikel 107e van de Gemeentewet
  7. afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht
  8. artikel 156 van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

24-11-2022

gmb-2022-542089

T22.06048

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie 2023

De raad van de gemeente Lansingerland;

 

Gelezen het voorstel

 

Gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

 

besluit vast te stellen de

 

‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2023’

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De raad delegeert zijn bevoegdheid tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren over aan de werkgeverscommissie. De werkgeverscommissie kan deze overgedragen bevoegdheid ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren mandateren aan de griffier.

  • 2.

    De werkgeverscommissie doet voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake de aanwijzing en instructie van de griffier.

  • 3.

    Door middel van goedkeuring van het jaarverslag, verleent de werkgeverscommissie decharge aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie wordt samengesteld uit 4 raadsleden met kennis en ervaring op het gebied van personele zaken. Ten minste één lid van de werkgeverscommissie is ook lid van het Presidium. Een van de leden wordt benoemd tot voorzitter.

  • 2.

    De leden van de werkgeverscommissie worden op voordracht van het Presidium door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3.

    In de periode tussen het aftreden van de oude raad en het moment van de benoeming van de nieuwe werkgeverscommissie door de nieuwe raad, blijft de samenstelling van de oude werkgeverscommissie demissionair in stand. Wanneer (één van) de leden van de oude werkgeverscommissie niet terugkeert in de nieuwe raad, wordt deze voor die periode vervangen door een door het Presidium aan te wijzen ander raadslid dat wel lid is van de nieuwe raad.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 5.

    De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als adviseur.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie;

  • f.

    het periodiek informeren van het presidium tijdens de vergadering van het presidium over essentiële zaken;

  • g.

    consultatie vooraf van het presidium bij te nemen besluiten door de werkgeverscommissie met verstrekkende juridische en/of financiële gevolgen.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt met het college of de secretaris afspraken over ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Openbaarheid dan wel beslotenheid van vergaderingen en stukken

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste viermaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter, de griffier of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Medezeggenschap

  • 1.

    De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een ondernemingsraad ex artikel 9 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • 2.

    De gemeentesecretaris/algemeen directeur van de ambtelijke organisatie geldt voor wat betreft de griffie als bestuurder in de zin van de WOR.

  • 3.

    Voor zover er in het overleg met de ondernemingsraad ex artikel 23 van de WOR (hierna noemde de overlegvergadering) onderwerpen worden besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan, vindt er voorafgaand aan de overlegvergadering overleg plaats tussen de griffier en de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Indien dat door de griffier wenselijk wordt geacht is de gemeentesecretaris/algemeen directeur gehouden om het standpunt van de griffier in de overlegvergadering kenbaar te maken.

  • 4.

    De griffier ontvangt een verslag van die overlegvergaderingen, waarin onderwerpen zijn besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan.

  • 5.

    Ingeval van ingrijpende organisatiewijzigingen van de griffie wijst de werkgeverscommissie uit zijn midden een vertegenwoordiger aan om overleg met de vakorganisaties te voeren. Dit betreft het gesprek in het lokaal overleg tussen de werkgever en vakbonden over arbeidsvoorwaarden (LO).

Artikel 11 Slotbepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2023.

  • 3.

    Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie 2023'.

  • 4.

    De ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2022’ wordt per 1 januari 2023 ingetrokken.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Lansingerland in zijn openbare vergadering

van 24 november 2022.

De griffier,

Eveline Hamelink – van Rens