Organisatie | Terschelling |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2022 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut vastgesteld op 26 januari 2016.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-12-2022 | nieuwe regeling | 26-10-2022 |
De treasury zorgt ervoor dat de gemeente altijd over voldoende liquide middelen beschikt om haar activiteiten te betalen. Dit doet de gemeente door aanvullend op de inkomsten, indien noodzakelijk, vreemd kapitaal aan te trekken. Als de organisatie van treasury niet op orde is, worden er beleidsmatige en bedrijfsvoeringsrisico’s gelopen.
De treasuryfunctie wordt als volgt gedefinieerd: ‘’Treasury is het sturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s’’
In het Treasurystatuut staan de regels voor het beheer van de geldstromen, de beheersing van de risico’s daarvan en de informatievoorziening daarover. Daarnaast geeft het statuut een overzicht wie waarvoor bevoegd is en onder wiens verantwoordelijkheid. Als laatste zijn de uitgangspunten voor de administratieve organisatie en de interne controle opgenomen.
De meeste richtlijnen en limieten zijn bepaald door de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden. Aanvullend op deze wetgeving zijn lokale regels toegevoegd zoals hoeveel offertes worden opgevraagd bij het aantrekken van een lening. Daarnaast zijn ook de regels van de gemeentelijke financiële verordeningen relevant.
Om de leesbaarheid te bevorderen zijn niet alleen de aanvullende lokale regels opgenomen, maar ook gedeelten van relevante artikelen uit bovengenoemde wetgeving.
In bijlage 1 zijn de belangrijkste mutaties/aanvullingen ten opzichte van het statuut uit 2015 opgenomen.
In dit statuur verstaan wij onder:
Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van de door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding; | |
Het verplicht aanhouden van liquide middelen bij het Rijk door gemeenten, provincies, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen. | |
De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer; | |
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer; | |
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta, afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment; | |
Decentrale overheden zijn verplicht overtollige middelen in ’s Rijks schatkist aan te houden op het werkkapitaal na. Het werkkapitaal is gelijk aan een vastgesteld drempelbedrag als percentage van het begrotingstotaal 1 . |
De basis voor het aantrekken van een financiering, zowel kort als lang, is de (meerjaren)liquiditeitsprognos, de huidige leningenportefeuille en marktontwikkeling.
6. Administratieve organisatie en interne controle
6.1 Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot de treasuryactiviteiten weergegeven alsmede de daarbij benodigde fiattering2 .
7. Slotbepalingen en Inwerkingtreding
In alle gevallen waarin dit statuut niet voorziet besluit het College van burgemeester en wethouders, gehoord de zienswijze van de Raad.
Dit treasurystatuut treedt in werking op de dag van elektronische bekendmaking in het Gemeenteblad. Op die datum vervalt het treasurystatuut vastgesteld op 26 januari 2016.
Vastgesteld door de Raad van de gemeente Terschelling op 26 oktober 2022.
T. de Jong
Griffier
C.M. van de Pol
voorzitter
Naast de onderstaande wijzigingen is het statuut gescreend op leesbaarheid en tekstuele verduidelijkingen. Op dergelijke mutaties wordt niet verder ingegaan.
Artikel 3, uitgangspunten risicobeheer is opgesplitst in artikel 3 & 4. De strekking blijft hetzelfde, maar de artikelen zijn nu duidelijker en beter leesbaar.
Het artikel met betrekking tot de valutarisico’s is komen te vervallen. verwijzing hier naar wordt nu gedaan in artikel 4 lid 4.
De artikelen 8,9 en 10 zijn samengevoegd tot artikel 8.
Bij de Gemeenteraad is de volgende verantwoordelijkheden toegevoegd:
Bij het College van B&W zijn de volgende verantwoordelijkheden toegevoegd:
De volgende verantwoordelijkheid is verwijderd omdat dit onder het treasurybeleid valt:
De functie Portfeuillehouder Financiën is toegevoegd. De portfeuillehouder Financiën is verantwoordelijk voor de uitvoering van het treasurybeleid en heeft politieke eindverantwoordelijkheid.
De functie controller is toegevoegd. De controller ziet toe op de naleving van de kaders en richtlijnen en ziet toe op de uitvoering van de administratieve organisatie en de werking van de interne controle.
De functie Adjunct directeur is vervangen door Teamleider Ondersteuning. De verantwoordelijkheden zijn duidelijker opgeschreven.
De functie ‘’Teamleider andere teams’’ is toegevoegd. De teamleiders van de teams, Beleid en Regie, Staf, Publiek en Techniek zijn verantwoordelijk voor het aanleveren van informatie met betrekking tot toekomstige uitgaven en ontvangsten.
Bij de functie 1e medewerker bedrijfsvoering zijn de taken gespecificeerder omschreven. Daarnaast kan bij de afwezigheid van de 1e medewerker bedrijfsvoering de financieel adviseur deze taken overnemen.
De functie Financiële administratie is toegevoegd. De verantwoordelijkheden van deze medewerkers waren nog niet vastgelegd in het statuut.
De volgende activiteiten zijn toegevoegd:
Daarnaast zijn de titels van de functionarissen aangepast naar de huidige praktijk.
Het verstrekken en garanderen van leningen is bevoegdheid van het college en gemeenteraad conform hetgeen vermeld in artikel 3.
De activiteit ‘’afsluiten van derivaten transacties’’ is verwijderd. In artikel 4 lid 5 staat dat de gemeente hier geen gebruik van maakt.
In de tabel zijn de titels van functionarissen aangepast naar de huidige praktijk.
Daarnaast is het volgende aangepast: