Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023
CiteertitelVerordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpHerbenoeming burgemeester

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-12-2022nieuwe regeling

23-11-2022

gmb-2022-534246

707353

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: de commissie als bedoeld in artikel 2, eerste lid;

  • b.

    De minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties’

  • c.

    Commissaris: de Commissaris van de Koning in de provincie Gelderland;

  • d.

    Raad: de raad van de gemeente Arnhem

  • e.

    Aanbeveling: de schriftelijke verklaring van de raad omtrent de herbenoeming van de burgemeester

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De commissie heeft tot taak de aanbeveling door de raad voor te bereiden in het kader van de herbenoemingsprocedure van de burgemeester;

  • 2.

    De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de burgemeester op basis van o.a. de profielschets, de daaraan gerelateerde klankbordgesprekken en de wettelijke taken van de burgemeester;

  • 3.

    De commissie brengt over haar oordeel een schriftelijk en vertrouwelijk verslag uit aan de raad, de burgemeester en aan de Commissaris. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in de raad, zijn zienswijze over het verslag geven. Het verslag wordt voorzien van een conceptaanbeveling;

  • 4.

    Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie het concept met de burgemeester;

  • 5.

    Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in de circulaire van de minister van BZK in acht.

Artikel 3. Samenstelling

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2.

    Het voorzitterschap van de commissie wordt bekleed door de voorzitter van de grootste fractie.

  • 3.

    De commissie kent geen plaatsvervangende leden;

  • 4.

    De griffier fungeert als secretaris van de commissie.

  • 5.

    De commissie kan één of meer wethouders als adviseur toevoegen aan de commissie.

Artikel 4. Werkwijze en geheimhouding

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste 8 leden dit noodzakelijk achten;

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn besloten, alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld;

  • 3.

    De commissie legt in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 GW geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan;

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting hebben in de commissie, en aan anderen, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt;

  • 5.

    Over het besprokene, de overgelegde stukken, het overleg met de burgemeester en eventueel de Commissaris van de Koning, bewaren de voorzitter, leden en griffier strikte geheimhouding. De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van kracht;

  • 6.

    De van de commissie uitgaande stukken worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 5. Verslag

  • 1. De commissie brengt over haar werkzaamheden ter voorbereiding op het doen van een aanbeveling schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning. Het verslag van bevindingen dat de commissie uitbrengt aan de raad en de commissaris van de Koning bevat in ieder geval:

  • a. Een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b. Een concept-aanbeveling met de gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;

  • c. Indien ter zake van het functioneren van de burgemeester afspraken zijn gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze expliciet in het verslag van bevindingen vermeld.

Artikel 6. Stemming

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en besluit niet over het in artikel 2, lid 2 bedoelde oordeel indien niet meer dan de helft van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig is;

  • 2.

    Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen;

  • 3.

    Indien de stemmen staken over het vaststellen van de concept-aanbeveling, wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden de verschillende meningen in het in artikel 5 bedoelde verslag opgenomen

  • 4.

    De secretaris en de eventueel aan de commissie toegevoegde adviseur(s) zijn geen lid en hebben geen stemrecht.

Artikel 7 Archivering

  • 1.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat na afronding van de herbenoeming alle archiefbescheiden onverwijld in een envelop worden verzegeld en gerubriceerd als "geheim", en worden geplaatst in de daartoe aangewezen archiefruimte.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefbewaarplaats, als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn verstreken is. In deze verklaring wordt melding gemaakt van het besluit tot toepassing van artikel 15, eerste lid sub a, van de Archiefwet 1995 en de daarin gestelde beperkingen aan de openbaarheid, tot de archiefbescheiden 75 jaar oud zijn.

Artikel 8. Ontbinden van commissie

De commissie wordt ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de raad.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De verordening wordt aangehaald als “Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester 2023;

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de vergadering van:

De Griffier De voorzitter