Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heemskerk

Verordening elektronisch bestuurlijk verkeer Gemeente Heemskerk 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeemskerk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening elektronisch bestuurlijk verkeer Gemeente Heemskerk 2023
CiteertitelVerordening elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Heemskerk 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening digitaal berichtenverkeer 2014.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2023nieuwe regeling

24-11-2022

gmb-2022-534422

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening elektronisch bestuurlijk verkeer Gemeente Heemskerk 2023

(Grondslag: Algemene wet bestuursrecht, afdeling 2.3)

 

Hoofdstuk 1  

Artikel 1. Begripsomschrijving

In deze regeling en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:

 

algemeen e-mailadres

Een generiek gemeentelijk e-mailadres bedoeld voor het ontvangen van digitale berichten bestemd voor de gemeente Heemskerk waar webformulieren niet in voorzien.

gemeentelijke website

De internetsite van de gemeente Heemskerk, bedoeld voor het digitaal aanvragen van producten en diensten of voorlichting hierover.

elektronische berichten

Berichten zoals bedoeld in afdeling 2.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

webformulier

Formulieren op de gemeentelijke website waarmee de gemeente het aanvragen van een specifiek product of dienst digitaal ondersteunt.

DigiD

Kenmerk bedoeld om de identiteit van personen digitaal te kunnen verifiëren.

E-herkenning

Kenmerk bedoeld om bedrijven en instellingen digitaal te kunnen verifiëren.

Hoofdstuk 2  

Artikel 2. Aangewezen kanalen

  • 1.

    De gemeente wijst de volgende kanalen aan voor het elektronisch berichtenverkeer;

    • a.

      algemeen e-mailadres ‘post@heemskerk.nl’ voor elektronisch berichtenverkeer;

    • b.

      gemeentelijke webformulieren en de specifiek daaraan gerelateerde emailadressen voor diensten of producten;

    • c.

      de applicatie ‘FIXI’ voor openbare ruimte meldingen.

  • 2.

    Indien de gemeente deelneemt aan landelijke voorzieningen volgt ze de daarin aangewezen kanalen.

Artikel 3. Bewijslast

Bewijslast voor het verzenden en ontvangen van elektronische berichten ligt bij de gemeente.

Artikel 4. Verantwoordelijkheden bij technische storingen

In geval van technische storingen in het elektronisch berichtenverkeer wordt de aanvrager hiervan op de hoogte gesteld.

  • a.

    de gemeente geeft hierbij aan of de aanvraag verwerkt is en welke vervolg stappen de aanvrager moet doen om de aanvraag te voltooien.

  • b.

    indien op de aanvraag een wettelijke termijn van toepassing is, zal deze worden verlengd.

Artikel 5. Identificatiewijze

Bij het indienen van aanvragen via webformulieren waarbij identificatie van de aanvrager noodzakelijk is, wordt gebruik gemaakt van DigiD dan wel E-herkenning.

Artikel 6. Weigeringsgronden

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan nadere regels stellen waaraan elektronisch berichten moeten voldoen voordat deze in behandeling worden genomen.

  • 2.

    Ingediende berichten worden niet-ontvankelijk verklaart als:

    • a)

      niet het aangegeven kanaal wordt gebruikt;

    • b)

      bijlagen een virus blijken te bevatten;

    • c)

      bijlagen spam bevatten

    • d)

      in overige gevallen waarbij de aanvrager in gebreke gesteld kan worden.

  • 3.

    Niet-ontvankelijk verklaarde berichten worden niet in behandeling genomen, de aanvrager wordt hiervan op de hoogte gesteld.

  • 4.

    Berichten die niet bestemd zijn voor de gemeente maar voor een ander bestuursorgaan worden zover mogelijk doorgestuurd. De afzender wordt hiervan op de hoogte gesteld door de gemeente.

Artikel 7. Ontvangstbevestiging

Bij ontvangst van elektronische berichten stuurt de gemeente een ontvangstbevestiging en afschrift van aanvraag naar de aanvrager.

Hoofdstuk 3  

Artikel 8. Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin dit besluit niet voorziet beslist het betreffende bestuursorgaan.

Artikel 9. Citeertitel

De verordening kan aangehaald worden als ‘Verordening elektronisch bestuurlijk verkeer gemeente Heemskerk 2023”

Artikel 10. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2023.

Artikel 11. Intrekking

De Verordening digitaal berichtenverkeer 2014 wordt per 1 januari 2023 ingetrokken.

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Heemskerk in zijn openbare vergadering van

24 november 2022

de raad voornoemd,

de griffier,

de voorzitter,