Organisatie | Landsmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Bijzondere Parkeerplaatsen Landsmeer |
Citeertitel | Beleidsregels Bijzondere Parkeerplaatsen Landsmeer |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels ‘speciale parkeerplaatsen’.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-12-2022 | nieuwe regeling | 22-11-2022 |
Burgemeester en wethouders van Landsmeer,
Gelet op de Parkeernota Landsmeer 2021-2025
Beleidsregels ‘speciale parkeerplaatsen’, zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 8 februari 2022
Beleidsregels bijzondere parkeerplaatsen Landsmeer zoals vastgesteld door het collega van burgemeester en wethouders op 22 november 2022
Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische auto’s
Om duidelijkheid te geven op welke locaties en onder welke voorwaarden oplaadinfrastructuur voor elektrische auto’s kan worden gerealiseerd, zijn voorliggende beleidsregels opgesteld. Deze beleidsregels geven zowel intern bij de gemeente als richting de burger duidelijkheid en gelden voor wegen die in beheer zijn bij de gemeente Landsmeer (dus niet wegen in beheer van het waterschap
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier).
Oplaadinfrastructuur wordt binnen de gemeente Landsmeer aangemerkt als straatmeubilair welke niet in strijd is met de publieke functie van de openbare plaats. Artikel 2.10 van de Algemene Plaatselijke Verordening is dus niet van toepassing. Een oplaadpaal of oplaadinfrastructuur kan door een individuele gebruiker worden aangevraagd, maar kent na realisatie een openbaar karakter en is dus door iedereen te gebruiken.
Voorliggende beleidsregels bevatten de criteria en voorwaarden uit op grond waarvan door de gemeente Landsmeer aan het verzoek tot realiseren van oplaadinfrastructuur kan worden voldaan. De oplaadinfrastructuur wordt door een marktpartij geplaatst en geëxploiteerd. Deze partij zal los van de gemeentelijke goedkeuring nog een commerciële afweging maken.
Artikel 2. Aanvraag ontheffing/vergunning en verkeersbesluit:
Een aanvraag voor een ontheffing voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.
Artikel 3. Aanvraag plaatsen oplaadpalen en verkeersbesluit
Een aanvraag voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op, onder of aan de openbare weg wordt ingediend in combinatie met een verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) komen voor rekening van de gemeente. Alle overige kosten, waaronder begrepen de levering en plaatsing van de laadpaal en het leveren en aanbrengen van alle overige oplaadinfrastructuur komen voor rekening van de beheerder.
Artikel 4. Aanvraag locatie oplaadpaal/-infrastructuur
Een aanvraag voor een locatie voor het plaatsen van oplaadinfrastructuur dient ten minste een tekening of foto te bevatten welke digitaal wordt aangeleverd en waarop de betreffende parkeerplaats is aangegeven.
Artikel 6 Definitieve locatie oplaadpaal/-infrastructuur
Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en), zodat het beoogde gebruik geen schade oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats. Het college toetst hierbij aan de volgende criteria:
In beginsel wordt bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. In het verkeersbesluit worden weliswaar twee parkeerplaatsen aangewezen, maar de feitelijke realisering van de tweede parkeervak wordt uitgesteld tot een nader door het college te bepalen datum. Hiervoor zijn twee mogelijke aanleidingen:
Artikel 7 Bijzondere omstandigheden
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Beleidsregels standplaatsgebonden deelauto’s
De kosten van de aanleg (en verwijdering) van de gereserveerde standplaats voor een deelauto komen ten laste van de aanvrager.
Artikel 7. Bijzondere omstandigheden
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Beleidsregels gehandicapten parkeerplaats algemeen
Algemene gehandicaptenparkeerplaatsen (AGPP’s) worden gerealiseerd bij voorzieningen en openbare instellingen waar regelmatig gehandicapte personen komen. De landelijke richtlijn van het kennisplatform CROW is dat op 50 ‘gewone’ parkeerplaatsen één AGPP beschikbaar moet zijn.
Artikel 5. Verwijderen van een AGPP
Een algemene gehandicaptenparkeerplaats kan worden ook opgeheven als uit parkeertellingen blijkt dat de parkeerplaats nauwelijks wordt gebruikt. Daarvoor is het vereist om op 3 verschillende dagen (werkdag, vrijdag, zaterdag) het gebruik elk uur van de dag te monitoren. Is de parkeerplaats slechts enkele momenten bezet, dan kan deze worden opgeheven.
Artikel 6. Bijzondere omstandigheden
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Beleidsregels gehandicaptenparkeerplaats op kenteken
Een persoonlijke gehandicaptenparkeerplaats wordt toegekend aan gehandicapte inwoners van Landsmeer die in het bezit zijn van een landelijke gehandicaptenparkeerkaart bestuurder (GPK-B) en geen eigen parkeergelegenheid hebben in de directe nabijheid van hun woning. De gemeente houdt bij de toewijzing van een gehandicaptenparkeerplaats zoveel mogelijk rekening met de voorkeur van de aanvrager, maar houdt het recht een andere plaats toe te wijzen. Voor bezitters van een passagierskaart (GPK-P) geldt dat zij niet voor een gehandicaptenparkeerplaats in aanmerking komen.
Artikel 2. Aanvraag gehandicaptenparkeerplaats bij een woonadres
Een verzoeker om een gehandicaptenparkeerplaats bij een woonadres dient:
De kosten van de aanleg (en verwijdering) van een gehandicapten parkeerplaats op kenteken komen ten laste van de aanvrager.
Artikel 8. Bijzondere omstandigheden
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Beleidsregels gereserveerde artsenplaats op kenteken
Het doel van een gereserveerde artsenparkeerplaats is dat de gebruiker in geval van spoedeisende medische hulpverlening direct de beschikking heeft over zijn/haar geparkeerde auto. Met een parkeerplaats in de buurt wordt in (medische) noodsituaties tijd gewonnen. De gereserveerde artsenparkeerplaats heeft voor huisartsen een toegevoegde waarde om hun medische taken zo optimaal mogelijk te kunnen verrichten.
De kosten van de aanleg (en verwijdering) van de gereserveerde artsenparkeerplaats komen ten laste van de aanvrager.
Artikel 5. Bijzondere omstandigheden
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.