Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nijkerk

Beleidsregels ontheffingen geslotenverklaring Binnenstad Nijkerk

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNijkerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels ontheffingen geslotenverklaring Binnenstad Nijkerk
CiteertitelBeleidsregels ontheffingen geslotenverklaring binnenstad Nijkerk
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 149 van de Wegenverkeerswet 1994
  2. artikel 87 van de Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
  3. titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-05-2018nieuwe regeling

24-04-2018

gmb-2018-107447

1221056

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels ontheffingen geslotenverklaring Binnenstad Nijkerk

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk;

 

gelet op artikel 149 van de Wegenverkeerswet, artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en Titel 4.3 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

 

vast te stellen de

 

Beleidsregels ontheffingen geslotenverklaring Binnenstad Nijkerk

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

 

  • a.

    geslotenverklaring: het gebied in het centrum van Nijkerk waarvan de toegang is aangeduid door middel van het bord C1 (zone) uit het RVV 1990 inhoudende “geslotenverklaring” met zonale werking als bedoeld in artikel 66 van het RVV 1990;

  • b.

    laden en lossen: het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht, bij voortduring in- of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht gedurende de tijd die daarvoor nodig is;

  • c.

    motorvoertuig: een motorvoertuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het RVV 1990;

  • d.

    ontheffing: een besluit van het college van burgemeester en wethouders waarmee, al dan niet onder voorwaarden en in de gevallen zoals geregeld in deze beleidsregels, toegestaan wordt op wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring te rijden;

  • e.

    ontheffinghouder: een natuurlijke of rechtspersoon aan wie een ontheffing als bedoeld in deze beleidsregels is verleend;

  • f.

    RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

Artikel 2 Reikwijdte

Deze beleidsregels hebben betrekking en zijn van toepassing op het gebied in de binnenstad van Nijkerk waar een geslotenverklaring is ingesteld. In de geslotenverklaring is onderscheid gemaakt tussen wegen waar fietsen tijdens winkeltijden (van maandag t/m zondag tussen 9.00u en 18.00u en op vrijdag tussen 9.00u en 21.00u) is toegestaan en wegen waar dit niet is toegestaan.

Artikel 3 Doel

Het doel van het ontheffingsbeleid voor het gebied waarin de geslotenverklaring is ingesteld is:

  • a.

    het reguleren van de hoeveelheid verkeer die gebruik maakt van de wegen binnen de geslotenverklaring;

  • b.

    laad- en losactiviteiten, andere activiteiten en werkzaamheden onder voorwaarden toe te staan, indien in een individueel geval de omstandigheden rechtvaardigen dat ontheffing verleend wordt voor die activiteiten, door een gedegen belangenafweging te maken, waaruit blijkt welk doel in een bepaald geval de voorkeur verdient, waarbij het uitgangspunt is dat ontheffingen restrictief worden toegepast.

Artikel 4 Aanvragen van een ontheffing

  • 1.

    Een aanvraag om ontheffing voor het in- en uitrijden van de geslotenverklaring met een motorvoertuig kan digitaal, na inlog via Digid, worden ingediend via de gemeentelijke website

  • 2.

    Bij de aanvraag van een ontheffing dienen de hierna volgende gegevens en bescheiden te worden overgelegd:

    • a.

      woon- en mailadres, inclusief postcode;

    • b.

      de reden van aanvraag van de ontheffing;

    • c.

      de gewenste duur van de ontheffing;

    En voor zover het bewoners of ondernemers betreft die binnen de zone van de geslotenverklaring in Nijkerk wonen of werken én die de beschikking hebben over parkeergelegenheid eigen terrein:

    • d.

      informatie over bezit of huur van een parkeergelegenheid op eigen terrein welke enkel bereikbaar is via de geslotenverklaring;

    • di.

      indien de aanvraag namens een onderneming wordt gedaan: een uittreksel van de Kamer van Koophandel voor de betreffende onderneming;

    • dii.

      een kopie van het kentekenbewijs van het motorvoertuig waarvoor ontheffing wordt aangevraagd.

  • 3.

    Een nieuwe ontheffing wordt tenminste vier weken voor de gewenste ingangsdatum aangevraagd.

    • a.

      De termijn van 4 weken geldt alleen bij aanvragen van de eerste ontheffing. Wijzigingen in kenteken of bijvoorbeeld aanvragen van een tweede ontheffing kan door een ontheffinghouder zelf worden gedaan via de website van de gemeente met DigiD. De ontheffing is dan per direct van kracht.

Artikel 5 Ontheffing verlening

  • 1.

    Het college kan voorschriften verbinden aan de ontheffing.

  • 2.

    Een ontheffing wordt verleend op kenteken. Elke ontheffing is geldig voor één kenteken.

  • 3.

    De ontheffing bestaat uit een recht waarbij de verstrekte gegevens van de aanvrager in een database worden opgeslagen.

  • 4.

    In deze database wordt per ontheffing het volgende opgenomen:

    • a.

      het kenteken van het voertuig waarvoor de ontheffing is verleend.

    • b.

      NAW gegevens inclusief mailadres van de aanvrager.

    • c.

      de periode waarvoor de ontheffing geldt en het tijdvak gedurende welke de ontheffing kan worden gebruikt;

    • d.

      een duidelijke en specifieke omschrijving van de aan de ontheffing verbonden voorschriften.

Artikel 6 Geldigheidsduur van de ontheffing

  • 1.

    Een ontheffing wordt verleend voor onbepaalde tijd, tenzij in deze beleidsregels anders is bepaald.

  • 2.

    Indien een ontheffing gedurende het lopende kalenderjaar is verleend, is de ontheffing geldig tot het einde van dat kalenderjaar.

Artikel 7 Intrekken of vervallen van de ontheffing

  • 1.

    De ontheffing wordt ingetrokken indien:

    • a.

      de ontheffinghouder daartoe verzoekt (verwerking vindt plaats binnen 4 weken);

    • b.

      ter verkrijging van de ontheffing bewust onjuiste gegevens zijn ingediend;

    • c.

      de motivering, op grond waarvan de ontheffing is verstrekt, is vervallen of gewijzigd;

    • d.

      de aan de ontheffing verbonden voorschriften niet worden nagekomen;

    • e.

      het voertuig waar de ontheffing voor is verleend wordt verkocht;

    • f.

      bij herhaling sprake is van misbruik of een ander gebruik van de ontheffing, dan waarvoor deze is bedoeld of;

    • g.

      de ontheffing valselijk is opgemaakt of vervalst is met het oogmerk om deze echt en onvervalst te (laten) gebruiken.

  • 2.

    De ontheffing vervalt:

    • a.

      bij overlijden van de ontheffinghouder;

    • b.

      bij verhuizing van de ontheffinghouder;

    • c.

      wanneer de verkeersmaatregel, waarvoor de ontheffing is verleend, wordt ingetrokken of gewijzigd;

  • 3.

    Een ontheffing wordt niet eerder onbruikbaar dan nadat de bezwaartermijn na een besluit tot intrekking als bedoeld in het eerste lid is afgelopen.

  • 4.

    Indien er sprake is van misbruik van de ontheffing conform lid 1 onder f, waarbij de ontheffing door het college is ingetrokken, wordt gedurende het lopende jaar waarvoor de ontheffing is verleend geen nieuwe ontheffing verstrekt.

Artikel 8 Kosten

  • 1.

    Een ontheffing die valt onder de strekking van deze beleidsregels wordt kosteloos verstrekt.

Artikel 9 Ontheffingen bewoners met parkeerruimte op eigen terrein

  • 2.

    Het college kan aan een bewoner met een woning met daarbij behorend eigen parkeergelegenheid binnen de geslotenverklaring een ontheffing verlenen voor het berijden van de straten of gedeelten van straten in de geslotenverklaring.

  • 3.

    Een bewoner die een ontheffing aanvraagt is woonachtig op een adres dat binnen de geslotenverklaring ligt en staat als zodanig ingeschreven in de Basisregistratie Personen.

  • 4.

    De verleende ontheffing mag alleen worden gebruikt ten behoeve van het bereiken van parkeergelegenheid op eigen terrein.

  • 5.

    De ontheffing voor bewoners die beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 10 Ontheffingen bewoners zonder parkeergelegenheid op eigen terrein

  • 1.

    Het college kan aan een bewoner met een woning zonder eigen parkeergelegenheid binnen de geslotenverklaring een ontheffing verlenen voor het berijden van de straten of gedeelten van straten in de geslotenverklaring.

  • 2.

    Een bewoner die een ontheffing aanvraagt is woonachtig op een adres dat binnen de geslotenverklaring ligt en staat als zodanig ingeschreven in de Basisregistratie Personen.

  • 3.

    De verleende ontheffing mag alleen worden gebruikt ten behoeve van het laten in- en uitstappen van passagiers en/of het direct laden en lossen van goederen bij de woning.

  • 4.

    De ontheffing voor bewoners zonder parkeergelegenheid op eigen terrein wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 11 Ontheffingen bedrijven met parkeergelegenheid op eigen terrein

  • 1.

    Het college kan aan een bedrijf met een vestiging binnen de geslotenverklaring ontheffing verlenen voor het berijden van de straten of gedeelten van straten in de geslotenverklaring.

  • 2.

    Een bedrijf dat een ontheffing aanvraagt staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

  • 3.

    De verleende ontheffing mag alleen worden gebruikt ten behoeve van het bereiken van parkeergelegenheid op eigen terrein of indien aannemelijk wordt gemaakt dat het weigeren van een ontheffing een onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg zal hebben voor de bedrijfsvoering (hardheidsclausule).

  • 4.

    De ontheffing voor bedrijven met parkeerruimte op eigen terrein wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 12 Dagontheffing bezoekers

  • 1.

    Een ontheffinghouder zoals bedoeld in artikel 9, 10 en 11, kan voor bezoekers digitaal een dagontheffing aanvragen.

  • 2.

    De verleende ontheffing mag alleen worden gebruikt ten behoeve van het bereiken van parkeergelegenheid op eigen terrein bij ofwel een woning ofwel een bedrijf van de desbetreffende ontheffinghouder.

  • 3.

    Een dagontheffing heeft een maximale geldigheidsduur van 24 uur.

Artikel 13 Dagontheffing houders gehandicaptenparkeerkaart

  • 1.

    Het college kan aan houders van een gehandicaptenparkeerkaart ontheffing verlenen voor het berijden van de straten of gedeelten van straten binnen de geslotenverklaring.

  • 2.

    Houders van een gehandicaptenparkeerkaart mogen daarnaast binnen de geslotenverklaring parkeren op plaatsen naast de rijbaan waar voldoende ruimte voor een voertuig is.

  • 3.

    Een dagontheffing heeft een maximale geldigheidsduur van 24 uur.

Artikel 14 Ontheffingen marktkooplieden

  • 1.

    Het college kan aan een marktkoopman ontheffing verlenen voor:

    • a.

      het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring, of:

    • b.

      het berijden van wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring in combinatie met het aldaar geldende parkeerverbod.

  • 2.

    Deze ontheffing geldt op de dag dat de markt wordt gehouden. Om in aanmerking te komen voor een ontheffing als bedoeld in het eerste lid, moet worden aangetoond dat het gebruik van het voertuig uitsluitend nodig is ten behoeve van de markt om goederen aan of af te voeren.

  • 3.

    De ontheffing voor marktkooplieden wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 15 Ontheffingen marktkraambouwers

  • 1.

    Het college kan aan een marktkraambouwer ten behoeve van de opbouw en afbraak van de markt ontheffing verlenen voor:

    • a.

      het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring, of:

    • b.

      het berijden van wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring in combinatie met het aldaar geldende parkeerverbod.

  • 2.

    Deze ontheffing geldt op de dag dat de markt wordt gehouden.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor een ontheffing als bedoeld in het eerste lid moet worden aangetoond dat het gebruik van het voertuig uitsluitend benodigd is ten behoeve van de opbouw en afbraak van de markt.

  • 4.

    De ontheffing voor marktkooplieden wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 16 Ontheffingen evenementen

  • 1.

    Het college kan aan degene die in het bezit is van een evenementenvergunning op grond van de Algemene plaatselijke verordening, ontheffing verlenen voor:

    • a.

      het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring, of:

    • b.

      het berijden van wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring in combinatie met het aldaar geldende parkeerverbod.

  • 2.

    Het college kan aan degene die werkzaamheden moet verrichten uitsluitend ten behoeve van het evenement waarvoor vergunning als bedoeld in het eerste lid is verstrekt, ontheffing verlenen voor het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen voor een ontheffing als bedoeld in het eerste lid, moet worden aangetoond dat het gebruik van het voertuig uitsluitend benodigd is ten behoeve van het evenement waarvoor vergunning als bedoeld in het eerste lid is verstrekt.

  • 4.

    De ontheffing is alleen geldig gedurende de periode dat het evenement in de geslotenverklaring plaatsvindt, inclusief de tijd nodig voor opbouw en afbraak.

Artikel 17 Ontheffingen bouw-, installatie-, onderhouds- en reparatieverkeer

  • 1.

    Het college kan aan bouw-, installatie-, onderhouds- en reparatieverkeer ontheffing verlenen voor:

    • a.

      het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring, of:

    • b.

      het berijden van wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring in combinatie met parkeren binnen de parkeerverbodszone.

  • 2.

    Deze ontheffing wordt verstrekt voor de duur van de werkzaamheden.

Artikel 18 Ontheffing voor medische ondersteuning of huishoudelijke hulp

  • 1.

    Het college kan aan mensen die een dagelijkse zorgtaak vervullen bij een inwoner binnen de geslotenverklaring, zoals mantelzorgers en wijkverpleegkundigen, ontheffing verlenen voor het berijden van de straten of gedeelten van straten binnen de geslotenverklaring.

  • 2.

    De ontheffing wordt verleend voor onbepaalde tijd.

Artikel 19 Incidentele ontheffingen

  • 1.

    Het college kan ontheffing verlenen voor het incidenteel berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring.

  • 2.

    Een ontheffing zoals bedoeld in het eerste lid wordt afgegeven voor eenmalig gebruik.

  • 3.

    Voor de geslotenverklaring geldt dat een incidentele ontheffing slechts wordt verleend ten behoeve van goederen of personen die niet kunnen worden aangemerkt als goederen of personen zoals genoemd in artikel 9 t/m 18 van deze beleidsregels.

Artikel 20 Ontheffingen ten behoeve van bijzondere activiteiten/situaties

  • 1.

    Het college kan bij bijzondere activiteiten of situaties ontheffing verlenen voor:

    • a.

      het berijden van wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring; en/of

    • b.

      het berijden van de wegen of gedeelten van wegen binnen de geslotenverklaring in combinatie met het aldaar geldende parkeerverbod.

    • c.

      het fietsen op wegen waar dit niet is toegestaan indien aanvrager kan aantonen dat hij/zij een (snor)fiets nodig heeft door tonen van een gehandicaptenparkeerkaart of een doktersverklaring;

  • 2.

    Tot bijzondere activiteiten of situaties worden gerekend:

    • a.

      het gebruiken van voertuigen voor beveiligingsopdrachten;

    • b.

      het uitvoeren van geld- en waardetransport;

Artikel 21 Ontheffingen hulpdiensten en gemeentelijke diensten (college B&W, beheer, handhaving en toezicht)

  • 1.

    Aan hulpdiensten, waaronder in ieder geval ambulance, politie en brandweer, de GGD, huisartsen en het college van burgemeester en wethouders, gemeentelijke diensten en in opdracht van de gemeente werkende toezichthoudende -, handhavende - en schoonmaakdiensten wordt een ontheffing voor onbepaalde tijd verleend voor het berijden van de wegen of gedeelten van wegen in de geslotenverklaring, indien:

    • a.

      de motorvoertuigen worden gebruikt voor de rechtmatige uitoefening van hun functie; en

    • b.

      het gebruik van het voertuig noodzakelijk is voor de functiebeoefening.

  • 2.

    Aan vrijwilligers van de brandweer kan een ontheffing worden verleend voor het berijden van wegen of gedeelten van wegen, indien:

  • 3.

    De route van woning naar brandweerkazerne aanzienlijk kan worden verkort in geval door de geslotenverklaring mag worden gereden;

  • 4.

    De normtijden hier voldoende aanleiding toe geven.

Artikel 22 Hardheidsclausule

  • 1.

    Het college kan ontheffing verlenen indien aannemelijk wordt gemaakt dat het weigeren van een ontheffing een onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg heeft voor de betrokkene.

  • 2.

    De beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels ontheffingen geslotenverklaring binnenstad Nijkerk.

Artikel 23 Citeerregel

  • 1.

    De beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels ontheffingen geslotenverklaring binnenstad Nijkerk.

Artikel 24 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na de bekendmaking in het gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Nijkerk

d.d. 24 april 2018,

de secretaris,

de heer G. van Beek

de burgemeester,

de heer mr. drs. G.D. Renkema

Toelichting beleidsregels

Artikel 2

De geslotenverklaring is het gebied in de binnenstad van Nijkerk dat is afgebakend met borden C1 (geslotenverklaring) en C2 (inrijverbod). Inrijden van het gebied is alleen mogelijk met een geldige ontheffing, wat wordt gecontroleerd met camera’s. Toepassing van deze camera’s is onder andere afgestemd met het OM met inachtneming van privacywetgeving.

 

Artikel 3

De leefbaarheid in het centrum van Nijkerk staat door een toename van verkeer overdag onder druk. Mede om die reden heeft de gemeenteraad vanuit de Visie Aantrekkelijk Nijkerk en het aansluitend opgestelde Verkeersplan gemeend strikter te gaan reguleren wie wel en niet in het centrum mag rijden gedurende de dag. Dit ontheffingenbeleid is ruimhartig als het gaat om de doelgroepen die worden bediend, terwijl gedurende winkeltijden en ’s avonds na 20.00u het centrum veel duidelijker haar verblijfsfunctie vervult. Dit draagt bij aan een aantrekkelijker binnenstad.

 

Artikel 4, lid 2 onderdelen d, e en f

Bewoners en ondernemers van de binnenstad die over een parkeergelegenheid op eigen terrein beschikken zijn een bijzondere groep ontheffinghouders. Deze groep ontheffinghouders mag de geslotenverklaring te allen tijde inrijden, ook binnen de venstertijden wanneer het centrum voor andere motorvoertuigen gesloten is.

 

Artikel 4, lid 2 onderdeel f

Iedere aanvrager kan voor meerdere voertuigen tegelijk een ontheffing aanvragen, waarbij voor elk voertuig het betreffende kentekenbewijs moet worden overlegd.

 

Artikel 5

Het recht om te rijden en parkeren binnen de geslotenverklaring wordt verkregen door kenteken- en persoonsgegevens aan de gemeente te verstrekken. Deze gegevens worden opgenomen in een database die door de gemeente of een in opdracht van de gemeente werkende partner wordt beheerd. Behandeling van de gegevens gebeurt strikt vertrouwelijk en voldoet aan vigerende privacywetgeving.

 

Artikel 7

Ontheffingen worden een digitaal recht waarbij gegevens van de ontheffinghouder in een database worden opgeslagen. Hierop is privacywetgeving van toepassing, wat inhoudt dat deze gegevens strikt vertrouwelijk worden behandeld en niet worden gebruikt voor andere doeleinden dan het verlenen van toegang tot de geslotenverklaring in de binnenstad van Nijkerk.

Handhaving van de geslotenverklaring vindt plaats middels camera’s die langs alle toegangswegen bij de geslotenverklaring worden geplaatst (zie hiervoor ook XXXX). Ook kunnen BOA’s met handhelds een kenteken invoeren en zo controleren op een geldige ontheffing voor het betreffende voertuig.

 

Artikel 8

Uit het oogpunt van gastvrijheid worden ontheffingen kosteloos verstrekt. Dit past in het ruimhartige beleid dat de gemeente Nijkerk hanteert bij het uitgeven van ontheffingen.

 

Artikel 9, 10 en 11

Bewoners of bedrijven met parkeergelegenheid op eigen terrein kunnen te allen tijde hun pand bereiken. Bewoners zonder eigen parkeergelegenheid wordt de gelegenheid geboden te kunnen laden en lossen nabij hun woning. Hiermee is de bereikbaarheid van woning of onderneming voor reguliere gebruikers van het centrum geborgd.

 

Artikel 12

Bewoners en ondernemers met eigen parkeergelegenheid in het centrum hebben tevens de mogelijkheid bezoek te ontvangen, mits zij daarvoor een ontheffing hebben aangevraagd. Doordat geparkeerd wordt bij de eigen woning of bedrijf is er geen onnodige belasting voor de overige bezoekers van het centrum.

 

Artikel 13

Om houders van een gehandicaptenparkeerkaart tegemoet te komen in hun mobiliteit en om het centrum van Nijkerk voor deze doelgroep goed bereikbaar te houden worden zij vrijgesteld van het parkeerverbod dat van kracht is binnen de geslotenverklaring. Daarmee blijft de loopafstand naar een bestemming zoveel mogelijk beperkt. Daarbij moet wel in acht worden genomen dat, met als wettelijke basis artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994, wordt geparkeerd zonder hinder of gevaar voor overige weggebruikers te veroorzaken.

 

Artikel 18

Verzorgenden vormen ook een specifieke doelgroep in deze beleidsregels. Uit het oogpunt van een goede toegankelijkheid, waarbij medische spoed soms onvermijdelijk is, kan ook deze groep een ontheffing krijgen voor het rijden en parkeren binnen de geslotenverklaring.