Organisatie | Dronten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van Sociaal Medische Indicatie (SMI) |
Citeertitel | Beleidsregel SMI |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-12-2022 | Nieuwe regeling | 18-11-2022 |
Artikel 2 Doelgroep Sociaal Medische Indicatie
De ouder die volgens de Basisregistratie Personen (BRP) woonachtig is in de gemeente Dronten en geen recht heeft op reguliere kinderopvangtoeslag, kan voor diens thuiswonend kind, in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van SMI kinderopvang, mits:
Artikel 3 Aanvraag tegemoetkoming
Artikel 4 Voorliggende voorziening
Tegemoetkoming en ouderbijdrage voor kinderopvang wordt vastgesteld aan de hand van de tabel kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Opvang kosten die boven dit tarief liggen worden door de ouder zelf betaald. Van de ouderbijdrage kan worden afgeweken indien de ouder(s) een bijstandsuitkering ontvangen (tot het maximum uurtarief, jaarlijks vastgesteld door het Rijk).
Artikel 7 Duur van de tegemoetkoming
In beginsel bestaat er recht op een tegemoetkoming voor de periode van maximaal 6 maanden. Deze periode kan per keer, op basis van een nieuw advies, verlengd worden met een periode van maximaal 6 maanden.
De tegemoetkoming SMI kinderopvang wordt beëindigd of ingetrokken indien:
Bevat de belangrijkste begrippen die in deze regeling worden gebruikt.
De doelgroep die in aanmerking komt voor de sociaal medische indicatie is wettelijk bepaald. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd het belang van het kind. Het kan dus zowel om een ouder/wettelijk verzorger gaan waarbij door een (tijdelijke) beperking inzet van kinderopvang noodzakelijke is, als om een kind waarbij inzet van kinderopvang noodzakelijk is om redenen van het welzijn van dat kind.
Ouders/ verzorgers kunnen een SMI aanvragen. Bij deze aanvraag moet altijd een verklaring van een professional zitten (bewijsstuk). Hierbij valt te denken aan professionals van Veilig Thuis, een medisch specialist, gezinsvoogd, of een jeugdarts. De aanvraag wordt gedaan door middel van een aanvraagformulier, dat fysiek en digitaal beschikbaar is.
Voor het vaststellen van het recht op en de hoogte van de tegemoetkoming zijn in ieder geval de identiteitsgegevens, inkomensgegevens van aanvragers nodig, alsmede een bewijs van de noodzaak. Bij een vast inkomen volstaat een inkomensspecificatie van de maand voorafgaand aan de maand van aanvraag. Bij wisselende inkomsten wordt het gemiddelde genomen van de 3 maanden voorafgaand aan de maand van aanvraag. Bewijsstukken die nodig zijn, kunnen bestaan uit een verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag en/of een afwijzing van VVE. Als het nodig is, kan het college er voor kiezen om (aanvullend) advies op te vragen bij een onafhankelijke beoordelaar.
Een voorliggende voorziening betreft iedere voorziening waar de aanvrager een beroep op kan doen ter bekostiging van specifieke uitgaven en ter verwerving van middelen, of ondersteuning die voorziet in een passende oplossing. Het is niet mogelijk om een vergoeding te verstrekken voor kosten waar sprake is van een voorliggende voorziening.
Wel zal altijd getoetst moeten worden of de voorliggende voorziening toereikend en passend is gelet op het doel waar deze voor bestemd is. Wanneer dit niet het geval is, kan aanvullend op de voorliggende voorziening genoemd bij artikel 4 lid 1 sub f. een tegemoetkoming worden toegekend.
Aan het verstrekken van een tegemoetkoming voor de kosten van de kinderopvang zitten een aantal voorwaarden die in dit artikel staan opgenoemd.
Lid 1 Om zeker te zijn van verantwoorde kinderopvang kan er alleen gebruik gemaakt worden van kindercentra of gastouderopvang die vermeld staan in het Landelijk register kinderopvang.
Lid 2 Als er sprake is van de mogelijkheid om problemen hanteerbaar te maken of weg te nemen dan is professionele begeleiding vaak noodzakelijk. De aanvrager heeft hierin ook een belangrijke eigen verantwoordelijkheid. We vinden het daarnaast van belang dat mensen zelfredzaam zijn en dit ook naar vermogen nastreven.
Lid 3 de tegemoetkoming en ouderbijdrage voor kinderopvang wordt vastgesteld aan de hand van de tabel kinderopvangtoeslag van de belastingdienst.
Lid 4 De Belastingdienst hanteert een maximum uurprijs die voor vergoeding via de toeslag in aanmerking komt. Voor de uitvoering is er voor gekozen om voor de maximale hoogte van de tegemoetkoming aan te sluiten bij de rekenwijze van de Belastingdienst. De kosten die overblijven, zijn voor rekening van het gezin zelf.
Lid 5 wijzigingen in de thuissituatie die effect hebben op het recht, de hoogte of de duur van de SMI moeten tijdig doorgegeven worden.
Kinderopvang op basis van de sociaal medische indicatie is in principe een voorziening gericht op tijdelijke ondersteuning. De hier bepaalde duur sluit zo veel mogelijk aan bij de bestaande praktijk. In principe is het de verantwoordelijkheid van de aanvrager om tijdig een nieuwe aanvraag in te dienen.
Dit artikel geeft de mogelijkheid om in incidentele gevallen af te wijken als het anders voor aanvrager gevolgen zou hebben die niet in verhouding staan tot de doelen die met die regeling worden nagestreefd.