Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Weert

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarstukken 2022 van de gemeente weert

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWeert
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarstukken 2022 van de gemeente weert
CiteertitelControleprotocol 2022
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 213, derde lid, van de Gemeentewet
  2. Besluit accountantscontrole decentrale overheden
  3. Financiële verordening gemeente Weert
  4. Controleverordening
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-2022nieuwe regeling

16-11-2022

gmb-2022-535735

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarstukken 2022 van de gemeente weert

1. Inleiding

 

Bij besluit van 5 juni 2019 heeft de gemeenteraad aan BDO Audit & Assurance B.V. tot en met boekjaar 2022 opdracht verstrekt de accountantscontrole als bedoeld in art. 213 Gemeentewet (GW) voor de gemeente Weert uit te voeren. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole 2022 moet de gemeenteraad een aantal zaken nader regelen, wat op hoofdlijnen in dit controleprotocol 2022 plaatsvindt.

 

Object van controle zijn de jaarstukken 2022 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2022 zoals uitgeoefend door of namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert.

2. Doelstelling

 

In het controleprotocol kan de raad aan de accountant nadere aanwijzingen geven over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarstukken 2022. Hierdoor kan de accountant gerichter te werk gaan en zullen er geen overbodige werkzaamheden plaatsvinden.

 

Voorgesteld wordt om de standaard toleranties voor de controle en rapportage over de jaarstukken 2022 van toepassing te verklaren. Deze zijn gelijk aan die van 2021.

3. Formele kaders

 

  • -

    De Gemeentewet, vooral artikel 213, lid 3;

  • -

    Het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO);

  • -

    De Financiële verordening gemeente Weert (ex artikel 212 GW);

  • -

    Verordening ex art. 213 GW voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Weert (Controleverordening);

4. Algemene uitgangspunten voor de controle

 

In overeenstemming met artikel 213 GW is de controle van de accountant gericht op het afgeven van een oordeel over:

  • a.

    De getrouwe weergave in de jaarstukken van de baten en lasten over 2022 en de activa en passiva per 31 december 2022;

  • b.

    De rechtmatigheid van de totstandkoming van de in de jaarstukken opgenomen baten en lasten en balansmutaties. Deze moeten in overeenstemming zijn met de begroting en de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waar onder gemeentelijke verordeningen en college- en raadsbesluiten die op basis van wettelijke verplichtingen/verordeningen deel uitmaken van de rechtmatigheidscontrole. Het in overeenstemming zijn van de jaarstukken met de regels van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV);

  • c.

    De verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

Het Controleprotocol 2022 is gebaseerd op de door de commissie BBV uitgebrachte Kadernota Rechtmatigheid. Deze kadernota is bedoeld voor gemeenten en accountants. Inhoudelijk is de Kadernota Rechtmatigheid relevant om het controleprotocol goed te kunnen positioneren. De geïnteresseerde lezer wordt naar deze kadernota verwezen (https://www.commissiebbv.nl/cms/view/57979239/rechtmatigheid).

 

Het bij de controle 2022 te hanteren normenkader (zijnde een overzicht van geldende regelgeving) is vastgelegd in bijlage I bij dit controleprotocol.

5. Goedkeurings- en rapporteringstoleranties

 

In het BADO zijn minimumeisen voor de in de controle te hanteren goedkeuringstoleranties voorgeschreven. De gemeenteraad mag deze toleranties scherper vaststellen. Dit moet dan worden toegelicht in de controleverklaring. Bij het benoemen van de accountant heeft de gemeenteraad tevens besloten om de goedkeurings- en rapporteringstoleranties vast te stellen overeenkomstig de minimumeisen in het BADO:

 

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

fouten (in % van de totale lasten)

< 1%

> 1% < 3%

-

> 3%

onzekerheden (in % van de totale lasten)

< 3%

> 3 < 10%

> 10%

-

 

De goedkeuringstolerantie is het bedrag van de som van de fouten of onzekerheden in de jaarstukken, afgezet tegen het totaal van de begrote lasten, incl. stortingen in de reserves, conform de begroting. De goedkeuringstolerantie bedraagt op basis van deze begrote lasten voor 2022 circa € 1.675.000,- en een totaal van onzekerheden van circa € 5.025.000,-. Als de goedkeuringstoleranties niet worden overschreden, wordt in beginsel een goedkeurende accountantsverklaring afgegeven.

 

Ten aanzien van de rapporteringstolerantie zal de accountant aan de raad gespecificeerd rapporteren over al de geconstateerde fouten en onzekerheden die per programma dezelfde omvang hebben als de hiervoor genoemde percentages voor de goedkeuringstoleranties. Bij het overschrijden van de rapporteringstolerantie worden alle gesignaleerde fouten c.q. onzekerheden opgenomen in het verslag van bevindingen.

 

Voor de in de jaarstukken opgenomen verantwoordingsinformatie betreffende specifieke uitkeringen en de Wet Normering Topinkomens (WNT) geldt een afwijking. Voor deze specifieke uitkeringen geldt de hieromtrent in het BADO voorgeschreven rapporteringstolerantie. De raad kan door het vaststellen van de jaarstukken deze verschillen alsnog goedkeuren.

 

Komt de raad echter tot het oordeel dat uitgaven in de begroting niet rechtmatig zijn gedaan dan kan de raad een zgn. indemniteitsprocedure starten. Deze indemniteitsprocedure geeft de gelegenheid om deze posten uit het geheel van de rekening te lichten en via een aparte procedure te behandelen. Bij het onderdeel “Reikwijdte toetsing rechtmatigheid” en het “begrip rechtmatigheid” wordt hier nader op ingegaan.

 

Op grond van de wettelijke voorschriften is de gemeente verplicht voor een aantal specifieke uitkeringen de verantwoordingsinformatie hieromtrent op te nemen in de SiSa-bijlage (Single Information/Single Audit) bij de jaarstukken, waarvoor het te hanteren model door het Ministerie van Binnenlandse zaken is voorgeschreven. De SiSa-bijlage is een vast onderdeel van de jaarstukken. Het oordeel over getrouwheid en rechtmatigheid heeft betrekking op de gehele jaarstukken, dus inclusief de SiSa-bijlage.

6. Reikwijdte toetsing rechtmatigheid

 

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2022 is limitatief gericht op:

  • a.

    De naleving van wettelijke kaders. Dit voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of redelijkerwijs kunnen betreffen;

  • b.

    De naleving van de volgende kaders:

    • -

      de programmabegroting 2022;

    • -

      de Financiële verordening gemeente Weert (ex artikel 212 GW);

    • -

      de Controleverordening gemeente Weert (ex artikel 213 GW);

    • -

      de Verordening periodiek onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid (ex artikel 213a GW).

  • c.

    De naleving van de overige kaders zoals opgenomen in bijlage 1 “Inventarisatie interne en externe wet en regelgeving gemeente Weert” van dit controleprotocol, eventuele nieuwe raadsvoorstellen en collegebesluiten die op basis van wettelijke verplichtingen/verordeningen deel uitmaken van de rechtmatigheidscontrole. Dit voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of redelijkerwijs kunnen betreffen.

7. Beperkingen reikwijdte

 

Voor wat betreft het hierboven gestelde gelden de volgende beperkingen in de reikwijdte waarmee de accountant rekening houdt:

  • a.

    Voor het begrotingsjaar 2022 wordt het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid uitgesloten van accountantscontrole. Het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt tevens uitgesloten van accountantscontrole voor contracten die zijn aangegaan vóór begrotingsjaar 2022, waarmee toekomstige kosten die voortvloeien uit deze reeds aangegane contracten, voor de resterende looptijd van dit contract niet meewegen in het rechtmatigheidsoordeel van de accountant. Uitsluiting van (fouten en onzekerheden van) Europese aanbestedingen is wettelijk niet mogelijk. Deze zijn altijd onderdeel van het onderzoek. De controle op de aanbestedingen is dan met name gericht op juistheid en rechtmatigheid van de Europese aanbestedingsrichtlijn.

  • b.

    Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvingslasten in de volgende jaren. Dit uiteraard alleen voor zover een en ander passend is binnen bestaand beleid. Een budgetoverschrijding van het investeringsbudget in het jaar zelf telt wel mee als onrechtmatigheid voor de accountantscontrole.

  • c.

    Bij uitvoering van de interne regelgeving dient de gemeente te handelen conform wat zij zelf in haar verordeningen en besluiten heeft bepaald, maar ook aan de verordeningen en (raads-)besluiten zelf zijn in zekere mate eisen te stellen, willen zij uitvoerbaar zijn c.q. daadwerkelijk rechtskracht krijgen dan wel houden. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar de hoogte, duur en doelgroep/object van financiële beheershandelingen, tenzij jegens derden (bijvoorbeeld in toekenningsbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen.

    Een toets naar hoogte, duur en recht (doelgroep/object) van deze interne regelgeving zal voor de rechtmatigheidsbeoordeling altijd moeten plaatsvinden, doch kan uiteindelijk worden beperkt tot de meest basale aspecten daarvan.

Op basis van een inventarisatie is onderzocht welke specifieke bepalingen per regelgeving niet in de rechtmatigheidstoets door de accountant betrokken behoeven te worden. Voor de uitsluitingen wordt verwezen naar bijlage 3 “Uitsluitingen”.

 

Gelet op bovenstaande goedkeurings- en rapporteringstoleranties wordt in het kader van de rechtmatigheid aandacht gevraagd voor het volgende.

8. Begrip rechtmatigheid

 

In het Besluit accountantscontrole decentrale overheden wordt onderscheid gemaakt tussen het juridische begrip rechtmatigheid en de rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole. Het juridische begrip rechtmatigheid heeft betrekking op alle geldende wetten en regels. Rechtmatigheid is dan het handelen in overeenstemming met alle wetten en regels. Het begrip rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole is een minder omvattend begrip. Bij rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole bestaat er een duidelijke relatie met het financiële beheer. Er moet o.a. worden vastgesteld dat baten, lasten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen.

 

In het kader van de rechtmatigheidscontrole kunnen 9 rechtmatigheidscriteria worden onderkend: het begrotingscriterium (1), het voorwaardencriterium (2), het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (3), het calculatiecriterium (4), het valuteringscriterium (5), het adresseringscriterium (6), het volledigheidscriterium (7), het aanvaardbaarheidscriterium (8) en het leveringscriterium (9). In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer wordt extra aandacht besteed aan de volgende rechtmatigheidscriteria:

  • 1)

    het begrotingscriterium;

  • 2)

    het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);

  • 3)

    het voorwaardencriterium.

8.1. Het begrotingscriterium

Uitgangspunt bij het begrotingscriterium is dat de afwijkingen in de jaarstukken ten opzichte van de begroting (na wijziging) goed herkenbaar dienen te worden opgenomen en toegelicht. Met de controle op de juiste toepassing van het begrotingscriterium wordt getoetst of het budgetrecht van de raad is gerespecteerd. Niet alle afwijkingen zijn echter fouten in de zin van de rechtmatigheidscontrole. Uitgaven waarbij het college heeft gehandeld binnen het door de raad gestelde beleid, zijn in principe niet strijdig met het budgetrecht. Wel dient het college tijdig overschrijdingen toe te lichten, begrotingswijzigingen voor te stellen of aanvullende verklaringen te geven.

 

De toe te passen normen voor het begrotingscriterium zijn op hoofdlijnen door de wetgever bepaald en door de gemeenteraad nader ingevuld. Voor de gemeente Weert is de invulling hiervan vastgelegd in:

  • 1.

    De jaarlijkse begroting, waarmee de gemeenteraad expliciet aangeeft binnen welke financiële grenzen het college de programmabegroting uitvoert.

  • 2.

    De Financiële verordening ex. Artikel 212 van de Gemeentewet.

De begroting is op programmaniveau geautoriseerd. Hierdoor hebben overschrijdingen van de lasten op programmaniveau wel gevolgen voor het oordeel van de accountant en op productniveau geen gevolgen voor het oordeel van de accountant. Daarnaast bepaalt de Financiële verordening dat de lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt te staan. Compensatie binnen hetzelfde programma is derhalve mogelijk. Hiervoor kunnen door het college van burgemeester en wethouders administratieve begrotingsbijstellingen worden vastgesteld op het niveau van de productenraming, waarvan de raad bij de tussentijdse informatievoorziening (financiële tussenrapportages) en jaarstukken kennis kan nemen.

 

Compensatie tussen de programma’s onderling of dekking van een overschrijding via de algemene dekkingsmiddelen (zoals bedoeld in BBV art. 8 lid 5) zal door de raad moeten worden goedgekeurd, wat uiterlijk gebeurt bij de tussentijdse rapportages en jaarstukken.

Als blijkt dat de gerealiseerde lasten zoals weergegeven in de jaarstukken hoger zijn dan de geraamde bedragen met inbegrip van de laatste begrotingswijziging, is – voor zover het de begrotingsoverschrijdingen betreft - mogelijk sprake van onrechtmatige lasten. De overschrijding kan namelijk in strijd zijn met het budgetrecht van de gemeenteraad zoals geregeld in de Gemeentewet.

 

Voor de afsluitende oordeelsvorming is van belang in hoeverre de begrotingsoverschrijding past binnen het door de gemeenteraad geformuleerde beleid en/of wordt gecompenseerd door aan de lasten gerelateerde hogere baten. Indien een wijziging niet meer in het jaar zelf is voorgelegd zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant vaststaan dat een aantal begrotingsoverschrijdingen binnen de beleidskaders van de gemeenteraad valt. De algemene lijn is dat begrotingsoverschrijdingen die binnen de beleidskaders van de gemeenteraad passen niet meegewogen worden in het accountantsoordeel.

 

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel

Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend. Bijvoorbeeld: de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

X

Budgetoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

X

Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet.

X

Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarstukken een (niet eerder geconstateerde) overschrijding.

X

Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen.

X

Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen gevolgen rechtmatigheid voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente er voor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarstukken worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar.

  • -

    geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar

  • -

    geconstateerd na verantwoordingsjaar

X

X

Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren.

  • -

    jaar van investeren

  • -

    afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren

X

X

 

In het kader van de Financiële verordening ex art. 212 GW zal voor de navolgende situaties geen indemniteitsprocedure worden gestart maar zullen eventuele overschrijdingen via vaststelling van de jaarstukken worden geaccordeerd.

Het betreft begrotingsoverschrijdingen die:

  • -

    per programma kleiner zijn dan 2% van het programmabudget, met een maximum van € 200.000,-;

  • -

    plaatsvinden op zogenaamde gesloten financieringen (riolering en afval). Over- en onderschrijdingen op deze onderdelen worden verrekend via een daarvoor ingestelde reserve.

Ten slotte zal voor de navolgende situaties geen indemniteitsprocedure worden gestart maar zullen eventuele overschrijdingen via vaststelling van de jaarstukken worden geaccordeerd.

Het betreft begrotingsoverschrijdingen die:

  • -

    het gevolg zijn van autonome ontwikkelingen;

  • -

    verplichte uitgaven betreffen;

  • -

    calamiteiten of volledig onvoorziene uitgaven betreffen;

  • -

    het gevolg zijn van een open eind constructie (bijv. WWB, WMO, minimabeleid).

8.2. Misbruik en oneigenlijk gebruik (M&O) criterium

Onder misbruik wordt verstaan het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen. Misbruik is onrechtmatig.

Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan het verkrijgen van overheidsbijdragen of het niet dan wel tot een te laag bedrag betalen van heffingen aan de overheid, in overeenstemming met de bewoordingen van de regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking daarvan.

 

In verschillende wetten waaraan de gemeente zich dient te houden, zijn bepalingen opgenomen die misbruik en oneigenlijk gebruik tegengaan, zoals een legitimatieplicht of de verplichting tot het overleggen van bepaalde gegevens bij een aanvraag. Daarnaast zijn ook in verschillende door de raad vastgestelde verordeningen en besluiten criteria opgenomen ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik.

 

De gemeente Weert heeft geen overkoepelend vastgesteld M&O-beleid. Los van het feit dat dit niet wettelijk is verplicht, zijn binnen de belangrijkste procedures reeds (informeel) adequate maatregelen getroffen ter waarborging van de getrouwheid van de financiële verantwoording, aangezien dit altijd al tot de accountantscontrole behoorde.

 

Voor bestaande procedures wordt getoetst in hoeverre in de uitvoering deugdelijke maatregelen zijn getroffen ter voorkoming van misbruik en oneigenlijk gebruik. Daarbij gelden de randvoorwaarden van redelijkheid richting derden en een kosten/baten-afweging.

8.3. Het voorwaardencriterium

Besteding en inning van gelden door een gemeente is aan bepaalde voorwaarden verbonden waarop door de accountant kan worden getoetst. Deze voorwaarden liggen vast in wetten en regels van hogere overheden en de (eigen) gemeentelijke regelgeving. De gestelde voorwaarden hebben in het algemeen betrekking op:

  • de omschrijving van de doelgroep respectievelijk het project;

  • de heffings- en/of declaratiegrondslag;

  • normbedragen (denk aan hoogte en duur);

  • de bevoegdheden;

  • het voeren van een administratie;

  • het verkrijgen en bewaren van bewijsstukken;

  • aan te houden termijnen besluitvorming, betaling, declaratie e.d..

Toe te passen aspecten hierbij zijn:

  • Recht: heeft bijvoorbeeld iemand die een betaling van de gemeente ontvangt hier recht op, op grond van de regelgeving die aan deze betaling ten grondslag ligt?

  • Hoogte: is bijvoorbeeld het door de gemeente betaalde bedrag wel juist berekend? Zijn de juiste formules, tarieven en andere aspecten die de hoogte van het te betalen bedrag bepalen wel juist toegepast?

  • Duur: is wel voldaan aan de in regelgeving opgenomen termijnen van betaling, verstrekking, toekenning en werkingsperiode?

Gezien de omvang van de wet- en regelgeving en de veelheid aan voorwaarden die in de diverse wetten en regels gesteld worden, is het niet haalbaar om alles te betrekken in de rechtmatigheidscontrole over 2022. Inzake het voorwaardencriterium worden daarom de volgende uitgangspunten genomen:

  • Voorwaarden zoals gesteld in hogere wetgeving behoren vanzelfsprekend tot het normenkader.

  • Voorwaarden zoals gesteld in eigen interne regelgeving behoren alleen tot het normenkader voor zover het bepalingen betreft die zijn vastgesteld door de raad inzake recht, hoogte en duur. Hiermee worden bepalingen bedoeld die aangeven voor wie een subsidie, bijdrage of uitkering bedoeld is, hoe hoog die moet zijn en voor welke periode die geldt.

Nevenvoorwaarden zoals de termijn van aanlevering van verantwoordingen, de vorm van de verantwoording en allerlei andere formele vereisten worden hiermee buiten het normenkader gehouden. Dat wil overigens niet zeggen dat hier niets mee gedaan wordt. De accountant neemt deze echter niet mee in zijn controle.

Voor een toelichting op het begrip rechtmatigheid in relatie tot de accountantscontrole bij gemeenten en provincies wordt verwezen naar de “Kadernota Rechtmatigheid” van de commissie BBV (zie link op blz. 3).

9. Bijlagen

 

  • 1.

    Inventarisatie interne en externe wet- en regelgeving gemeente Weert;

  • 2.

    Regelingen HRM;

  • 3.

    Uitsluitingen.

Bijlage 1: Inventarisatie interne en externe wet en regelgeving gemeente Weert

 

Ter verdere implementatie van de uitvoering van de algemene wet- en regelgeving heeft de gemeenteraad eigen verordeningen en/of beleidsregels vastgesteld waarmee een nadere invulling wordt gegeven aan de lokale uitvoering van het daaraan verbonden financiële beheer.

 

In deze bijlage zijn, naast de landelijke wet- en regelgeving, díe verordeningen en (raads)besluiten opgenomen die direct of indirect een financieel belang of financieel risico omvatten. Daarbij zijn verordeningen en besluiten die slechts tot een zeer beperkte financiële geldstroom leiden achterwege gelaten.

 

Collegebesluiten vallen niet onder de rechtmatigheidscontrole, tenzij de controle hiervan verplicht is op basis van hogere regelgeving of raadsbesluiten c.q. verordeningen. Indien het opstellen en nemen van een collegebesluit verplicht wordt gesteld, toetst de accountant alleen of het voorgeschreven besluit daadwerkelijk door het college is genomen.

 

Algemeen

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

Wet- en regelgeving geldend voor meerdere programma’s

  • Gemeentewet

  • Algemene wet bestuursrecht

  • Burgerlijk wetboek

  • Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV)

  • Besluit accountantscontrole decentrale overheden (BADO)

  • Wet op de omzetbelasting 1968

  • Wet op het BTW-compensatiefonds

  • Mededingingswet

  • Europese aanbestedingsregels

  • Aanbestedingswet 2012

  • Gids proportionaliteit

  • Aanbestedingsreglement werken 2016

  • Wet milieubeheer

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • Wet open overheid (Woo)

  • Kadernota rechtmatigheid

  • Europese staatssteunregels

  • Criteria voor besluiten als bedoeld in artikel 160 van de Gemeentewet

  • Financiële beheersverordening

  • Treasurystatuut 2021

  • Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid

  • Algemene plaatselijke verordening

  • Algemene subsidieverordening Weert 2017

  • Nota herziening subsidiestelsel vrijwilligersorganisaties 2017

  • Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Weert

  • Verordening kwijtschelding 2021

  • Legesverordening 2022 (inclusief tarieventabel)

  • 1.

    Openbare orde en veiligheid

  • Wet veiligheidsregio’s

  • Alcoholwet

  • Brandbeveiligingsverordening 2012

  • 2.

    Verkeer, vervoer en waterstaat

  • Wegenverkeerswet 1994

  • Wegenwet

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

  • Binnenvaartwet

  • Wegsleepverordening gemeente Weert 2022

  • Verordening parkeerbelastingen 2022

  • Parkeerverordening 2022

  • Verordening scheepvaartrechten 2022

Algemeen

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

  • 3.

    Economische zaken en promotie

  • Wet op de bedrijveninvesteringszones

  • Verordening BedrijvenInvesteringszone De Kempen 2019-2023

  • Verordening BedrijvenInvesteringszone Kanaalzone I 2019-2023

  • Marktverordening

  • Verordening marktgelden 2022

  • Verordening staangeld 2022 (inclusief tarieventabel)

  • 4.

    Onderwijs

  • Wet op het primair onderwijs

  • Wet op de expertisecentra

  • Wet op het voortgezet onderwijs 2020

  • Verordening (bekostiging) leerlingenvervoer 2021

  • Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Weert 2016

  • 5.

    Sport, cultuur, recreatie en openbaar gebied

  • Wet op het specifiek cultuurbeleid

  • Wet BTW sportvrijstelling

  • Weerter verordening Instandhouding Monumenten 2008

  • Erfgoedverordening 2014

  • 6.

    Zorg, inkomen en participatie

  • Participatiewet

  • Wijzigingswet Wet participatiebudget

  • Besluit participatiebudget

  • Wet sociale werkvoorziening

  • Wet inburgering 2021

  • Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004

  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers

  • Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze zelfstandigen

  • Wet maatschappelijke ondersteuning 2015

  • Besluit loonkostensubsidie Participatiewet 2021

  • Wet maatschappelijk verantwoord inkopen jeugdwet en wmo 2015

  • Werkloosheidswet

  • Regeling verstrekkingen asielzoekers en andere categorieën vreemdelingen 2005

  • Wet kinderopvang

  • Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

  • Jeugdwet

  • Verordening Wet Inburgering

  • Handhavingsbeleidsplan Werk, Inkomen en Zorgverlening

  • Verordening individuele inkomenstoeslag 2017

  • Verordening individuele studietoeslag 2015

  • Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2017

  • Re-integratieverordening Participatiewet 2017

  • Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2017

  • Verordening maatschappelijke ondersteuning 2020

  • Verordening jeugdhulp 2020

Algemeen

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

  • 7.

    Volksgezondheid en milieu

  • Wet op de lijkbezorging

  • Wet publieke gezondheid

  • Waterwet

  • Europese kaderrichtlijn water

  • Verordening reinigingsheffingen 2022

  • Afvalstoffenverordening van de gemeente Weert

  • Verordening rioolheffingen 2022 (inclusief tarieventabel)

  • Stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater

  • Verordening graf- en begraafrechten 2022

  • 8.

    Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

  • Wet ruimtelijke ordening

  • Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

  • Huisvestingswet 2014

  • Woningwet

  • Bouwbesluit

  • Wet op belastingen van het rechtsverkeer

  • Bouwverordening

  • Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade nieuwe Wro

  • Verordening duurzaamheidsregeling gemeente Weert

  • Verordening starterslening gemeente Weert 2022

  • Nota grondbeleid

  • Grondprijsbrief

  • Meerjaren perspectief grondexploitatie en vastgoed

  • Verordening Middenhuur Weert 2020

  • 9.

    Middelen, bestuur en algemeen beheer

  • Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers

  • Wet dualisering gemeentebestuur

  • Wet rechten burgerlijke stand

  • Wet basisregistratie personen

  • Wet basisregistratie adressen en gebouwen

  • Wet basisregistratie ondergrond

  • Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

  • Uitvoeringswet AVG

  • Paspoortwet

  • Wet gemeenschappelijke regelingen

  • Kieswet

  • Wet politiegegevens (WPG)

  • Verordening op de ambtelijk bijstand en de fractieondersteuning 2003

  • Verordening op het onderzoeksrecht van de raad

  • Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Weert

  • Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Weert 2019

  • Verordening rechtspositie burgemeester en wethouders gemeente Weert 2019

  • Verordening op de rekenkamer 2012

  • Controleverordening

  • Financiële beheersverordening

  • Baseline informatiebeveiliging overheid (BIO)

Algemeen

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

  • 10.

    Overhead

  • Besluit begroting en verantwoording

  • 11.

    Algemene dekkings- middelen en onvoorzien

  • Wet financiering decentrale overheden (FIDO)

  • Regeling schatkistbankieren decentrale overheid

  • Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (RUDDO)

  • Wet houdbare overheidsfinanciën (HOF)

  • Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden

  • Wet waardering onroerende zaken

  • Gemeentewet

  • Wet op de dividendbelasting 1965

  • Wet op de kansspelbelasting

  • Financiële-verhoudingswet

  • Treasury statuut gemeente Weert 2021

  • Verordening onroerende zaakbelastingen 2022

  • Verordening kansspelautomaten en speelautomatenhallen

  • Verordening precariobelasting 2022

  • Verordening toeristenbelasting 2022

  • Verordening parkeerbelastingen 2022

  • 12.

    Vennootschapsbelasting

  • Wet op de vennootschapsbelasting 1969

  • Wet modernisering vpb-plicht overheidsondernemingen

 

Bijlage 2: Regelingen HRM

 

Externe wet- en regelgeving

Interne regelgeving

  • CAO Gemeenten

  • Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (WNRA/Ambtenarenwet 2017)

  • Fiscale wetgeving

  • Sociale verzekeringswetten

  • Algemeen ambtenarenreglement

  • Pensioenwet (ABP en APPA)

  • Wet op de ondernemingsraden

  • Wet normering topinkomens

  • Werkkostenregeling

  • Wet op de Loonbelasting 1964

Personeelshandboek

Integriteit

  • Gedragscode voor ambtenaren bij de gemeente Weert

  • Risicogebieden Integriteit

  • Regeling klokkenluiders gemeente Weert

  • Regeling vertrouwenspersonen

  • Regeling klachten in het kader van ongewenste omgangsvormen

Gebruik elektronische communicatiemiddelen

  • Regeling gebruiksregels elektronische communicatiemiddelen

  • Gebruik elektronische communicatiemiddelen

  • Richtlijnen voor mobiele devices en mobiele informatie

Salaris en vergoedingen

  • Regeling functiewaardering

  • Lokale aanvullende regeling in het kader van het individueel keuzebudget (IKB)

  • Regeling reis- en verblijfkosten

  • Regeling gebruik eigen vervoermiddelen

  • Regeling reiskostenvergoeding woon-werkverkeer voor werknemers met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd

  • Regeling voor het verlenen van ontheffing tot het verrichten van wacht- en storingsdiensten

  • Regeling voor het toekennen van een blijvende onregelmatigheidstoelage

Werktijden

  • Werktijdenregeling

Vakantie en verlof

  • Vakantie-urenregeling

  • Regeling extra vrije dagen

  • Beknopt overzicht (bijzonder) verlofsituaties

Arbeidsongeschiktheid

  • Verzuimmelding en verzuimbegeleiding (protocol)

  • Visie op Verzuim

Opleiding en ontwikkeling

  • Regeling studiefaciliteiten

  • Beoordelen

  • Beoordelingsreglement

Overig

  • Agressieprotocol

  • Regeling recepties

  • Reglement Regionale Geschillencommissie

  • Regeling vergoeding beeldschermbril

  • Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

Buiten het personeelshandboek

  • Vergoedingsregeling stagiaires

  • Inpassingsregel salaris

  • Reglement Lokaal Overleg

  • Regeling outplacement gewezen wethouders

 

Bijlage 3: Uitsluitingen

In onderstaand overzicht worden de als gevolg van de plaatsgevonden screening voorgestelde uitsluitingen weergegeven.

 

Naam verordening /

besluit (citeerartikel)

Uit te zonderen artikelen voor de rechtmatigheidscontrole 2022

Toelichting

Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Weert 2021.

Art. 3 lid 1 (volledig ingevuld aanvraagformulier).

Wanneer het aanvraagformulier niet volledig is ingevuld of niet ondertekend moeten ouders de kans hebben om het aan te vullen. Soms is het formulier nog niet volledig in te vullen (bijvoorbeeld startdatum vervoer).

De verordening kan niet worden aangepast. Het artikel moet er in blijven staan omdat een volledig ingevuld aanvraagformulier uiteindelijk wel moet worden ingeleverd.

Art. 3 lid 4 (binnen 8 weken na ontvangst alle benodigde gegevens).

Voorkomen moet worden dat door het te laat besluiten een aanvraag wordt toegekend die anders zou worden afgewezen (automatische toekenning als de beslistermijn wordt overschreden).

De verordening kan niet worden aangepast. Deze bepaling heeft te maken met de AWB (Algemene wet Bestuursrecht).

Art. 3 lid 5 (maximaal 4 weken met schriftelijke kennisgeving).

Voorkomen moet worden dat door het te laat besluiten een aanvraag wordt toegekend die anders zou worden afgewezen (automatische toekenning als de beslistermijn wordt overschreden).

De verordening kan niet worden aangepast. Deze bepaling heeft te maken met de AWB (Algemene wet Bestuursrecht).

Art. 24 (doorgeven wijzigingen).

Ouders moeten wijzigingen doorgeven. Dit gebeurt niet altijd gelijk. Vaak is de wijziging administratief.

De verordening kan niet worden aangepast. Het artikel moet er in blijven staan omdat wijzigingen uiteindelijk wel moeten worden doorgegeven.

In het algemeen geldt dat de gevolgen (geen vervoer naar school) door het niet uitsluiten van deze bepalingen te zwaar zijn voor het vergrijp.

Naam verordening /

besluit (citeerartikel)

Uit te zonderen artikelen voor de rechtmatigheidscontrole 2022

Toelichting

Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Weert 2016.

Art.13 Overleg wijze van uitvoering;

Art.14 Instemmen bouwplannen en begroting; tijdstip aanvang bekostiging, toetsing wettelijke voorschriften en nieuwe feiten en omstandigheden; overlegging offertes;

Art.15 Aanvang bekostiging;

Art.16 Vervallen aanspraak op bekostiging;

Art.20 Uitvoering beslissing.

De uitsluiting van dit artikel voor de accountantscontrole is gebaseerd op de onderstaande motieven:

  • -

    De lengten van de in het artikel genoemde termijnen is in de praktijk te beperkt om werkbaar te zijn. Het volgen van interne procedures (collegevoorstellen) neemt daarbij meer tijd in beslag dan de termijn toelaat.

  • -

    Het gaat vaak om geringe bedragen.

Feitelijk is het doel om op een praktische manier met schoolbesturen uitvoering te kunnen geven aan het Huisvestingsprogramma.

Algemene subsidieverordening Weert 2017.

Art. 10 lid 1 (aanvraagtermijn incident. subs.);

Art. 10 lid 6 (beslistermijn incident. subs.);

Art. 12 (verantwoording incidentele subs.);

Art. 15 lid 1 (aanvraagtermijn struct. subs.);

Art. 15 lid 6 (beslistermijn struct. subs.);

Art. 17 (verantwoording structurele subs.).

In de praktijk komt het voor dat subsidie-aanvragers te laat zijn met het indienen van een (volledige) subsidieaanvraag. Het afwikkelen van een te laat ingediende subsidieaanvraag leidt in sommige gevallen tot subsidieverlening of – vaststelling na de uiterlijke beslistermijn.

Zowel het positief besluiten op een te laat ingediende subsidieaanvraag als het te laat besluiten op een ingediende subsidieaanvraag (al dan niet te laat ingediend) zou door de accountant als ‘onrechtmatig’ beoordeeld worden. Voor een goede dienstverlening aan onze ‘klanten’ (subsidieaanvragers, veelal vrijwilligersorganisaties) is het wenselijk dat we enigszins flexibel om kunnen gaan met aanvraag- en beslistermijnen. Om te voorkomen dat deze flexibele werkwijze leidt tot een onrechtmatigheidsoordeel van de accountant, sluiten we deze artikelen uit voor de rechtmatigheidscontrole.

Het is niet wenselijk om de verordening en regelingen op dit punt aan te passen omdat de termijnen de kapstok vormen voor de subsidieprocessen. De termijnen zijn en blijven in principe leidend.

Met betrekking tot artikel 12 en 17:

Feitelijk hoeven alleen de onderdelen die betrekking hebben op termijnen uitgesloten te worden. Om het ‘simpel en praktisch’ te houden, is ervoor gekozen om het volledige artikel uit te sluiten. Dit is in voorgaande jaren ook zo gedaan.

Verordening jeugdhulp 2020

Artikel 3 (toegang jeugdhulp via huisarts, medisch specialist of jeugdarts)

Met betrekking tot de Jeugdhulp geldt de wettelijke eis dat het recht op zorg ontstaat op basis van een verwijzing door een indicerend orgaan of medisch specialist. Omdat de gemeente niet zelf over deze informatie beschikt, ziet zij af van de controle op de aanwezigheid van medische verwijzingen.

Inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Weert.

In zijn geheel.

Zonder deze uitsluiting is de accountant verplicht alle inkopen en aanbestedingen en de Europese aanbestedingen te toetsen. Europese aanbestedingen blijven altijd onderwerp van onderzoek door de accountant. Deze kunnen niet worden uitgesloten.

Met betrekking tot inkopen en aanbestedingen onder de Europese drempelwaarden verricht de gemeente gegevensgerichte detailcontroles op circa 75 inkoopfacturen, waarbij de naleving van het interne inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt getoetst.