Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregelingbewonersverenigingen en bewonersinitaitieven Wijkontwikkeling 2020 |
Citeertitel | Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven Wijkontwikkeling gemeente Schiedam 2020 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-12-2022 | 01-04-2021 | nieuwe regeling | 23-03-2021 | 21BIJ00462 |
Artikel 4 Instellen en verdelen van subsidieplafond
Indien het totaal van aanvragen die voor toekenning in aanmerking komen in een tranche het beschikbare jaarbudget overschrijdt, worden de aanvragen geprioriteerd naar de mate waarin de initiatieven naar verwachting bijdragen aan de leefbaarheid en sociale cohesie. Tevens wordt gelet op een redelijke spreiding over de wijk en het aanvullende en/of vernieuwende karakter van de activiteit.
Naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in artikel 8 van de ASV 2017 genoemde gronden, kan een aanvraag voor een subsidie worden geweigerd indien:
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Schiedam in zijn vergadering van 23 maart 2021.
De secretaris,
drs. M.A. van den Hende, wnd.
De voorzitter,
C.H.J. Lamers
Algemene toelichting op Subsidieregeling Bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven Wijkontwikkeling 2020
Schiedam kent een lange traditie van bewonersinitiatieven en bewonersverenigingen. Al tientallen jaren zetten Schiedammers zich met hart en ziel in voor hun stad. Deze initiatieven dragen bij aan de leefbaarheid en sociale cohesie van Schiedam. Het doel van deze regeling is om bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven te blijven stimuleren en faciliteren.
In de beleidsnotitie bewonersondersteuning is vastgesteld welke vormen van ondersteuning er zijn voor bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven. Eén van de vormen van ondersteuning, het verstrekken van subsidie, wordt via deze subsidieregeling geregeld.
Deze subsidieregeling heeft betrekking op subsidies voor bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven vanuit wijkontwikkeling. Bij bewonersinitiatieven vanuit wijkontwikkeling gaat het om initiatieven van bewoners die de leefbaarheid en sociale cohesie in de buurt, straat, wijk of wijken te bevorderen. De verschillende bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven doen dat ieder op hun eigen manier.
Bij de wijkbudgetten gaat het om alle activiteiten die worden georganiseerd om de leefbaarheid en sociale cohesie in de stad, wijk of buurt te verbeteren. Alle bewoners kunnen bij deze regeling een aanvraag indienen. Bij deze regeling gaat het specifiek om bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven met rechtspersoonlijkheid. Dit kan in de vorm van een stichting, vereniging, organisatie.
Bij deze regeling worden die activiteiten gesubsidieerd die uitgevoerd worden in het belang van de doelen van de organisatie. Voorbeelden zijn het uitbrengen van een nieuwsbrief, het organiseren van inloopbijeenkomsten, het organiseren van activiteiten voor de eigen leden zoals een ledenvergadering. Activiteiten die daarnaast worden georganiseerd, kunnen worden aangevraagd bij de wijkbudgetten.
In deze subsidieregeling zijn geen zaken opgenomen die al in de ASV 2017 zijn geregeld. In deze subsidieregeling is aangesloten bij het begrippenkader van de Algemene wet bestuursrecht. Daarom wordt in plaats van “intiatief” het begrip activiteit gebruikt.
In aanvulling op de algemene toelichting zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de subsidieregeling artikelsgewijs toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Sub a,b,c,d,e,fg,h,j en l spreken voor zich.
Onder het begrip vaste lasten wordt hetzelfde verstaan als het Nibud daaronder verstaat, namelijk uitgaven aan: huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, televisie, internet, verzekeringen, onderwijs, kinderopvang, vervoer. Voor deze regeling zijn huur/hypotheek, gas, elektriciteit, water, lokale lasten, telefoon, internet en verzekeringen van belang.
De organisatievorm maakt voor de subsidie niet uit zolang deze maar rechtspersoonlijkheid bezit.
Artikel 3 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Draagvlak kan op verschillende manieren worden aangetoond. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het aantal medestanders is niet aan te geven: dat is afhankelijk van de aard en omvang van de activiteit. De wijkregisseurs kunnen waar nodig meedenken.
Artikel 4 Instellen en verdelen van subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt jaarlijks bekend gemaakt, waarbij de wijze van verdeling wordt vermeld. Dit omvat zowel de verdeling over de wijken als de verdeelregels binnen de wijken. Het college verdeelt het beschikbare bedrag over de aangewezen wijken. Het bedrag kan dus per wijk verschillen. Vervolgens kan het college in nadere regels verdeelregels per wijk geven.
Over de weging van de bijdrage aan de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk laat het college zich adviseren door regiegroepen. Deze bestaan uit bewoners in de wijk. Bij de afweging over de bijdrage aan de leefbaarheid en sociale cohesie speelt ook de bestaande sociale infrastructuur van de wijk een rol. Is de activiteit aanvullend en vernieuwend op het bestaande aanbod en kunnen de partijen elkaar versterken? Dan is de verwachte bijdrage aan de leefbaarheid en sociale cohesie groter dan bij initiatieven waar dit niet het geval is.
Voor de vaste lasten is een jaarbudget beschikbaar voor alle wijken. Voor het activiteitenbudget is een jaarbudget per wijk beschikbaar. Vijf keer per jaar worden de aanvragen beoordeeld. In elke tranche is het resterende jaarbudget beschikbaar. Het is mogelijk dat de aanvragen in een latere tranche worden afgewezen omdat het jaarbudget bestemd is. De subsidieaanvrager kan voor het nieuwe subsidiejaar wederom een aanvraag indienen.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de voor het uitvoeren van de activiteiten noodzakelijke kosten komen in aanmerking voor subsidie. Vooral de noodzaak van huisvestingskosten zal kritisch worden beoordeeld. Wanneer er efficiëntere en goedkopere alternatieven zijn voor de in de subsidieaanvraag aangegeven huisvesting, zal de subsidie hierop worden aangepast. Mocht de subsidieaanvrager besluiten de duurdere huisvesting aan te houden, zal de subsidieaanvrager hier zelf cofinanciering voor moeten zoeken.
Voor loonkosten kan binnen deze regeling geen subsidie worden aangevraagd. Wanneer loonkosten onderdeel uitmaken van de subsidieaanvraag, wordt gevraagd voor dit gedeelte cofinanciering te regelen via bijvoorbeeld fondsen of eigen bijdragen van de deelnemers.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
Lokaal en regionaal zijn andere financieringsbronnen zoals fondsen, sponsoren etc. beschikbaar voor het financieren van activiteiten waar subsidie bij de gemeente wordt aangevraagd. Door middel van een onderzoek naar de mogelijkheden van deze alternatieve vormen van financiering kan een subsidieaanvrager de hoogte van de subsidie onderbouwen. Daarnaast verwacht de gemeente dat organsiaties bij ruime eigen middelen ook een bijdrage doen aan het financieren van de kosten van de activiteit.
Voor de uitvoering van de Subsidieverordening wijkbudgetten gemeente Schiedam 2012 zijn er bij het Instellingsbesluit regiegroepen wijkbudgetten gemeente Schiedam 2012 regiegroepen ingesteld. Deze regiegroepen zijn adviescommissies op grond van artikel 84 Gemeentewet. Deze regeling bepaalt dat de ingestelde regiegroepen ook advies zullen geven over de subsidieaanvragen die zijn ingediend ingevolge deze regeling.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden ingewilligd en gedeeltelijk worden geweigerd. Een aanvraag kan worden geweigerd op grond van de in artikelen 4:35 Awb genoemde gronden of de in deze subsidieregeling genoemde gronden. De weigering van een aanvraag om een subsidie dient uiteraard gemotiveerd te worden met vermelding van de weigeringsgrond(en). Bij het overschrijden van het door het college vastgestelde subsidieplafond, moet de aanvraag ook worden geweigerd (artikel 4:25 tweede lid Awb).
Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van de activiteit. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van de omwonenden bij de voortgang van de uitvoering van de activiteit of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van eigen bijdrage kan dus uiteenlopend zijn. Het gaat er om dat de subsidieaanvrager van begin tot einde verantwoordelijk blijft voor de activiteit.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieaanvrager
De subsidieaanvrager is verantwoordelijk voor het creëren van draagvak onder bewoners. In de toelichting bij artikel 3 tweede lid staat aangegeven op welke manier de subsidieaanvrager dit kan doen/aantonen dat de aanvrager het heeft gedaan.
Artikel 11 Bevoorschotting, vaststelling en betaling van de subsidie
Artikel 12 maakt het mogelijk dat het college in bijzondere gevallen artikel 5, 7, 9 lid h, 10 en 11 buiten toepassing kan laten of daarvan kan afwijken. Hierbij dient ten allen tijden het doel van deze regeling voorop te staan.